Hur ser ni hästfolk på oss "skogsmullar"

C

Callidac

Är det ok att ha tre hästar i en familj på fem (två vuxna, barn på 12, 10 och 7 år), hästarna inte är utbildade nåt särskilt.

Vi har de mer som familjemedlemmar, ett par dar i veckan brukar vi köra och/eller rida ut som utflykt.
Visst kan vi galoppera ibland, men mest strosar vi omkring i naturen (rider aldrig på ridbana)

Hästarna går i naturhagar, tas in på natten under vinterhalvåret.
Avmaskas, verkas, fodras som sej bör.

Ibland kan jag (mamman i familjen) känna lite press från omgivningen, att man inte bara ska ha hästar på det viset vi har. Två av barnen rider på ridskola, är väl ofta där de undrar varför vi inte tävlar. Eller GÖR nåt med hästarna.....

Vi är nöjda så här, MEN kanske hästarna behöver mera.?

En nordsvensk 6 år, en fjording 8 år och en lättare korsningsponny på 10 år.

Sv: Hur ser ni hästfolk på oss "skogsmullar"

Tycker det låter som att era hästar har bättre liv än de flesta tävlingshästar.

Tycker detta låter jättehärlgt både för er och hästarna:)
Precis så vill jag & sambon ha det i framtiden när vi skaffar gård och barn!
Nej, kör på ni, alla är inte intresserade av tävling finns många som er kan jag lova :banana:

När jag hade häst såg de ungefär likadant ut. Eftersom att hästarna inte verkar må dåligt av det utan är nöjda och glada så borde det väl inte vara något problem.
Det fanns dem som hade åsikter om hur min häst hade det med, men som ägare känner man oftast sina jur bäst och kan snabbt se om dem inte mår bra/gillar situationen.

Jag tror som en annan sa att dina hästar mår jätte bra med sina liv.:laugh:
I mitt stall där jag står så är skillnaden mellan ditt och mitt att vi har en ridvolt och att vi tar in dom på kvällarna på sommaren istället för vintern. (Hästarna har exem och vill inte stå ute under de värsta knottattackerna, dom står vid grinden och vill bara in)

Tycker inte alls att du ska känna press över din hästhållning!

Ja usch vad hemskt dina hästar måste ha det! :D

Vi är också en familj med 2 hästar. Vi har 4 barn boende hemma . De är 16, 12, snart 2 och 3 år.
De större barnen rider ibland. Våra grannar lånar också dem då och då eftersom de bara har en egen häst.
Jag och sambon rider på helger när vi har tid.

Våra hästar går i stor naturhage dygnet runt på sommaren.
Vi rider bara i skogen utan krav mer än att det ska vara mysigt för alla. Våra hästar är fd travare och tävlingsponny och de är supersnälla och lugna och njuter när vi rider.

Jag har inte dåligt samvete och tycker inte att du ska det heller. Det finns 1000 åsikter om hur man ska hålla hästar och märker man att de trivs så håll dej till det som passar er bäst.

Jag tycker det låter trevligt att ni har hästarna som gemensamt intresse och använder dem i gemenskap utan krav. Det är säkert härligt för era barn och hästarna mår ju inte dåligt av ett lugnt och stillsamt liv i skogen. Mysigt att kunna umgås tillsammans som familj och ha hästarna med. Så länge som hästarna sköts rätt, har hästkompisar och är glada och friska tycker jag det är störtlöjligt att folk ser ner på "skogsmullar".

En häst är en häst är en häst. De saknar inte att åka låda och tävla. De mår bra om de får stimulans och rörelsemöjligheter, i flock och varierad terräng. Att ta en lugn tur i omgivningarna är nog vad kusarna själva skulle välja om de kunde (visst finns de exemplaren som skulle kuta runt omgivningen, men jag tror att man som hästägare märker det:D)

Så länge man ser till att sköta hästarna väl och erbjuder dem ett bra hästliv utöver den mänskliga kontakten, så tror jag de mår bra!

/Migo

Håller med alla som svarat här. Jag tror era hästar trivs bättre än många tävlingshästar. De verkar ha ett härligt o bekvämt liv :) Att folk säger att man ska ut o tävla är ju bara konstigt. Om jag minns rätt så var de ju vilda från början, eller de kanske hopptävlade innan det fanns människor? ;) Så era hästar verkar leva väldigt naturlig o bra! :)

Blev lite nyfiken bara, vad är det för ras ni har på era skogsmullar? :D

Nej. Hästarna behöver inte mera! Jag tror inte att det finns så mycket synpunkter på ert sätt att hålla häst faktiskt (negativa alltså!).
Visst är hästeriet ofta tävlingsinriktat. Jag HAR hört kommentarer om "fina" ekipage som slutat tävla dressyr efter att ha bytt till diciplin typ AR - "synd att inte låta den hästen visa upp sig på tävlingsbanan", eller om någon köpt en framgångsrik hopphäst och sedan inte vill tävlingshoppa utan "förstör hästen" genom att inte ha den vältrimmad - men det tillhör undantagen. Det är kanske så att dina barns kompisar på ridskolan drömmer om att få tävla och inte förstår att den som har en egen häst inte gör det..... Men om NI är nöjda så fortsätt som ni gör. Hästarna har inget tävlingsbehov!!!!

Tycker absolut inte att hästarna behöver mera, de verkar ju vara av sådan ras att de är fullt tillfreds med att bara "lufsa":)

Mycket utevistelse och flockkänsla för hästarna är bra. Tycker det är trevligt att barn också får växa upp med hästar och lära sig att se hästen som en individ och en familjemedlem....inte bara en tävlingsmaskin man kan vinna rosetter på:grin:

Personligen själv skulle jag aldrig nöja mig med att bara rida i skogen och inte ha ett mål på samma sätt som jag har nu med min tävlingshäst...men tror som sagt absolut inte att hästarna far illa av det, snarare tvärt om. de får vara hästar!! Däremot skulle min tävlingspålle inte klara av att bara gå några dagar utan att få hybris, (hon är en arbetsmyra!)

Men ni GÖR ju något med hästarna. Och ni sköter om dem. Och framför allt, ni verkar älska dem.

Att GÖRA något med sin häst innebär inte automatiskt att man ska träna för tränare, tävla, resa land och rike runt... att göra någon med hästarna kan vara att låta dem beta i den där vackra skogsgläntan på kvällspromenaden, eller att ge dem en lång rykt, att ta en körtur i soluppgången, att skritta ut i skogen alldeles ensamma, att ha hem ungarnas polare och visa dem lite hur hästar gillar att bli borstade och låta dem skritta lite...

Så länge man anpassar aktivitetsnivån efter vad hästen behöver ur såväl fysisk som psykisk stimulans så kan jag inte se något fel i att vare sig ha hästar så som ni har dem eller att ha hästar som tränar hårt fem dagar i veckan och skogsrids två.

Däremot kan jag allvarligt känna att jag är kritisk mot de som väljer att aldrig låta hästen komma ut på den där skritturen i skogen en sommarkväll... för MIN uppfattning är att alla hästar behöver få komma ut och se lite annat än hagen och stallet ibland. Men det är som sagt var min uppfattning och ingen "sanning" som är allmängiltig.

Jag tror att era hästar är rätt lyckliga. Och jag tror att ni kommer att märka om de inte är det. För sådan märker man om man älskar sitt djur.

Ni skogsmullar är väl oxå hästfolk ;)

Man får självklart ha häst som man vill, tycker ni att det är mysigt och hästarna trivs så varför inte? Dock är det inte så jag vill ha häst, men det är ju en annan sak (jag älskar att träna och tävla, men rider självklart även ut på på mysiga skogsturer oxå).
Känner många som inte har ngr tävlingsambitioner, som har häst som er och har aldrig märkt av att ngn skulle ha något emot dessa.

Era hästar verkar ha det jättebra, precis som många andra skogsmullehästar, hobbyhästar, tävlingshästar osv :)

Senast ändrad:

Tycker absolut inte att de behöver mer.
Jag rider oxå bara i skogen och stort sett bara i skritt.
Bäst av allt är att rida rakt ut i skogen och upptäcka nya vägar och det senaste nu är att jag ska hitta bästa utsikten, helt underbart att sitta på hästen och se ner i dalen.

Nu rider även ägaren hästen så han tränar en del på ridbanan men inte jag fast jag får rida var jag vill.

Äsch, hästar i det vilda gör inte mycket mer än så!
Är ni nöjda och är hästarna nöjda - då så!

Ditt och mitt liv verkar ganska lika... Vi är en familj på 8 st och 3 hästar.. Jag och flickorna som är 4 till antalet rider på våra hästar, dom står hemma på gården och ingen av oss är intresserade av att tävla eller rida diciplin.. Vi skogsmullar och myser mest hela tiden..,. och våra pållar verkar må alldeles utmärkt:D

Ja såklart är det helt okej!:) Sålänge hästarna har det bra! Man märker nog på hästar som behöver "mer" än bara skogslull.

Märker själv på min häst att hon trivs mycket bättre nu sen hon har flyttat hem till vår gård, går ute dygnet runt med bara en häst som sällskap och vi rider bara i skogen eller längs skogsvägar. Hästarna tycker det är jättespännande att utforska ny natur!:laugh: Mycket lugnare och trevligare mot då hon stod i box nattetid, var i en ridskolemiljö (fast bara jag red) och blev riden mycket på bana. Hon är ändå 17 år och har varit ridskole + hopphäst så hon förtjänar lugn och ro.

Tycker absolut inte att hästarna behöver mera, de verkar ju vara av sådan ras att de är fullt tillfreds med att bara "lufsa":)

Mycket utevistelse och flockkänsla för hästarna är bra. Tycker det är trevligt att barn också får växa upp med hästar och lära sig att se hästen som en individ och en familjemedlem....inte bara en tävlingsmaskin man kan vinna rosetter på:grin:

Personligen själv skulle jag aldrig nöja mig med att bara rida i skogen och inte ha ett mål på samma sätt som jag har nu med min tävlingshäst...men tror som sagt absolut inte att hästarna far illa av det, snarare tvärt om. de får vara hästar!! Däremot skulle min tävlingspålle inte klara av att bara gå några dagar utan att få hybris, (hon är en arbetsmyra!)

Det hon sa var ungefär vad jag tänkte också så jag lånar det ;)

Är NI nöjda?

Hästarna skiter högaktningsfullt i vad de används till så länge de sköts på rätt sätt. Dvs. foder, hovvård osv.

jamen dåså.:D

(tävlingsmänniskorna kan ni överlåta till mig på banorna:cool:);)

Många rider av den enkla anledningen att man älskar att njuta av naturen från hästryggen. Själv skulle jag ha häst även om jag förlorade möjligheten att sitta på hästryggen alls. För mig är hästar en livsstil, och att få ha dem i min närhet är allt jag önskar. Jag kunde ha en flock som aldrig reds eller hanterades mer än nödvändigt (dvs verkning, vaccinering, avmaskning) och bara titta på hela dagarna och vara fullständigt nöjd med det.

Jag tycker inte att du ska låta dig påverkas av andra. Tänk efter varför ni faktiskt har häst och berätta det nästa gång ngn undrar. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 400
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Hej! Vi går i planer att utöka familjen med en ponny till sommaren till barnen som är ca (95cm, 15 kilo) och (128cm, 25kilo). (I...
2
Svar
27
· Visningar
3 388
Senast: Lyrisk
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar