Hur många gånger har du ramlat av?

Hur många gånger har du ramlat av?

  • 0 gånger

    Röster: 2 2,6%
  • 1-5 gånger

    Röster: 8 10,5%
  • 6-10 gånger

    Röster: 12 15,8%
  • 11-15 gånger

    Röster: 8 10,5%
  • 16-20 gånger

    Röster: 5 6,6%
  • 21-25 gånger

    Röster: 7 9,2%
  • 26-30 gånger

    Röster: 3 3,9%
  • 31-50 gånger

    Röster: 9 11,8%
  • 50-100 gånger

    Röster: 14 18,4%
  • Fler än 101 gånger - Grattis, du har en riktigt rutinerad ryttare! ;)

    Röster: 8 10,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    76
Jag anser att det är glasklart. Rent logiskt så borde många års ridning ge fler avramlingar än få års ridning. Därför blir @Lutten imponerad av få avramlingar, särskilt de första åren när erfarenheten var liten.

Beror även på hur ofta man rider och vad för slags hästar man rider?
Rider jag en gång i veckan på ridskola kanske jag inte löper samma risk som när man jobbar i stall och rider flera unga hästar per dag :)
 
Beror även på hur ofta man rider och vad för slags hästar man rider?
Rider jag en gång i veckan på ridskola kanske jag inte löper samma risk som när man jobbar i stall och rider flera unga hästar per dag :)

Ja, det är väl självklart. Det har däremot inget med det jag skrev att göra. (Eftersom det endast var ett försök att förklara för @mackan )
 
Beror även på hur ofta man rider och vad för slags hästar man rider?
Rider jag en gång i veckan på ridskola kanske jag inte löper samma risk som när man jobbar i stall och rider flera unga hästar per dag :)

Fast har man sin inkomst beroende av att inte skada sin kropp kan man inte hålla på att åka av.
Jag tror faktiskt aldrig jag åkt av en kunds häst/inridning etc.

Så även om man då sitter på större antal hästar/dag än en vanlig hästägare så är det i min värld betydligt vanligare att hästägarna som oftast kan lite mindre åker av.
Och det trots att man själv kanske inriktat sig på inridningar, problemhästar etc.

Man ser helt enkelt till att vissa saker är gjorda innan man sitter på hästen. Har ett betydligt mer omfattande säkerhetstänk.
Och ofta är man ju rätt sadelfast efter alla ridtimmar, utbildning etc.
 
Jag skulle tro att jag numera snittar ett par ggr per år (2017 bara en gång, men då red jag knappt mellan januari-april). Har haft en rätt bockglad häst i många år, och har nu unghäst sedan maj. Henne har jag dock bara ramlat av en gång.
 
Under mina 20 år som aktiv ryttare har jag nog ramlat av minst 100ggr. Fick rida de knepigare ponnyerna på ridskolan, minns en gång när ridskolan bocktokiga ponny skickade av mig 13 ggr på en enda lektion. Var av modell bocka hysterisk med nosen i backen för att slå bakut strax efter.
Sen har jag ridit in en hel del busiga unghästar som minst sagt kunde bocka samt vissa problemhästar Ala stegra tills man i princip slår över.
 
Tror det borde falla inom 11-15 gånger. Har ridit aktivt i 13 år.

Senast jag åkte av var på min medryttarhäst pga ett riktigt klantmisstag, inte spänt gjorden ordentligt så sadeln snurrade runt. :banghead: Gången innan dess gick han omkull över en hoppbom (han var inte så balanserad i början).

Innan dess åkte jag av när min förra häst sprang rätt in i en älg i en kurva, han lämpade av mig framför älgen som nog blev minst lika rädd då den var borta när jag reste mig. :D

Min förrförra häst ramlade jag av en gång ute efter en tvärvändning när jag skulle hoppa upp och inte kommit över med benet. Och så när han vägrade och sedan hoppade -jag hade nya ridstövlar som inte var inridna och fick inte ned hälarna så tappade balansen. :p

Sedan har det väl hänt 5-7 gånger till under de tidigare åren.
 
Har trillat av många gånger, skulle tippa på runt 50 ca. Rider väldigt sällan uttalat bockiga/stökiga hästar så jag har liksom inte riktigt övat mig i extremsituationer, vilket gör att jag är lite benägen att fara och flyga när jag utsätts för sådana. Sitter väl kvar i en mildare variant på skyggning/bockningsserie men om hästen vill ha av mig är jag körd. Allra flest fall skedde dock när min gamla ponny nitade på hinder. Lyckligtvis har jag aldrig skadat mig (förutom blåmärken +stelhet), måste ha haft änglavakt. Har ridit i kanske 16 år, mest som medryttare och ridskoleryttare, men även haft egna pållar en del av tiden
 
Har trillat av många gånger, skulle tippa på runt 50 ca. Rider väldigt sällan uttalat bockiga/stökiga hästar så jag har liksom inte riktigt övat mig i extremsituationer, vilket gör att jag är lite benägen att fara och flyga när jag utsätts för sådana. Sitter väl kvar i en mildare variant på skyggning/bockningsserie men om hästen vill ha av mig är jag körd. Allra flest fall skedde dock när min gamla ponny nitade på hinder. Lyckligtvis har jag aldrig skadat mig (förutom blåmärken +stelhet), måste ha haft änglavakt. Har ridit i kanske 16 år, mest som medryttare och ridskoleryttare, men även haft egna pållar en del av tiden

Vill minnas att det finns en elegant filmsnutt från när du far av ponnyn :D
 
Hahaha ja, det mest virala jag någonsin åstadkommit!!! Kan ju bjuda på det här :D, är ju faktiskt 13 år sedan det hände och jag har nog lärt mig lite mer om energi i galoppen sen dess :angel:, skulle nog kanske tom sitta kvar i dylikt milt stopp


Hahaha! Jag älskar den där! ❤️
 
Fast har man sin inkomst beroende av att inte skada sin kropp kan man inte hålla på att åka av.
Jag tror faktiskt aldrig jag åkt av en kunds häst/inridning etc.

Så även om man då sitter på större antal hästar/dag än en vanlig hästägare så är det i min värld betydligt vanligare att hästägarna som oftast kan lite mindre åker av.
Och det trots att man själv kanske inriktat sig på inridningar, problemhästar etc.

Man ser helt enkelt till att vissa saker är gjorda innan man sitter på hästen. Har ett betydligt mer omfattande säkerhetstänk.
Och ofta är man ju rätt sadelfast efter alla ridtimmar, utbildning etc.

Mitt svar var angående år man ridit vs avramlingar och sen gav jag exempel på vad som jag tycker spelar in mer än bara år :)

Jag har även skrivit att under de åren jag jobbade i stall och red in unghästar ramlade jag inte av. Så jag håller med.

Men jag har ramlat av mycket i privatstall genom att hjälpa bekanta med sina hästar än mina egen ägda hästar.
Ville bara få fram att det nog inte är så enkelt att säga antal år man ridit vs hur många gånger man åkt av.
Det beror på hur ens ridår sett ut.
 
Oj jag har tappat räkningen på exakt antal för länge sen men vet i alla fall att jag ramlat av minst 30 gånger och då har jag ridit i 24 år. Mest åkte jag av shettisen innan balansen blev bättre samt min gamla fjordhäst som till en början inte gjorde annat än bocka så jag var van vid att tugga grus innan jag lärde mig hantera det så nu krävs det rätt mycket mer innan jag åker av! Nu har jag tack och lov glömt bort hur det känns att ramla av; lite drygt 8 år sedan jag blev avkastad med buller och bång, skönt!

Det lite roliga är att jag aldrig åkt av en storhäst, bara ponnyhöjd :p.
 
Har ridit så länge jag kan minnas och ramlat av många gånger. Aldrig hållit räkningen. Men jag red som liten barbacka på en tjock och busig ponny och flög av rätt regelbundet på den tiden. Sedan hade jag en period en unghäst som var mästare i att bocka. Alla som red honom var överens om att de aldrig hade råkat på en storhäst som kunde bocka så. Då flög jag också av en hel del, tyvärr så att jag blev rädd en period. Tur man fick tag på en vettig och schysst häst när jag sålt unghästen (som med annan ryttare så småningom växte ifrån sina rodeofasoner). Har inte ramlat av så många gånger efter det.

Edit: Ska tillägga att jag aldrig ridit på ridskola, bara privat och förr glatt red alla möjliga hästar, från problemponnyer till galoppörer. Så jag har haft gott om chanser att flyga av.
 
Senast ändrad:
Ville bara få fram att det nog inte är så enkelt att säga antal år man ridit vs hur många gånger man åkt av.
Det beror på hur ens ridår sett ut.

Ja precis. Har man ridit tio år på ridskola så har man kanske ridit pålitliga lektionshästar en gång i veckan i tio år medan man om man rider privat kanske rider bångstyriga ponnyer i skogen sju dagar i veckan i tio år. Det blir ju skillnad så klart.
 
Ja precis. Har man ridit tio år på ridskola så har man kanske ridit pålitliga lektionshästar en gång i veckan i tio år medan man om man rider privat kanske rider bångstyriga ponnyer i skogen sju dagar i veckan i tio år. Det blir ju skillnad så klart.

Fast min poäng var att det lika snarare kan vara omvänt .
Man har ridit många hästar under otroligt många år och har rutin/balans samt tar sig inte an vilka idioter som helst även om man ridit mycket livliga och skuttiga hästar ändå i flera discipliner i många år och inte har några problem med det alls .

Utifrån det så är inte antalet avramlingar öht relaterat till bättre ridkunskap /rutin/säkerhet ang ridkänsla .
 
Fast min poäng var att det lika snarare kan vara omvänt .
Man har ridit många hästar under otroligt många år och har rutin/balans samt tar sig inte an vilka idioter som helst även om man ridit mycket livliga och skuttiga hästar ändå i flera discipliner i många år och inte har några problem med det alls .

Utifrån det så är inte antalet avramlingar öht relaterat till bättre ridkunskap /rutin/säkerhet ang ridkänsla .

Jo men absolut, jag menar så också. Det finns så många olika scenarion 10 års ridvana (och tio års möjlighet att ramla av) kan innebära.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 733
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 549
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp