Hur mkt äter ni på en dag?

stjarnhimmel

Trådstartare
Då jag själv håller på och jobbar med min viktnedgång tycker jag att frågan är intressant. Jag funderar tex en hel del på hur mkt vissa kan äta för att vara normalviktig (antal kalorier) då jag tycker det skiljer sig en hel del? Tex ni som normalviktig men har ett stillasittande jobb? Sen undrar jag tex hur mkt ni äter i kalorier som är mkt fysiskt aktiva tex genom fysiskt arbete eller träning många timmar om dan? Så om några Bukare vill svara så undrar jag;

Hur mkt äter du på en dag ungefär? Antingen antalet kalorier om du vet eller om du vill skriva vad du äter.

Är du fysiskt aktiv?
Om du vill får du ange om du är under/ överviktig etc.

Senast ändrad:
Jag är viktstabil på 12-1500kcal/dag. Lite mer på helgen, lite mindre i veckorna. 159cm och ca 55kg, så "normalviktig" men med lite löst hull.

Även om vi har hästar hundar och bor på gård är jag inte mer än "lätt fysiskt aktiv" om man slår ut det, när jag jobbade satt jag ju hela dagarna.

Nu äter jag mer och väger mer men är ju på smällen så det handlar om illamående-kontroll :grin: Fortfarande normalviktig enl BMI. (Ett tag till men jag försöker släppa vikttänket till efter förlossning.)

Grunden ser ut så här:
Frukost: Två mörka mackor med ost och en kopp te
Lunch: En ganska rejält portion varm, lagad mat. Ofta baserat på grönsaker + pasta/potatis i oändliga variationer. Fisk/kött någon gång per vecka. Dricker vatten, te eller cola zero till.
Middag: Samma som lunchen
Kvällsmat: Samma som frukosten

Sen spretar det rätt ordentligt på alla håll och kanter från dag till dag. Har en lätt hang-up på Cola och i perioder blir det för mycket av den varan. Godis, kakor och chips skjuts in lite här och där också, brukar försöka hålla det till två, max tre dagar i veckan.

Jag är normalviktigt men väldigt otränad. Ligger ett par kilo för högt för mitt eget välmående för tillfället. Har aldrig varit någon sportmänniska och håller just nu på med mitt 100e försök att få in någon form av träningsrutin (löpning + gympapass) utanför ridlektionerna en dag i veckan. Cyklar överallt men är i övrigt rätt stillasittande.

Då jag själv håller på och jobbar med min viktnedgång tycker jag att frågan är intressant. Jag funderar tex en hel del på hur mkt vissa kan äta för att vara normalviktig (antal kalorier) då jag tycker det skiljer sig en hel del? Sen undrar jag tex hur mkt ni äter i kalorier som är mkt fysiskt aktiva tex genom fysiskt arbete eller träning många timmar om dan? Så om några Bukare vill svara så undrar jag;

Hur mkt äter du på en dag ungefär? Antingen antalet kalorier om du vet eller om du vill skriva vad du äter.

Är du fysiskt aktiv?

Jag äter på ett ungefär såhär:

Frukost:
1normal portion Havregrynsgröt med 1msk äppelmos och 1dl mjölk (3-4% lantmjölk)

Mellanmål ibland:
1smörgås med ett kokt ägg eller ost.
Ibland struntar jag i det om jag ätit frukosten sent då blir det en frukt istället.

Lunch:
Lagad mat, typ husmanskost normal portion enl "tallriksmodell" på ett ungefär. Mycket grönsaker.

Mellanmål:
1 kopp te och en bit choklad eller en skorpa en banan eller annan frukt.

Kvällsfika:
Ett par mackor eller gröt igen.

Är helt normalviktig (strl 36/38 i kläder) och gravid v8 med 2:a barnet, mycket täta graviditeter men alla kg borta efter första. Är hyffsat aktiv, 1-2h promenad om dagen med hundarna och styrketränar vanligtvis 2-3ggr/v när jag inte är nygravid.

Jag äter väldigt dåligt. En vanlig dag:
Frukost: skål med yoghurt och flingor.
Lunch: "vanlig mat", lax med pasta el dyl.
När jag kommer hem: ett par glassar eller en näve popcorn eller en cola.
Middag: Tre knäckemackor eller en värmpizza.

:crazy:
Är du fysiskt aktiv?
Inte särskilt.
Är rätt normalviktig. En 50 kilo till 167 cm.

Jag är viktstabil på 12-1500kcal/dag. Lite mer på helgen, lite mindre i veckorna. 159cm och ca 55kg, så "normalviktig" men med lite löst hull.

Även om vi har hästar hundar och bor på gård är jag inte mer än "lätt fysiskt aktiv" om man slår ut det, när jag jobbade satt jag ju hela dagarna.

Nu äter jag mer och väger mer men är ju på smällen så det handlar om illamående-kontroll :grin: Fortfarande normalviktig enl BMI. (Ett tag till men jag försöker släppa vikttänket till efter förlossning.)
Intressant.
För jag tror att om jag ska vara normalviktig så kan jag inte äta mer än 1200-1500 kalorier om dan. Då har jag ett stillasittande jobb, går lite promenader ibland och två lugnare pass på gymmet.
Men när jag har läst mkt om detta så står det ofta att kvinnor har ett behov på ca 1800 kalorier som bas. Men min uppfattning är att jag inte kan vara normalviktig på 1800 kalorier. Inte ens när jag var 20 år gammal och tränade 5 dagar i veckan var jag normalviktig på 1800 kalorier. Så jag tänker att det måste vara stor skillnad?

Jag äter väldigt dåligt. En vanlig dag:
Frukost: skål med yoghurt och flingor.
Lunch: "vanlig mat", lax med pasta el dyl.
När jag kommer hem: ett par glassar eller en näve popcorn eller en cola.
Middag: Tre knäckemackor eller en värmpizza.

:crazy:

Inte särskilt.

Är rätt normalviktig. En 50 kilo till 167 cm.
Det där är jättespännande! :D
För när jag levde nästan identiskt vägde jag betydligt mer trots att jag var kortare.:p

1800 är ganska mycket tycker jag. Det finns säkert folk som kan äta det och vara små ändå men jag tror verkligen det är på den övre skalan.

Frukost: en macka bestående av grovt bröd med ost och gurka. En kopp kaffe till.

Lunch: En portion hyffsat enligt tallriksmodellen. Vatten till och sen en kopp kaffe.

Mellanmål: kaffe och ibland en frukt.

Middag: Lika som lunchen men minus kaffet.

Ibland blir det te och mackor på kvällen också även om jag försöker undvika det.

Jag rör mig en del på jobbet men det är inte fysiskt ansträngande. Bor på hästgård så en del vardagsmotion får jag gratis. Rider dessutom 4 dagar i veckan.

Jag är 170 cm lång och väger 59 kg. Lite löst hull runt magen som jag gärna skulle vilja bli av med men tydligen inte tillräkligt gärna..:p

Jag har katastrofala matvanor!

En vanlig vardag:

7 en kopp kaffe
8 en kopp kaffe
12-13 en hönökaka med kaviar + ett glas oboy, alt köplunch med mest husmanskost
17-22 (beroende om jag åker direkt och tränar hundarna efter jobbet och då inte hinner äta) mat som min man lagat/smörgås/hemmasnabbmat ex pyttipanna

Ofta ett par koppar kaffe till under hundträningen

På helgerna äter jag mycket godis och gärna pizza en dag. Stillasittande jobb men rör mig mycket med hundarna. Och ja, jag är överviktig :p (ca 100 kg till 183 cm)

Borde ta tag i det här med matlådor och mellanmål...

Jag äter oftast en frukt eller 1 ostmacka till frukost vid 9.30-fikat.
Lunch "vanlig mat", köper oftast ute men en vanlig färdigportion räcker oftast till 2 dagar om det ingår bröd och sallad första dagen.
Mellanmål oftast en banan
Middag oftast typ kvarg och frukt.
Springer mellan 2-5 mil i veckan, cyklar till jobbet (ca 4 km) och brukar de dagar jag inte springer försöka gå minst 10000 steg. Har ett ganska stillasittande jobb.
165 cm, 57 kg. Skulle kunna gå ner några kilo till men inte jättemånga innan jag känner att kroppen inte riktigt mår bra av det (har som minst som vuxen vägt 52 och då funkade kroppen apdåligt).

Jag ser ofta på mig själv som en sån som "kan äta allt" och ändå hyfsat hålla vikten, men jag äter ju faktiskt inte så mkt till vardags så det finns väl plats för det där lilla extra ibland. Sällan sugen på godis, gillar inte läsk och chips tack och lov.

Som yngre och "tävlande idrottare" hade jag betydligt svårare att hålla vikten. Hade ständigt lte panik över var, när och hur jag skulle äta för att optimera prestation. Nu har jag lärt mig att det går att träna lite halvtom och hungrig. Vi har reserver för det. Jag tror många överkompenserar träningen med ätande.

Jag vet inte om jag räknas som normalviktigt eller underviktig, men ligger nog i gränslandet, har ett stillasittande jobb.
Har nog inte de bästa ätvanorna. När jag jobbar blir det ett glas o'boy till frukost, sen dricker jag enbart vatten under dagen och äter 4 mackor, ibland även en hel del godis, på kvällen blir det ofta en kopp te, ibland rostade mackor och ibland riktigt mat, men det händer sällan.
Likaså, som jag äter ute på lunchen händer också sällan.

Helgerna är nog värst, kan hända att jag bara dricker en kopp te till frukost och sen äter jag i princip inget alls, eller så äter jag massor, beror lite på hur mycket pengar jag har att röra mig på.
Äter väldigt mycket kött och kan sätta i mig ca 500gram i ett svep.

Häromdan köpte jag en familjepizza som jag hade med till jobbet i två dar istället för mackorna. Brukar räcka till tre måltider ungefär.

Sen är jag nog extremt godismonster, känns ibland som jag är ett svart hål. Stoppar i mig mycket men lägger inte på mig. Ibland när jag äter mycket och vill behålla säger tarmarna ifrån och kastar ut maten, nackdelen med IBS. :/

Har gett upp att försöka gå upp i vikt utan försöker istället behålla vikten jag har.

Jag vet inte om jag räknas som normalviktigt eller underviktig, men ligger nog i gränslandet, har ett stillasittande jobb.
Har nog inte de bästa ätvanorna. När jag jobbar blir det ett glas o'boy till frukost, sen dricker jag enbart vatten under dagen och äter 4 mackor, ibland även en hel del godis, på kvällen blir det ofta en kopp te, ibland rostade mackor och ibland riktigt mat, men det händer sällan.
Likaså, som jag äter ute på lunchen händer också sällan.

Helgerna är nog värst, kan hända att jag bara dricker en kopp te till frukost och sen äter jag i princip inget alls, eller så äter jag massor, beror lite på hur mycket pengar jag har att röra mig på.
Äter väldigt mycket kött och kan sätta i mig ca 500gram i ett svep.

Häromdan köpte jag en familjepizza som jag hade med till jobbet i två dar istället för mackorna. Brukar räcka till tre måltider ungefär.

Sen är jag nog extremt godismonster, känns ibland som jag är ett svart hål. Stoppar i mig mycket men lägger inte på mig. Ibland när jag äter mycket och vill behålla säger tarmarna ifrån och kastar ut maten, nackdelen med IBS. :/

Har gett upp att försöka gå upp i vikt utan försöker istället behålla vikten jag har.
När du bara äter några mackor på en dag- gör du dom matiga då eller klarar du dig på ostmackor typ?
Med klarar Menar jag inte att vara hungrig men du får tillräckligt energi?

Är nog relativt normalviktig för min längd ( ca 58-59 kg till 167 cm), men hälsomässigt skulle jag nog behöva tänka över mina måltider mer. Lever inte ett jätte aktivt liv, rör mig visserligen konstant de dagar jag jobbar men annars rör det sig enbart om promenader med hund.

Jobbdagar:
Frukost ca 05.00- liten skål fil/yoghurt, någon knäcke
"Lunch" ca 10.00- En banan/annan frukt
Middag/kvällsmat mellan 16-21- något lagat mål om orken faller på

Lediga dagar:
Frukost mellan 09-13- Likande ovan
Lunch/middag mellan 16-23- Något lagat mål

Sen kopiösa mängder popcorn.

När du bara äter några mackor på en dag- gör du dom matiga då eller klarar du dig på ostmackor typ?
Med klarar Menar jag inte att vara hungrig men du får tillräckligt energi?
Matiga? Va ä dä?
Kör rågkusar med bregott, har hänt någon enstaka gång att det blivit leverpastej och rödbetssallad också.
Ibland byter jag till Kneipp, har haft makrill, ägg, ost å marmelad, kaviar, som lite olika pålägg men mest blir det bara bregott i alla fall på rågkusarna.

brukar bli hungrig framåt 9, äter en av mackorna (dvs två mackor, lägger de alltid dubbla), sen den andra äter jag framåt lunch. Kan hända att jag blir hungrig framåt eftermiddagen, det är då jag brukar äta godis, å sen äter ja nått litet när jag kommer hem.

Är väl inte den bästa eller optimala kosten, men jag har så svårt att äta, har svårt att få i mig maten. Ett tag var det så illa att jag kväljde varje gång jag tuggade och försökte svälja.
har nu hittat något som funkar sådär. Vill egentligen hitta ett bättre alternativ, men det ligger inte så högt i prioteringslistan just nu, kör på det som funkar tills jag fått ordning på det som ligger högre på prioriteringslistan.

Brukar även käka en hel del popcorn saltade, kan äta det närsomhelst när jag är hemma.

Frukost äpple eller päron med keso och krossat surdegsknäckebröd eller knäckebröd gjort på speltdinkel. . mellis en frukt vid 10-tiden på jobbet. Lunch ofta kyckling eller lax med sallad och keso och ibland bröd till. Lunch kan också vara grönsakssoppa med bröd eller annan lättare mat. Middag lagad mat av något slag. Har stillasittande jobb och tränar på gym en dag per vecka och tränar hemma två-tre dagar per vecka. Har hästar så rider i princip dagligen.

Egentligen har jag ingen aning om hur mycket jag äter (eller hur mycket jag rör på mig relativt vad som räknas som mycket eller lite).

Men jag räknade på hur många kcal en portion av detta är (1dl vetemjöl, 1ägg, 2dl mjölk (pannkaka :) ) en sådan portion äter jag gärna 5ggr/ dag det blir 1950 kcal.
Räknar jag därefter på hur många kcal jag borde äta i förhållande till vikt och grad av aktivitet får jag 2010 kcal.
Mitt BMI är mitt i spannet för normalviktiga.
Så om man bara är normal verkar ju det här med kcal och BMI stämma bra ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 936
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 734
Senast: fejko
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 932
Senast: Otherside
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar