Hur mycket "återhämtning" behöver man?

@tanten
För att återknyta till trådstarten, är det så att du känner skam för att du behöver återhämtning?
Nix.

Jag är konfunderad över att "normen" är fyra veckor sammanhängande eller veckolånga resor när jag ser så många runt mig som inte verkar behöva det alls. Några dagar här och där. Fast de kanske är övermänniskor?

Själv är jag väldigt trött och funderar varför mina sysslolösa helger inte räcker för att få mig pigg?.

Nix.

Jag är konfunderad över att "normen" är fyra veckor sammanhängande eller veckolånga resor när jag ser så många runt mig som inte verkar behöva det alls. Några dagar här och där. Fast de kanske är övermänniskor?

Själv är jag väldigt trött och funderar varför mina sysslolösa helger inte räcker för att få mig pigg?.
Det är nog för att många har svårt att hitta just balans i sin vardag och därmed behöver en tid för att lugna ned sig innan de kan slappna av ordentligt. Kan man gå in i direktavslappning redan första dagen på semestern så behöver man kanske inte den där långa sammanhängande tiden.

Jag har inte värderat andras matvanor eller preferenser.
Snälla, dina raljanta inlägg om hur äcklig AI-mat har väl definitivt värderat andras matvanor? Inlägg som för övrigt var helt irrelevanta eftersom problemet med AI har noll att göra med hur god maten är och allt att göra med hur jävla etiskt tveksamt de tär att resa så.

Jag fattar inte heller dina inlägg längre. Efter den där städdiskussionen känner jag mest att jag nog helt enkelt haft fel uppfattning om dig tidigare.

För att du behöver mer återhämtning än så!

Det finns ingen prestige i hur mycket man orkar, även om vissa gärna vill påstå det. Vi vet ingenting om varandra egentligen. Jag upplevs nog av de allra flesta som pigg, glad med massor av energi. Och jag är sån! Men inte hur länge som helst. Det ringde så mycket varningsklockor kring mig det senaste året att jag valt att säga upp mig och ta en time out. Flytta ut på landet och bara få vara ett tag. Jag pallade inte trycket för vad jag själv skapat. Det var för mycket.

Men det finns ingen prestige i det. Ingen är värd mindre eller en sämre människa för att man inte orkar. Behöver man mer vila behöver man mer vila. Inte svårare än så. Jobbar man på en stökig arbetsplats behöver man mer vila än någon som helt styr sina egna liv.

Jag tycker att det är bekymmersamt att du fortfarande såhär långt in i tråden jämför dig med andra.

Nix.

Men vi är ju olika helt enkelt! Och alla får garanterat inte den återhämtning de behöver, medans vissa får mer.

Nix.

Menar du att det är många omkring dig som inte tar ledigt fyra veckor i sträck någonsin?

Och vad skulle det i så fall så att säga vara bevis på?

Jag tänker att något som du beskriver som "sysslolösa helger" inte kan förväntas vara vare sig uppiggande eller så värst avkopplande. Kanske finns något att göra där, med utformningen eller inställningen?

Snälla, dina raljanta inlägg om hur äcklig AI-mat har väl definitivt värderat andras matvanor? Inlägg som för övrigt var helt irrelevanta eftersom problemet med AI har noll att göra med hur god maten är och allt att göra med hur jävla etiskt tveksamt de tär att resa så.

Jag fattar inte heller dina inlägg längre. Efter den där städdiskussionen känner jag mest att jag nog helt enkelt haft fel uppfattning om dig tidigare.

Nej. Jag har beskrivit en subjektiv upplevelse av AI, som har mycket mer att göra med tråden (återhämtning och stress) än AIs andra mer objektiva och svåra konsekvenser, som jag för övrigt var en av de första som påpekade som viktigt att hålla i minnet och länkade information om.

Jag tror att med start i städtråden så läser du helt enkelt mina inlägg annorlunda. Kan man läsa in antifeminism i ett framförande om att idealet om skinande rena hem är problematisk, ja då kan man nog läsa in nästan vad som helst av mina inlägg.

Nix.

Några dagar här och där året om, blir lätt 25-30 dagar dvs hela semestern. Jag lägger min semester så och det är ju inte mindre ledighet? Så jag förstår inte det där med övermänniskor. Det är bara ett annat sätt att ta ledigt.

Några dagar här och där året om, blir lätt 25-30 dagar dvs hela semestern. Jag lägger min semester så och det är ju inte mindre ledighet? Så jag förstår inte det där med övermänniskor. Det är bara ett annat sätt att ta ledigt.

Inte minst som hästmänniska har jag varit tvingad till ett sådant ledighetsmönster, veterinärbesök, högt skattade träningar - strödagar både här och där. Och några veckor sammanhängde på sommaren.

Det handlar nog mer om hur man är som människa än vad man måste.

Nix.

Jag är helt förbluffad över att du gått genom livet utan att upptäcka att de flesta faktiskt tar fyra veckor sammanhängande, vilket semesterlagen ger dem rätt till. Om det är för att de "behöver" det för återhämtning eller helt enkelt för de får och vill är förmodligen olika. Du hänvisar i alla sammanhang till din höga ålder, då är det obegripligt för mig att du missat industrisemestern. När jag var liten stannade Sverige i fyra veckor, oftast hela juli. För då stängde industrin och arbetarna hade semester. Och alla andra också.

Numera är semestrarna mer utspridda, industrisemestern omfattar inte lika många. Men fortfarande är det ingen vågad gissning att de flesta tar ut fyra sammanhängande veckor. Hur du kunnat undvika att notera det är en gåta, faktiskt.

Jag är helt förbluffad över att du gått genom livet utan att upptäcka att de flesta faktiskt tar fyra veckor sammanhängande, vilket semesterlagen ger dem rätt till. Om det är för att de "behöver" det för återhämtning eller helt enkelt för de får och vill är förmodligen olika. Du hänvisar i alla sammanhang till din höga ålder, då är det obegripligt för mig att du missat industrisemestern. När jag var liten stannade Sverige i fyra veckor, oftast hela juli. För då stängde industrin och arbetarna hade semester. Och alla andra också.

Numera är semestrarna mer utspridda, industrisemestern omfattar inte lika många. Men fortfarande är det ingen vågad gissning att de flesta tar ut fyra sammanhängande veckor. Hur du kunnat undvika att notera det är en gåta, faktiskt.
Du skriver precis det jag funderat på hela tråden.
Mina päron och vänners päron när jag var barn hade fyra veckor på sommaren och på alla arbetsplatser jag varit har man haft semester. På sommaren. I fyra veckor. Prat om att nu börjar industrisemestern så blir det kaos, dyrt, fullt eller kö eller stängt känns som barndomskuriosa.

Nu har jag 26 anställda och alla utom en vill ha det så. Fyra till fem veckor i följd på sommaren. Hon som vill annorlunda vill ha sina veckor i november istället varje år. Annars är jag var vid diskussioner om tidig eller sen semester inklusive väderprat från februari typ och tjat från april om att ansökan ska lämnas in.

De där dagarna hit och dit och skollov brukar vara de dagarna som är utöver de 20 sommardagarna eller komp eller föräldraledigt. Jag skulle bryta ihop om alla ville ha sina 31 dagar spritt hur som helst. Vilket jobb och vikarierna som jag anlitar från socionomprogrammet skulle troligen bli lite ledsna.

Och ja g har inte lyckats att alls nå fram med min fråga. Jag är verkligen usel pedagog :banghead: Känns som jag resonerar i cirklar.

Ja, folk har industrisemester. Ja, folk tar långa sammanhängande semestrar. Nej. Jag är inte dum i huvudet.
Min undran är om det är så att vi fysiskt, genestikt, psykisk behöver vara lediga så länge i sträck eller om det är en förmån. Om det går på "trevlighetskontot" eller om det finns vetenskapliga rön som säger att vi behöver det.
Svaren har kommit. Att det inte finns generella svar. Att det är individuellt. Jag är nöjd med de svaren.

Jag lägger ner nu. Jag är för usel på att skriva så folk begriper.

Och ja g har inte lyckats att alls nå fram med min fråga. Jag är verkligen usel pedagog :banghead: Känns som jag resonerar i cirklar.

Ja, folk har industrisemester. Ja, folk tar långa sammanhängande semestrar. Nej. Jag är inte dum i huvudet.
Min undran är om det är så att vi fysiskt, genestikt, psykisk behöver vara lediga så länge i sträck eller om det är en förmån. Om det går på "trevlighetskontot" eller om det finns vetenskapliga rön som säger att vi behöver det.
Svaren har kommit. Att det inte finns generella svar. Att det är individuellt. Jag är nöjd med de svaren.

För att förtydliga då. Det jag svarade på var "Jag är konfunderad över att "normen" är fyra veckor sammanhängande eller veckolånga resor när jag ser så många runt mig som inte verkar behöva det alls."

Och det lät alltså som att du inte trodde att normen var fyra veckor, eftersom så många omkring dig inte hade det. Men då missförstod jag väl det då.

De där dagarna hit och dit och skollov brukar vara de dagarna som är utöver de 20 sommardagarna eller komp eller föräldraledigt. Jag skulle bryta ihop om alla ville ha sina 31 dagar spritt hur som helst. Vilket jobb och vikarierna som jag anlitar från socionomprogrammet skulle troligen bli lite ledsna.

I den typ av verksamhet jag är chef inom är det istället en enorm fördel om semesterönskemålen är vitt skilda. Kunderna finns över hela världen och på många ställen är semester överhuvudtaget något ganska vagt som inte alla har rätt till. Och sedan är det arbetsuppgifter där det inte är möjligt att ha vikarier heller, så det finns inte på kartan som del av nån lösning.

Ändå kan jag också skriva under på att de flesta (75% ?) vill ha ungefär sina lagstadgade 4 veckor just under juli. Vilket är ett gissel varje år att hantera.

I den typ av verksamhet jag är chef inom är det istället en enorm fördel om semesterönskemålen är vitt skilda. Kunderna finns över hela världen och på många ställen är semester överhuvudtaget något ganska vagt som inte alla har rätt till. Och sedan är det arbetsuppgifter där det inte är möjligt att ha vikarier heller, så det finns inte på kartan som del av nån lösning.

Ändå kan jag också skriva under på att de flesta (75% ?) vill ha ungefär sina lagstadgade 4 veckor just under juli. Vilket är ett gissel varje år att hantera.
Förstår. Vi arbetar ihop med socialtjänsten som också går på halvfart sommartid så det blir ju skillnad. Dessutom är kyla utomhus något vi fajtas mot så på vintern måste vi vara på alerten. Och kring jul inte minst. Julafton är min mest kaotiska dag då jag är både socialtant och utklädd tomte kallskänka och konflikthanterare. Allt för de med familj ska få det lite soft.

Jag minns även när jag var sjuksköterska på 90 talet med något som hette sommarpaket. För varje vecka av de fyra som du inte tog på sommaren fick du mellan 5000 och 10000 kr. Först pratade man om hur mkt det var sen om resor. Men det blev aldrig nåt större av det. De med familj och traditioner bara fnös och vi singlar kom på att vi skulle få åka resan själva isf. De där fyra veckorna var heliga för syrrorna i Örebro och inga pengar ändrade på det.

Ja det är nog individuellt samtidigt som jag tror att förmåner blir förväntningar som blir vanor och krav. Om vi alla bodde i USA och jobbade hårt skulle vi knappast dö även om semestern var kort. Vi blir slitna här för att vi förväntar oss ledighet intressen resor och massa annat. Tror jag. Sedan är vi mycket deprimerade och stressade ändå för vi känner att det inte räcker eller går ihop.
Jag tror att lycka hänger ihop med förväntningar helt och hållet.

Förstår. Vi arbetar ihop med socialtjänsten som också går på halvfart sommartid så det blir ju skillnad. Dessutom är kyla utomhus något vi fajtas mot så på vintern måste vi vara på alerten. Och kring jul inte minst. Julafton är min mest kaotiska dag då jag är både socialtant och utklädd tomte kallskänka och konflikthanterare. Allt för de med familj ska få det lite soft.

Jag minns även när jag var sjuksköterska på 90 talet med något som hette sommarpaket. För varje vecka av de fyra som du inte tog på sommaren fick du mellan 5000 och 10000 kr. Först pratade man om hur mkt det var sen om resor. Men det blev aldrig nåt större av det. De med familj och traditioner bara fnös och vi singlar kom på att vi skulle få åka resan själva isf. De där fyra veckorna var heliga för syrrorna i Örebro och inga pengar ändrade på det.
Jag jobbar på socialtjänsten och det är ett helsike att ihop det på sommaren eftersom nästan alla är mammor och därför vill vara lediga samma veckor när dagis stängt.
Det är oftast helt avgörande att en del av oss tar semester på andra tider, eller delar upp dagarna under sommaren för att få ihop det hjälpligt.

Det som dock blir lite surt är att det ibland förväntas att vi "jobbar ikapp" före och efter våran semester på ett sätt som det inte förväntas för dom som tar semestern sommaren. (Utöver den normala jättehögen som alltid väntar en efter frånvaro i mitt yrke)

Ja det är nog individuellt samtidigt som jag tror att förmåner blir förväntningar som blir vanor och krav. Om vi alla bodde i USA och jobbade hårt skulle vi knappast dö även om semestern var kort. Vi blir slitna här för att vi förväntar oss ledighet intressen resor och massa annat. Tror jag. Sedan är vi mycket deprimerade och stressade ändå för vi känner att det inte räcker eller går ihop.
Jag tror att lycka hänger ihop med förväntningar helt och hållet.
Fast det är väll en sanning med modifikation, våra liv här ser ju lite annorlunda ut än personer i USA eller England. Det är ju tex väldigt vanligt att kvinnan är hemmafru eller jobbar låga procent efter att barnen kommit. Det frigör ju enorma mängder tid för mannen. Det finns också andra skillnader i livsstil, tex så är det många som inte lagar mat hemma utan köper sin mat färdig eftersom det är mycket billigare där än här. Det finns helt enkelt många parametrar som måste tas med i den där balansen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 664
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka