Hur ser ni hästfolk på oss "skogsmullar"

Sv: Hur ser ni hästfolk på oss "skogsmullar"

Det låter som ett roligt liv tillsammans med hästen. Jag själv är mycket dressyr intreserad och tävlar och skulle inte kunna hålla mej borta från banan hela tiden med alla är olika och det är absolut inget fel. Jag älskar och lunka runt i skogen då och då men dressyr tycker jag är jätte kul :)

Många motionerar sina hästar på tok för hårt och man måste väl absolut inte tävla osv för att ha häst på ett bra sätt, men jag har tyvärr också hört sådana formuleringar. :crazy: Om tävling och ridning är allt tycker jag att man har glömt en stor del av att ha häst.
Det låter som att era hästar har det jättebra. Det är ju inte galopp/högt tempo i sig som bygger muskler, att ge sig ut på långa skritturer ger väldigt bra kondition. :)

Ja precis, Har ni någon gång sett en häst födas i naturen och tränar dressyr för att överleva och bygga muskler? :p

Precis så vill jag ha det i framtiden! Skogsmullar som njuter av livet ute i skog och mark.

Ja precis, Har ni någon gång sett en häst födas i naturen och tränar dressyr för att överleva och bygga muskler? :p

:rofl: bilderna jag fick i huvudet. Mustanger som struttar omkring i vildmarken och gör piaffer och spansk skritt etc, jättekoncentrerat. Haha!

TS: tycker som alla anda här, era hästar verkar leva ett mycket mysigt liv!

Jag har också hästar helt utan tävlingsambitioner. Däremot gör jag gärna "nytta" med den som är inkörd, om det finns nåt alternativ till att "bara tomköra" för motionens skull.
Mina hästar är ute från halv 8 på morgonen till 21 - 21.30 på kvällen den kalla årstiden. På sommaren, i år från 1 maj, ute dygnet runt.

Jag tycker ni gör helt rätt som har häst för att ni vill ha häst och inte för att man måste tävla.
Hur många frågar var och en som motionerar genom jogging varför dom inte springer maraton/400m hinder/100m slätlöpning på tävling? Eller alla som går på gym o tränar - varför tävlar dom inte i bodybuilding eller fitness? Lite argument att kontra med för den som blir lite sedd över axeln pga avsaknad av tävlingsambitioner. Finns säkert flera! Virkning- oftast bara en hobby :D

Däremot tycker jag att två gånger per vecka är lite för sällan att hästarna får motion om jag får välja, men rider man eller kör inte över hästens förmåga utifrån muskling o kondition är det ju inget som skadar!

Ha det trevligt även i framtiden med era fyrbenta vänner o familjemedlemmar!
Lotta

Jag vet inte själv om jag räknas som "skogsmulle" lr mer tävlingsinriktad :P
Håller på att skola om mitt fullblod, tränar och skulle väl vilja vara med på någon tävling kanske, men har inga stora tävlingsambitioner. Rider mest ute i skogen, tkr inte det är spec kul att rida på banan faktiskt, utan jag tränar dressyr i skogen :)

Jag tror inte hästarna tar skada av ha det som ni har dem :) De har mkt ute vistelse och blir omskötta :) Visst ridning är en stor bit av hästeriet men vad är det man brukar säga "En häst är en häst även utan en ryttare, men en ryttare utan en häst är bara en människa".
Man behöver ju inte träna eller tävla för att kalla sig ryttare! Det är en av de saker jag tkr är så bra med ridning att man kan välja väldigt mkt själv vilken nivå du vill vara på :)

Sen tror jag era hästar är mkt mer harmoniska än många tävlingshästar som får gå ut några timmar (om ens det) för att sedan stå inne i boxen resten av dygnet...

Så hade vi också det när vi hade häst, fast vi hade inte hästarna hemma.
Men lullade runt i skogen, red dock på bana ibland och tävlade inte.
clydesdalen reds i bara grimskaft runt halsen

Om hästarna mår bra som det är nu, så varför skulle ni behöva rida/träna oftare med dem? Min sköthästs ägare och jag tränar inte så mycket med honom, rider mest ut och tränar någon gång ibland. Ser inget fel i det, både hästen och ryttarna är glada. ;)

Jag har läst dom flesta kommentarerna och kan inte mer än att hålla med. Era hästar värkar ha det bättre än dom flesta tävlingshästar! :) Alla är inte inne på det här med tävlingar och så utan är mer utav 'rida för skojs skull' ^^ När barnen som går på ridskola kanske blivit lite äldre (?) så vill dom säkert rida ut på en tur lite då och då (som troligen kmr bli ofta senare) och kanske galoppera på några härliga ängar :angel: :D
Många hästar skulle nog vilja byta med era om dom hade chansen :grin:

Det ni erbjuder era hästar är precis vad vi söker den dag våra hästar har tävlat klart! :bow:
Ett gott hem som ser varje individ & älskar den för vad den är.

Tyvärr finns det alltför få sådana hem...
Många fina hästar går tyvärr till slakt, just för att det inte finns den typ av hem ni kan erbjuda.
Själv är jag lite av en "hästsamlare" just av den anledningen - det är svårt att hitta bra hem åt sina älsklingar.

Fortsätt att rida, pyssla & sköta era hästar precis som ni gör. Era hästar har det så mycket bättre än många andras!

Så länge hästarna är nöjda så är det väll helt perfekt:)

Som någon annan skrev skogsmullar är väll också hästfolk:D

Men sen kan jag även känna från skogsmullar och hobbyryttare osv att vi som tävlar och tränar mycket oftast blir kastade i ett hörn också, att vi pressar hästarna och bara har dom för att tävla osv...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 400
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Hej! Vi går i planer att utöka familjen med en ponny till sommaren till barnen som är ca (95cm, 15 kilo) och (128cm, 25kilo). (I...
2
Svar
27
· Visningar
3 388
Senast: Lyrisk
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar