Hur många gånger har du ramlat av?

Sv: Hur många gånger har du ramlat av?

Har även fått en ordentligt flygtur av en ponny för att min syrra råkade cykla rakt in i baken på henne!
Jag var inte alls beredd, och red dessutom barbacka. Så innan jag visste ordet av, kände jag hur hästen försvann under mig och marken kom rusande i en jäkla hastighet....
Stackars hästen blev nervig så fort en cyklist närmade sig flera månader efter!

24 gånger! Så jag kan inte rida än! :O
Det dummaste var nog när jag var liiiten liten, till min stoooora förtjusning fick rida älsklingshästen Heddie ett engelskt fullblod för första gången. Jag GLED av i galoppen! xD Sen blev det inte så mycket mer ridning på denna dam men hon var alltid favoriten oavsett! :D

Sen var det den gången jag satt upp på en helt oinriden travare också... intet ont anande (trodde tränarna menat att hästen var "inte riden HÄR i just det här stallet" och inte ALDRIG.) Den gången, då flög jag!

Jag känner folk som har ramlat av hundra gånger med dom rider en då som apor. Man blir inte en duktig ryttare av att ramla av utan man blir en tuffare ryttare. Men det klart att då måste man ju upp i sadeln igen. Det finns många som knappt har ramat av 10 gånger och en då rider jätte bra. Man ramlar av mer om man har egen häst och rider skälv istället för på ridskola. Då tar man risker. Man blir en duktigare ryttare om man vågar prova nya saker med sin häst. När man rider på ridskola får man lära sig att rida olika hästar vilket man blir en bätre ryttare av. (förlåt att jag kom bort från ämnet) Men det bästa är nog att rida lektioner för att bli bätre och inte ramla av. :rofl: Kram/Piggelkot

Det är nog mer än hundra med tanke på alla knäppa hästar jag har ridit..

Bland det roligaste var när jag skulle rida barbacka på valacken och hoppa upp. Klev upp på närmsta sten och tog sats, men tog för mkt sats så jag ramlade ner på andra sidan av honom. Låg där och skrattade ett tag. Hästen undrade nog vad jag sysslade med. Hoppas verkligen att ingen såg det. :D

Jag minns även när vi skulle hoppa trippelbarr på ridskolan när jag var 11-12 år. Hästen vägrade så att jag flög. 3 ggr ramlade jag av varav 2 ggr in i hindret bland alla bommar. Men till sist kom vi faktiskt över trippelbarren.

Har ingen koll alls på hur många gånger jag har ramlat av, kanske 30? På 13 år.
Har ridit diverse busiga shettisar och russ när jag var liten, bland annat en shettis som gick i 180 och kastade av mig minst en gång varje varv... Ridläraren tyckte inte jag borde rida henne egentligen men jag tyckte mest det var kul :p
Jag tycker att jag har ganska bra balans och sitter kvar de flesta gångerna. Sen har jag varit nära att ramla av mååånga gånger, speciellt under perioden jag red ett litet busfrö till fullblod, 4 år gammal... Konstigt nog ramlade jag aldrig av honom.
På senare år har jag inte ramlat av så ofta, kanske 2 gånger per år. Oftast vid hoppning, typ ramla av mitt i en oxer och sånt.. :D Har hittills aldrig skadad mig (peppar, peppar), mer än lite blåmärken och sånt.

Har en avramling som kanske inte är rolig precis, men ganska lustigt när jag tänker på det i efterhand! :p Red en D-ponny på ridskolan som var där på prov, han var superfin men väldigt känslig för ljud och hastiga rörelser (ingen bra ridskolehäst, jag vet...). Vi hade ridit ungefär halva lektionen, allt hade gått bra. Så skulle vi galoppera, och när ponnyn hör de andra hästarna galoppera bakom honom får han fullkomligt fnatt och sticker iväg i rasande galopp med mig som klamrade mig fast i sadeln. Efter drygt ett halvt varv hoppar han plötsligt åt sidan, jag har ingen chans och slungas ur sadeln.
Det "roliga" i den här historien är att jag trodde att jag precis hade missat sargen och bara landat på marken. "Vilken tur!" sa jag. "Skämtar du, eller?" sa min kompis. "Du flög in i sargen så det dundrade om det, vi trodde du hade slagit halv ihjäl dig..."

Haha, men turligt nog klarade jag mig från skador, kanske nåt litet blåmärke..

Även om man kanske inte tycker det är kul att ramla av så är det nog bra att göra det lite då och då, annars leder det kanske till att man blir rädd för att drutta av och spänner sig.

Min roligaste var nog (att se i alla fall) när medryttarhästen totalvägrade på en 40cm "hög" oxer, gick ner på knä framför hindret innan hon kastade sig bakåt och jag gjorde en vacker kullerbytta av. :D

antal: 20 kanske.

Jag har ramlat av ungefär 87 ggr... Men jag har ju ridit sedan jag bara var ett par månader, och då red jag på min kusins busiga gotlandsruss som gillade att kasta av folk, men min pappa gick o höll i mig för att jag inte skulle träffa backen.

Typ 3-4 gånger kanske. Har ridit en del hästar som gärna skenat lite, men har varit förvånansvärt bra på att hålla mig kvar i sadeln. :P Tänker hela tiden "nu flyger jag nog av" men icke! ^^ *peppar, peppar*

hehe samma här jag har exakt ramlat av 2 ggr,
fösrta gången var nu när jag red in min travare han inte att få in foten i stigbygeln innan hon stack iväg...helt oförberätt!jag hamna bakom sadeln och då börja hon bocka o sparka bak ut.

den andra gången var för 5 mån sen på ridskolans snällaste häst!:D
(vi red barbacka och hästen framför oss sparka bakut när vi fatta gallop och vi kom för nära,så vi var tvugna att slänga oss ur vägen!)
Jag måste suga som ryttare :p (11 års riderfarenhet!)

jag har nog ramlat av ca 60-70 ggr;D ramlade av för inte så längesen,
Men man lär ju sig hur man ska ramla av när man har gjort de ett par ggr;D huhu:o

Hmm, vad kan det vara? Uppåt 15 gr kanske.(varav 5 omkull ridningar :S)

Har även lyckats att landa stående efter att ha gjort en volt i luften när min pålle tvärstannade i full galopp.Den är jag rätt nöjd över:grin:

5 gånger, senast var för 11 år sedan när tanten jag har var rätt nyinköpt.
Vad som hände var att hon blev lite skrämd av nåt och gjorde ett jämfotahopp rakt åt sidan men det gjorde inte jag utan var kvar på samma plats i luften..... :rofl:
Tala om att vara förvånad när man insåg att hästen under en plötslig försvunnit. :D
Kan tillägga att tanten är en quarter och dessa är ruggigt snabba i sina rörelser, när det händer nåt så händer det VERKLIGEN nåt.... :angel:
Och ovan som man ännu var vid det då så är det ju begripligt att mina reaktioner inte riktigt hängde med....;)

Jisses slutade räkna för flera år sen :o. Som yngre hade jag en förkärlek till krävande hästar, dvs bockande, stegrande, nervösa etc. Tror mig minnas att jag snittade 2-4ggr/mån under ett par års tid. Idag flyger jag av desto mer sällan, men så dras jag idag till mer välhanterade hästar på min ålderns höst. :D Men närmare hundra borde jag vara nu...

Jag har slutat räkna för längesen men förra året åkte jag av 4 ggr, två av de gångerna så var det för att hästen svängde runt i full galopp och började rejsa hem igen, då flög jag av kan jag ju säga...
Tredje gången jag åkte av var när jag red mot skogen tyckte att Svala spände sig en aning men tänkte inte mer på det men sen hoppar en golden ut från träden så Svala kastar sig runt och jag landar i en vatten pöl.
Hundens husse kommer ut ur skogen en stund senare och där ligger jag i vattenpölen han vinkar och cyklar förbi, trevliga grannar här ute alltså...
Svala var då påväg hem och jag hade lite smått panik då vi var på andra sidan om 70 vägen men när jag sprang längs vägen ser jag hur en tant kommer med Svala i släptåg, tack och lov!

Haha den fjärde gången var när vi galopperade längs en grusväg och sen kommer en kurva hon tar den jätte fint men sen så bockar hon precis i slutet av kurvan så jag flyger ju såklart av xD

Senast ändrad:

något runt 50-60 gånger kanske. Flög av en hel del i början för fyra år sedan, då jag red en vild liten ponny som det var nära till marken från ;) Det gav mig en hel del, att lära sig hoppa upp igen direkt och allt det där...

För ett par år sen föll jag av en häst som helt plötsligt fick för sig att bocka när jag i lugn och ro, på lång tygel, lyssnade på vad ridläraren hade att säga. Landade på hakan, vilken gjorde ont som tusan... Inget brutet, men jag gick runt med en haka som skiftade färg mellan rött, lila, blått och grönt i ett par veckor. Det enda jag kunde äta var överkokta makaroner och glass.:laugh:

Jag har väl åkt av 20 gånger kanske...
mest på shettis när jag var liten XD

Jag minns när min kompis red barbacka på sitt russ som bråkade
och hon ville att jag skulle hjälpa henne så jag svingade mig upp och travade lite och galopperade förbi långsidan precis i hörnet var grinden (läs el-lina utan ström i) så hästen tvärnitade och jag trillade av och landade utanför paddocken XD

*kl*

Har ramlat av 9 gånger. Har en lista där jag skrivit upp vilken häst, ungefär hur det gick till och när.
Har ridit i 12 år men bara ramlat av ridskolehästar, senaste avramlingen var typ 6 år sedan och jag slutade på ridskolan för kanske 3 år sedan.

Kollar man listan så verkar klassikern för mig vara i trav utan stigbyglar :D Ramlade av 3 gånger på en termin på det sättet. Inte lätt att sitta kvar när det skumpar ;)

I förrgår var det iofs jävligt nära att jag ramlade av, ni vet den där känslan av att man är en halvmeter ovanför hästen och det är ungefär fifty-fifty att man antingen landar på hästen igen eller i spånet :angel: Men jag landade som tur var på hästen igen.

På de dryga 20 åren jag ridit så har jag nog trillat av flera gånger än jag kan räkna till...Speciellt när jag var barn och de där ridskolerussen som visste varenda knep i boken...Åh det var härliga tider!

Har ridit i 17 år och ramlat av 6 ggr.
Har långt kvar till att bli en riktig ryttare, om jag ens hinner fram dit.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
  • Omröstning Omröstning
Gnägg Man brukar ju säga att man ska ha ramlat av 100 gånger för att bli en bra ryttare. Hur många gånger har du ramlat av? Och hur många år...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 757
Senast: millan10
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·
Ridning Hur hanterar ni sådant? Jag har ändå varit ryttare i snart femton år, och har ridit många olika typer av hästar. Stött på en ganska...
Svar
4
· Visningar
1 445
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama