Hur ser en tröskel ut?

Sv: Hur ser en tröskel ut?

Med trösklar vill jag komma över dem så fort som möjligt- för att hästen ska förstå. Det betyder inte alls att den kan perfekt, men har fattat "galoppen" eller att Poletten har trillat ner.

Här säger jag lite som du själv i ett annat ärende. Vad menar du med det... att det inte behöver vara perfekt "knackigt och ojämnt"...?

Att det saknar jämnhet i form, bärighet, steglängd, rytm i just det som är det nya, obefästa.

Hur menar du här?

Vilka saker kan vara lättare för den och den hästen? Och hur vet man att hästen har lättare för det? Är det då mindre viktigt att träna på det, för att hästen har lättare för det?

Utveckla gärna.

Jag menar förstås att hästar har mer eller mindre lätt för saker, tex har mina haft lätt för sidvärts rörelser medan de har svårare att länga steget i travökning , för att ta ett exempel som jag kommer på just nu.

Ska man komma med något som hästen tycker är besvärligt så kommer den kanske ha mera synpunkter än om man begär något den har lätt att utföra.

Vad trodde du jag menade? Ber du mej lösa en ekvation av komplicerat slag kan ajg inte och har inte lust att lära mej heller så jag kommer att protestera. Andra saker tycekr jag är lätta och gör det gärna...

Nej, då tror jag att jag förstår... och förlåt. Då ska jag inte störa mer. Tack för det trevliga utförliga svaret.

Med vänliga hälsningar

IngelaH, vars häst har lätt för att förböja sig för närvarande, om det räknas... :rofl: Men i morgon blir det hårdkörning i ridhus igen. :love:

Senast ändrad:

Ibland känner jag mig verkligen som ett ufo, lite som Flashlight och jag skämtade om lite längre upp i tråden.

Frågan "hur menar du - knackigt och ojämt?" får mig att tro att jag är den enda i hela världen som lyckas få hästen att gå lite "knackigt" ibland. :o

Kanske får bli en ny tråd? "Är du och din häst alltid i harmoni"?

Och egentligen är jag inte intresserad av att diskutera på personnivå eller ekipagenivå, men ibland är det svårt att tala utifrån någon annan än sig själv. (Nähä?!...)

för mig har betydelsen knackig o ojämn - när den är halt.

Har man en travare kan det dock bli så ändå.
Pratar vi om travare nu?

Knackigt och ojämnt kan det väl bli på alla :o

Fast det är inte ok förstås, det är ju det första man strävar efter särskilt på vissa hästar (- dem JAG rider, obs! så ingen missförstår och känner sej träffad och tror att jag pratar om deras hästar:cool:) att få en regelbundenhet i rörelserna dvs takten! Allt utgår från det.

Jacko -jag är en av dem som inte självklart uppnår det:crazy: Och neeeeej jag är inte alltid i harmoni med hästen (apropå din nya tråd:D) :( Eller den med mej, kanske:o

Fast man utgår från sin egen erfarenhet.
Jag har mkt taktmässiga hästar o om det skiljer sig- ja då är ngt fel.

I er utbildning av hästar, hur upplever ni de "berömda" trösklarna?

Låt säga att det är dags att höja ribban ett snäpp. Kan vara något så "enkelt" som mer aktivitet/energi. (Ehh... "Enkelt" får nog stå för någon annan... :D)
Ser det från ett annat håll:angel:
Om hästen är van vid att gå i samma tempo, så är det klart att det blir annat.
Och även som du skrev.. hur tar man tillvara på energi- tajmingen- för att omvandla den till samlig- där du aldrig kan bromsa dig dit, utan alltid måste tänka- MEr energi.

Fast man utgår från sin egen erfarenhet.
Jag har mkt taktmässiga hästar o om det skiljer sig- ja då är ngt fel.

Ja, absolut eller om det inte går att hitta taktmässigheten. Det måste man ju alltid.

Det var ett mycket bra inlägg i fullblod med manke-tråden på dressyr som illustrerar mina problem och som kunde ha legat i ramtråden om den funnits kvar:cool:

Det sitter jag med och en del andra.

Andra sitter med andra bekymmer. Därför blir diskussionerna så intressanta för det är självklart att man utgår från sitt, men sen finns dom som tror att man skriver om DERAS hästar:confused::o

Knackig och ojämn, kan som sagt ha olika betydelse. Men om jag anser att min häst är så knackig och ojämn att den är halt, då rider inte jag, så jag tycker att det var ganska underförstått att det INTE gällde detta i det här fallet. Det är lite konstigt att det anses som kutym att alla som besöker och diskuterar i forumet klassisk ridkonst, rider halta o lytta hästar...

Och sen skulle vi ju inte gå in på specifika ekipage när jag nu tänker efter. Så det har väl inte med saken att göra om det är travare eller inte.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Senast ändrad:

Det är lite konstigt att det anses som kutym att alla som besöker och diskuterar i forumet klassisk ridkonst, rider halta o lytta hästar...

Kan du förklara det lite närmare:confused:

Om det finns ett par användare som skriver om hästar som är "skeva" osv, dvs själva skriver om det, så hur kan det bli att ALLA skulle "anses" ha halta och lytta hästar? Är det du som ser det som kutym eller någon annan:confused:

Nej vi ska inte diskutera travare alls- eftersom de inte är avlade för det man i dressyr benämner som taktmässig arbets/ samlad trav. Däremot ska de gå rent i dess rätta element- snabb trav. Generellt sett.

Det är hästar som har svårigheter med det mest elementära- fysiska aber.
Det är ju därför som diskussionerna oftast handlar om äpplen o päron.
Mer om ngn slags terapeutisk ridkonst.

Markarbete/ grundridning sker tills den funnit en god takt.
Sen kan man påbörja det verkliga dressyrarbetet.

Tack för ditt trevliga svar, det uppskattas. :bow:

Visst kan jag förtydliga mig. Det kan komma en eller ett par personer om året som för tillfället har låsning eller skevhet hos sin häst, men är medvetna om det och försöker arbeta bort det. Men sen ska det ältas i all evinnerlighet och så blir det praxis att dra upp det varje gång någon använder en metafor, som inte andra har samma betydelse för...

Se även min signatur, nedan. :idea:

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Tack för ditt trevliga svar, det uppskattas

Markarbete/ grundridning sker tills den funnit en god takt.
Sen kan man påbörja det verkliga dressyrarbetet.

Så sant, så sant och efter vad jag har sett av alla besökare och diskutanter här på forumet så är det största delen av majoriteten som instämmer i dina ord. Så det är nog ingen som ifrågasätter.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Senast ändrad:

Fast jag upplever också alla hästar som skeva, på något sätt. Jag har aldrig suttit på en 100% jämn häst. Och nej, jag har aldrig suttit på någon som gått SM heller, men i gengäld bara ridit 1 travare (otroligt lättriden, den hade ju sådan lättpåverkad bål) och 3 islänningar (extremt svårridna, 43 gångarter som jag lyckades få i en enda pyttipanna...).

Är det helt enkelt begreppsförvirring som gör att ufo-blåljusen går på?

Nej ojämna är ju de flesta, eller alla, tror jag, det ser man t o m på gp-ekipage att de har svårare åt ett håll, skillnaden är väl att deras ryttare hjälper dem bättre:crazy:

Jag upplever inte att trösklaran på mina hästar har att göra med olika rörelser, utan med takt och tempo och mera samling.

Indy motsäger sig trösklarna genom att spänna sig och springa, eller trippa.
Birka tvärnitar, eller springer beroende på hur motiverad hon är.

Det som jag försöker göra är att vara tydlig, så att inga missförstånd hindrar oss vidare.

Det är svårt, men jag brukar inte fastna i trösklar själv, utan ser dem som hjälpmedel att komma vidare.
Våra trösklar kan däremot vara låååånga.:crazy:

Fast jag upplever också alla hästar som skeva, på något sätt. Jag har aldrig suttit på en 100% jämn häst. Och nej, jag har aldrig suttit på någon som gått SM heller, men i gengäld bara ridit 1 travare (otroligt lättriden, den hade ju sådan lättpåverkad bål) och 3 islänningar (extremt svårridna, 43 gångarter som jag lyckades få i en enda pyttipanna...).

Är det helt enkelt begreppsförvirring som gör att ufo-blåljusen går på?

Äntligen en till som får mig känna mig mindre tokig! :crazy:
För ju mer känsla för detaljer i ridningen man får och ju fler detaljer man faktiskt åtminstone stundvis får till, desto "värre" upplever jag att hästarna kan kännas när de INTE går bra! :p
För inte alltför många år sen kände jag mindre tydliga ojämnheter på hästarna men troligen inte för att de var mindre ojämna utan helt enkelt för att jag inte hade känslan för detaljerna utan var van att försöka kompensera helt enkelt. Som en ponny t ex som var väldigt välriden "egentligen" (utbildad MSV dressyr) men ändå kändes grymt stum i högersidan... Just då tänkte jag inte ens på den som ojämn eftersom den trots det var ganska lättriden.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 173
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144
Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 501
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar