Jag ser det ofta bland människor med fysiskt slitiga arbeten. Man åker en vecka med helpension till ett billigt ställe med värme och bara tar igen sig.
Ja särskilt ovanligt är det verkligen inte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ser det ofta bland människor med fysiskt slitiga arbeten. Man åker en vecka med helpension till ett billigt ställe med värme och bara tar igen sig.
Det är kanske lite enklare att välja att gå några hundra meter till en lokal restaurang än att åka båt till Mallorca. Själv bor jag i stan och med det tänket kan jag ge fullständigt fan i att den svenska landsbygden ska leva. Varför ska jag betala extra för svenska produkter? Mitt liv är inte välgörenhet för svenska bönder.Ja. Fast att flyga till Mallorca är ett hot mot klimatet, ändå väljer jag att göra det. Min semester är inte välgörenhet mot de lokala företagarna, tyvärr.
Det är kanske lite enklare att välja att gå några hundra meter till en lokal restaurang än att åka båt till Mallorca. Själv bor jag i stan och med det tänket kan jag ge fullständigt fan i att den svenska landsbygden ska leva. Varför ska jag betala extra för svenska produkter? Mitt liv är inte välgörenhet för svenska bönder.
Men bra. Då förstår jag det som att har du inte har några synpunkter på att svenska bönder har svårt att konkurrera med EU-priser. Det är väl bara att låta dem slås ut. Eller att svenska ryttare väljer polska och irländska hästar eftersom de är billigare.Öh, nej självklart inte. Det är ju ditt val? Mitt val är mitt.
Men bra. Då förstår jag det som att har du inte har några synpunkter på att svenska bönder har svårt att konkurrera med EU-priser. Det är väl bara att låta dem slås ut. Eller att svenska ryttare väljer polska och irländska hästar eftersom de är billigare.
Den modellen har då inte drabbat kommunal verksamhet - tvärtom. Allt mer läggs på i en jäkla röra. Det är som att försöka handmjölka en ko samtidigt som man fyller i kalvjournaler OCH kör lastmaskinen. Någon klämmig typ har nämligen köpt in en radiostyrd lastmaskin så då SKA det ju funka.Fast jag tror att om man bedriver verksamhet där de anställdas semester är det som räddar individen från sjukdom är man ute på marginalen och slirar.
Målet bör vara att man inte är stressad ofta på jobbet, utan att jobbet är långsiktigt hållbart i sig. Sustainable development är hett i min bransch, dvs man ska skapa i en sådan fart att man kan fortsätta i den fortvarigt.
Du kan använda liknande argument för att välja en lokal restaurang på semesterorten. Det bidrar till hållbar turism som håller städer och bygder levande. Men du omnämner det ovan som välgörenhet. Jag tycker det är oerhört cyniskt.Jag förespråkar en fri marknad med lika villkor. Sen får var och en verka på den med sina egna USPs. En USP för både svenska bönder och svenska hästföretagare är att de håller landskapet öppet (apropå att du själv nämner det), därför kan det användas som argument för att man ska köpa deras produkter. Simple as that.
Du kan använda liknande argument för att välja en lokal restaurang på semesterorten. Det bidrar till hållbar turism som håller städer och bygder levande. Men du omnämner det ovan som välgörenhet. Jag tycker det är oerhört cyniskt.
Är det konstigare än när du argumenterar emot folk som inte köper ekologiskt kött?Jag förstår inte riktigt varför det måste argumenteras emot.
- Semestern koncentreras till att upplevas på hotellområdet tillsammans med landsmän och inte i den lokala byn interagerande med lokalbefolkningen. Skulle med andra ord funka nästan lika bra med en kupol med värme nånstans i Hälsningland, så slipper vi flygresandet.
Många som åker all inclusive en vecka till värmen hade nog gärna tagit en kupol i Hälsingland och sluppit flyga faktiskt. Resmålet i sig är inte intressant alltid.
Det spelar ingen roll om det är en grekisk ö eller en storstad i USA, det handlar om att man kommer hemifrån. Man kommer iväg från det där som du beskriver om dina långa ensamma helger där du bara pratar med dig själv. Man kommer ifrån ens egna tankar, eftersom man får nya intryck. Man ältar inte, man tänker inte på hemmalivet, man behöver styra över det där vardagliga liksom. Det är det som är återhämtningen och vilan - att man kommer ur tankebanor. Det gör också att man kommer på bättre tankar och nya idéer. En ansträngd hjärna är begränsad, precis som @Blueberry skriver tidigare i tråden. Man kan inte vara kreativ, man kan inte vara lika effektiv, komma på lika bra saker etc när man är trött i skallen. Då överlever man bara livet. Men för att leva livet och ha den där friska och roliga hjärnan som kommer på en massa bra saker så måste man komma ur vardagssnurren.Vad ÄR charmen, den där speciella, där på en grekisk ö?
Jag kan bara hålla med dig! Vi har vid ett tillfälle haft kvällsmat som ingick i paketpriset, det var inte våran familj som bokade resan utan vi fick frågan om vi ville följa med en annan familj så vi accepterade det rakt av. Fördel var dock att barnen kunde äta och sen springa vidare för att leka på hotellområdet, idag med större barn som dessutom är rätt mycket finsmakare så är maten en stor del av resan.All-inclusive är kasst på flera sätt.
- Matupplevelsen på all-inclusive är ofta trist. Slabbiga buffeer med infinitesmal variation, 3 ggr om dagen i en hel vecka. Uschaan.
- Semestern koncentreras till att upplevas på hotellområdet tillsammans med landsmän och inte i den lokala byn interagerande med lokalbefolkningen. Skulle med andra ord funka nästan lika bra med en kupol med värme nånstans i Hälsningland, så slipper vi flygresandet.
- Det lokala näringslivet drabbas hårt. På en del orter är det bedrövligt, eftersom väldigt många av hotellen konverterats till all-inclusive.
Tyvärr är jag inte ensam i familjen om att bestämma, så med någon frekvens så är det all inclusive som gäller. Jag tycker personligen att det tar bort en skaplig andel av värdet av semestern.
(Jag tar mig dock friheten några gånger dessa urvattnade matsemestrar att när resten av familjen sitter och äter nån slabbig lunchbuffe, gå iväg och äta ensamlunch hos lokala krögare.)
Det är för övrigt en ganska stor fråga för många fattiga länder:
https://www.tourismconcern.org.uk/all-inclusives/
Ett ytterligare inlägg i denna debatten är ju att man på semester inte kan smygjobba på samma sätt som man gör hemma. Det går liksom inte när man inte har med sig datorn på stranden. Och det är väldigt behövligt för många som jag känner. De smygjobbar hela tiden.Många som åker all inclusive en vecka till värmen hade nog gärna tagit en kupol i Hälsingland och sluppit flyga faktiskt. Resmålet i sig är inte intressant alltid.
Ja, det tror jag också. Och det låter ju bara så torftigt.Många som åker all inclusive en vecka till värmen hade nog gärna tagit en kupol i Hälsingland och sluppit flyga faktiskt. Resmålet i sig är inte intressant alltid.
Ja, det tror jag också. Och det låter ju bara så torftigt.
Ja, jag känner rätt många som i princip upplever att de "måste" resa bort på semestern för att kunna undvika att jobba.Ett ytterligare inlägg i denna debatten är ju att man på semester inte kan smygjobba på samma sätt som man gör hemma. Det går liksom inte när man inte har med sig datorn på stranden. Och det är väldigt behövligt för många som jag känner. De smygjobbar hela tiden.
Fast nu gör du samma sak som ni kritiserade @tanten för, du anser att de semestrar/kopplar av på fel sätt enligt dig. För dem kanske det är det ultimata sättet att koppla av från sina jobb, att det sen låter torftigt för dig är ju ditt problem.Ja, det tror jag också. Och det låter ju bara så torftigt.
Jag tänkte inte på de som har ett fysiskt tungt arbete, nej. Men om jag nu gör det: så ja, jag tycker att det är en torftig lösning om man lika gärna skulle kunna ligga under en kupol i Hälsingland, eller hur det nu var. Eftersom man nyttjar en semesterform som sliter hårt på orten (all inclusive) när det bara är lite värme man vill ha.Det är väl inte alls torftigt? Om man enbart är intresserad av värme och vila så får man ju precis det?
Har du haft en fysiskt tungt arbete? Vet du hur gott en vecka liggandes i en solstol i solen gör för kroppen?
Jag har inget problem med andras semestrande, men jag har problem med semesterformen all inclusive. Kan man lika gärna ligga varmt i Sverige så tycker jag att det är fel.Fast nu gör du samma sak som ni kritiserade @tanten för, du anser att de semestrar/kopplar av på fel sätt enligt dig. För dem kanske det är det ultimata sättet att koppla av från sina jobb, att det sen låter torftigt för dig är ju ditt problem.
Sen ser jag som sagt problemen med all inclusive och skulle inte välja det när jag har ett val av flera olika orsaker där bland annat problemet med lokalbefolkningen finns inräknad.