Hur mycket "återhämtning" behöver man?

Fast nu har du en till (undertecknad) som inte dricker på det sättet och ändå åker på all-inclusive resor. Min erfarenhet är att det inte alls är billigt. 3300 kr för 6 dagars all inclusive per person är ett exempel ur ett av mina resedokument. 550 kr om dagen. Jag kan äta (och dricka ;)) extremt mycket intressantare och billigare på det resmålet för en mindre peng än så.

Det är en myt att all inclusive skulle vara ett speciellt billigt sätt att resa på.

Det finns jättebilliga erbjudanden, precis som att det finns dyra alternativ. Du reser uppenbarligen inte all inclusive för att det ska vara billigt, och då väljer du ju heller inte den billigaste resan som finns på erbjudande just nu. Så jag ser inte varför din reseräkning är aktuell?

Det finns jättebilliga erbjudanden, precis som att det finns dyra alternativ. Du reser uppenbarligen inte all inclusive för att det ska vara billigt, och då väljer du ju heller inte den billigaste resan som finns på erbjudande just nu. Så jag ser inte varför din reseräkning är aktuell?

Jag tycker du försöker framhålla att all inclusive innehåller en annan prisskala än annat resande - och menar då att du har helt fel. Mitt exempel är bara ett exempel.

Njae. Kollade på ving nu lite snabbt, och en solresa till rhodos en vecka inkl allt till våren går på 5000-6000 kr per person. Då behöver man inte spendera en krona extra.
Snabbsök på flygresor.se och hotels.com ger ca 3000 kr för resa och hotell. Minst 2100 kr för mat. Sen taxi/transfer till flygplatsen, vatten osv ovanpå det.
För någon som har svårt att få ihop 6000 kr är det guld att kunna boka en resa och veta att det inte kommer komma några extra kostnader.

Den stora frågan är ju varför man vill åka på all-inklusive till ngt billigt charterkomplex på Rhodos och käka typ mamma scans köttbullar och dricka drinkar på skumma essenser som smakar som lördagsgodis samt bli underhållen av coverband.
Eller ja, smaken är ju som baken det fattar jag ju men det låter i mina ögon inte superlockande.

Absolut inte rik, men man har tillräckligt med pengar att man kan leva med att det kostar en tusenlapp extra på plats, det är det inte alla som har.
Eftersom al inclusive är dyrt så är det bara de i min bekantskapskrets som har mycket pengar och barn (normalmånga) som reser på det. De andra reser så att de kan påverka sin mat och nöjeskostnad. De håller den fasta kostnaden nere och den rörliga kostnaden blir då större och där kan man ju bara köpa billigare mat om det kniper. Personligen har jag oftast rest så jag haft en lägenhet eller liknande som vi delat på då kan man laga en del mat själv vilket för mig är en del av nöjet med att resa utomlands. Liksom botanisera bland deras matvaror och låna någon annans liv ett tag.

@mandalaki och @sjoberga
Jag argumenterar inte för att all all inclusive är billigare, eller att man inte kan komma undan billigare om man är beredd att lägga ner arbete.
Det jag menar är att de allra billigaste all inclusive erbjudandena är riktigt billiga.

Eftersom al inclusive är dyrt så är det bara de i min bekantskapskrets som har mycket pengar och barn (normalmånga) som reser på det.

I min närhet är det ingen som reser på all-inklusive, oavsett ekonomisk situation.

Den stora frågan är ju varför man vill åka på all-inklusive till ngt billigt charterkomplex på Rhodos och käka typ mamma scans köttbullar och dricka drinkar på skumma essenser som smakar som lördagsgodis samt bli underhållen av coverband.
Eller ja, smaken är ju som baken det fattar jag ju men det låter i mina ögon inte superlockande.

Nej, jag tycker inte heller att det är lockande men jag känner folk som gör det. De flesta tillhör den halva av arbetarklassen med lägst lön.

Eftersom al inclusive är dyrt så är det bara de i min bekantskapskrets som har mycket pengar och barn (normalmånga) som reser på det. De andra reser så att de kan påverka sin mat och nöjeskostnad. De håller den fasta kostnaden nere och den rörliga kostnaden blir då större och där kan man ju bara köpa billigare mat om det kniper. Personligen har jag oftast rest så jag haft en lägenhet eller liknande som vi delat på då kan man laga en del mat själv vilket för mig är en del av nöjet med att resa utomlands. Liksom botanisera bland deras matvaror och låna någon annans liv ett tag.

Supergilla :up:. Det är en himla mysig del av resandet att få kontakt med den lokala slaktaren, grönsakssäljaren och matbutiken.

Nej, jag tycker inte heller att det är lockande men jag känner folk som gör det. De flesta tillhör den halva av arbetarklassen med lägst lön.

Jag tror att det handlar mer om det "sociala arvet" än om ekonomiska förutsättningar.

I min närhet är det ingen som reser på all-inklusive, oavsett ekonomisk situation.

I min närhet är det framförallt barnen som önskar sig den typen av semester och jag som vuxen vill gärna hänga med min 5-åring. Annars hade hon kunnat åka själv och ätit all-inclusive. Oftast är det annat med hotellen än just maten som lockar barnen. Men vi har alltsom oftast åkt utan all inclusive ändå och bott på all-inclusive hotellen i alla fall. Tyvärr börjar också det bli svårare, man vill inte reservera rum för alltför många otrogna, och dessutom slutar man också att tillhandahålla kök och matlagningsmöjligheter.

@mandalaki och @sjoberga
Jag argumenterar inte för att all all inclusive är billigare, eller att man inte kan komma undan billigare om man är beredd att lägga ner arbete.
Det jag menar är att de allra billigaste all inclusive erbjudandena är riktigt billiga.
Ok, har man absolut inte råd att resa på annat vis och hittar superbillig AI så kan jag möjligen förstå det. (Med tanke på vad AI gör på orten så tycker jag dock fortfarande inte att det är rätt, och jag tycker det är synd att man, när man nu trots allt ska resa, väljer en form som är jämförbar med en tempererad kupa över Hälsingland).
Men en hänvisning till mkt tunn plånbok är i alla fall bättre än det cyniska "jag idkar inte välgörenhet på semestern". Det var väl där någonstans diskussionen startade.

De jag känner är stereotypa barnfamiljer som tycker det är smidigt att få alla måltider serverade och i stortsett aldrig lämnar polområdet.
Precis. De jag ser till i mina resediskussioner är just barnfamiljer. Och jag kan förstå dem ur perspektivet att hålla koll på kostnaden - man vet vad semestern kommer att gå på. De framhåller dock inte det, utan att det är toppen att ungarna kan hämta glass i serveringen när de vill osv.

Precis. De jag ser till i mina resediskussioner är just barnfamiljer. Och jag kan förstå dem ur perspektivet att hålla koll på kostnaden - man vet vad semestern kommer att gå på. De framhåller dock inte det, utan att det är toppen att ungarna kan hämta glass i serveringen när de vill osv.
Japp och att man inte måste leta reda på en restaurang när barnen blir hungriga för de kan ta för sig när som från buffen.

Ok, har man absolut inte råd att resa på annat vis och hittar superbillig AI så kan jag möjligen förstå det. (Med tanke på vad AI gör på orten så tycker jag dock fortfarande inte att det är rätt, och jag tycker det är synd att man, när man nu trots allt ska resa, väljer en form som är jämförbar med en tempererad kupa över Hälsingland).
Men en hänvisning till mkt tunn plånbok är i alla fall bättre än det cyniska "jag idkar inte välgörenhet på semestern". Det var väl där någonstans diskussionen startade.

Det blir väl lite samma som att vissa inte har råd att handla ekologiskt och närproducerat kött i mataffären. Visst kan man då helt avstå kött, men man vill så gärna ha något kött att dansk fläskfile får duga.

Spinoff, man skulle ju kunna tänka sig att pensionatet som semesterallternativ skulle få sig ett uppsving. För det var väll någon form av al inclusive fast i Sverige då. Ett pensionat i bergslagen borde ju passa @tanten som han i handske, lite brunsvatten på det så är det klart.

Ja eller om man som jag verkligen tycker att det är superskönt att slippa bry mig om något.

Jag har inte jättestor erfarenhet men har varit på både bra och dåliga AI-ställen. De bra är minst lika bra vad gäller mat och dryck som de lokala alternativen.

Har åkt både med och utan barn.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 306
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka