Hur mycket "återhämtning" behöver man?

Jag jobbar på socialtjänsten och det är ett helsike att ihop det på sommaren eftersom nästan alla är mammor och därför vill vara lediga samma veckor när dagis stängt.
Det är oftast helt avgörande att en del av oss tar semester på andra tider, eller delar upp dagarna under sommaren för att få ihop det hjälpligt.

Det som dock blir lite surt är att det ibland förväntas att vi "jobbar ikapp" före och efter våran semester på ett sätt som det inte förväntas för dom som tar semestern sommaren. (Utöver den normala jättehögen som alltid väntar en efter frånvaro i mitt yrke)
Borde man inte kunna sammordna det där på någotvis både socialtjänsten och förskolan ingår ju i den kommunala organisationen.

Jag är helt förbluffad över att du gått genom livet utan att upptäcka att de flesta faktiskt tar fyra veckor sammanhängande, vilket semesterlagen ger dem rätt till. Om det är för att de "behöver" det för återhämtning eller helt enkelt för de får och vill är förmodligen olika. Du hänvisar i alla sammanhang till din höga ålder, då är det obegripligt för mig att du missat industrisemestern. När jag var liten stannade Sverige i fyra veckor, oftast hela juli. För då stängde industrin och arbetarna hade semester. Och alla andra också.

Numera är semestrarna mer utspridda, industrisemestern omfattar inte lika många. Men fortfarande är det ingen vågad gissning att de flesta tar ut fyra sammanhängande veckor. Hur du kunnat undvika att notera det är en gåta, faktiskt.

Jag håller helt med. Jag har också jättesvårt att förstå att du @tanten har låtit dina farföräldrars uppfattning om arbete och ledighet (endast kroppsarbete räknas, den som inte arbetar får inte äta, etc) styra din uppfattning genom hela ditt arbetsliv. Att du liksom inte skaffat dig andra mer uppdaterade referensramar genom arbetskamrater, vänner, etc.

Och ja g har inte lyckats att alls nå fram med min fråga. Jag är verkligen usel pedagog :banghead: Känns som jag resonerar i cirklar.

Ja, folk har industrisemester. Ja, folk tar långa sammanhängande semestrar. Nej. Jag är inte dum i huvudet.
Min undran är om det är så att vi fysiskt, genestikt, psykisk behöver vara lediga så länge i sträck eller om det är en förmån. Om det går på "trevlighetskontot" eller om det finns vetenskapliga rön som säger att vi behöver det.
Svaren har kommit. Att det inte finns generella svar. Att det är individuellt. Jag är nöjd med de svaren.

Jag lägger ner nu. Jag är för usel på att skriva så folk begriper.
Jag har aldrig så lång sammanhängande semester! Faktiskt så har jag aldrig semester, om det inte rör sig om en inplanerad resa. Då kan jag ta en vecka ledigt, eller en aning mer. I övrigt jobbar jag jämt. Oftast även lite på helgerna. Det beror givetvis på den typ av jobb jag har - och att det är nästintill omöjligt att leva på den sysselsättningen och ändå ta långa ledigheter.

Om det fungerar? Ja, det tycker jag. Det beror säkerligen mest på att mitt jobb är min hobby - och vore jag ledig skulle jag förmodligen sätta mig ner och måla nåt för nöjes skull ändå! Samtidigt är jag ofta väldigt stressad och pressad men är så van vid det att jag på nåt sätt tycks klara av det - jag tror till och med att jag behöver pressande deadlines för att åstadkomma tillräckligt mycket. Fyra veckors uppehåll i sträck skulle snarare stressa mig ännu mer och få mig att klättra på väggarna - om jag inte befann mig utomlands på nåt äventyr!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 664
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka