Hur mycket lek?

alazzi

Trådstartare
Ja jag promenerar ju relativt långt dagligen (upp till 2,5 timme) med min lilla bostonterrier. Ofta möter vi andra hundar att leka med eller bara hälsa på. Hemma finns det två bengalkatter att leka med samt ett 10-årigt barn som leker ibland. Personligen är jag inte så road av hundlek men jag märker ju att hunden behöver få leka de dagar som vi inte har mött andra hundar. Hunden är 2 år så han är ju fortfarande relativt ung. De dagarna leker jag såklart med hunden! Lite kamplek blir det mest. Han är ingen "pinnhund" så det är andra lekar som uppskattas.

Hur mycket lek ska man räkna med att hunden behöver? Jag förstår ju att det är väldigt olika, men bostonterriern är ingen arbetsnarkoman efter vad jag har förstått. Det känns som om hunden kan leka väldigt länge utan att tröttna så jag utmanar väl honom inte tillräckligt. Kasta bollar är han rätt ointresserad av men kamplekarna tycks uppskattas.

Sv: Hur mycket lek?

Resonemanget är lite främmande för mig. Jag leker med min hund för att stärka vår relation, inte för att hunden behöver det..
Har aldrig tänkt att hunden skulle behöva just lek med mig för att må bra.

Tja, jag är ingen hundmänniska egentligen. Min man och min dotter är mer inne på hund än vad jag är. Men hunden är väldigt präglad på mig ändå eftersom vi tillbringar mycket tid tillsammans.

Jag köpte inte hund för att leka med den. Jag uppskattar honom mycket, men ej lek så värst mycket.

leken är jätteviktig! mina hundar tränas aktiv i spår och lydnad. de är harmoniska och lugna, trevliga hundar. De har ett behov av att få busa med andra hundar ca var 3e dag, riktigt få sträcka ut och leka jaktlekar, springa över fälten i 8or.

De får sitt lekbehov tillgodosett inom flocken och är neutralt inställda mot främmande hundar. Om jag var du skulle jag försöka hitta en buskompis att leka med ca 2ggr/v utöver lek med dig, promenader och övrig mental aktivering.

Vår hund älskar att leka o busa, han är fem år o det är inget som mattats av med åren, tvärtom. Jag busar massa med honom men absolut roligast har han med en hundkompis.
Vi har haft två hundar fram tills för några veckor sedan o han saknar verkligen sin kompis o vi letar för fullt efter en ny bästis åt honom.

Lek behöver inte vara kamp. Det behöver inte ens inbegripa leksaker.

Lek kan vara att göra en fånig grimas när man får spontan ögonkontakt med hunden. Att snabbt kliva till andra sidan köksbordet och trigga lite "tafatt". Att kittla på en tass när man gosar i soffan, dra lite i pälsen på halsen och putta lätt på hundens bog.

Kort sagt: allt samspel mellan dig och din hund som sker helt kravlöst och enbart för att ni, bägge två, tycker att det är roligt/mysigt!

Som Fredrik Steen sa: Flirta med din hund!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 593
Senast: Sedna
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka