tror du?
Jag anser att det är glasklart. Rent logiskt så borde många års ridning ge fler avramlingar än få års ridning. Därför blir @Lutten imponerad av få avramlingar, särskilt de första åren när erfarenheten var liten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
tror du?
Jag anser att det är glasklart. Rent logiskt så borde många års ridning ge fler avramlingar än få års ridning. Därför blir @Lutten imponerad av få avramlingar, särskilt de första åren när erfarenheten var liten.
Beror även på hur ofta man rider och vad för slags hästar man rider?
Rider jag en gång i veckan på ridskola kanske jag inte löper samma risk som när man jobbar i stall och rider flera unga hästar per dag
Ja, det är väl självklart. Det har däremot inget med det jag skrev att göra. (Eftersom det endast var ett försök att förklara för @mackan )
Beror även på hur ofta man rider och vad för slags hästar man rider?
Rider jag en gång i veckan på ridskola kanske jag inte löper samma risk som när man jobbar i stall och rider flera unga hästar per dag
Tänker att det är det mackan menar, eventuellt. Att många års ridning inte alltid betyder flera års avramlingar eftersom det beror på. Det är inte logiskt.
Precis så jag menar!@Lutten menar nog tvärtom. Att det är bra att lyckas undvika avramlingar när man inte har så mycket erfarenhet.
Har trillat av många gånger, skulle tippa på runt 50 ca. Rider väldigt sällan uttalat bockiga/stökiga hästar så jag har liksom inte riktigt övat mig i extremsituationer, vilket gör att jag är lite benägen att fara och flyga när jag utsätts för sådana. Sitter väl kvar i en mildare variant på skyggning/bockningsserie men om hästen vill ha av mig är jag körd. Allra flest fall skedde dock när min gamla ponny nitade på hinder. Lyckligtvis har jag aldrig skadat mig (förutom blåmärken +stelhet), måste ha haft änglavakt. Har ridit i kanske 16 år, mest som medryttare och ridskoleryttare, men även haft egna pållar en del av tiden
Hahaha ja, det mest virala jag någonsin åstadkommit!!! Kan ju bjuda på det här , är ju faktiskt 13 år sedan det hände och jag har nog lärt mig lite mer om energi i galoppen sen dess , skulle nog kanske tom sitta kvar i dylikt milt stoppVill minnas att det finns en elegant filmsnutt från när du far av ponnyn
Hahaha ja, det mest virala jag någonsin åstadkommit!!! Kan ju bjuda på det här , är ju faktiskt 13 år sedan det hände och jag har nog lärt mig lite mer om energi i galoppen sen dess , skulle nog kanske tom sitta kvar i dylikt milt stopp
Fast har man sin inkomst beroende av att inte skada sin kropp kan man inte hålla på att åka av.
Jag tror faktiskt aldrig jag åkt av en kunds häst/inridning etc.
Så även om man då sitter på större antal hästar/dag än en vanlig hästägare så är det i min värld betydligt vanligare att hästägarna som oftast kan lite mindre åker av.
Och det trots att man själv kanske inriktat sig på inridningar, problemhästar etc.
Man ser helt enkelt till att vissa saker är gjorda innan man sitter på hästen. Har ett betydligt mer omfattande säkerhetstänk.
Och ofta är man ju rätt sadelfast efter alla ridtimmar, utbildning etc.
Ville bara få fram att det nog inte är så enkelt att säga antal år man ridit vs hur många gånger man åkt av.
Det beror på hur ens ridår sett ut.
Ja precis. Har man ridit tio år på ridskola så har man kanske ridit pålitliga lektionshästar en gång i veckan i tio år medan man om man rider privat kanske rider bångstyriga ponnyer i skogen sju dagar i veckan i tio år. Det blir ju skillnad så klart.
Fast min poäng var att det lika snarare kan vara omvänt .
Man har ridit många hästar under otroligt många år och har rutin/balans samt tar sig inte an vilka idioter som helst även om man ridit mycket livliga och skuttiga hästar ändå i flera discipliner i många år och inte har några problem med det alls .
Utifrån det så är inte antalet avramlingar öht relaterat till bättre ridkunskap /rutin/säkerhet ang ridkänsla .