Hur många gånger har du ramlat av?

Sv: Hur många gånger har du ramlat av?

Jag har ramlat av 8 gånger, fast varit nära en väldigt massa gånger.

"Roligast" är nog en av nästangångerna. Skrittade hem efter att ha tränat dressyr på stubben, ett riktigt superpass. Helt plötsligt, när vi skrittar förbi ett litet "elhus" (som vi gjorde nästan varje dag..) tvärvänder hästen om och börjar galoppera i fullt ös.
Jag hänger verkligen på sida, med bara höger ben nedanför knät på andra sidan, och höger hand i manen typ, och tänker "faaaan, nu åker jag av!
..... Men vänta... då måste jag jaga rätt på hästfanskapet här ute på stubben.. det kommer ta en evighet....".
Så, på nått sätt, jag får tag i en bit tygel eller vad det är, och lyckas dra mig upp i sadeln så att jag får fötterna i stigbyglarna och koll på tyglarna och tar ner hästen i arbetsgalopp på volt..

Eller varför inte då jag faktiskt åkte av. Var ute med en femåring och skulle jogga henne och träna mina benmuskler samtidigt. Hästen var absolut ingen som hittade på bus, men tydligen väldigt lättskrämd. Eftersom det här är Skåne finns det inte så mycket träd, och när vi skulle passera det enda trädet på km avstånd fladdrar någonting till bakom det, och hästen tvärvänder, och jag som har alldeles för korta läder för min dåliga balans trillar av... Innan jag lyckades få tag i henne igen så hade hon dessutom trampat sönder tränset, så det blev till att gå hela vägen hem sen. :D....

Det där med hundra gånger är bara skitsnack tycker jag. Personligen trillar jag inte ens av en gång om året i genomsnitt och jag tappar räkningen för att det är så sällan, är nog bara uppe i 12-14 gånger just nu... Det året jag red flest "idioter" druttade jag bara av fyra gånger och då red jag lätt upp till 7 hästar om dagen.

Jag förklarar det med att jag red länge på ridskolan (=trygga lugna hästar) och övade upp min balans innan jag red de knepiga hästarna. De fåtal avtrillningarna beror inte på att jag unvikit kepiga hästar. Som yngre mer åt tvärt om... Nu undviker jag dem däremot för jag har insett min egen dödlighet... Det är skillnad på att trilla av och att trilla av...

Jag undrar var alla som rider unghästar och trillar av en massa jobbat någonstans... Jag har alltid lärt mig att man ser till att inte trilla av unghästar och där jag har jobbat har en avtrillning av en unghäst varit något man inte sett mellan fingrarna på...

Har haft tur också och aldrig slagit mig mer än någon vrickad fot, skrapsår, blåmärken och sträckta nackmuskler.

Ridit i 3½ år, trillat av två gånger hittills.

Båda gångerna illa, sängliggande, sjukskriven, smärtstillande etc. Säkert är det för att jag inte lärt mig att trilla av, så jag trillar med ändan före och landar snett på höften båda gångerna. Får försöka lära mig att landa mer "på hela mig" snarare än en utstucken ända.. :(

Nej, ingen av gångerna direkt roligt.

oj har inte hållt räkningen på alla avramlingar... senast var innan jul då hästen stannade på ett hinder men det gjorde inte jag...;)
Knasigaste avramlingen måste vara när jag och en kompis var nere vid stranden och skulle låta hästarna plaska lite och vi hade alla kläder på oss, och min ponny stod i meter djupt vatten och när jag vänder upp mot stranden så häver han sig igenom vattnet vilket jag var fullkomligt oförberedd på och gled av(red barbacka) i vattnet och fick sedan rida hem dyngsur så det var tur att det var varmt och jag förlängde min kompis liv med ett par år...:D Det här är många år sen nu men fortfarande väl ihågkommen;)

Jaha, jag har trillat av hela TVÅ gånger :angel:. En gång på en kompis häst, och en gång barbacka i bara grimma på min. Har ridit regelbundet i 4 år (ej ridskola), innan dess red jag då och då på mina kusiners och kompisars hästar. Kan väl säga att jag har tur, och lite förvånad att de inte blev fler gånger under Pokkis jäkla dum-period.

Över 50 skulle jag tro.

En gång jag minns var från tidig ridskoleålder, hade väl ridit 3 år eller så. Gruppen var ute på ett gärde med ett antal små diken. Sirocco :devil: hoppade ett, bockade så jag blev hängande runt halsen. Med högburet huvud fortsatte han trava med mig runt halsen, fram till nästa dike. Där stannade han och sänkte huvudet så jag åkte kana ner i diket. Behöver jag säga att det var vatten i diket?

Kanske 13 gånger, jag ramlar nästan aldrig av längre, dom där var när jag var mindre, jag sitter där jag sitter när jag rider. Hälften av dom där har jag nog glidit av i skritt för jag varit i en helt annan värld. :grin:
Kanske ska tillägga att jag har ridit i 7 år, 4 av dom dagligen. :)

jag har ramlat av 3ggr,

1.Jag skumpade av på en islandshäst :p
2.Hästen började galoppera när jag inte var berädd
3.Jag red för sakta mot ett hinder så hästen vägrade och jag föll av och fastnade i stigbygeln ;)

ganska klumpiga saker :D

Skulle uppskatta att jag ramlat av runt 20 ggr fast det känns soms fler. När jag fick hem min nuvarande häst för 9 år sedan kändes det som att jag åkte av varje dag, men riktigt så illa var det nog inte.

Har inte varit med om ngn "rolig" avramling. Dock två som kunde slutat illa.

Första var när jag var ca 10 år.
Jag och en kompis hade för tillfället hand om en shettis som stod i en hage med våra två andra sköthästar. Vi fick jättegärna rida på henne om vi ville och vi passade på ibland.. barbacka med grimma:grin:
Vid ett tillfälle ledde min kompis mmig medans jag red. Shettisen som var en bestämd dam reste sig så min kompis tappade greppet. Jag höll mig kvar tio meter tills hästen vände på en femöring på en ispöl. Flög åt sidan båda två, jag slog huvudet i en stentrappa medans hästen föll rakt över min rygg! Inget brutet, men en liten tjej i chock.

Andra var jag 14 år och lycklig ägare till min första häst.
Då jag ej kunde rida ut ensam på honom så var mamma med bakom och ledde vår shetlandsponny. Jag skrittade en bit framför då mamma nös samtidigt som det fladdrade till vid sidan av mig och Frille (hästen). Frille tvärvände och jag med min strålande balans ramlade av och fastnade med foten i stigbygeln.
Frille fortsatte i full galopp mot sin bästa vän medans han frenetiskt försökte sparka bort klumpen som hängde vid sidan :angel:
Till slut kom jag loss med en rad saftiga skrapsår, men hoppade trots allt upp igen och red klart rundan med undanhållna tårar. Väl hemma blev det att åka till vårdcentralen och än idag har jag ett stort ärr på ryggen som påminner mig om detta.
Behöver jag skriva att mamma absolut inte ville att jag skulle välja just den hästen :D Men det var han eller ingen och idag är jag mäkta stolt över min underbara häst!

Jag har ramlat av kanske .. hm.. 20gånger eller nåt sånt under hela mitt 15åriga liv? :p Men, jag vill tillägga att jag inte fått rida på ridskola utan bara ridit privathästar!

Dock skötte/red jag en shettis ifjol sommar och han var då inte så snäll.. Testade mig gång på gång och kastade sig bakåt JÄMT. Visserligen var jag på gränsen till för lång för honom(slutade rida honom i höstas då jag växte ur honom) men han kastade av mig säkert hälften av gångerna! :angel:
Speciellt galoppen var rolig tyckte han för eftersom vi endast galopperade på gräsåkrar(hade inte tillgång till annat) så tvärstannade han när han blev hungrig och började äta.. Haha flög av gång på gång.. Dock inge allvarligt. :rofl:

De flesta olyckor var helt ofarliga och dom skrattar jag åt idag men en gång blev jag avbockad och sparkad i huvudet.. Inte så roligt .. :cool:

:eek: Jag kan inte ens försöka komma fram till hur många gånger jag trillat av. Har ridit sedan jag var 7 och är 25 nu. Rider mkt unghästar så det har väl blivit en del genom åren :angel:
Dock har jag bara skadat mig mer eller mindre allvarligt 2 ggr av alla avsittningar, än så länge........

kl

Jag har nog ramlat av ca 15 gånger, orkar inte hålla räkningen längre.
Har ridit sen jag var 12 och är 25 nu.

Den bästa var nog första terminen när jag red (första avramlingen också), vi skulle lära oss lätt sits i galoppen och jag hade min favorit. När vi är vid ridhusdörren så blåser det utanför och träden låter så hästen tar ett skutt åt sidan, men det gör inte jag :D.
Tydligen såg det läskigt ut eftersom jag alltid landar med huvudet först, dessutom trampade han mig på armen.
Hela resten av året så fick jag ta den hästen när han gick på våran lektion eftersom de andra blivit rädda för honom när han kastat av mig, tydligen var det bara jag som insåg att han bara blev rädd för vinden!
Mycket lyckat för mig alltså och 12 åringar blir alltid glada över att höra hur modiga de är som vågar rida den farliga hästen efter att ha blivit avkastad ;).

Hej. Jag heter Tina och är ny på forumet. Två gånger hittills har jag ramlat av, men så är jag nästan nybörjare också.....första gången var när jag var liten, min andra lektion på ridskolan. Hästen bestämde sig för att bryta sig ur ledet och stack iväg åt annat håll, men det gjorde inte jag. Det blev ingen mer ridning för min del, min mor var ännu räddare än jag nämligen och påstod att hästen "skenat" och annat strunt. Vilket naturligtvis smittade av sig på mig så att jag också blev rädd.
NU har jag återupptagit (eller rättare sagt börjat) ridning igen. Jag trodde att jag var usel på detta och att hästen skulle döda mig efter fem minuter men det har gått oväntat bra.
Fast...en dag precis när hästen gick så fint på tygeln i galopp (händer inte alltför ofta ännu men jag lever på hoppet) precis då jag skulle göra en ny galoppfattning från skritt, hörde han ett ljud och stack plötsligt iväg så det ångade. Jag misstänker att det var planerat. Jag hade inte en chans, gjorde en jättesnygg saltomortal i luften och landade på rygg. Eftersom jag varit så rädd var jag orolig att inte våga mer, så jag klev upp på hästen igen och gjorde en riktigt ok galoppfattning. Nästa vecka red jag samma häst igen.

Plåster på såret: En kompis som ridit i sju år utan att falla av en enda gång red samma häst som jag ett par veckor senare....och spräckte sin nolla! (Vi tror att Sesam skaffat sig en ny hobby.)

Senast ändrad av en moderator:

min värsta avramling va nog på en shettis vid namn bianca. hon går oftast med nybörjare på ryggen så jag tyckte de gick ganska bra. hon stannade för att släppa några elr ganska många pluttar på marken och de va la okej men så red jag ett varv till då fick hon nog och kastade av mig i skiten.
de va mitt ansikte som landade i allt de goa:D.

jag är nog öppe i ca 70 avramlingar nu:d.

jag har ramlat av ca 32 gånger? Ena gången när jag red galopperade jag barbacka, plötsligt tvärvänder hästen sig och jag åker av! Jag landade precis under hästen och blev trampad på högra armen. Fick också en spricka. Men tur att Smulan (hästen) inte var så tung och att hon inte hade skor. Det var bara en shettis som gick barfota!

hm..
Fick min första ponny när jag var 6år..och hennes största intresse var att se hur många gånger hon kunde slänga av mig per ritt.. Så ja.. i stortsett varje gång ramlade jag av denna busiga men ack så jävla underbara dam.:love:

Jag fick lära mig att hålla kvar i tyglarna annars fick jag allt gå hem varje gång:devil:

Ponny nr 2 tyckte också att det var en rolig hobby att slänga av mig.. blev dock några mindre trevliga resor till sjukhuset...
Favoriten av alla avramlingar var på min första träningstävling med honom och vi sätter av och rider en felfri runda... kommer mot sista hindret och vi missförstod varandra och han hoppade av väldigt tidigt och hoppade mig ur sadeln.. men eftersom jag inte ville ramla av hängde jag kvar på halsen.. med ben och armar fast krånglade runt halsen på snälla ponnyn.. väl över mållinjen så tar all kraftslut och jag faller ner på marken.
Men nöjd var jag allt, eftersom jag klarade mig tills efter mållinjen!:angel:

På ridskolan fick jag även bita en del gånger i marken.. hehe men nu på "senare år" har jag hållt mig i sadeln.,.. (tills för 4 veckorsen då jag bröt svanskotan och fick en hjärnskakning..och veckan efter ramlade jag av och knäckte ett hinderstöd och mitt ben är inte allt för vacker än) :grin:

men ja.. över 100gånger är det garanterat!!! :D

Vet inte riktigt, men runt 35-40 gånger ungefär.
Svårt att komma ihåg. Brukar inte hålla räkningen.

Jag har en travare som är 16 år nu, har haft henne sedan hon var 4.
Tror hon var runt 6 år, och jag var 14, när vi var ute med en granne och red i skogen. Jag tappade balansen i traven och tappade en stigbygel, varpå hon började slängtrava och jag skumpade av.
Min granne försökte fånga henne, men hon klämde henne och hennes häst mot ett träd och drog hemåt så att stenarna sprätte....
Och vi fick gå hem, för grannens häst ville inget annat än att sätta efter, så hon fick hoppa av:grin:

Har även lyckats ramla av en häst som stod still:D:angel: Klantigt, jag vet!!!
Vi hade varit ute och ridit en sommar och jag skulle hoppa av min lille valack. Hade stannat honom framför grinden vid sommarhagen och skulle hoppa av.
Han gjorde som han brukade, och böjde ner huvudet och kliade mulen mot frambenen. Då tänkte jag passa på att svänga benet över halsen på honom och kasa. Men inte då! För precis när jag swingar benet över hans hals, bestämmer han sig för att det är färdig kliat och tar upp huvudet!!
Jag slår hälen emot hans hals, tappar balansen och ramlar åt sidan ner i gräset:angel:
Min lilla häst ryckte till och stirrade på mig med stora ögon. Stackaren!
Det kan inte vara lätt att ha en matte som inte är riktigt klok!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
  • Omröstning Omröstning
Gnägg Man brukar ju säga att man ska ha ramlat av 100 gånger för att bli en bra ryttare. Hur många gånger har du ramlat av? Och hur många år...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 757
Senast: millan10
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·
Ridning Hur hanterar ni sådant? Jag har ändå varit ryttare i snart femton år, och har ridit många olika typer av hästar. Stött på en ganska...
Svar
4
· Visningar
1 445
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama