Hur mycket "återhämtning" behöver man?

Jag kommer hem och är trött, men full av energi.
Exakt så. Jag tror att någon skrev tidigare i tråden att hon var dödstrött efter semesterresor. Och det är jag med - jag sover som en stock de första nätterna när jag kommer hem.

Men den mentala energin jag fått är något helt annat än att jag är trött och sömning. Jag var i Grekland hela september - det tar mig genom vintern.

Jag tänkte inte på de som har ett fysiskt tungt arbete, nej. Men om jag nu gör det: så ja, jag tycker att det är en torftig lösning om man lika gärna skulle kunna ligga under en kupol i Hälsingland, eller hur det nu var. Eftersom man nyttjar en semesterform som sliter hårt på orten (all inclusive) när det bara är lite värme man vill ha.

Tunga arbeten har inte sällan så dålig lön att den all inclusive som är på erbjudande är den typ av resa till värmen man har råd med. Det är nog knappt någon som väljer den tråkiga all inclusive buffen över en trevlig restaurang om man haft råd. Det är den billiga all inclusive resan eller inget liksom.

De flesta resmål har någon typ av moralisk eller miljömässig inverkan på någonting annat. Allt vi gör har ju det när man tänker på det.

Flyger man till Thailand är det både miljömässigt enormt kasst, men Thailand i sig är inte direkt utopin för ett land man kanske vill besöka om man satsar på moraliskt och politiskt korrekt. Ett land där ledningen till och med gått ut och sagt att de inte kommer att göra någonting åt barnprostitutionen så länge det drar människor och pengar in i landet är kanske ett rätt så toftigt alternativ till semester.

Spanien i all ära. God mat och trevligt klimat, men ska man verkligen stödja ekonomin i ett land som faktiskt ännu varken totalförbjudit tjurfäktning eller sedan när man kastar en get ut ur ett kyrktorn?

Till och med Norge blir ju ett jobbigt val ifall man tänker på att de både fiskar val och slår ihjäl sälkutar med ishacka fortfarande.

Vart ska man dra gränsen liksom? Ska man tänka på alla moraliska värderingar eller ska man få komma iväg så man orkar ta beslut som gör att man får en bättre vardag hemma de 355 dagarna på året man faktiskt är på hemmaplan? Vill man komma iväg till ett ställe som serverar allting åt en och man slipper tänka så man klarar av att tänka hemma tycker jag att det är helt okej. Vill man komma iväg och uppleva kultur, inhemsk mat, olika sätt att leva varje dag så får man göra det. Vill man äta bara ekologisk mat får man göra det, tycker man inte att det är prioriterat får man äta annan mat. Vill man inte åka iväg på semester behöver man inte. Vill man bara bygga en altan på sin semester är det helt okej. Vill man fly bort från sin egen vardag i några veckor och ligga på en sandstrand med person är det också helt okej.

Själv är jag egentligen rätt värdelös på "återhämtning". Till den grad att det är rätt oklart för mig vad det är. Det som tröttar mitt huvud mest är nog min aningens depressiva läggning, snarare än mina iofs ofta teoretiskt krävande arbetsuppgifter.

Men miljöombyte och omväxling bedömer jag som väldigt viktigt i livet. Ett slags känsla av rörlighet är rätt avgörande för mig som lätt upplever allting som en rätt jämntjock grå smet.

Tunga arbeten har inte sällan så dålig lön att den all inclusive som är på erbjudande är den typ av resa till värmen man har råd med. Det är nog knappt någon som väljer den tråkiga all inclusive buffen över en trevlig restaurang om man haft råd. Det är den billiga all inclusive resan eller inget liksom.
Nja, om man sätter ihop sin resa själv blir det oftast billigare än att resa med scharter på al inclusive. Sedan är det säkert väldigt enkelt att boka via de stora företagen och inte behöva tänka mer på det. Men det borde ju gå att hitta lokala hotell med al inclusive som inte är kopplade till de stora firmorna om det är det man villa ha.

Någon sådan kostnadsbild finns inte som motiverar det. Det är hyfsat dyrt med all-inclusive på de allra flesta ställen. Särskilt för den som inte dricker hinkvis med vatten-öl, surt vin och "lokal hembränd sprit" i drinkar.

Dyrt, dåligt och ointressant - är mitt omdöme på matfronten, med begränsad erfarenhet.

Nja, om man sätter ihop sin resa själv blir det oftast billigare än att resa med scharter på al inclusive. Sedan är det säkert väldigt enkelt att boka via de stora företagen och inte behöva tänka mer på det. Men det borde ju gå att hitta lokala hotell med al inclusive som inte är kopplade till de stora firmorna om det är det man villa ha.

Njae. Kollade på ving nu lite snabbt, och en solresa till rhodos en vecka inkl allt till våren går på 5000-6000 kr per person. Då behöver man inte spendera en krona extra.
Snabbsök på flygresor.se och hotels.com ger ca 3000 kr för resa och hotell. Minst 2100 kr för mat. Sen taxi/transfer till flygplatsen, vatten osv ovanpå det.
För någon som har svårt att få ihop 6000 kr är det guld att kunna boka en resa och veta att det inte kommer komma några extra kostnader.

Någon sådan kostnadsbild finns inte som motiverar det. Det är hyfsat dyrt med all-inclusive på de allra flesta ställen. Särskilt för den som inte dricker hinkvis med vatten-öl, surt vin och "lokal hembränd sprit" i drinkar.

Dyrt, dåligt och ointressant - är mitt omdöme på matfronten, med begränsad erfarenhet.

De jag vet som åker på den typen av resor dricker just på det sättet. Både borta och hemma.

Där har du ju helt fel. Charterbolagen har jättebra dealer med hotellen eftersom de kontinuerligt kommer med mängder med gäster. Som enskild resenär kommer du nästan aldrig undan så billigt som man gör på charter om du ska ha samma standard.

Jo. I Hurghada till exempel kan det vara betydligt billigare att äta lokalt än all inclusive.

För mig funkar det åt andra hållet också. Om jag vet att jag ska åka någonstans i april lever jag på det hela vintern. :D Jag behöver saker att se fram emot också för att tycka att livet är riktigt roligt.
En god vän till mig säger "Jag vill alltid ha en biljett bokad!". Jag har börjat leva efter den devisen själv, men just nu har jag ingen!:eek:

Ja det kanske det är, men Hurghada är inte superbilligt ifrån första början.
Vad? Det är ju vrålbilligt. Jag var i Hurghada en månad december 2015 - januari 2016. Resa och hotell med frukost kostade....*tänker* motsvarande 4500 kr. Att gå in på vår public beach (10 minuters promenad) kostade 15 kr inkl solstol. I de olika caféer som fanns på stranden kunde man äta lunch för 20 kr. Middag åt vi för 30-100 kr beroende vad vi kände för. Det är billigt.

Ni som pratar priser nu, jag gissar att många av er väljer resmål och ev datum först och sedan bokar själva resan och hotell osv.
De jag menar inte har råd med annat än all inclusive på erbjudande är de människor som först får hitta resor de har råd med, och därefter välja mellan dem (om det finns mer än ett alternativ). Alltså, steg ett är att hitta något man har råd med. Steg två är att se vilken/vilka resor det blir. Då är en paketresa inkl allt en stooor fördel, man kan enkelt se om man har råd eftersom inget tillkommer.

All inclusive hade inte funnits om inte intresse för resorna fanns.

[...]All inclusive hade inte funnits om inte intresse för resorna fanns.

Det är väl klart att intresse för resorna finns, det är det ingen som har ifrågasatt. Det jag vänder mig mot är att all inclusive-turism utarmar den lokala näringen.

Själv budgetreser jag alltid så jag brukar försöka anpassa datumen.

Ni som pratar priser nu, jag gissar att många av er väljer resmål och ev datum först och sedan bokar själva resan och hotell osv.
De jag menar inte har råd med annat än all inclusive på erbjudande är de människor som först får hitta resor de har råd med, och därefter välja mellan dem (om det finns mer än ett alternativ). Alltså, steg ett är att hitta något man har råd med. Steg två är att se vilken/vilka resor det blir. Då är en paketresa inkl allt en stooor fördel, man kan enkelt se om man har råd eftersom inget tillkommer.

All inclusive hade inte funnits om inte intresse för resorna fanns.
Du menar att alla som har en åsikt om al inclusive är rika människor som inte behöver bry sig om vad det kostar. I såfall är svaret nej. Min syster med familj reser mycket de använder sig av metoden att byta bostad med en annan familj så enda kostnade förutom mat (som de ändå hade fått betala här i sverige) är flygbiljett och nöjen. Så där kollar man när man kan åka, vad man har råd med och vart man vill och försöker synka dessa. De är båda vana resenärer och har arbetat på olika ställen utomlands så det gör väll att de har någorlunda insyn i vad resande innebär.

De jag vet som åker på den typen av resor dricker just på det sättet. Både borta och hemma.

Fast nu har du en till (undertecknad) som inte dricker på det sättet och ändå åker på all-inclusive resor. Min erfarenhet är att det inte alls är billigt. 3300 kr för 6 dagars all inclusive per person är ett exempel ur ett av mina resedokument. 550 kr om dagen. Jag kan äta (och dricka ;)) extremt mycket intressantare och billigare på det resmålet för en mindre peng än så.

Det är en myt att all inclusive skulle vara ett speciellt billigt sätt att resa på.

Fast nu har du en till (undertecknad) som inte dricker på det sättet och ändå åker på all-inclusive resor. Min erfarenhet är att det inte alls är billigt. 3300 kr för 6 dagars all inclusive per person är ett exempel ur ett av mina resedokument. 550 kr om dagen. Jag kan äta (och dricka ;)) extremt mycket intressantare och billigare på det resmålet för en mindre peng än så.

Det är en myt att all inclusive skulle vara ett speciellt billigt sätt att resa på.
:bow:

Fördelen är naturligtvis kostnadskontrollen. Men annars - nej, all inclusive är dyrt.

Jag använder all inclusive när jag ska till Marsa Alam och dyka. För det finns inga eller ytterst få alternativ i det området. Men när jag dyker dricker jag ytterst måttligt. Dessutom köper jag lunch på båten varje dag för att få lite vettig egyptisk mat och för att stödja den lokala näringen (båtbesättningen tillagar och säljer lunchen).

Du menar att alla som har en åsikt om al inclusive är rika människor som inte behöver bry sig om vad det kostar. I såfall är svaret nej. Min syster med familj reser mycket de använder sig av metoden att byta bostad med en annan familj så enda kostnade förutom mat (som de ändå hade fått betala här i sverige) är flygbiljett och nöjen. Så där kollar man när man kan åka, vad man har råd med och vart man vill och försöker synka dessa. De är båda vana resenärer och har arbetat på olika ställen utomlands så det gör väll att de har någorlunda insyn i vad resande innebär.

Absolut inte rik, men man har tillräckligt med pengar att man kan leva med att det kostar en tusenlapp extra på plats, det är det inte alla som har.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 336
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka