Hur många gånger har du ramlat av?

Sv: Hur många gånger har du ramlat av?

*kl*

Jag har bara ramlat av en gång. Rider på min medryttarhäst i hagen, det är lite uppförsbacke och jag tänker "kan ju pröva att galoppera lite med henne" och eftersom det var just uppförsbacke tänker jag att det inte kan gå så snabbt! Vi sätter iaf igång och vid backens slut tornar sig plötsligt ett stort buskage upp men inte stannar hästen för det, jag får då svänga och eftersom backen är mer lång än bred finns nu bara nerförsbacken kvar. Nåja tänker jag, det är ju inte så farligt och försöker få ner henne i en lugnare fart.

Nu kommer dock nästa problem, en stor svart tinker som står och betar väldigt lägligt mitt i vår väg, jag får panik och tänker "Hon kan ju förfan inte hoppa över hästen!" och drar i tyglarna, vi lyckas undkomma hästen men jag känner hur hela sadeln har börjat luta på ett ytterst suspekt sätt och tänker "Hm, det här kommer inte gå så det är nog bäst att hoppa av nu". På något sätt får jag fötterna ur stigbyglarna och gör en snygg avrullning ner på marken och lyckas dessutom med att landa åt rätt håll! På andra sidan stod nämligen ett stort träd farligt nära..

Är uppe på två sekunder och går fram till hästen som har sadeln på sidan av kroppen och som börjat beta lite gräs.

Det var fruktansvärt läskigt och jag kände inte riktigt att jag kunde lita på den hästen sen (eller så kände jag att jag inte kunde lita på mig själv med den hästen). Ska tilläggas att jag har närmast en fobi för att ramla/snubbla och kan få riktigt hemska ångestattacker av att bara tänka på det så mitt psyke fick sig en törn!

Jag hoppade dock upp på henne direkt efteråt och det är jag stolt över. :p

Jag önskar verkligen att jag hade ramlat av fler gånger när jag var mindre, tror att det hade hjälpt mig mycket nu.

Senast ändrad av en moderator:

Har ramlat av drygt 45 ganger, ridit 13 ar :) Roligaste avramlingen var nog nar jag skulle hoppa upp pa en hast fran en spanbals-hog i stallgangen, hasten var liten och jag stod ratt hogt upp. Jag har for vana att alltid landa pa mage innan jag svingar over benet, sa jag tar sats, hoppar och landar pa magen. Samtidigt som jag hoppar tar dock hasten ett steg narmare mig, sa nar jag landar pa hastryggen glider jag samtigt sakta over pa andra sidan, med ansiktet fore mot betong-golvet. Som tur ar lyckas jag pa nagot akrobatiskt satt vrida mig i luften, landa pa fotterna, men tappa balansen i landningen och bokstavligt talat studsa bakat i en trastolpe och spracka hjalmen. Sa mycket for smidighetstraning...

23 gånger på abbe sen i augusti, 5 gånger annars tror jag :)

12-15 ggr tror jag... kan vara upp emot 20. (har ridit 8 år)

det där att man ska ramla av 100 ggr innan man kan rida stämmer inte tycker jag.
Det är något man säger till barn som är ledsna för att de ramlat av för att få dem på bättre humör, och få dem att hoppa upp igen. Det beror ju helt på vilken häst man rider, om man rider in unghästar kanske man ramlar av så mycket, men annars borde väl balansen med åren bli så bra att man kan sitta kvar, och framförallt kontrollera sin häst?
Man ska inte sträva efter att ramla av.
men visst finns det lite sanning i det, det tar tid att lära sig rida, och det tra tid att ramla av 100 ggr.

Ynka 5 har jag trillat av och rider dagligen.

Dock har jag hoppat av nån gång när nån häst har varit på väg att stegra över elr nåt. Det räknar inte jag som trilla av då jag oftast landar på fötterna.

Hmm blir 95 ggr till för mig då, undrar om jag nånsin kmr bli någon ryttare över huvudtaget :confused: :banana:

hmm..
1 gång på ridskolan (shettisen stannade mitt i en kombination, jag fick näsblod även fast det bara var en meter till marken)
1 gång på egna hästen (ägt i 14 år :grin:) (jag svängde åt ena hållet, hästen åt andra, resultatet blev att filbunken fick virrig panikångest)
2 gånger på russfan ;) (den bockande mardrömmen)
6 gånger barbacka på ett fjordsto (alla avramlingar samma dag, varken hon eller jag gav sig :p)
= 10 gånger på 16 år! Avkastarkungar har ingen suck :devil:

Jag har nog nått 100 sträcket för länge sedan ;)
Var medryttare på en shettis i flera år när jag var liten, jag ramla av iaf minst en gång om dagen då ;)
Nu är det ganska länge sedan jag ramla av, men jag får mej några flygturer då och då :grin:

jag har ramlat 10-15 gånger??
Ju mindre ju bätter säger jag haha!:p

Man har ingen bra sits om man ramlat av över 100 gångrr :D
Om man har ramlat av minst 5 gånger vet man, jag har nästan brytit näsbenet o samtidigt hållt på förlorat synen, så jag vet vad ridning inebär ;) :rofl::banana:

8 gånger på nio år!
2 gånger på egna hästen, en gång på lånad privathäst, och sex gånger på två olika ridskolor :)

Jag har trillat av 14 gånger, 3 av de gångerna från min egna hæst jag har nu.

Vid bockning: 5 gånger.
Vid sken: 4 gånger.
Vid hoppning: 3 gånger.
Vid skyggning: 1 gång.
Vid barbackaridning: 1 gång.

kl

Kan börja med att säga att jag inte tycker det är eftersträvansvärt att ramla av 100 ggr bara för att. Det är väl bra om man kan undvika det och inte utsätta sig för farliga situationer. Men jag har redan tappat räkningen efter 7-10 ggr. Men jag gissar på att det är ungefär 8 ggr.
Det som såg mest roligt ut var nog dessa ^^

1. Galopperar på en åker i full fart, jag vill svänga åt höger (vi börjar närma oss en taggtråd), men det vill inte han och envisas med att fortsätta rakt fram. Vid stängslet gör hästen en tvärgir åt vänster och jag voltar av och hamnar på rygg med benen hängande i taggtrådet:crazy:. Men allt gick bra, fick bara väldigt ont i rumpan:p.

2. Jag skrittar lugnt på långa tyglar ute då en katt plötslig hoppar fram och hästen börjar flyga i luften av rädsla. Jag får mig en oförberedd flygtur 1 meter upp från hästryggen och sen rakt ner pladask på magen.

Senast ändrad av en moderator:

ungefär 35 gånger. Rider en shettis , varje gång vi rider ut faller jag i backen några gånger. Inget högt fall men ;)

Efter att ha läst om alla hästar folk ridit, någonsin, blev jag inspirerad att höra om hur många gånger folk har trillat av. Min morfar säger alltid att man ska trilla av hundra gånger innan man kan säga att man kan rida :) Och jag har jobbat hårt för att nå dit, men har för mig att jag har hälften kvar ungefär... Har det nedskrivet på en lapp hemma hos min far. Jag ska leta reda på den och återkomma med mitt svar, men till dess kan ni väl berätta om er roligaste avtrillning och hur många det blivit totalt.

Rid försiktigt och slå er inte för mycket på väg till nr 100.

Jag har ramlat av 10 gånger ;)

1a gången: hästen gick över massa grenar i skogen och plötsligt gled jag ner på marken utan att jag enns visste varför

2a gången
: hästen hade så skumpig trav så jag ramla av ner i snön
3e gången: hästen skenade iväg med mig så jag ramla på min handled
4e gången:hästen vägra framför ett hinder
5e gången:sadeln gled under magen på hästen i galoppen
6e gången:hästen tog ett JÄTTEhopp över ett litet kryss
7e gången:hästen vägra på ett hinder o ja fastna i stigbygeln
8e gången: hästen vägra på ett hinder o jag fick en bom i ryggen
9e gången: hästen snubbla så vi ramla omkull
10e gången: hästen snubbla i galoppen och gjorde en snabbsväng så jag flög i backen

Den roligaste "avramlingen" var när jag skulle hoppa upp barbacka och jag flög över på andra sidan :rofl:

så alltså 90 gånger kvar har jag :p

6 gånger, ramlar inte av så ofta ;) Innan igår var det två år sen jag ramlade av sist, så jag tyckte det hade gått ganska lång tid. Men då tyckte min lilla häst inte att vi behövde vänta längre, så hon bockade av mig, haha.

Men den roligaste gången var nog när jag skulle rida ut en häst till hagen i grimma och grimskaft, och även hade en handhäst. Så kommer en traktor, och båda hästarna blir rädda. Men den jag sitter på börjar trava iväg, medan den jag håller i handen tvärstannar. Smart som jag är håller jag stenhårt i grimskaftet till den andra hästen, så det slutar ju med att jag ligger på backen med den hästen i handen, medan den andra hästen som jag red på, försvinner längs vägen. Snacka om att min kompis skrattade :D Men det var flera år sen nu

Jag har ramlat av 4,5ggr,på 8år.

1gång av min shettis.

1gång av min tinker.

1,5gång av min kompis galopp sto.Hon blev rädd och hoppade åt sidan så jag tappade balansen och ramlade av och sen när jag skulle hoa upp igen så blev hon rädd och började galoppera inäg så jag hoppade inte upp å ramlade.Hon var 3år och var blind på ena ögat.

1gång min kompis shettis.

kl

Alldeles, alldeles för många gånger alltså! Massor med gånger på min första häst, som var Kung över alla avkastarkungarna!!! Men även en welschponny, en nordis och travare.

Trillade av min häst i höstas och den ofriivilliga avsittningen var lite komisk, så till och med JAG skrattade :)
Vi travade över en bom och efter bommen ville jag höger in på volten igen medan hon ville åt vänster. De två första gångerna blev vingliga men jag fick henne åt höger och så vid tredje försöket tänkte jag att nu jävlar ska jag vara TYDLIG med att hon ska åt höger, basta! Vilket jag ju då var... trampade ner höger stibygel och drog lite i höger tygel, ledande tygeltag för att visa ordentligt, och när vi kommit över den försöker hon dra lite åt vänster men plötsligt ger hon sig och går åt höger. DÅ slutar jag vara tydlig, släpper lite på tygeln och har ingen vikt i stigbygeln med för jag tänkte ju att hon nu kommer svänga höger. Så fan heller, när hon märkte att jag inte längre försökte tvinga henne åt höger så valde hon att gå åt vänster! Så hon åt vänster och jag åt höger. Landade på nacken och slog i ena handen fingrar på marken, men började garva ändå! Det måste verkligen ha sett skitkul ut!!!:rofl: Och vilken nybörjare jag år som inte fattade bättre!! :angel:

En annan nästanavsittning som är kul var ju den när jag och pålla travade över en bom i ridhuset. Jag hörde ett ljud och lyfte på huvudet ( jag glor ner....) och såg att en person kom gående framför mig och snart skulle öppna dörren i ridhussargen och komma in. Antog att min häst också såg honom eftersom han ju var framför oss! Men det gjorde hon inte så när han klev in så skuttade hon ordentligt till sidan så jag hängde över henne mot andra sidan. Hängde i tyglarna och fick dra upp mig sedan. Min häst stannade typ genast när hon insåg att det ju inte var något farligt, och hade hon inte gjort det så hade jag legat på marken ganska snabbt :o Så kul att landa framför tränarens fötter.... eller inte!:rofl:

Ja du... min lilla Welsh jag hade som liten såg nog till att jag fick det lim i röven jag har :D Hon står då för mer än hälften av alla avramlingar.

Men jag kan tänka mig att det ligger runt en 50 i alla fall, som är ihopskrapat på tokiga ponnyer, tillridningshästar och sådär.

Men min senaste, och ganska roliga avramling va bara här i veckan faktiskt. Va ut barbacka på islänningen, skulle bara ut och skritta. Satt med långa tyglar, och han är ALDRIG rädd för någonting. Förutom den dagen ;)
Märkte att han tittade lite snett, och helt plötligt gick han som åt sidan. Jag känner hur jag saaaaakta glider av åt sidan, och rätt va det är sitter jag med benen i kors i en vattenpöl :D

Haha, mellan 20 och 30 gånger skulle jag tro! Mest meningslösa gången var när jag var en liten, liten tjej som promt skulle rida ridskolans enda fullblod, jag gled av i galoppen xD.

Hyrde även en bockhäst en sommar, och första ritten slutade med hjärnskakning. Hästen verkade faktiskt tycka det var helt okej att ha mig däruppe på ryggen ändå för jag fick sitta kvar resten av sommaren, trots att vi hoppade, badade (som han tyckte var lite i läskigaste laget), red omkring barbacka och gud vet allt. Tyckte väldigt mycket om den hästen så det kanske var det han kände av :) När han kom tillbaka till sin ägare fortsatte han som vanligt med sina "nu ska du av"-bockningar tyvärr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
  • Omröstning Omröstning
Gnägg Man brukar ju säga att man ska ha ramlat av 100 gånger för att bli en bra ryttare. Hur många gånger har du ramlat av? Och hur många år...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 757
Senast: millan10
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·
Ridning Hur hanterar ni sådant? Jag har ändå varit ryttare i snart femton år, och har ridit många olika typer av hästar. Stött på en ganska...
Svar
4
· Visningar
1 445
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama