Hur mycket "återhämtning" behöver man?

Det blir väl lite samma som att vissa inte har råd att handla ekologiskt och närproducerat kött i mataffären. Visst kan man då helt avstå kött, men man vill så gärna ha något kött att dansk fläskfile får duga.
Problemet är bara att någon annan betalar priset för den billiga fläskfilen, i det här fallet grisarna och de som drabbas av olika resistenta bakterier.

Japp och att man inte måste leta reda på en restaurang när barnen blir hungriga för de kan ta för sig när som från buffen.
Jo precis.

En mig närstående småbarnsfamilj åkte på AI i Grekland, de ville ha allt samlat på ett ställe, nära till pooler osv.
Ett par år senare (i år) åkte de till Grekland igen, bodde på fristående lägenhetshotell, åt alla måltider på olika ställen, hittade andra pooler när de inte var på stranden osv. Och berättelserna från den resan var typ tio gånger så många och mer levande än när de kom hem från AI-resan.

Jag tror att ni är fel ute om ni vill ha det till en klassfråga. Det handlar nog betydligt mer om mer än halva resesällskapet utgörs av minderåriga barn eller inte.

Jag tycker nog att det till viss del är en klassfråga, och inte bara småbarn. De jag känner i medelklassen anser inte att en chartervecka på Kreta ens räknas som semester, medan det nästan är något att skryta med i viss nedre arbetarklass.

Det blir väl lite samma som att vissa inte har råd att handla ekologiskt och närproducerat kött i mataffären. Visst kan man då helt avstå kött, men man vill så gärna ha något kött att dansk fläskfile får duga.
Det är lustigt att du tar upp dansk fläskfilé för det har jag tänkt på under trådens gång också. Man behöver ju inte idka välgörenhet mot vare sig danska grisar eller svenska bönder bara för att man vill äta lite kött ;)

När jag var liten reste vi mycket och vi var aldrig på ngt all-inklusive. Mina föräldrar tyckte att det var roligt att hyra cyklar eller likn och tex uppleva den grekiska landsbygden eller testa nya smaker på en marknad i Marocko. Jag tror inte att vår resebudget var så stor eller lyxig alls! Mina föräldrar var intresserad av mat, kutur, musik, konst osv och jag antar att de inte kände sig så stimulerade på de större charter-komplexen med all-inklusive. Visst gillade jag och min bror att bada och äta glass osv (som de flesta barn gör) men det fick vi ju göra ändå!

Problemet är bara att någon annan betalar priset för den billiga fläskfilen, i det här fallet grisarna och de som drabbas av olika resistenta bakterier.

Jovisst, fast alla vi som har råd att välja svenskt är så många fler än de som inte har råd att jag inte tycker att det spelar någon roll att de som bara har råd med den danska filen också köper den. Ansvaret att se till att det köps så lite dansk file att man slutar ta in den ligger på oss som har råd att välja svenskt istället, inte på de som får välja mellan danskt eller inget.
Detsamma gäller all inclusive hotellen.

Det är lustigt att du tar upp dansk fläskfilé för det har jag tänkt på under trådens gång också. Man behöver ju inte idka välgörenhet mot vare sig danska grisar eller svenska bönder bara för att man vill äta lite kött ;)

Det är inte jag som pratat om välgörenhet i tråden. Jag förstår inte riktigt vad du menar?

Supergilla :up:. Det är en himla mysig del av resandet att få kontakt med den lokala slaktaren, grönsakssäljaren och matbutiken.
Det som @monster1 beskriver tror jag är det billigaste sättet att resa utan tvivel. Att hitta ett ställe med möjlighet till eget kosthåll så att man kan få ihop en del mat själv och sen nyttja lokala restauranger och affärer. Det utesluter inte poolhäng.

Ja eller om man som jag verkligen tycker att det är superskönt att slippa bry mig om något.

Jag har inte jättestor erfarenhet men har varit på både bra och dåliga AI-ställen. De bra är minst lika bra vad gäller mat och dryck som de lokala alternativen.

Har åkt både med och utan barn.

Att stå och slabba vid buffebord är inte min definition av en god matupplevelse där man inte behöver bry sig om något. Och den formen av äckeljobbig servering dominerar AI-ställen. Enormt stresspåslag. 3 gånger om dagen. Även om det finns undantag på vissa destinationer där man får bordsservering och en riktig a la carte meny.

Engagemanget från köket, när allt är förbetalt och ingen tänker ge vare sig dricks eller beställa något speciellt, blir lågt. Jag har inte sett ett enda AI-ställe med riktigt engagerad kökspersonal. Och jag förstår dem.

Så håller man mat som högt upplevelsevärde på en resa så ska man undvika att boka all inclusive (man kan fortfarande bo på hotellen). Har inte sett tillstymmelse till bra AI-ställe på den fronten på egen hand i a alla fall.

Att stå och slabba vid buffebord är inte min definition av en god matupplevelse där man inte behöver bry sig om något. Och den formen av äckeljobbig servering dominerar AI-ställen. Enormt stresspåslag. 3 gånger om dagen. Även om det finns undantag på vissa destinationer där man får bordsservering och en riktig a la carte meny.

Engagemanget från köket, när allt är förbetalt och ingen tänker ge vare sig dricks eller beställa något speciellt, blir lågt. Jag har inte sett ett enda AI-ställe med riktigt engagerad kökspersonal. Och jag förstår dem.

Så håller man mat som högt upplevelsevärde på en resa så ska man undvika att boka all inclusive (man kan fortfarande bo på hotellen). Har inte sett tillstymmelse till bra AI-ställe på den fronten på egen hand i a alla fall.

Vi har olika erfarenheter helt enkelt.

Den marknadsföring jag har sett lyfter ju heller inte fram kulinariska värden hos de där bufféerna, utan det är argument om tillgängligt, barnvänligt, välbekant och ät-så-mycket-du-vill som ska sälja in det hela. Och det verkar ju funka.

Den stora frågan är ju varför man vill åka på all-inklusive till ngt billigt charterkomplex på Rhodos och käka typ mamma scans köttbullar och dricka drinkar på skumma essenser som smakar som lördagsgodis samt bli underhållen av coverband.
Eller ja, smaken är ju som baken det fattar jag ju men det låter i mina ögon inte superlockande.
Avkopplingsfaktorn.
Jag och exet bokade en sån svennebananig All Inclusive till Gran Canaria (:p) med just risken för extrem turistbanalitet och onödigt höga kostnader. Vi hade haft en tuff tid och behövde slicka lite sår och vara onåbara en stund.
Så redan efter att ha släntrat av tåget på Arlanda stängde jag av min hjärna och slog fan inte på den igen förrän det var dags att släntra av norrlandståget hemma igen en dryg vecka senare. Mat, säng och dusch fanns dygnet runt. Solen sken, och allt var förbokat. Till och med en elak matförgiftning med tillhörande droppställning ordnades upp utan att jag behövde lägga manken till.
Hade det däremot funnits en kupol i Hälsingland hade jag hellre legat en vecka på retreat i Söderhamn och fått dropp i regi av Region Gävleborg.

Så jag ser poängen med All Inclusive. Trots bristerna.
Den gången hade jag aldrig orkat resa som vi gjorde i familjen tidigare - bila genom Europa med ständig radiopejl efter Stau på Autobahn och märkliga irrfärder i jakt på Zimmer Frei... Eller att behöva ta ställning till vad som händer när bilens generator går om intet i en alppassage en söndagkväll.

Avkopplingsfaktorn.
Jag och exet bokade en sån svennebananig All Inclusive till Gran Canaria (:p) med just risken för extrem turistbanalitet och onödigt höga kostnader. Vi hade haft en tuff tid och behövde slicka lite sår och vara onåbara en stund.
Så redan efter att ha släntrat av tåget på Arlanda stängde jag av min hjärna och slog fan inte på den igen förrän det var dags att släntra av norrlandståget hemma igen en dryg vecka senare. Mat, säng och dusch fanns dygnet runt. Solen sken, och allt var förbokat. Till och med en elak matförgiftning med tillhörande droppställning ordnades upp utan att jag behövde lägga manken till.
Hade det däremot funnits en kupol i Hälsingland hade jag hellre legat en vecka på retreat i Söderhamn och fått dropp i regi av Region Gävleborg.

Så jag ser poängen med All Inclusive. Trots bristerna.
Den gången hade jag aldrig orkat resa som vi gjorde i familjen tidigare - bila genom Europa med ständig radiopejl efter Stau på Autobahn och märkliga irrfärder i jakt på Zimmer Frei... Eller att behöva ta ställning till vad som händer när bilens generator går om intet i en alppassage en söndagkväll.
Aha. Förutsättningen för AI är alltså att man slår av hjärnan ;):D

Poängen för mig med resor är att alla sinnen går på högvarv. Det är underbart. Hjärnan jobbar som en galärslav för att ta in alla nya intryck. DET är avkoppling för mig, för det stänger ute de vanliga bekymren som hjärnan har att tas med.

Alltså jag reser på andra resor också. Men vill jag ha SEMESTER (vilket inträffar en vecka per år eller vartannat) så är det AI som gäller. Då kan jag verkligen vila ut och då är det just det som är viktigt.

Den marknadsföring jag har sett lyfter ju heller inte fram kulinariska värden hos de där bufféerna, utan det är argument om tillgängligt, barnvänligt, välbekant och ät-så-mycket-du-vill som ska sälja in det hela. Och det verkar ju funka.

Tre största walkaway faktorerna
1. All you can eat reklam
2. menyer med stora bilder på 15 språk
3. Meny med över hundra rätter

Eller olika definition av matupplevelse.

Jag har upplevt det du beskriver men alla ställen är VERKLIGEN inte såna.

Mat är viktigt för mig också men inte så högt prioriterat när jag är på charter. Ändå är det absolut viktigaste kriteriet när jag väljer hotell, och de senaste gångerna har jag lyckats mycket bra tack vare t ex Tripadvisor.

Aha. Förutsättningen för AI är alltså att man slår av hjärnan ;):D
Lite så. :angel:

Poängen för mig med resor är att alla sinnen går på högvarv. Det är underbart. Hjärnan jobbar som en galärslav för att ta in alla nya intryck. DET är avkoppling för mig, för det stänger ute de vanliga bekymren som hjärnan har att tas med.
Poäng!
Jag kom hem från en sån resa igår kväll. Flertimmarspromenader, märkliga fik, konsertuppplevelse som sliter hjärtat ur kroppen, vackra vyer, tusentals människor på många olika språk... Sopslut i kropp och själ, men laddad med energi, inspiration och nya perspektiv på jaget, självet och hela alltet.
Välkommet avbrott i vardagslunken, men ser det hellre som en slags pånyttfödelse än avkoppling och återhämtning.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 306
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka