Tror inte att du förstod vad jag ville få fram gällande jämförandet av agility och ridning. Agility innebär ju kort och gott att du ska ta dig igenom en bana med din hund med så få fel som möjligt. Samma gäller ju exempelvis hästhoppning. Men, skillnaden är att inom agility används varken bett, tyglar, träns, sadel, sporrar, spö eller skänklar. Du kan inte på något vis straffa hunden på ett lidande sätt på banan för att den gör "fel", vilket du enkelt kan göra med hästen om den t.ex. stannar framför hindret. Det är ju helt naturligt att piskan åker fram, för det är tillåtet. Djuren kan såklart behandlas lika hemma, men jag tror att en skrämd hund inte presterar lika bra på tävlingsbanan där kontakten mellan ägare och djur endast sker genom kroppsspråk och röst och hunden kan trotsa det bäst den vill, skiljer sig en del från hästen där den är "inramad" i alla remmar och faktiskt kan straffas på ett eller flera smärtsamma vis utan att någon reagerar. Hästen är mer eller mindre tvungen att utföra det ägaren beordrar. Så jag skulle nog säga att det i många fall kanske krävs en bättre relation mellan hund och ägare för att dom ska lyckas än för en häst och sin ägare. Hunden har ett val vilket inte hästen har. I alla fall i dom lägre klasserna.
Men detta var inte vad jag ville få ut av detta inlägg, utan det var mer en tankeställare kring hur vi faktiskt behandlar våra hästar och att vi reflekterar kring vad vi egentligen gör. Hunden och hästen var bara en jämförelse som enligt mig passade in väldigt bra.