Hur ser en tröskel ut?

Sv: Hur ser en tröskel ut?

Dels trösklar, men trappsteg är det jag brukar tänka. Efter bara att sitta på ryggen och kunna rida runt i omgivningarna känder det som ett stort nästa steg att ta sig till ridhuset - jag hade en tröskel - man vet inte hur hästen reagerar där. Men det var nödvändigt att passera den tröskeln för att kunna komma upp på nästa trappsteg.
Efter en tid känns sen den platån som hemma och man börjar söka nästa steg. Inte alltid man ser det när man är på steget under. En tränare kan vara den som puttar en till rätt bana... hjälper över tröskeln... får kamelen genom nålsögat.. puttar Olle genom grind... finns många metaforer, allmänmänskligt problem att våga gå vidare när det är bekvämt där man är. :) :cool:

Och kanske är det ett allmänhästligt "problem" också? Att vilja vara kvar i komfortzonen?

Fast det har säkert med hästens "personlighet" att göra också? En del hästar verkar vara arbetsmyror som gör allt i deras makt för att klura ut vad tvåbeningen uppe på ryggen verkar vilja, medan andra är lite mer... letargiska.

Det gäller ju att göra arbetet mer omväxlande. DÅ blir hästen mer alert o lyhörd.
Hästar är ju vanedjur även under ridningen.
De kan sin matte utan o innan.
Klart att den blir förvånad om matte en dag vill ngt mer:confused::grin:

Sen har vi det där med "ridbarhet".
Jag skulle vilja kalla det för samarbetsvilja.

kl

"trösklarna" ser jag det som när hästen inte förstår vad jag vill.. jag är inte tydlig i min hjäpgivning, rörelsen kanske också är ny för mig, jag "har den inte i kroppen".

Min häst spänner sig alltid vid nya övningar och rörelser, jag kan kalla det för "tröskel" när han är van vid rörelsen, han förstår vad jag vill och då han också slappnar av i rörelsen.. då har vi kommit över den "tröskeln"

När jag började samla galoppen så var han för hög i formen då han spände nacken. Det var inte viktigt just då utan det som var viktigt var att han förstod vad jag ville, att han verkligen vinklade om och bar sig bak.. Han orkade inte riktigt och det blev inte så taktmässigt. Rom byggs inte på en dag ;)

Efter några gånger så slappnar han av bättre, blir taktmässig och galoppen blir ännu bättre även den "icke samlade" av detta jobb då det är styrketräning och då kanske det är ännu ett "trappsteg".

utvecklingsfaser, inlärningstid, arbete med kommunikation.. man kanske kan kalla det för andra saker?

En klubbkamrat fick problem rent generellt med traven när de påbörjade tramp.. ägaren tyckte att traven blev sämre då hästen antagligen inte hade "landat" i jobbet och förstod inte vad som krävdes och det påverkade hela traven (jag spekulerar ang anledningar)

Men kanske det är ett trappsteg, man upplever ett bakslag för att hästen har en massa snurr i skallen och förstår kanske inte helt vad som förväntas och det påverkar hela den gångarten?

Mina funderingar kring trösklar, eller steg i utvecklingen :D

Och i mitt fall, har hästen ännu en faktor - ryttarens ridbarhet. :D (eller borde det heta bärbarhet?)

Som i alla vi dödligas fall:crazy:

sätt upp ett proffs, som kan förmedla vad den vill o hästen säger AHA:idea:

Jätteintressant att höra om initiala spänningar/försämringar som sedan leder till en förbättring! För mig är det svårt att se bortom trappsteget/tänjningen/tröskeln, eftersom jag inte vet så mycket än om den korrekta utbildningen (jag har ju bara haft två hästar). Jag kan anta och hoppas att vi kommer ut på andra sidan, men rent filosofiskt blir jag ofta nervös att jag trasslar till det och skapar trösklar. (Inte att det är hästen alltså). Nu har jag det gott förspänt och rider för tränare nästan varje vecka (och en tränare jag tror på), men filosofiskt kan jag inte låta bli att fundera över fenomenet ändå!

Och det är jätteintressant att läsa om era erfarenheter!

med knackigt och ojämnt tolkar jag det som tex: Hästen förstår inte riktigt och gör övningen hackigt, frågande, tveksamt. Eller försöker svara rätt, gör för mkt, stannar upp, tyckte det var svårt och provade någon annan lösning -inte fel utan bara ett prövande om vad matte vill.-Ej reflexmässigt, avspänt och ryggmärgsstyrt.

Knackig som i halt tänker inte jag. jag tycker själv det är rätt lätt att identifiera hälta, då blir det ju en konstant avlastning, inte en snedhet som försvinner uppvärmd eller efter ett par pass. Mer subtila rörelsestörningar i muskulaturen däremot är ju något som kan ligga med en bra bit upp för utbildningstrappan, men såklart helst jobbas bort snabbt.

"Släppta" bakben och nickande/pendlande huvud osv däremot är väl inget man sitter och jobbar med utan hoppar av o undersöker saken.

Sedan så hör ju travarna också hemma här inne på forumet även om just Axel har så förträfflig takt i sina tycker jag.
(kallblods)travarna med sina ofta extremt långa ryggar och den instabilitet/rörlighet som (ofta) naturligt finns hos kallbloden gör det lite annorlunda än att rida på fastare taktunderbarn.. Men desto mindre olämpliga att rida dressyr på då man lyckas hitta flowet och stabiliteten!

Men den diskussinen behövs väl inte under 2009 va!?

Om hästen utför en övning med knack..... osv anser jag att man har gjort övningen för svår- Rom byggdes inte på en dag:angel:
Då får man backa.

Men kanske det är ett trappsteg, man upplever ett bakslag för att hästen har en massa snurr i skallen och förstår kanske inte helt vad som förväntas och det påverkar hela den gångarten?
Så tror jag oxå i 98% av fallen. antingen är man otydlig eller ställer för stora krav.
Hästen blir olycklig, som kan ta sig olika utryck- inte sällan båda mental o fysisk spänning.

Kan ta ett ex på mental barriär som ej hade ngt med ridning ens att göra.

Jag skulle rida igenom en hage som jag öppnat upp. För hästen fanns staketet kvar. Hästen blev blockerad.
Red istället ut genom en vanlig grind o på vägen tillbaka försökte jag igen. skickade hunden före. Hästen tog ETT steg o tänkte............... sen ett till.. sen var den inne, men fortfarande tänkte den i 15 s. Sen gick vi vidare.
Tragglade inte, då jag VET att det kommer att gå mkt bättre nästa gång.

Med det menar jag att man kan skapa en ovilja att utföra ngt överhuvudtaget- om hästen knyter sig. Var den gränsen går eller hur det tar sig uttryck är givetvis ganska olika.

Hade jag propsat på att den skulle gå- kanske med spö, så kan hästen hitta på både det ena o det andra- för att försvara sig. Man måste vara vän med sin häst- i synnerhet röda ston:love:. Det skapar ett förtroende som även låter en göra smärre misstag, utan att det förstörs.

Om vi tar Malinskys häst som exempel (hoppas det är ok med dig Malinsky att jag lånar din långbente svarta skönhet ;)) - skulle du kalla den fas han/de genomgick i galopparbetet som ett hack? Att han blev lite hög i formen alltså?

Skulle du backat ett steg då på stegen?

Om vi tar Malinskys häst som exempel (hoppas det är ok med dig Malinsky att jag lånar din långbente svarta skönhet ;)) - skulle du kalla den fas han/de genomgick i galopparbetet som ett hack? Att han blev lite hög i formen alltså?

Skulle du backat ett steg då på stegen?

Nej jag skulle inte backat, som Malinsky säger så skulle jag sett förbi det i det läget att ok, medans vi tar oss över tröskeln blir han lite hög, men vi jobbar på bitarna på plats. Det är ju det som ÄR en "tröskel" för mig, dvs att man inte bara kan backa tillbaks från tröskeln. För att komma vidare måste man tänja på gränserna och kravla över.

Nej, utan visat mer tydligt vad jag vill- för att komma över tröskeln.

Sedan så hör ju travarna också hemma här inne på forumet även om just Axel har så förträfflig takt i sina tycker jag.
(kallblods)travarna med sina ofta extremt långa ryggar och den instabilitet/rörlighet som (ofta) naturligt finns hos kallbloden gör det lite annorlunda än att rida på fastare taktunderbarn.. Men desto mindre olämpliga att rida dressyr på då man lyckas hitta flowet och stabiliteten!

Just takten i traven (nåja, gissar att vi kanske lägger olika innebörd i ordet) tycker jag faktiskt är en av de lättaste detaljerna med min kallis. Trots att även han har svårigheterna du skriver (lång i kroppen, ordentlig rörlighet åt alla möjliga håll - instabilitet) även när man upplever att den "taktar" -vill framåt framåt framåt och vägrar skritta, så är det faktiskt ren tvåtaktig trav som går att sakta ner mer än skritten! :crazy: sen kan man som ryttare råka sabba det där på känslig häst som lyssnar på både de medvetna och omedvetna signalerna (och skapar sina egna ibland när instabiliteten/rörligheten råkar flytta ryttaren... :angel: ) å andra sidan upplever jag det som ryttare väldigt lätt att sätta "rätt" takt i hästen också.

Det vi har svårast för är nog kommunikationen överlag, och att den spontana reaktionen på förvirringen blir spänna sig- stressa framåt vilket gör det ännu svårare att följa kommandot. Då får även jag som ryttare lätt för att spänna mig i tappert försök att stabilisera upp sig och återfå kontroll/kontakt.

Utifrån just det här skulle jag säga att det BÅDE är efter trösklarna som saker och ting börjar gå lättare, men ju bättre helhet desto färre blir de negativa reaktionerna när man ska över en tröskel. Mindre och mindre som man "får ta" för att hästen inte mognat med det nya ännu när man lär in något nytt.
Å andra sidan tror jag just nu att 95% sitter i mig och inte hästens utbildningsgrad.

Jag är absolut inte ute efter "men i inlägg 56 sa du" - för den stämningen vill jag verkligen inte vara med och bidra till, så jag ber redan nu om ursäkt för att jag ens tar upp detta:

MEN...

jag får inte ihop att det i vissa ekipage (jag är inte ens intresserad av att diskutera på ekipagenivå, det är så lätt att det blir tråkig stämning då) heter "då ska man backa", medan samma formuleringar hos ett annat ekipage inte leder till en "backning", utan ett "steg man ska igenom"?

När gäller det ena, när gäller det andra, tycker du/ni/vem som helst som följt med i mina irrvägar?

Om hackigt INTE betyder halt, alltså.

Om hästen tappar takten, ska man alltid backa då t ex? Medan en för hög form kan vara ok?

Jag förstår givetvis att det är olika från häst till häst (och absolut från ryttare till ryttare - en av anledningarna till att just jag inte vågar "kräva" så mycket är ju för att jag håller på att lära mig rida, och är livrädd för att ställa krav som är orimliga), men hänger inte riktigt med i svaren här.

Den ska inte behöva tappa balansen- bli hackig.
Formen däremot är ju avhängig av vilken exteriör OCh karaktär som den har.
Man tar en sak i sänder.

Just när man samlar dem så blir en naturlig reaktion att den höjer sig i formen eller då kan behöva vara mer fri. Man måste gå efter individen.
Därför bör man inte träna detta jobbiga mer en mkt kort bit o sen tillbaka till normaljobb. Dock behöver den att ta i lite för att så småningom bli starkare- klara av uppgiften- med lätthet.

blir galoppen- som jag nu utgår ifrån- 4-taktig- får man avbryta o rida framåt igen o sen inte ta så mkt.

Aha! Tack för din förklaring! Jag ska fundera vidare (jag är ju inte riktigt på den nivån än att jag begriper allt som ni skriver)!

(OT: För mig är en höjd nacke ett tecken på tappad balans också! Kanske är det så att vi alla lägger in olika saker i begreppen? Hackigt för någon kanske innebär på gränsen till halt, medan hackigt för mig betyder rubbning i flowet - vilket kanske inte ens syns för åskådaren?

Fast en höjd nacke kan komma sig av spänning o om man då håller på med en ny övning kanske man inte vill lägga på mer-- på en oförstående häst.
Då skapar man troligen än mer spänning o frustration hos hästen- en sak i taget. Skit i formen:angel:

Att få EN taktmiss måste man kunna ta som snubbel, men flera- då är det nog för svårt.

Flowet kommer när ALLT är lätt o harmoniskt- då du:banana:
När hela skalan infinner sig.

Jag nöjer mig med korta sekvenser:cool:

När jag var ung red jag i ur o skur- för att det kunde spöregna på OS:o
Tävlade en gång när hela stövlarna fylldes nere i foten:eek:

Sen insåg jag fakta o unnar mig att vara bekväm.
Även hästarna tycks vara glada för det. De slipper att gå skänkelvikning för att få rumpan mot blåsten:bump:

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 173
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144
Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 501
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar