Ang blodlukträdsla /rädsla för svin eller what not så för att vara lite krånglig ...
Jag tycker det är svårt att dra någon allsanning generellt alls utifrån det och folks många förslag/åsikter utifrån mina egna åsikter och erfarenheter ...
Ang grisar så finns det ju sen flera decennier en allmän åsikt att hästar är helt galet rädda för lukten av gris.
Det stämmer på en del hästar . Vi har massor med vildsvin här runt Nuvarande stall och de både matar och jagar dem . Inga av hästarna reagerar på lukten alls , inkl ädla dressyrblod som tillochmed skrittas ut i skymningen ...
MEN : det verkar vara väldigt olika som sagt ! Jag har tyvärr varit med om en väns häst som reagerade så mycket på grisar (både tamgrisar i inhängnad och minsta lukt av svin) att den en olycklig dag slog över och dog då den landade på en bergknalle .
Sen har jag oftast i decennier erfarit att de flesta hästar faktiskt inte reagerar särskilt på gris, vare sig lukt eller åsyn av dem.
Ang blod så lite samma där - det finns ingen norm alls att hästarna blir rädda för blod i sig eller att andra djur (inkl andra hästar - rent av deras vänner) avlivas och avblodas nära dem .
Har erfarit mååånga gånger under alla år att snarare är hästarna lugna och dämpade ... inkl dagarna efter att en nära vän avlivats och avblodats så att de definitivt uppfattat det, att det varit så lugnt och dämpat .
Å andra sidan : haft erf under de många åren av några få dramatiska olyckor där hästar i stallet under natten fastnat /drabbats av akut sjukdom av annan sort där blod varit rikligt .
Hästarna i stallet har då varit otroligt chockade, rädda och upprörda minst något dygn och då har det dels misstänkts för att det är den kvarvarande blodet i stallet efter de hästarna som drabbats som de reagerat på , men ffa traumat av annan art vad det verkar - att en flockmedlem (häst som bor i stallet - inte att hästarna egentligen umgåtts som flock/vistats i hage ihop osv) haft ångest och skadat sig och skapat skräck hos de övriga i stallet på Box nattetid då ingen kan fly eller agera egentligen ....
bara ren skräck och oro hos samtliga
Ursäkta det långa inlägget !