Hur många gånger har du ramlat av?

Hur många gånger har du ramlat av?

  • 0 gånger

    Röster: 2 2,6%
  • 1-5 gånger

    Röster: 8 10,5%
  • 6-10 gånger

    Röster: 12 15,8%
  • 11-15 gånger

    Röster: 8 10,5%
  • 16-20 gånger

    Röster: 5 6,6%
  • 21-25 gånger

    Röster: 7 9,2%
  • 26-30 gånger

    Röster: 3 3,9%
  • 31-50 gånger

    Röster: 9 11,8%
  • 50-100 gånger

    Röster: 14 18,4%
  • Fler än 101 gånger - Grattis, du har en riktigt rutinerad ryttare! ;)

    Röster: 8 10,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    76
Jag har ridit sedan - 92 och tappade räkningen någon gång runt 50.
Men jag har alltid ridit de Som ingen vill ha, de som gör glädjeskutt till höger och vänster.
Jag gav mig ut barbacka på mitt vilddjur och hoppade diken utan problem.. Han både hoppade åtnsidan, snurrade och vände sig samtidigt. Så där var det omöjligt att sitta kvar. Det fanns ingen logik.

Jag var även den som fick kliva upp på ridskolehästarna som hade en dålig dag osv. För att jag var orädd och tyckte det var kul. Red väldigt mycket barbacka för att det var lätt, nu i hagen med hjälm och träns, borsta lite fort och iväg.

Men jag har fått en jäkla balans efter det och inte trillat av på många år nu, senast var nog ponnyn jag hade 9ch det var 15 år sedan.
 
Haft hästar och ridit i 40 år. Ponnyer och storhästar alla åt det livligare hållet . Aldrig räknat men garanterat har jag nog inte åkt av mer än 20 gånger på alla dessa år?

Hopptävlat, dressyrtävlat, alltid ridit ut mycket inkl ridit in hästar i skog och mark .
Har bra grundbalans är min förklaring :)

I övrigt ang 100 regeln tycker jag den är en uråldrig skröna utan särskild substans ;)

Om du skulle vara en ren nybörjare som åker av en tjurig ponny/häst som knappt går framåt generellt, var och varannan dag i några år så skulle du komma upp i massor med avramlingar och för den skull inte bli en duktigare ryttare ö.h.t liksom . ;)
 
Senast ändrad:
Har ridit i snart 50 år ...Brukar säga att jag åker av en gång vart 5 år ...Har flera egna hästar inkl unghästar sedan 30 år tillbaka. Men nu har jag fått ofrivillig markkontakt två gånger på en dryg månad och på min snällaste och goaste häst dess utom!
Först snurrade sadeln i galopp för att jag glömt spänna sadelgjorden ordentligt och i fredags stannade hon på ett litet hinder som jag var övertygad om att hon skulle hoppa. Jag hamnade för långt fram, hästen sänkte huvudet och jag gled långsamt ned i sanden utmed hästens hals! Så nu ska jag inte ramla av på 10 år!
 
Jag har tappat räkningen för länge sedan, har ridit sedan sent åttiotal. Hade en 88 cm hög bickande shettis när jag var liten, ramlade av henne var och varannan gång :p.

Numer är jag ganska sadelfast, sitter kvar utan att tappa balansen om hästen gör en 180 och har inga bockande hästar. Men i snitt 1-2 gånger per år kanske det blir. 2 gånger blev det förra året, båda gångerna på skrittrundor där hästarna blev rädda, kastar sig och går omkull. Sista gången var barbacka, jag satt kvar hela ner i backen vilket resulterade i 10 veckor med gips:cautious: Så frågan är om det ens räknas som en avramling?
 
Måste säga att jag är imponerad av er som ridit mycket i många år och bara ramlat av ett fåtal gånger:up:
 
Jag har tappat räkningen för länge sedan, har ridit sedan sent åttiotal. Hade en 88 cm hög bickande shettis när jag var liten, ramlade av henne var och varannan gång :p.

Numer är jag ganska sadelfast, sitter kvar utan att tappa balansen om hästen gör en 180 och har inga bockande hästar. Men i snitt 1-2 gånger per år kanske det blir. 2 gånger blev det förra året, båda gångerna på skrittrundor där hästarna blev rädda, kastar sig och går omkull. Sista gången var barbacka, jag satt kvar hela ner i backen vilket resulterade i 10 veckor med gips:cautious: Så frågan är om det ens räknas som en avramling?
Gå omkull räknas inte som en riktig avramling!
Vad ska man göra om hästen inte håller sig på benen annat än att ramla av! :cool: Att man kan slå dig rejält är en annan sak!
 
Ridit i 25 år och åkt av minst 50 ggr...merparten de första 3 åren. Hedrar shettisen och avskastarkungen Fimpen som slängde av mig minst 3 ggr per lektion i 3 års tid. Efter det har det inte blivit så många gånger, låter det vara osagt om det är min eller mer väluppfostrade hästars förtjänst :D
 
Måste säga att jag är imponerad av er som ridit mycket i många år och bara ramlat av ett fåtal gånger:up:
Personligen har jag nog bra balans och det gör ju sitt till, men jag är ingen risktagare och rider bara hästar som jag tycket mig ha en hyfsad chans att rida utan att åka av och i sammanhang där jag känner att jag har hyfsad kontroll.
 
Personligen har jag nog bra balans och det gör ju sitt till, men jag är ingen risktagare och rider bara hästar som jag tycket mig ha en hyfsad chans att rida utan att åka av och i sammanhang där jag känner att jag har hyfsad kontroll.

Jo, man blir klokare med åren och undviker dom galnaste kusarna. De hästarna jag har nu är trygga individer men även de kan bli skrämda. Jag rider ut 99.9% så det är mycket som kan skrämmas. Förrförra året t.ex blev det tvärstopp i galopp när ett rådjur hoppade ut framför hästen. Gjorde en hastig men snygg avsittning då, landade på fötterna jämte hästen med tyglarna i handen. Synd bara att ingen såg :D
 
26 år har jag ridit och jag gissar på att jag ramlat av 31-50 gånger :D

Större delen privat så att säga. När jag jobbade i stall två år ramlade jag inte av de hästarna :angel:
 
Ridit i snart 23 år och trillat i backen ett antal gånger. Började med voltige och tror det gav mig väldigt god balans och på första ridskolan jag var på var där sådana där riktigt snälla hästar som inte satte en fot fel. Ju äldre jag blev och byten av ridskolor etc. så flög jag av lite mer. Satt dessutom mer än gärna upp på de som dängde av och fick då min beskärda del av sand. På senare år har jag dock lyckats hålla mig kvar rätt bra. Tre gånger de senaste 5 åren tror jag.

Minns första gången jag flög av, hade ridit kanske 3 år och min ridlärare kastade grus på hästen som inte ville gå fram. Då svarade hästen med att dra en riktig repa rätt igenom ridhuset och jag flög som en vante. Blev inte kvar så länge på den ridskolan kan jag meddela. Så behandlar man varken hästar eller barn.
 
Minns första gången jag flög av, hade ridit kanske 3 år och min ridlärare kastade grus på hästen som inte ville gå fram. Då svarade hästen med att dra en riktig repa rätt igenom ridhuset och jag flög som en vante. Blev inte kvar så länge på den ridskolan kan jag meddela. Så behandlar man varken hästar eller barn.

Så gjorde de på en ridskola jag red på också som hade en häst som inte ville gå. Eller ofta ännu värre, ridläraren tog ett hårt tag om tygeln (med eleven fortfarande kvar på ryggen), tog ett spö i andra handen och smällde till hästen över rumpan med full kraft. Resultatet blev ju då att hästen slogs för att gå framåt, samtidigt som ridläraren höll den på plats så att den inte kunde gå framåt. Underbart va? :yuck:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 733
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 550
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp