Hur ser en tröskel ut?

Sv: Hur ser en tröskel ut?

Intressant tråd!

Jag vet inte om jag har något att tillföra mer än att jag verkligen håller med om detta som jegra skriver. Kanske beror det på vilken typ av häst man har men jag har aldrig upplevt trösklarna som att hästen inte förstår - utan att kroppen måste bli starkare och smidigare för varje höjning av krav/svårighetsgrad. Inte för att jag är en sån bra ryttare, utan för att jag har en sån rasande klok och lättlärd häst! ;)

Jag håller med dej, det kan ha varit otydligt i det jag skrev, men ofta är det man själv som blir otydlig i något nytt, och inte är helt klar över hur man gör, kanske..... Eller inte har koll på att man ger motstridiga signaler. Sen kan det vara jobbigt för hästen, så att den inte tycekr det verkar nödvändigt....ju mer tuff häst ju felr synpunkter av den arten får man cokså.
Då är det svårt när man inte är en särskilt duktig ryttare att veta, är det jag, ska jag backa och kolla eller gå vidare:confused: Där behövs någon som ser och kanske också frågar: "vad gör du nu:confused:":cool:

Då är det svårt när man inte är en särskilt duktig ryttare att veta, är det jag, ska jag backa och kolla eller gå vidare:confused: Där behövs någon som ser och kanske också frågar: "vad gör du nu:confused:":cool:

Ja, en bra tränare är ju guld värd i de där lägena. För egen del har jag behövt tränare som pushar framåt och ger självförtroende till mig och så att jag också vågar "tro på min häst" - att han kan & klarar mer än jag tror.

Och precis - det handlar ju också om att man själv ska få kläm på hur man ska göra - och att alla kroppsdelar ska fatta det.. :D

Det där är lite svårt tycker jag. Ena tränaren kan anse att det mesta är tjurtag och ska tas igenom, oavsett vilda protester från stressad arg häst :crazy:och den andre anser att allt utom att be snällt o försynt är djurplågeri.:grin:
Det kan vara svårt att hitta en tränare som lägger exakt rätt nivå i intruktionerna för just dig och din häst, man ska ju må bra moraliskt efter ett pass och känna att man kan ta med sig metoder hem och inte köra över men inte bli överkörd heller.. svårt!
Jag brukar känna att jag msåte göra en inre överläggning inför ett litet problem. -Ok, hur känns det precis nu. -är det kroppen som tar emot, hårdheten som talar, latheten som gnager eller ett försök att framföra något budskap.

min ena verkar ha kommit in i ett flow av mildhet och skulle lätt slå knut på sig i ivern att lyda, medans den andre står stadigt på jorden som självklar ledare och kan ha lite bekymmer med den mentala följsamheten. (SKA man "ta" ledarrollen, kan man det med en mentalt urstark individ?? Bör man inte vara en partner som lotsar in i lagoma krav och arbete? kan man bli en ledare om man inte är det naturligt i förhållande till hästen?)

Så, där kan ju personlighetstypen avgöra vad som är bör vara rätt väg för stunden.

men, jag upplever oftast att de fattar vad man ber om även om de inte klarar att svara direkt o korrekt. tex så börjar min ena göra saker vi aldrig tränat på så fort han får tillgång till hela registret. men kan verka lobotomerad då det känns lite jobbigt eller något intressant lurar i horisonten. :cool:

Det där är lite svårt tycker jag. Ena tränaren kan anse att det mesta är tjurtag och ska tas igenom, oavsett vilda protester från stressad arg häst :crazy:och den andre anser att allt utom att be snällt o försynt är djurplågeri.:grin:
Det kan vara svårt att hitta en tränare som lägger exakt rätt nivå i intruktionerna för just dig och din häst, man ska ju må bra moraliskt efter ett pass och känna att man kan ta med sig metoder hem och inte köra över men inte bli överkörd heller.. svårt!

Jag har aldrig varit med om den sista sorten som är så försynt:confused: Den första sorten finns men det skulle jag inte kalla en bra tränare. Den måste ju vara lyhörd och fråga även vad ryttaren gör, om det nu blir vilda protester. Ingen av oss har nog alltid full koll på vad vi gör egentligen

Jag tycker att en bra tränare ska se ungefär vad det handlar om och dessutom måste man ju själv tala om hur det känns, om det inte känns bra. Inte lätt alltid dock, det vet jag.

men, jag upplever oftast att de fattar vad man ber om även om de inte klarar att svara direkt o korrekt. tex så börjar min ena göra saker vi aldrig tränat på så fort han får tillgång till hela registret. men kan verka lobotomerad då det känns lite jobbigt eller något intressant lurar i horisonten. :cool:

Men vet DU alltid att du gör allt rätt:confused: Om som du säger hästen inte "klarar" att svara direkt o korrekt, hur vet du att det beror på hästen och inte på dej:confused: Man överdriver en hjälp, lägger vikten fel, det finns mycket som kan förvirra en häst. Det här med vad man begär, och särskilt om det är något nytt, och vad man får för svar är ju ganska komplicerat, eller tycker inte du det?

Jovisst, men jag skulle aldrig rida för varesig den ena eller den andra sorten ;) I definitionen av en bra tränare ligger att de varken har en ådra för hästplågeri eller hästmeseri (eller vad man nu ska kalla det..). Tycker jag.

Sedan - som sagt - är det ju en grundförutsättning att man utgår ifrån vilken individ man har. Vissa hästar blir ju stressade av minsta lilla och då får man gå varligt fram. Framförallt tycker jag det är viktigt att man hela tiden kollar av om hästen förstår vad man menar och svarar rätt på varje enskild hjälp -innan man går vidare. De där hästarna som alltid frågar "varför" är det ju ännu viktigare att man är tydlig med (tydlig betyder inte hård..).

Jag upplever också det där med "lagomheten" svårt..
Har man en lättstressad häst som har en del lydnads-issues kvar och ändå kan behöva att man verkligen vet vad man vill för att ha starkare vilja än hästen, då är det grymt svårt ibland! :p
Men jag vet att det INTE funkar med köra över-stilen.
Och det där med att verkligen veta vad man vill handlar mer om att man hela tiden har en klar och detaljerad bild i huvudet om vad man vill göra och inte tappa det fokuset även om det inte alltid blir som man hade tänkt! :p För att identifiera när man inte får respons på sina hjälper och haja till att man behöver förtydliga eller förstärka.
Att hela tiden ligga före hästen mentalt så JAG aktiverar DEN och inte tvärtom (i det senare fallet fastnar jag lätt i en negativ cirkel, att jag anpassar ridningen efter hästen och rider korrigeringsridning istället för att RIDA).
Även så tror jag absolut inte på bestraffning, eller ens att tjura med hästen. Aldrig frestas att hamna i en "fight" även om det är mer viljekamp än fysiskt. För även om jag vinner just då så har jag dels gjort en grej av det, dels tror jag inte det är bra i längden att göra kusen anti mig - ju mer "fight" desto mer beslutsam blir de att vinna. Bara onödigt och problemskapande.
Försöker hellre helt enkelt göra det dåliga obekvämt/jobbigt och på så vis lirka sig till det man vill.

Det här med trösklar är oerhört intressant tycker jag!

Då det handlar om nya saker som hästen inte upplevt förr är det ju så lurigt att avläsa helt rätt. Var jag tydlig nog, erbjöd jag ett par "felspår" som hästen lätt slank iväg på, bromsade jag det korrekta svaret genom position, dålig tajming eller motstånd??
Att jobba med helt gröna hästar är ju skitintressant! Ett extra lager av svårighet kommer ju sedan om de har rent fysiskt svårt att svara direkt på en hjälp.
Då menar jag samma fysiska strävhet som vi kan känna på ett yogapass eller stretchövning utan att ha ont någonstans, för vi ber dem ju vara liksidiga från scratch även om de inte behöver göra några svåra grejor. Bara att svänga på vikthjälp kan ju vara lurigt om de förlägger mer vikt på ena sidan,

ofta har de ju en svårare sida, så då kan man ju anta att om hästen fattar poängen från den lätta sidan ligger det ett fysiskt motstånd åt det svåra hållet, eller såklart att ryttaren är sned/oliksidig. För så itudelad tror jag inte de är i hjärnan att de har svårare att lära in åt ena hållet, utan bara att man måste öva allt liksidigt för det ska funka åt båda håll.. ..jaja, utvik..

men, jag tycker det är förvånansvärt lätt att lära in saker med en gröngöling om man befäster en grund, flytta undan tryck och kroppsspråk, och befästa fram och stopp.
Så kan man laborera med lite hit, lite dit och vips går hästen i en stärkande övning utan krusiduller. -Om de är rörliga.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 173
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144
Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 501
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar