Hur mycket "återhämtning" behöver man?

Det är ingen fördom . Det är en beskrivning av egna erfarenheter.
Min erfarenhet av AI är god. Inget fel på vare sig mat eller dryck.
Har även haft halvpension en gång, frukost och middag ingick. Vi åt ute nån gång, men tyckte maten var bättre på hotellet. Det var fräscht, gott och varierat. Fanns både mer lokala rätter och mer internationella. Man kunde blanda som man ville.
Ska snart åka på AI-semester igen, får se om jag fått annan upplevelse då.

En form av AI har varit ridresorna på Island. Då har det ingått frukost, middag och matsäck däremellan. Det har varit näringsrik kost. Ute femstjärnigt, men gott, mättande och välbehövligt.

Mitt problem att jag och sambon har precis motsatta behov av återhämtningsmetoder.
Dessutom VILL vi umgås och göra ihop, eftersom vi trivs i varandras sällskap.
Inte helt lätt att lösa.
Vi brukar försöka Lägga vår sommarsemester så att vi får två veckor ihop och övrig tid på egen hand. Oftast fjällvandrar vi och vi har försöktänkt hitta resor som vi bägge kan trivas med.

Jag har fått inse att jag helt enkelt får resa själv eller ragga ressällskap till mer spännande resmål på egen hand.

Jag tycker att det är rimligt med semester ungefär en gång i månaden! ;) Jag åker hellre fler resor men lite oftare än nån enstaka långresa. Ibland kan några dagar räcka!

I år har jag varit:

Mars: Mexico/Karibien
April: Grekland
Juni: Israel
Juli/Augusti: småresor inom Sverige
September: Frankrike
Oktober: Israel

Nu tänker jag lugna mig lite och nästa resa blir i början av Februari när jag åker till Jamaica!

Ja, jag har en snäll chef :angel: ;)

@sjoberga Nu har du i fyrtioelva inlägg påtalat hur kass och äcklig maten och spriten på all inclusive är. Har det inte slagit dig att andra människor kanske inte bryr sig ett dyft om maten och spriten så länge man håller sig mätt och får bli lite småfull på kvällen? Vissa har inte högre krav än så, men tydligen verkar det väldigt viktigt för dig att påpeka att du behöver en oh så mycket bättre kulinariskt upplevelse och single malt och är minsann beredd att betala för det?

Jag tänker att återhämtning kan vara olika saker
Jag reser på olika sätt
Antingen reser jag för att uppleva ett land. Då bokar jag gärna allt själv, hyr rum lokalt och åker lokalbuss etc. En sån resa ger mig massa inspiration och idéer och upplevelser.
Men- jag måste ha energi innan jag åker på resan. Det funkar inte för mig om jag är helt slutkörd

Om jag är sliten och slutkörd kan jag åka på charterresa och eventuellt all-inclusive. Tex gjorde jag det i höstas. Då sov jag, badade, tränade, läste bok, åt god mat och drack vin. Det var en fantastisk resa det också. Och riktigt bra mat trots all- inclusive.
Dvs lokal mat och bra råvaror.:)

Jag äter ofta ute på Stockholms bättre och dyrare restauranger. Skriver detta bara för att inflika att lyx för mig inte är en plankstek på ett halvsunkigt hak tre gånger om året. För mig är matupplevelsen väldigt viktig och det är en av anledningarna till att jag gillar Grekland så mycket. Jag tycker som flera andra att AI för med sig för mycket negativt för lokalbefolkningen, men eftersom vi är upp till 15 som reser tillsammans så kan jag inte alltid bestämma och därför har det blivit AI några gånger.

På två av mina AI-resor så har maten varit helt i klass med vilken bättre restaurang som helst. Det var buffé, men ville man t.ex. ha en bit (marmorerad!) ryggbiff eller en tonfiskfilé så beställde man den direkt från grillen och så tillreddes den framför ögonen på en. Eftersom folks syn på vad t.ex. medium rare är så brukar jag såväl i Sverige som på de här hotellen beställa köttet enligt den innertemperatur jag vill ha och varje gång var det spot on. Inte några torra gummibitar som legat framme under värmelampa en timme inte.

Vinerna som ingår i AI brukar väl vara vanligt bordsvin, men det är ju ingen som tvingar en att dricka det eftersom de säljer bättre vin på flaska.

@sjoberga Nu har du i fyrtioelva inlägg påtalat hur kass och äcklig maten och spriten på all inclusive är. Har det inte slagit dig att andra människor kanske inte bryr sig ett dyft om maten och spriten så länge man håller sig mätt och får bli lite småfull på kvällen? Vissa har inte högre krav än så, men tydligen verkar det väldigt viktigt för dig att påpeka att du behöver en oh så mycket bättre kulinariskt upplevelse och single malt och är minsann beredd att betala för det?

Ja, jag har redan initialt förmedlat att det är en mycket viktig parameter för mig med semester. Efter det har jag bemött inlägg som kommit i tråden.

Att inte andra värderar det lika högt ser jag som ganska sunt. För världen i stort så där.

Och @As_Vegas , jag har bett om ursäkt för att ha tagit över tråden om återhämtning med min matkvalitetsdiskussion. Så vi kan släppa den.

Senast ändrad:
@sjoberga
När du beskriver all-inclusive tror jag du varit på barn och familjehotell som charterbolagen har.
Men det finns många andra anläggningar som har en helt annan nivå på maten och mkt lokalt

Jag har inte sett det än, men jag har heller inte sett allt. Personligen upplever jag själva serveringsformen buffet - som är den vanligaste på AI - som stressande och enormt svår att hålla bra kvalitet på. Det liksom kan duga till en vardagslunch (även om jag gärna väljer bort det då också) - men på semester?

Och ja, du har rätt, majoriteten av mina upplevelser av AI handlar om barn- och familjehotell som charterbolagen anlitar. Hotell som har många fördelar, men aldrig maten på AI:n.

Vad menar du?
Jag vet att det finns en hel del all-inclusive med bra mat. Men då måste man åka från barnhotellen

Jag har varit på några sådana och där har också middagen (5 av 7 dagar) varit buffet. Men jag vet att det finns andra också. Jag tror inte att jag har nära 100% rätt, men tror fortfarande att det hänger ihop med väldigt hög korrelation. Förbetalt och förbeställt sänker engagemanget hos personalen. Och kvaliteten på maten. Och matupplevelsen - a la min definition.

Men vi kan släppa det. Det är mina upplevelser utifrån mina kriterier.

Ja, jag har redan initialt förmedlat att det är en mycket viktig parameter för mig med semester. Efter det har jag bemött inlägg som kommit i tråden.

Att inte andra värderar det lika högt ser jag som ganska sunt. För världen i stort så där.

Och @As_Vegas , jag har bett om ursäkt för att ha tagit över tråden om återhämtning med min matkvalitetsdiskussion. Så vi kan släppa den.
Men det är väl det som återkommit gång efter gång i tråden: Vad som är avslappning för en person behöver inte vara det för en annan. Det är väldigt individuellt. Samma gäller ju mat/boende mm.

@sjoberga Alltså jag fattar inte. Om du hade tyckt att maten på all inclusive var bra är det då ett mer försvarbart sätt att resa på?

Jag har stora problem med AI men inte fan har det att göra med hur jag personligen föredrar att äta mat. Jag har problem med det för vad det gör mot länderna och städerna och lokalbefolkningen.

Hur man reser är en klassfråga. Så när du sitter och beklagar dig över all you can eat-menyer tycker jag mest bara att du framstår som en raljerande snobb, trots att jag själv aldrig reser AI.

Jag ska tillägga att den absolut bästa AI jag varit på var i Maldiverna. Där hade det verkligen kvittat om det inte ens hade ingått frukost eftersom ön var typ två hektar stor och självklart inte hade några utomstående restauranger eller matbutiker. Råvarorna var däremot lokala och hotellet ägdes inte av något jättebolag, vilket fallet ofta är på t.ex. Kanarieöarna, vilket är en del av problemet med AI.

Den nästbästa var i Mexico. Mina, ganska få, upplevelser från AI vid medelhavet är betydligt sämre, trots att hotellen varit minst 4*.

Precis. De jag ser till i mina resediskussioner är just barnfamiljer. Och jag kan förstå dem ur perspektivet att hålla koll på kostnaden - man vet vad semestern kommer att gå på. De framhåller dock inte det, utan att det är toppen att ungarna kan hämta glass i serveringen när de vill osv.

Delvis kl.

Och dottern som aldrig upplevt AI (jo som tvååring en gång) har fantastiska minnen från våra greklandsresor utan fri tillgång till glass och vattenland.
Hon minns åsnan bakom hotellet, snälla tanten i kiosken, ruinerna och badet i havet...
Vi kör mkt sol o bad på resorna, men hyr även bil och kikar runt lite. Jag tror, och hoppas, att dottern får ut ngt av det hon med.
AI var bekvämt då vi var i hurghada närhon var två men alla minnen o bilder handlar om hotellområdet! (mkt fint dock, bra mat etc. och tyvärr tog vi oss bara utanför murarna ett par ggr och då var alla försäljare allt för påträngande för att det skulle vara trevligt... men vi ville bara slippa svensk kyla en vecka o slappa)

Alla reser av olika anledningar, men som greklandsfrälst förstår jag verkligen inte de som reser AI till just grekland... kan inte komma på ngt bra med det faktiskt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 665
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 306
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka