Hur mycket "återhämtning" behöver man?

Nu tänker jag på jobbet stup i ett. När jag har mina långa ensamma helger utan någon annan än mig själv att tala med så snurrar det massor av tankar om de människor jag har runt mig måndag-fredag. Vare sig jag vill eller inte.

Dina helger låter ju inte som om de tillför något positivt?
Att ha eller inte ha häst är nog inte avgörande, det finns för de allra flesta mer än en aktivitet som ger psykisk vila. Men det gäller ju att hitta rätt aktiviteter, om det är ridning, extremsport eller att ligga i hängmattan är ju skitsamma.

Jag har svårt att koppla bort jobbet på kvällar och helger och sover dessutom dåligt så borde väl egentligen ha 15 veckor semester per år för att känna mig helt återställd.

Så är jag av naturen. Jag har fått tvinga mig att lära om, tänk annorlunda. Behandla mig själv. För annars kommer livet att ha sprungit förbi mig den dagen jag går i pension. Och det fungerar faktiskt över förväntan, men det kräver en hel del jobb att komma till rätt inställning för snabbare avkoppling. Nu kan en helg vara som tidigare en månad var. Beroende på arbetsstatus och helgäventyr.

Jo! Grekland är i mångt och mycket sådär fint som på vykort, inte som Asien som ser magnifikt ut men (i mitt tycke) är sönderexploaterat med social misär och sexhandel överallt. Grekland är väldigt vänligt. Ett bra resmål på alla sätt om man undviker Aten som mest är avgaser och hetta...

Amen!
Vänligheten, folket, naturen, maten... varit på 5 olika öar som alla bjudit på just detta!

Jag behöver ledighet för att helt enkelt tänka på allt annat än jobbet ett tag. göra saker jag kanske inte hinner med i samma utsträckning när jag jobbar, och för att byta miljö!
Ibland räcker det inte att vara ledig o bara vara hemma, då finns vardagsbestyren o alla måsten kvar!
Därav våra årliga resor till Grekland, en vecka utan städning matlagning o tvätt. Umgås hela familjen, se nya platser, bada och koppla av!

Mitt jobb är både fysiskt tungt och mkt socialt så är trött på alla plan när semestern närmar sig. Jag älskar mitt jobb men jag måste få några veckor o bara koppla bort det och göra andra saker!
Tar alltid 4v på sommaren ibland mer med föräldradagar, för att hinna både varva ner och hitta på massa kul m familjen.

14883415_691779667653544_5888811842547996841_o.jpg

Mitt bidrag till "avkopplingsbilderna"!

Jag orkar för det första inte jobba heltid. Fungerar hyffsat på ungefär 50%, då orkar jag med hundpromenad och hushållssysslor de dagar jag inte jobbar.

Jag blir trött även av roliga saker, även på semestern (älskar att resa, framförallt utomlands) kan jag behöva vilodagar om jag gjort nåt skoj men ansträngande (det är framförallt hjärnan som inte orkar mer då och det visar sig kroppsligt med enorm trötthet och värk). Det som gör att jag ändå behöver och gillar att resa är för att komma ifrån vardagen och alla måsten där.
Är rekommenderad av läkare att om jag har möjlighet och råd åka utomlands till varmare och soligare breddgrader på senhösten och även januari/februari. Både för att ladda d-vitamin men även slippa vardagssysslor.

Så vad som behövs för återhämtning är verkligen individuellt.

Jag har gjort lite olika med mina semestrar - det bästa har varit 2+2 på sommaren och sen ett par långhelger på våren och ett par på hösten. jag har haft 6 veckors semester per år.

För mig är det återhämtning att göra olika saker och jag behöver massor av återhämtning efter min stroke. Jag har ju jobbat hemifrån de senaste åren och kunnat gå och vila när jag blivit trött. Ibland har jag blivit pigg av att bara gå en promenad med hundarna eller bara sitta och titta ut

Ett par kollegor har återkommit till jobbet efter en dryg veckas semester i solen. De har inte gjort ett enda skapandes grand. Bara vilat, solat och druckit drinkar.

Återigen funderar jag på detta med just återhämtning och semester. Jag har i mån närhet personer som aldrig någonsin varit på ledighet. Och en drös bönder som nog aldrig varit helt lediga mer än några dagar i följd. Mina egna föräldrar t.ex. hade nog inte en enda "ledig" dag under hela sitt liv. Andra i bekantskapskretsen åker på semester och bara slappar flera veckor varje sommar.

Jag inser att det förstås är individuellt....men behöver människan verkligen den typen av återhämtning eller är det bara - gud förbjude! - ren lättja ;)

Konkret undrar jag om det verkligen är så att man behöver ledighet från fysisk eller mental ansträngning? Och hur lång?
Är detta ett symptom i tiden pga att tempot är så mycket högre idag än för säg 50-60 år sedan?
Eller bara en ursäkt för att vila och slappa...

/tanten - som aldrig varit på lång semester hemifrån

Att vi har lagstadgad semester beror på att arbetarna behövde återhämtning/vila från sina jobb. På den tiden som folk jobbade längre arbetsdagar än nu, och sexdagarsvecka.

Numera behöver vi antagligen också återhämtning och vila - men behoven kan se olika ut för olika personer. Det är rimligen också olika beroende på vad vi har för jobb.
Numera är det ju många människor som väljer att fylla sina ledigheter med aktiviteter i form av utlandsresor där man turistar flitigt och tittar på sevärdheter: det är nog inte så vanligt att faktiskt ägna en hel solsemestervecka åt att enbart sola och vila även om du beskriver ett sådant exempel.

Jag har behov av att vila från människor, både vardagskvällar och ibland på helgerna, för min skalle blir mättad av att hela mina arbetsdagar går åt till (vilket också är meningen i mitt jobb) människor som begär saker av mig. Ibland begärs det saker som jag måste säga nej till, då blir det tufft. Ibland begärs min fulla mentala energi, det kan också vara väldigt jobbigt.

Men jag har inte intresse att resa utomlands på min semester utan är mer som tjuren Ferdinand.

Hoppla.

Det är ju min fråga - är det självklart att man behöver ledighet?

Det finns ju så många människor som inte är lediga. Småbarnsföräldrar t.ex. - de har ju inte sysslolösa dagar i överflöd på många år.

Semesterledighet är inte ledighet från det sociala liv man valt. Att hävda att småbarnsföräldrar inte är sysslolösa är visserligen helt sant, men har inte det minsta med semesterledighet att göra i mina ögon.

Semesterledighet är inte ledighet från det sociala liv man valt. Att hävda att småbarnsföräldrar inte är sysslolösa är visserligen helt sant, men har inte det minsta med semesterledighet att göra i mina ögon.
Fast frågan gäller ju inte semester. Den handlar om återhämtning.

Som du säger - semester infördes när arbetstiden var längre och många arbeten var fysiskt tuffare. Återhämtning från deet fysiskt tunga behövdes.

Fast frågan gäller ju inte semester. Den handlar om återhämtning.

Som du säger - semester infördes när arbetstiden var längre och många arbeten var fysiskt tuffare. Återhämtning från deet fysiskt tunga behövdes.
Men du behöver även återhämtning efter att ha ansträngt hjärnan. En kompis jobbade som projektledare, inget fysikt arbete alls men det krävde att hen hade full koll. På hens semester byggde hen en friggebod och tyckte att det var den bästa avkoppling hem kunde få. Min man å andra sidan var ett tungt fysiskt jobb, hans semester behöver bestå av att inte behöva anstränga sig fysiskt. Ang småbarns åren så var det otroligt skönt att faktiskt vara ledig och kunna styra dagen efter barnen istället för en massa måsten. Även det är avkoppling, den blir det en del måsten med små barn ändå men att kunna slippa några är skönt. När mina var små var den bästa veckan när vi åkte en vecka till Kanarieöarna. Blev de hungriga var det bara att köpa något, vi badade, gjorde korta utflykter, vilade middag tillsammans, åt tillsammans och hade helt enkelt all tid i världen för våra barn.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 336
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka