Hur många gånger har du ramlat av?

Hur många gånger har du ramlat av?

  • 0 gånger

    Röster: 2 2,6%
  • 1-5 gånger

    Röster: 8 10,5%
  • 6-10 gånger

    Röster: 12 15,8%
  • 11-15 gånger

    Röster: 8 10,5%
  • 16-20 gånger

    Röster: 5 6,6%
  • 21-25 gånger

    Röster: 7 9,2%
  • 26-30 gånger

    Röster: 3 3,9%
  • 31-50 gånger

    Röster: 9 11,8%
  • 50-100 gånger

    Röster: 14 18,4%
  • Fler än 101 gånger - Grattis, du har en riktigt rutinerad ryttare! ;)

    Röster: 8 10,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    76
Så gjorde de på en ridskola jag red på också som hade en häst som inte ville gå. Eller ofta ännu värre, ridläraren tog ett hårt tag om tygeln (med eleven fortfarande kvar på ryggen), tog ett spö i andra handen och smällde till hästen över rumpan med full kraft. Resultatet blev ju då att hästen slogs för att gå framåt, samtidigt som ridläraren höll den på plats så att den inte kunde gå framåt. Underbart va? :yuck:

Vidrigt... :rage:
 
Över 100 gånger. Slutade räkna efter det men skulle gissa på 110-115 gånger. Största delen avramlingar var på hästen jag hade i tonåren. Den var expert på tvärnit i skogen, stegra så den slog över och tvärnita efter hinder. Inte trafiksäker heller. Skönt att man blivit äldre och klokare ;) Snittar nu 1-2 avramlingar/år och hoppas att det inte blir oftare än så :D
 
Jag har ridit i evigheter och har ingen aning om hur många gånger jag åkte i backen på ridskolan. Senaste året har jag åkt i backen 3 gånger tror jag.
Året innan ungefär lika många gånger.

Jag har en häst som behöver lite extra stöd i hoppningen annars stannar hon, samt att jag rider lite andra hästar med andra ideér ibland.

/L
Man brukar ju säga att man ska ha ramlat av 100 gånger för att bli en bra ryttare. Hur många gånger har du ramlat av? Och hur många år har du ridit? :)

Själv har jag ridit i 9.5 år och ramlat av ca. 11-13 gånger skulle jag tippa på (har lite halvt tappat räkningen och kommer till olika svar varje gång).
 
Fler gånger än jag kommer ihåg? Lärde mig som barn (5-9 år) rida på barbacka russ (min första ponny var också ett russ) och kombon trinda sommarblanka envisa som synden russ och liten barbacka unge gjorde att jag flög ett antal ggr - jag har extremt korta ben och russ är inte direkt smala över ryggen. Ett av favotricken var att plötsligt köra ner halsen helt och trava så fort feta korta russben orkade till stallet. Jag utmanar vem som helst, hur mycket balans man har att sitta kvar då. Särskilt när vi red barfota i shorts(!) Men det var mjukt gräsunderlag och inte långt att trilla så man studsade som en gummiboll. Vintern var nästan värre. Täckbyxor + vinterbeklätt envist barbacka russ som ibland inte alls såg meningen med att pulsa runt i snön = mig i en snödriva. Men täckbyxor och snö ger bra skydd och det värsta som hände var att det först kom ett glatt travande russ utan någon utrustning och efter kom det liten, halvt gråtande (av ilska) unge med träns i handen. Russin är :love:

Man förstår inte riktigt hur föräldrar vågade - min mamma var och är dessutom en hönsmamma.

Med större ponny och sedan stor häst när jag fortfarande hade häst, inte många gånger över årens lopp.
 
Man brukar ju säga att man ska ha ramlat av 100 gånger för att bli en bra ryttare. Hur många gånger har du ramlat av? Och hur många år har du ridit? :)

Själv har jag ridit i 9.5 år och ramlat av ca. 11-13 gånger skulle jag tippa på (har lite halvt tappat räkningen och kommer till olika svar varje gång).
Ridit i 33 år, vet inte hur många gånger jag ramlat av, det brukade vara några om året men det har minskat lite och var nog ett tag sedan nu. Kanske ett år eller två sedan. Lika bra att det händer ibland, förra gången det gick ett tag utan avramling tänkte jag nästan på att jag helst ville sitta kvar hädanefter, men så hände det och det kändes bra igen.
 
Ja precis. Har man ridit tio år på ridskola så har man kanske ridit pålitliga lektionshästar en gång i veckan i tio år medan man om man rider privat kanske rider bångstyriga ponnyer i skogen sju dagar i veckan i tio år. Det blir ju skillnad så klart.
Mmm fast jag samlade nog på mig merparten av mina avramlingar på ridskola i tonåren. De hade popcorn till hästar. När första kylan slog till kunde en hel lektion landa i spånet. (de hade inte gigantiska hagar direkt, iofs inte heller små fyrkantshagar) Ponnyerna som liten minns jag inte så mycket av så jag tror de var mer normala.

Bäst minns jag en gammal stor seg fux som var värsta nybörjarhästen, första lektionen, nytt stall. Vi seegade oss fram mot en bomserie (för tredje gången), han lämnade mig med ett elegant nätt bocksprång framför serien, tog alla bommarna ett språng och bockade runt tre varv innan han återgick till sitt 18 åriga jag och tittade syrligt på de lätt upprörda andra hästarna. Han hade varit avkastarkung i ungdomen och ibland så kände han för det tydligen.

(Jag bara måste tillägga att det är/var en bra ridskola (och gammal), de hade bra hästar, bra ridlärare, den absoluta merparten snarare pigga än sega, jag är inte ett dugg sur över att jag föll av och att det var lite studsigt. Och nu har de större hagar.)
 
Senast ändrad:
Har ridit i 24 år och kommer inte ihåg alla fall. Hamnar lätt över 50 men tror inte att jag är nära 100 ännu.

Har också ridit (och gör fortfarande) många studs-muppar och "problem-hästar", eftersom jag tycker om framstegen man oftast gör med dem.

Har peppar peppar bara två kroniska skador från ridporten och då är en trasig handled det enda som är från en avramling/omkullridning.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 733
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 550
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp