Hur mycket "återhämtning" behöver man?

Jag har upplevt det du beskriver men alla ställen är VERKLIGEN inte såna.

Mat är viktigt för mig också men inte så högt prioriterat när jag är på charter. Ändå är det absolut viktigaste kriteriet när jag väljer hotell, och de senaste gångerna har jag lyckats mycket bra tack vare t ex Tripadvisor.

Jag har hittills upplevt skalan uselt till halvdant. Att servera buffé är redan där katastrof för mig.

Min erfarenhet är från AI-hotell på ganska många destinationer, men oftast inte själv valt AI.

OT

Det är så härligt att beställa en god whisky på ett AI-hotell, betala och njuta och se besvikelsen hos nästa kund som vill ha en likadan när han får veta att den inte ingår i AI. I hundra procent av fallen har den single malt suktande turisten då beställt nåt annat som ingick, på lokal soppa.

Ibland är jag elak..

Detta trots att den goda whiskyn kostar mindre än hälften jfrt med svensk krog.

OT

Det är så härligt att beställa en god whisky på ett AI-hotell, betala och njuta och se besvikelsen hos nästa kund som vill ha en likadan när han får veta att den inte ingår i AI. I hundra procent av fallen har den single malt suktande turisten då beställt nåt annat som ingick, på lokal soppa.

Ibland är jag elak..

Fast min fördom är att personen inte alls hade uppskattat din förmodligen rökiga virre utan hellre slurpat i sig en Jack Daniels eller en irish coffe ;)

OT

Ibland är jag elak..

Hade jag stått bakom dig i kön hade din 100%-iga erfarenhet fallerat.

Ibland baxnar jag över fördomarna på buke.

Fast min fördom är att personen inte alls hade uppskattat din förmodligen rökiga virre utan hellre slurpat i sig en Jack Daniels eller en irish coffe ;)

Äsch, sånt skit brukar ingå. Men det kanske bara är vilsna själar, fjättrade i AI-s strama kätting av sura viner, vattnig öl och odrickbar hembränt.

Folk? Jag raljerar över de 3 tillfällen där detta inträffat. Som en kommentar över i mitt tycke en tragisk konsekvens av hur en del förhåller sig till AI.

Ok, enskilda människor då?

Alltså det är väl inte så himla farligt om någon tycker om Jack daniels liksom. Du sa ju själv att du var elak. ;)

Det är ingen fördom . Det är en beskrivning av egna erfarenheter.

Samtidigt så tänker jag att om du dricker din virre och är nöjd så dricker nån annan sin virre och är nöjd! Behöver ju inte vara svårare än så! :)
Sen undrar jag lite över varför du befann dig på ett all-inklusive-hotell på typ crancan och beställde din virre? Om du inte gillar miljön menar jag! Ett irländskt/skotskt whiskey-destilleri hade kanske varit lämpligare för en mer genuin upplevelse ;)

Samtidigt så tänker jag att om du dricker din virre och är nöjd så dricker nån annan sin virre och är nöjd! Behöver ju inte vara svårare än så! :)
Sen undrar jag lite över varför du befann dig på ett all-inklusive-hotell och beställde din virre? Om du inte gillar miljön menar jag!

Därför att jag bara har 1 röst av 6 i familjens val av resa. Och dessutom tycker jag att många AI-hotell är riktigt bra, i det mesta. Men aldrig när det gäller mat och dricka som ingår i AI.

En riktig inside voice...

Dom kanske inte hade råd med single malt. Ibland vill man ju ha saker man inte har råd med?

Jaja, oavsett tycker jag de senaste inläggens attityd varit lite sisådär.

skulle det kunna vara. Men jag tror inte det. Jag tycker att det är intressant att människor kan bli så inlåsta i vad de redan betalat för så att de väljer att dricka något de egentligen inte vill ha. Enda likheten mellan den whisky jag beställde och den som var gratis var alkoholhalten.

Och ja, det är lite elakt av mig att sitta och njuta av min whisky när andra stackare är hänvisade till den lokala skitspriten. Fast det är också högst frivilligt att slanta upp en femtilapp och få en god whisky, eller låta bli och pina i sig det hembrända med essens.

Ett irländskt/skotskt whiskey-destilleri hade kanske varit lämpligare för en mer genuin upplevelse ;)

Jajamänsan. Men dit fick jag åka själv i våras som 40-årspresent. Betydligt mer givande än AI på soldestination. Men som resmål för alla 6 i familjen? Nja, skulle ha betraktats som ganska tråkigt med ständiga pangvyer över berg och hav för många i sällskapet. Själv tyckte jag det var höjden av semester att sitta på strandkrog, med berg och hav i bakgrunden, och beställa havskräftor med tillbehör och ett glas krispigt vitt vin till. Och sedan en whisky som man inte kan köpa någon annanstans i världen (vilket också är ett ganska fånigt attribut att värdesätta - je sais).

Min poäng var att motparten inte alls (i något fall) såg särskilt nöjd ut med att missa den goda whiskyn, men snålheten bedrog upplevelsen. En av dem började argumentera med personalen om vad "All inclusive" egentligen borde innebära, men visst, den personen borde nog inte ha fått vare sig single malt eller lokal sprit i fler centiliter den kvällen.

Senast ändrad:
skulle det kunna vara. Men jag tror inte det. Jag tycker att det är intressant att människor kan bli så inlåsta i vad de redan betalat för så att de väljer att dricka något de egentligen inte vill ha. Enda likheten mellan den whisky jag beställde och den som var gratis var alkoholhalten.

Och ja, det är lite elakt av mig att sitta och njuta av min whisky när andra stackare är hänvisade till den lokala skitspriten. Fast det är också högst frivilligt att slanta upp en femtilapp och få en god whisky, eller låta bli och pina i sig det hembrända med essens.

Nä det är ju svårt att veta varför folk vill ha något men inte köper det för en femtiolapp. Förstår faktiskt inte riktigt poängen med att bli elak för det.
(Alltså njut av din whiskey för guds skull, det är väl super - men jag antar att den är god även om du inte samtidigt gottar dig över att någon annan dricker något annat, av någon anledning. T ex att budgeten inte har utrymme för det).

Men; vi får nog bara enas om att man kan se det på olika sätt.

Nä det är ju svårt att veta varför folk vill ha något men inte köper det för en femtiolapp. Förstår faktiskt inte riktigt poängen med att bli elak för det.
(Alltså njut av din whiskey för guds skull, det är väl super - men jag antar att den är god även om du inte samtidigt gottar dig över att någon annan dricker något annat, av någon anledning. T ex att budgeten inte har utrymme för det).

Men; vi får nog bara enas om att man kan se det på olika sätt.

Som sagt, första gången det hände tänkte jag inte så mycket på det. Efter tredje gången såg jag ett mönster hos mina medmänniskor som jag tyckte var intressant. Och samtidigt väldans tragiskt. Det var bara det jag delade med mig av. Jag har fler likadana upplevelser från mitt wallraffande på AI-hotell, men då mer i klarspråk av människor.

Och jag blev inte elak. Men jag tänkte alla dessa elaka och cyniska tankar jag redogjort för här. Erkännes.

"Hur mycket återhämtning behöver man?" hamnar i en intensiv diskussion om kvaliteten på maten, drycken och serveringen på All Inclusive hotell. Suck. Skyldig. Ber om ursäkt.

Förutom min vecka på Dånö, Åland, där jag satt i en vilstol och såg havet förändras allteftersom dagen gick - även ett av de få ställen där man kunde se solen gå ner i havet - och pulsen dalade som en sten och friden var fullständig ... har jag haft en annan semesterresa som verkligen var ljuvlig. Jag reste till Florida med min dotter och hennes kompis (båda 14 år) - vi stannade en vecka, bodde på ett jättetrevligt hotell vid Universal Studios (Cabana Bay) som hade två rum med skjutdörr emellan, så tjejjerna huserade för sig medan jag satt i rummet med soffa och ett glas vin. På morgonen klev vi upp tidigt, tjejjerna åt frukost för sig och sen körde vi till nån theme park där jag släppte av dem vid ingången och sen inte såg röken av dem förrän vid femtiden på kvällen. HELA dagen gick jag runt helt själv, i sakta mak, i solen och bara njöt av min självvalda ensamhet. Ok, maturvalet var väl inte nån höjdare, men vaddå, lite får man ju tåla.

Sen hem till hotellet igen, tjejjerna drog snabbt igen skjutdörren till sitt fnissiga rum, medan jag gick ner till restaurangen och köpte mig lite mat, som jag tog med ut till det underbara stora poolområdet, satte mig i en vilstol under en palm intill en nytänd eld och läste min medhavda bok (Tracks!) medan jag drack ett glas vitt under Floridas sammetssvarta natthimmel. Helt själv. Ingen att behöva prata med. Samma procedur varje dag i en vecka. Framförallt dessa svarta, varma nätter med fötterna nerborrade i vit sand, var ljuvliga. Bara jag.......Just detta att få vara ensam - och ändå inte! I mitt vanliga liv är jag ALDRIG ensam.... Vilken LYX!!

Nä, Floridas parker är inte det coolaste man kan göra med sin semester, det finns intressantare resmål. Men. Jag vilade upp mig fullständigt, det var helt underbart, jag var nästan helt för mig själv samtidigt som dottern hade en Time of her Life med kompisen. Allt var perfekt. Som vila betraktat.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 306
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka