Förutom min vecka på Dånö, Åland, där jag satt i en vilstol och såg havet förändras allteftersom dagen gick - även ett av de få ställen där man kunde se solen gå ner i havet - och pulsen dalade som en sten och friden var fullständig ... har jag haft en annan semesterresa som verkligen var ljuvlig. Jag reste till Florida med min dotter och hennes kompis (båda 14 år) - vi stannade en vecka, bodde på ett jättetrevligt hotell vid Universal Studios (Cabana Bay) som hade två rum med skjutdörr emellan, så tjejjerna huserade för sig medan jag satt i rummet med soffa och ett glas vin. På morgonen klev vi upp tidigt, tjejjerna åt frukost för sig och sen körde vi till nån theme park där jag släppte av dem vid ingången och sen inte såg röken av dem förrän vid femtiden på kvällen. HELA dagen gick jag runt helt själv, i sakta mak, i solen och bara njöt av min självvalda ensamhet. Ok, maturvalet var väl inte nån höjdare, men vaddå, lite får man ju tåla.
Sen hem till hotellet igen, tjejjerna drog snabbt igen skjutdörren till sitt fnissiga rum, medan jag gick ner till restaurangen och köpte mig lite mat, som jag tog med ut till det underbara stora poolområdet, satte mig i en vilstol under en palm intill en nytänd eld och läste min medhavda bok (Tracks!) medan jag drack ett glas vitt under Floridas sammetssvarta natthimmel. Helt själv. Ingen att behöva prata med. Samma procedur varje dag i en vecka. Framförallt dessa svarta, varma nätter med fötterna nerborrade i vit sand, var ljuvliga. Bara jag.......Just detta att få vara ensam - och ändå inte! I mitt vanliga liv är jag ALDRIG ensam.... Vilken LYX!!
Nä, Floridas parker är inte det coolaste man kan göra med sin semester, det finns intressantare resmål. Men. Jag vilade upp mig fullständigt, det var helt underbart, jag var nästan helt för mig själv samtidigt som dottern hade en Time of her Life med kompisen. Allt var perfekt. Som vila betraktat.