Min häst försökte aldrig döda mig heller så min erfarenhet är enbart att det där tramset som sprids om att hästar aldrig svarar upp är just trams.
Ska jag vara ärlig så blir jag förbannad på den typ av inlägg som du gjorde. Du känner inte TS häst alls vilket inte jag heller gör utan vi får bägge utgå ifrån det TS skriver. Det som beskrivs är en häst som är snäll och go tills dess att det inte passar längre. Det som beskrivs är en häst som går över gränsen väldigt lätt. Tycker du på allvar att det är lämpligt att trappa upp fysiskt mot en så kapabel varelse som en häst som redan visat att den lackar ur och förföljer människan för att kunna hota gång på gång. En häst som citat: "Hon bryr sig inte ett dugg om att man försöker hålla henne på avstånd med ett grimskaft eller ett spö, hon är väldigt orädd och hård i huvudet och ett vevande grimskaft går hon bara rakt in i, rycker inte ens till av det."
Visst det kan gå bra. TS häst kan vara en av de 999 som backar men för mig låter det som om hon mycket väl kan vara nummer 1000 iom att hon
inte backar för spö. Vill du riskera ditt liv är det en sak men att ge ogenomtänkta råd som riskerar någon annans liv är en helt annan sak.
Den här typen av hästar ska man definitivt inte ge den typen av råd som du gav över nätet. Den här typen av häst måste man känna in i minsta detalj för att veta hur den reagerar innan man rekommenderar en upptrappning (sen är ju frågan varför en upptrappning är bra alls
)
Och hur skyddar du dig själv med en pisk utan att slå med den
Jag läste en sak i en skönlitterär bok en gång som jag tyckte var väldigt bra. Fritt citerat stod det "så småningom kommer godiset och den som kommer med godiset att bli lika eftertraktat"
Angående att inte belöna beteendet. De flesta ser till att inte trigga beteendet innan de ger godisen. Givetvis ska godisen fram innan hästen vänder röven till och ska sparka.
Varför är det så oerhört farligt om hästen kommer för att den får något gott. Varför är just godis så vedervärdigt? Är det lika illa om hästen kommer för att du är en resurs iom att du kliar den på dess kliande bromsbett? Ja mina hästar kommer till mig för att de ser mig som en resurs. Tar jag fram hästtransporten så är jag inte en resurs då får jag jaga den ena. I vanliga fall räcker det att jag ropar (eller visar mig) för de vet att de får något gott, lite kli, en ridtur eller något annat kul. Det är knappast mig som varelse de kommer till utan mig som just en resurs. På samma sätt så har jag mina vänner för att de är resurser, de är trevliga, jag skrattar med dem, jag för intressanta diskussioner med dem osv osv. Jag är inte vän med mina vänner för att de bara existerar som levande väsen.
Om hästen är så farlig som du beskriver på slutet så är det en häst som ska hanteras av proffs och jag känner i nuläget endast till ett proffs här på Buke som kan lösa den typen av situationer. Den personen är inte du.