Hur många gånger har du ramlat av?

Sv: Hur många gånger har du ramlat av?

Jag har väl ramlat av mellan 10-20 gånger i hela mitt 17 åriga liv. Själv tycker jag väl att det där är en myt för tänk på att du ramlar av oftare när du är orutinerad, och när du är rutinerad så lär du dig att hålla dig kvar i sadeln i situationer där orutinerade ryttare ramlar av. Ramlade själv av för ca 3 veckor sedan när min häst rasade in i ett hinder och innan det har jag inte ramlat av på 3 år även fast jag har ridit hästar som har skutit rygg och bockat, till och med när jag har ridit barbacka. Så igentligen handlar det om din sits också, för man lär ju sig av misstag.

Men hur blir du rutinerad då? ;) Jag anser nog att ju fler gånger man har ramlat av, desto fler erfarenheter har jag bakom mig ;)

Hade jag inte ramlat av så mycket som liten hade jag varken haft min whiplash eller superlim i arslet ;)

Hah, ja sånna avramlingar är så snopna! Hästen står helt still men lik förbannat åker man av på andra sidan xD

Jag har en sån fast med sadel och kliva upp från fel håll så att säga. Min häst står inte stilla och gick helt sonikla innan jag var uppe och det var från fel håll jag klev upp vilket gjorde mig jävligt klumpig! Var på väg av på andra sidan! Tur att ingen såg mig :rofl:

Mina fulaste avramlingar någonsin gjorde jag på en V75 vinnare. Han hade aldrig blivit riden innan jag började ta med honom på turer för skojjs skull, sade travtränaren i stallet men jag ville gärna prova ändå!

Den mest panikartade var nog när han inte ville gå förbi ett ställe i skogen och det hjälpte ju inte att man tryckte med skänklarna för det förstod han ju inte utan flög bara rätt upp i luften. Så när jag tröttnade på hans piruetter hoppade jag av och ledde honom ända till travbanan.

När jag skulle hoppa på igen, hinner jag halvvägs över ryggen på hästen innan han slänger av mig så jag kommer bakom hästen, och jag vettefan vad jag tänkte med men jag tog iallafall tag i hans svans och hängde med en liten bit innan jag insåg att det här var nog inte det smartaste.. heh...

Iallafall så satt jag där mitt ute på travbanan som låg inne i skogen och hästen, V75vinnaren hade försvunnit IN I SKOGEN!!!
Trodde jag skulle dö av oro, ångest osv... när jag kom tillbaka till stallet (tog en bra lång stund) stod han vid stohagen och flirtade med stona. Sen spräckte han min läpp när jag skulle ta in honom. Inte min mest lyckade dag, men ett minne för livet.

Jag tycker och tyckte väldigt mycket om den hästen, så att ni inte får för er något annat :)

Borde inte ryttaren som INTE ramlar av vara bättre en den som sitter mer på backen än i sadeln? :angel:

Jag har inte trillat av sådär jättemycket, kanske 20 gånger eller nåt, ingen gång på egen häst. Tycker ärligt det där med att "man ska trilla av 100 ggr" är skitsnack, vad skulle man lära sig på det? Jag lär mig mer av att lyckas sitta kvar när hästen brallar! :D

Det där med 100 tar inte jag på allvar, :Dför jag kommer inte upp i 10 gånger ens, sedan 1976.

Håller inte räkningen - men det är nog en bit över 100 minsann (jag tycker mig dock inte rida särskilt bra numera heller eftersom jag inte ridit för instruktör på många år och därmed har en del hobbyryttar-olater kan jag tro :angel:).

3 avtrillningar har dock varit av det allvarliga och minnesvärda slaget, och en av dem är även den roligaste. Hjälpte till i ett stall en sommar och red flera olika hästar varje dag (shire, ardenner, welsh mountain och russ - fantastiskt kombination som gav ohyggligt roliga dagar!) och en dag tänkte jag ta en längre tur med russet. Han höll inte med utan satte igång och bockade järnet innan jag ens hann upp på ryggen på honom. Lyckades på någon vänster hålla mig kvar - tills ponnyn efter några meter gör en helomvändning mitt i ett bocksprång och vänder.

Hängde med en liten bit till innan han inser att han är på väg in i ett hus, dvs. han vänder igen. Då flyger jag över halsen, slår i huvudet och hamnar sittande i en massa brännässlor och håller i tygeln. Ponnyn har lugnat ner sig (han var väl nöjd när jag var av :devil:) och där sitter jag och försöker bli av med yrseln. Böjer huvudet framåt och ser blod på ridbyxorna. Medan jag tittar på blodet så blir med ännu mer blod och det bara fortsätter och fortsätter rinna. Så jag ringer till ägarna (som bodde på gården) och säger att de måste komma upp till stallet. "Det har hänt en olycka, det är blod överallt och jag har ingen aning om var det kommer ifrån" När den vuxna dottern kommer upp och blir likblek och ser livrädd ut när hon får syn på mig och ponnyn blev jag rejält nervös och trodde att jag lyckats skada ponnystackarn allvarligt...

Men det slutade väl och när hon slängde in ponnyn i en box och ville leda ner mig till huset insåg jag lättat att det kanske trots allt inte var ponnyn som var skadad. Och jag klarade mig med en rejäl hjärnskakning och så fick de limma ihop pannan på mig. Några dagar senare ville jag promt tillbaka och rida, särskilt russet eftersom han behövde komma ut och röra på sig enligt min åsikt. Samtliga vuxna inblandade höll dessvärre inte med mig om detta. Men när jag väl fick komma tillbaka och rida igen så gick resten av sommaren rätt så smärtfritt ;)

Oj oj mer gånger än jag vill tänka på,men det var fram till 17 års åldern sedan har jag bara trillat av en gång och det var för ca 8 år sedan...;)

Har väl ramlat av femti gånger elrnåt kanske.. Dom flesta gånger på shettisen:D
Ramlade av på framhoppningen en gång, precis innan jag skulle in på banan, det va bara att kasta sig upp och trava in på banan:s

Sitter och räknar, men kommer bara upp i 5 gånger på 7 år (men då har jag haft uppehåll på ett par år mellan dåtid och nu). Sedan har jag slängt mig av några gånger... fröken Fjording måste tvunget rulla sig i djupsnö, och det är inte jag varit beredd så jag kunnat skänkla på henne framåt.

Jag säger så här: rida lär man sig att göra på hästen och inte på backen.

Själv har jag inte åkt av mer än ca 5 gånger på över 30 år. Jag vill gärna tro att mitt säkerhetstänkande kring ridning och hästhantering har spelat stor roll för det liksom mycket sits- och balansträning. Nackdelen med att jag inte åkt av mer än några gånger är att jag är väldigt orolig för att slå mig halvt fördärvad om det skulle börja krisa.

;) Krocket

Kanske 4-5 ggr "på riktigt" (ganska bra på att hålla mig kvar på bushästar :P) men förra veckan skulle jag rida min favvohäst och hoppa upp barbacka från en snöhög :idea: och den *** stod hur snällt som helst tills precis när jag skulle hoppa upp, då flyttade han sig undan nån decimeter så att jag blev hängandes med ena benet över ryggen på honom och föll av när han raskt började skritta iväg, gång på gång på gång... :angel:

Exakt! Det är bra om man är medveten om att man kan ramla av och först när det inte gör att man spänner sig kan man börja rida...och rider gör man på hästen.

Oj ja har tappat räkningen ( jag håller på med fullblod och unghästar;) )
Har väl nästan aldrig ramlat av på ett roligt sätt eftersom jag alltid slår mig :p Men de mest komiska va väl när ja skulle visa en häst, o vi berättade att den va så snäll o precis när ja kommit upp så ställer hon sig på bakbenen o vänder i luften sen går hon ner och börjar bocka, varav ja ramlar med huvudet före i en stor ler pöl ;) hästen är inte såld än:p

Jag säger så här: rida lär man sig att göra på hästen och inte på backen.

Själv har jag inte åkt av mer än ca 5 gånger på över 30 år. Jag vill gärna tro att mitt säkerhetstänkande kring ridning och hästhantering har spelat stor roll för det liksom mycket sits- och balansträning. Nackdelen med att jag inte åkt av mer än några gånger är att jag är väldigt orolig för att slå mig halvt fördärvad om det skulle börja krisa.

;) Krocket

Det skulle jag kunnat skriva själv. Precis så är det för mig också. :)

Hur jag än försöker räkna och tänka efter så får jag det till 10 ggr... Under min 16-åriga "hästkarriär".. (2ggr från ridskolehästar så det blev tårtbjudning lektionen efter, resten privathästar ;))

Varav fyra gånger på den hästen jag ridit mest (regelbundet i 12,5 år varav strax över 2 år som enda hästen jag ridit då hon är "min" nu..).

(Den avramlingen som skadade mig mest var när jag gjorde "jorden runt" barbacka på en lugn och skrittande (!!) nordiskorsning i ridhuset.. Precis när jag skulle lyfta benet för att sitta baklänges så tog han ett extra skrittsteg eller dylikt så jag gleeeeeed låååångsamt av.. och landade på min arm. Som jag fick en spricka i. Gips i fyra veckor. Tur att det bara var en till utöver mig i ridhuset... hon skrattade så hon grät. ;) )

Ja du... Har ju tappat räkningen runt 200-300... Har jobbat MYCKET med ung, galopphästar.. När ja va i tjeckien skulle jag rida in 25 hästar på en månad och de blev runt 15 avtrillningar har ja för mig. Men är nog uppe i 6-700 kanske haha. Har inte varit rädd för att sätta mig på dom värsta hästarna i mitt liv så det har blivit en hel del haha

Jag har trillat av ca 15 gånger så har några gånger kvar. Jag trilla av som mest när jag gick på ridskola! Men har bara trillat av tre gånger på tre år. Jag har haft tur att jag har lyckas att klamra mig fast.. För jag rider nästan bara unghästar och rider in hästar så de försöker att bli av med mig. Jag är 15 år och ridit i 6 år.

När jag skratta som mest när jag trilla av en unghingst som slängde sig åt sidan så jag tappa ena stigbyglen och sedan tvär stanna. Jag flyger på sidan men framåt (på något sätt)och råkar få tag i tränset. Jag landar alldeles förvånad på fötterna med tränset i handen:D:D

Jag har väl ramlat av kring 50 gånger kanske.. Att man ramlat av lite betyder ie att man är "bättre" än andra i alla läget, de flesta av mina vurpor beror på min egen dumhet och allt för mycket barbacka ridning och bockande ponnys. Men tack vara det så fick jag knip i knäna och har inte ramlat av på 9 år. Och rider fortfarande bockiga busar :)

Är det fler än jag som har varit med om att få lära sig att ramla av på ridskola? Jag gick på ridskola i ungdomsåren och hade en ridlärare som var fast besluten att lära oss ALLT som kunde ha med hästar att göra, och då ingick också träning i att ramla av.

Vi fick skritta runt, släppa tyglar och stigbyglar, slappna av i kroppen och så låta oss falla. Vi hade gått igenom noggrant hur man rullar ihop sig till en boll när man tar mark och hur viktigt det är att inte spänna sig, och att man ska rulla bort från hästen.

Förmodligen var det inte så dumt, vi var unga och lärde oss snabbt och jag minns att jag tänkte på vad jag lärt mig de gånger jag senare ramlade av på allvar (om man alls hann tänka, alltså!).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
  • Omröstning Omröstning
Gnägg Man brukar ju säga att man ska ha ramlat av 100 gånger för att bli en bra ryttare. Hur många gånger har du ramlat av? Och hur många år...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 757
Senast: millan10
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·
Ridning Hur hanterar ni sådant? Jag har ändå varit ryttare i snart femton år, och har ridit många olika typer av hästar. Stött på en ganska...
Svar
4
· Visningar
1 445
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter