Hur mycket "återhämtning" behöver man?

@sjoberga Alltså jag fattar inte. Om du hade tyckt att maten på all inclusive var bra är det då ett mer försvarbart sätt att resa på?

Jag har stora problem med AI men inte fan har det att göra med hur jag personligen föredrar att äta mat. Jag har problem med det för vad det gör mot länderna och städerna och lokalbefolkningen.

Hur man reser är en klassfråga. Så när du sitter och beklagar dig över all you can eat-menyer tycker jag mest bara att du framstår som en raljerande snobb, trots att jag själv aldrig reser AI.

Nej. Inte ett dugg.

Det raljerade jag inte över. Men påpekade att det är något jag undviker personligen.

Nej. Inte ett dugg.

Det raljerade jag inte över. Men påpekade att det är något jag undviker personligen.

Och jag tycker också att det är trist att AI på sikt utrotar hela mat- och restaurangkulturen på vissa orter, där de lokala förmågorna blir intvingade i koncept hos de stora bolagen. Det blir så mycket fattigare på det viset för alla. Utifrån ett perspektiv om att semester och god mat hör ihop, som är något jag personligen sätter högt i prioritet.

De vill väl ha sol och bad bara?
Om det fanns i Sverige under hösten och vintern skulle fler säkert åka till Gotland istället

Grekland är ju inget man åker till på.vintern, ev vår och höst men de flesta åker dit på sommaren.
Såklart varmare sommar än sverige ;)

Men att välja ai på en grekisk ö där turismen föder befolkningen, där de flesta livnär sig på.sina odlingar o tavernor... där det finns fantastiska stränder och fina små familjeägda hotell (många med pool faktiskt) och all denna färska goda mat.... nej förstår inte tyvärr.

Som sagt ai tex i egypten förstår jag mer, vi åkte endast för att fly vintern och bara slappa vid poolen o slippagöraså mkt. Och området inte kändes tryggt utaför (vid den tidpunkten iaf).

Men som jag skrev är vi ju alla olika och detta är bara hur jag ser på det :)

Men påpekade att det är något jag undviker personligen.
Ja, jättemycket. Alla har fattat tror jag.

Om det är nåt jag inte klarar av är det denna matsnobbism som annars medvetna människor stoltserar med. Det är så klassbundet. Det är helt okej att ha schysst matsmak men man måste väl inte vältra sig i hur jäkla mer kultiverad man är än andra?

som @tornblomma redan påpekat handlar det mycket om socialt arv. Så lay off liksom.

Grekland är ju inget man åker till på.vintern, ev vår och höst men de flesta åker dit på sommaren.

Men att välja ai på en grekisk ö där turismen föder befolkningen, där de flesta livnär sig på.sina odlingar o tavernor... där det finns fantastiska stränder och fina små familjeägda hotell (många med pool faktiskt) och all denna färska goda mat.... nej förstår inte tyvärr.

Som sagt ai tex i egypten förstår jag mer, vi åkte endast för att fly vintern och bara slappa vid poolen o slippagöraså mkt. Och området inte kändes tryggt utaför (vid den tidpunkten iaf).

Haha men du gör ju samma sak?
Du kanske inte menar det men du låter lite nedlåtande mot Egypten. Som att det inte finns kultur och saker att se i Egypten men Grekland är finare?

Och jag tycker också att det är trist att AI på sikt utrotar hela mat- och restaurangkulturen på vissa orter, där de lokala förmågorna blir intvingade i koncept hos de stora bolagen. Det blir så mycket fattigare på det viset för alla. Utifrån ett perspektiv om att semester och god mat hör ihop, som är något jag personligen sätter högt i prioritet.
Det jag kan hålla med om är att det är tråkigt att pengarna inte går till lokalbefolkningen men turisterna använder resurserna och miljön etc.
Däremot tycker jag det är trist att se ned på folks smak och matvanor. Varför är det så fint att ha en exklusiv smak när det gäller mat och dryck?

Eftersom jag varit i Grekland varje sommar de senaste femton åren så förstår jag verkligen charmen med Grekland jämfört med mina upplevelser av andra medelhavsländer, men för de allra flesta är ju inte Grekland mer speciellt än något annat land. Den grekiska maten är för mig alldeles speciell, men många återkommande greklandsresenärer äter ju på sin höjd lite souvlaki och tzatziki och beställer annars caesarsallad, hamburgare och kycklingfilé, oavsett om de äter ute eller har AI. Det är inget fel med det ska jag väl tillägga, jag ser verkligen inte ner på folk som vill äta internationell mat. Då skiljer sig inte en grekisk AI från det samma i t.ex. Egypten, det påverkar lokalbefolkningen på samma sätt.

Haha men du gör ju samma sak?
Du kanske inte menar det men du låter lite nedlåtande mot Egypten. Som att det inte finns kultur och saker att se i Egypten men Grekland är finare?
Nej menade inte så men har bara min egen erfarenhet att gå på och det kändes ej tryggt att gå på gatorna i hurghada med en tvååring, då.
Men förstår desom åker föratt upptäcka landet, se all historia, god mat etc.
Men tror ej de väljer ai då?
Och efter min erfarenhet som sagt, känner jag mig inte lika trygg i egypten som i tex grekland.

Tillägg: jag har inte åktpå ai efter ddn resan då det inte kändes som ngt för mig, och tror inte det gynnar landet, vilket land det än är.

Men man reser av olikaanledningar och en vecka för att fly vintern känns mer ai än en sommarresa, från min synvinkel ;)

Däremot tycker jag det är trist att se ned på folks smak och matvanor. Varför är det så fint att ha en exklusiv smak när det gäller mat och dryck?

Jag har själv en relativt exklusiv smak när det kommer till själva smaksättningen, men verkligen inte när det kommer till vilka ingredienser som används. Inälvor och långkok med ben och allt är det bästa jag vet. Det är så otroligt befriande att semestra med folk som tycker att väldigt medelmåttlig mat som kanske är för smaklös eller seg för mig är toppen. När jag är på semester vill jag inte höra en massa klagomål på maten, drycken eller vädret heller eftersom jag jobbar med problemlösning och klagomål. Då blir det ingen ultimat återhämtning från jobbet, vilket tråden ändå handlar om. :D

Eftersom jag varit i Grekland varje sommar de senaste femton åren så förstår jag verkligen charmen med Grekland jämfört med mina upplevelser av andra medelhavsländer, men för de allra flesta är ju inte Grekland mer speciellt än något annat land. Den grekiska maten är för mig alldeles speciell, men många återkommande greklandsresenärer äter ju på sin höjd lite souvlaki och tzatziki och beställer annars caesarsallad, hamburgare och kycklingfilé, oavsett om de äter ute eller har AI. Det är inget fel med det ska jag väl tillägga, jag ser verkligen inte ner på folk som vill äta internationell mat. Då skiljer sig inte en grekisk AI från det samma i t.ex. Egypten, det påverkar lokalbefolkningen på samma sätt.
Det där håller jag med om. För mig är inte Grekland mer speciellt än något annat land. God mat tycker jag man kan få i de flesta länder.

Nej menade inte så men har bara min egen erfarenhet att gå på och det kändes ej tryggt att gå på gatorna i hurghada med en tvååring, då.
Men förstår desom åker föratt upptäcka landet, se all historia, god mat etc.
Men tror ej de väljer ai då?
Och efter min erfarenhet som sagt, känner jag mig inte lika trygg i egypten som i tex grekland.
Ja jag skulle nog hellre ta all inclusive i Grekland än Egypten. I egypten skulle jag verkligen vilja upptäcka kultur mat etc.

Det där håller jag med om. För mig är inte Grekland mer speciellt än något annat land. God mat tycker jag man kan få i de flesta länder.

Det är ju det som är det bästa, alla har olika smak både vad gäller resmål, typ av resa vad man gör på sin resa osv :)

Det är det som är så intressant att höra vad andra tycker o tänker men även få lära sig mer om olika resmål.

Och även samma m avkoppling som så många redan skrivit, alla kopplar av på olika sätt :)

Ja, jättemycket. Alla har fattat tror jag.

Om det är nåt jag inte klarar av är det denna matsnobbism som annars medvetna människor stoltserar med. Det är så klassbundet. Det är helt okej att ha schysst matsmak men man måste väl inte vältra sig i hur jäkla mer kultiverad man är än andra?

som @tornblomma redan påpekat handlar det mycket om socialt arv. Så lay off liksom.

Jag fattar som vanligt numer inte riktigt vad du menar. Det vänds och vrids på saker tills det inte längre har med det jag skrivit att göra.

Mina kommentarer var:
1. Jag värdesätter mat på mina semestrar. Jag tycker självservering på buffet är stressande.
2. Jag har sett att människor snarare än att välja det de vill ha, väljer det som ingår när de köpt AI-resa.
3. Jag tycker att maten - utifrån mina kriterier - varit som bäst halvdan på de AI-ställen jag besökt.
4. AI är tveksamt ur många perspektiv.

Jag har inte värderat andras matvanor eller preferenser.

Varför det? Nu har jag inte varit i Grekland på evigheter, men små familjeägda hotell och restauranger med färsk mat finns även i t ex Hurghada.

Som jag skrev initialt beträffande Egypten kan jag förstå om man väljer All Inclusive i Marsa Alam för där finns inget annat. Hurghada har ett brett utbud av små (billiga) restauranger.

Jag som jobbar på annan ort kan säga att jag verkligen behöver semester och att göra ingenting. Varannan vecka är jag hemifrån, sover på hotell, största delen av min kontakt med människor är med folk jag inte känner. Jag kan känna mig så fruktansvärt slutkörd ibland. Inte för att mitt jobb egentligen är ansträngande, jag älskar mitt jobb, men jag saknar att sova i min egen säng och att dricka morgonkaffet vid mitt eget köksbord.
Jag har tack och lov sånt jobb att om jag tar ut en veckas semester blir jag hemma i 3 veckor så i år har jag tagit ut 3 veckors semester i mars, juli, september och nu i november. Inte för att resa utomlands, jag vill bara stänga in mig hemma.
Kan ibland känna att mitt liv lett till att jag blivit lite "folkskygg" och att jag i stor grad bara vill vara ensam med mina hundar när jag är hemma och är ledig. Jag orkar inte städa så mycket hemma som jag borde. Lite lättja är det nog också, jag är rätt lat av naturen. Men efter 6 år där jag levt i resväska känner jag att jag förtjänar att få vara lat när jag kommer hem. Hemma är min vilostad. Att jag sen renoverat huset senaste året kanske bidragit till att jag nu när senaste projektet blev avslutat bara känner att jag inte orkar göra någonting. Alls. Borstar jag håret är det en bra dag, orkar jag duscha och fixa till mig är det en seger.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 664
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka