Hur mycket "återhämtning" behöver man?

Fast frågan gäller ju inte semester. Den handlar om återhämtning.

Som du säger - semester infördes när arbetstiden var längre och många arbeten var fysiskt tuffare. Återhämtning från deet fysiskt tunga behövdes.

Jag personligen funkar så att psykisk ansträngning kräver mer återhämtning än fysisk sådan.
Är jag trött i musklerna går det över fortare än när jsg är trött i hjärnan.

Som du säger - semester infördes när arbetstiden var längre och många arbeten var fysiskt tuffare. Återhämtning från deet fysiskt tunga behövdes.
Innan semesterlagen antogs var rätten till semester en klassfråga, menar Högberg. I mitten av 1930-talet kunde de arbetare som hade turen att inneha ett kollektivavtal med tillhörande semester få ut minst sjudagars ledighet. Högberg skriver vidare att en fjärdedel av de kollektivanslutna saknade semesterätt i sina avtal.

För andra samhällsgrupper såg det annorlunda ut. Yrken med högre status hade vanligen två till tre veckors semester, eller ännu längre. Innan semesterlagens genomförande gällde det att tillhöra rätt socialgrupp för att åtnjuta ledighetens fördelar.

https://aspbladet.wordpress.com/2012/10/20/semester-en-historik/

Gissningsvis var många i dessa högstatusyrken manschettarbetare. Så återhämtning efter tungt fysiskt arbete kanske inte var enda syftet med semester ens på 30-talet. Och det är det framförallt inte idag. Stress är den vanligaste orsaken till sjukskrivning.

Fast jag tror att om man bedriver verksamhet där de anställdas semester är det som räddar individen från sjukdom är man ute på marginalen och slirar.

Målet bör vara att man inte är stressad ofta på jobbet, utan att jobbet är långsiktigt hållbart i sig. Sustainable development är hett i min bransch, dvs man ska skapa i en sådan fart att man kan fortsätta i den fortvarigt.

Som många skrivit är tiden varje person behöver för återhämtning individuell. Liksom formen.

Under mer än tio års tid hade jag ingen semester. Jag var doktorand och det fanns inte i kulturen att vi tog semester. Sedan jobbade jag på korta förordnanden och tog allt jag fick. Att jag klarade det beror på att jag hade nästan total frihet. Jag lade upp jobbet helt själv och planerade tiden själv. Sen hade jag en del undervisning och möten, men den tid som var bunden på detta sätt var ganska liten del av mitt arbete. Och för mig är det just bundenheten, att jag inte kan planera min tid som är den stora stressen. Jag kan jobba nästan hur mycket som helst utan att bli trött, men att jag måste vara på kontoret vissa tider är oerhört stressande för mig. När jag inte hade reglerad arbetstid var jag ändå på kontoret ungefär samma tider varje dag. Jag gillar att vara en del av miljön på jobbet. Men bara känslan av att det nästan helt och hållet var jag som bestämde räckte för mig för att jag inte skulle bli trött. Och när det fanns en lucka kunde jag ta en dag ledig utan att fråga någon chef, utan att redovisa det separat. En annan sak som höll mig uppe var att jag reste ganska mycket i jobbet. För mig är det mycket lugnande att byta miljö och uppleva något annat. Att åka på konferens må vara jobb, men det är återhämtning för mig även när jag presenterar något själv. Jag kliver ur vardagen och kan vara helt i mig själv.

Tiden gick och jag bytte jobb. Hösten 2010 var jag plötsligt i situationen att jag hade ett "vanligt" jobb och intjänad semester. En smärre chock. Sedan dess har jag noga utnyttjat mina semesterdagar och rest ganska mycket. Nu har jag fasta tider och sedan 2,5 år pendlar jag dessutom. Men jag inser att det håller på att bränna ut mig.Vardagen, inte jobbet. Att fara runt med olika färdmedel, lämna hundarna hos hundvakt, passa bussen, passa tåget... Det är mer tröttande för mig än det var att jobba tolvtimmarspass. Så nu behöver jag återhämtning och slippa vardagen. Och den återhämtningen ser optimalt ut genom att jag åker till Egypten och dyker eller åker till någon storstad och promenerar, går på femtielva museer, shoppar och äter god mat. Jag behöver avbrott från vardagen och rutinerna. Men egentligen skulle jag kunna sätta mig på en pub i London och jobba, för jobbet tröttar inte ut mig.

Så min prio nu är att hitta ett jobb där jag inte behöver pendla. Sen har jag insett att jag inte klarar att vara ensamstående med hundar. Så när mina nuvarande djur inte finns längre (har även en katt) blir det inga nya. Känns redan nu att det kommer att bli jobbigt, men jag fixar inte vardagsbestyren.

Så den återhämtning jag behöver har inte med jobbet att göra. Det är vardagen jag måste återhämta mig från.

Jag tror inte att vi behöver semester. Jag är övertygad om att det går alldeles utmärkt att jobba sju dagar i veckan arbetslivet igenom. Men nu har vi vant oss vid att kunna vara lediga. Inte bara på helgerna utan även flera veckor på sommaren. Och har man väl vant sig vid att semester är det naturliga så är det förstås kännbart att avskaffa den.

Fördelen med semester är väl att människor håller längre och blir äldre när man har möjlighet till återhämtning emellanåt? Från mitt perspektiv är det en rätt stor fördel.

Som du skriver: semester infördes för att människor skulle få möjligheter till återhämtning.
Alltså handlar semester om återhämtning.

det är nog inte så vanligt att faktiskt ägna en hel solsemestervecka åt att enbart sola och vila även om du beskriver ett sådant exempel.
Jojomen. Även om aktivitetssemestrar blir allt vanligare så är det fortfarande många som faktiskt bara vill sola och vila. Jag ser det hela tiden i Grekland, som är ett stort charterland. Jag åker själv inte paketresa men jag landar ofta med flyg på stora turistöar innan jag tar färja någon annanstans - och du skulle se de proppfulla solstolsraderna på de stora öarna. Jag har också mycket kontakt med Greklandsmänniskor, en del av dem åker charterpaket, och en vanlig variant är "vi hyrde bil en dag och åkte runt ön, annars låg vi på stranden". En del ligger till och med vid poolen hela veckan.

Tittar man längre bort så finns ställen som t ex Dominikanska republiken, där såvitt jag förstått all turism styrs till all inclusive-ställen. Besökarna där gör inte många knop utanför anläggningen.

Så visst är det fortfarande vanlig med sola-bada-vila, i synnerhet om det bara gäller en vecka. Och jag säger inget om det, låt var och en resa som de vill (så länge de inte reser all inclusive för det är ingen bra turism för det lokala näringslivet.)

Fast jag tror att om man bedriver verksamhet där de anställdas semester är det som räddar individen från sjukdom är man ute på marginalen och slirar.

Målet bör vara att man inte är stressad ofta på jobbet, utan att jobbet är långsiktigt hållbart i sig. Sustainable development är hett i min bransch, dvs man ska skapa i en sådan fart att man kan fortsätta i den fortvarigt.
Absolut är det så, vännen jag beskrev i ett tidigare inlägg blev tvingad av sin arbetsplats att ta sex veckors semester för att hens chefer ansåg att hen hade jobbat för hårt under en tidsperiod utan att ta ut något ledigt.
Sen tror jag att det stora problemet är egen företagare eller småföretag som inte riktigt hittar rätt balans.

För mig handlar semestern om att hitta tillbaka till min egen röst. Jag behöver minst fyra veckors sammanhängade semester för att kunna få en eller två veckors avslappning. Första veckan går åt till att landa och få gjort allt det där man inte orkat med under arbetsåret, sista veckan börjar jag varva upp igen. En bit in i vecka två börjar jag komma in i den där känslan av att vakna på morgonen och fråga mig själv vad jag VILL göra idag inte vad jag "måste" göra. Att få till ett slowliving där man inte tittar på klockan och har en tid att passa utan äter när man är hungrig och vilar när man är trött samt gör det man önskar där emellan i den takt som passar en bäst.

Jojomen. Även om aktivitetssemestrar blir allt vanligare så är det fortfarande många som faktiskt bara vill sola och vila. [...]

Och jag ser det i Egypten. Där är ju en ganska stor del av turismen all inclusive-baserad och många stannar på hotellområdet hela vistelsen. Eventuellt i kombination med en tur till Kairo (för att kolla pyramiderna) och/eller Luxor. Jag kan förstå det när det gäller Marsa Alam-kusten eftersom hela turistnäringen där har byggts upp utan genom att flotta hotell placerats ut som öar längs kusten. Det är ganska långa avstånd och finns ingen naturlig knutpunkt. Däremot blev jag lite förvånad över att det var så mycket all inclusive även i Hurghada när jag var där i vintras. Hurghada är en stad med många jättebra restauranger och en hel del att kolla på. Ändå tycks många åka all inclusive och stanna på hotellet.

Jag skulle absolut behöva ett par dagars ren lättja just nu dvs SOVA typ ett par dygn.
Men det är för det varit helvetiskt mycket både fysiskt och psykiskt ett tag.
Annars tycker jag att aktiv vila är nästan bättre än att bara slappa.
Aktiv vila för mig är att göra saker som jag gillar, som att stå en kväll eller en helgförmiddag i stallfiket eller anordna en klubbtävling och få umgås med alla trevliga föräldrar och barn i stallet :)

Och jag ser det i Egypten. Där är ju en ganska stor del av turismen all inclusive-baserad och många stannar på hotellområdet hela vistelsen. Eventuellt i kombination med en tur till Kairo (för att kolla pyramiderna) och/eller Luxor. Jag kan förstå det när det gäller Marsa Alam-kusten eftersom hela turistnäringen där har byggts upp utan genom att flotta hotell placerats ut som öar längs kusten. Det är ganska långa avstånd och finns ingen naturlig knutpunkt. Däremot blev jag lite förvånad över att det var så mycket all inclusive även i Hurghada när jag var där i vintras. Hurghada är en stad med många jättebra restauranger och en hel del att kolla på. Ändå tycks många åka all inclusive och stanna på hotellet.

Fast för många (inkl mig) så är det det där som är just SEMESTER. Jag har heltidsjobb och företag vid sidan om + gård och barn, jag är aldrig ledig. Så en vecka på all inclusive när man bara kan ligga vid poolen och slippa ens tänka, det är helt suveränt. Man kan hitta bra hotell med bra mat och dryck utan att det kostar skjortan. Jag kan tycka det är roligt med lokala sevärdheter och sånt men ska jag på semester då ska det vara SEMESTER på riktigt. Helst ska något ligga i solsängen bredvid och mata mig och byta bok när den är slut. :D.

Ja, det är trist. Jag kan förstå det om det är barnfamiljer med tajt budget som vill ha kostnadskontroll. Med all inclusive vet du från början ganska precis vad semestern kommer att kosta.

Men för andra tycker jag nog att man kan lyfta arslet från solstolen, få en bättre upplevelse och stötta det lokala näringslivet. På turistorter finns restauranger precis överallt, man behöver inte ta sig långt från hotellet.

Fast för många (inkl mig) så är det det där som är just SEMESTER. Jag har heltidsjobb och företag vid sidan om + gård och barn, jag är aldrig ledig. Så en vecka på all inclusive när man bara kan ligga vid poolen och slippa ens tänka, det är helt suveränt. Man kan hitta bra hotell med bra mat och dryck utan att det kostar skjortan. Jag kan tycka det är roligt med lokala sevärdheter och sånt men ska jag på semester då ska det vara SEMESTER på riktigt. Helst ska något ligga i solsängen bredvid och mata mig och byta bok när den är slut. :D.
Sevärdheter väljer ju var och en själv, men all inclusive utarmar det lokala näringslivet t ex restaurangutbudet. Sett från ett turistkostnadsperspektiv bidrar det på sikt till höjda priser. Jag fattar att man vill ha en slappar-semester, men att gå 300 m för att hitta en restaurang gör väl knappast att det inte blir en slappar-semester?

Sevärdheter väljer ju var och en själv, men all inclusive utarmar det lokala näringslivet t ex restaurangutbudet. Sett från ett turistkostnadsperspektiv bidrar det på sikt till höjda priser. Jag fattar att man vill ha en slappar-semester, men att gå 300 m för att hitta en restaurang gör väl knappast att det inte blir en slappar-semester?

Ja. Fast att flyga till Mallorca är ett hot mot klimatet, ändå väljer jag att göra det. Min semester är inte välgörenhet mot de lokala företagarna, tyvärr.

det är nog inte så vanligt att faktiskt ägna en hel solsemestervecka åt att enbart sola och vila även om du beskriver ett sådant exempel.

Jag ser det ofta bland människor med fysiskt slitiga arbeten. Man åker en vecka med helpension till ett billigt ställe med värme och bara tar igen sig.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 306
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka