Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det fler än jag som har varit med om att få lära sig att ramla av på ridskola? Jag gick på ridskola i ungdomsåren och hade en ridlärare som var fast besluten att lära oss ALLT som kunde ha med hästar att göra, och då ingick också träning i att ramla av.
Vi fick skritta runt, släppa tyglar och stigbyglar, slappna av i kroppen och så låta oss falla. Vi hade gått igenom noggrant hur man rullar ihop sig till en boll när man tar mark och hur viktigt det är att inte spänna sig, och att man ska rulla bort från hästen.
Förmodligen var det inte så dumt, vi var unga och lärde oss snabbt och jag minns att jag tänkte på vad jag lärt mig de gånger jag senare ramlade av på allvar (om man alls hann tänka, alltså!).
Är det fler än jag som har varit med om att få lära sig att ramla av på ridskola? Jag gick på ridskola i ungdomsåren och hade en ridlärare som var fast besluten att lära oss ALLT som kunde ha med hästar att göra, och då ingick också träning i att ramla av.
Vi fick skritta runt, släppa tyglar och stigbyglar, slappna av i kroppen och så låta oss falla. Vi hade gått igenom noggrant hur man rullar ihop sig till en boll när man tar mark och hur viktigt det är att inte spänna sig, och att man ska rulla bort från hästen.
Förmodligen var det inte så dumt, vi var unga och lärde oss snabbt och jag minns att jag tänkte på vad jag lärt mig de gånger jag senare ramlade av på allvar (om man alls hann tänka, alltså!).
Haha!
Hur många gånger som helst... Jag började rida som 7:åring på en ridskola som enbart hade halvblod som letionshästar - ni kan ju tänka er hur stor kontroll ett gäng ungar hade på dessa hästar. Det föll av någon nästan varje lektion. Där samlade jag på mig en enorm mängd avramlingar, och en sned ryggkota. Några år senare bytte jag klubb till en som även hade ponnyer och avramlingsfrekvensen minskade drastiskt. Men även här åkte jag ju av någon gång ibland. På min nuvarande klubb har jag bara samlat ihop två ofrivilliga avsittningar på 4 år. Däremot har jag åkt av en del medryttarhästar som bockat, eller busat.
Oftast så är det ju ingen större fara - du får några blåmärken, kanske en lättare hjärnskakning. Jag har klarat mig från svåra skador, förutom ryggen då.
Ibland tänker jag, vad skulle hända ifall jag galoperar på fältet och trillar av? Kommer jag att slå ihjäl mig? Är risken stor för skador? Jag vågar knappt trava ute för jag är rädd för att hon drar i väg och jag trillar av, än mindre galoppera.....
Det är helt ok att vara osäker, det är jag med ibland och särskilt på nya hästar. Man kan ju faktiskt skada sig på riktigt. Men åker du av på ett fält så är risken mindre, som Totola skriver, än om du åker av inne i skogen (stenar, grenar etc) eller under hoppning (inte roligt att ramla in i ett hinder!). Är du osäker så skritta då, och trava där det känns ok, galoppera när det känns rätt. Vi rider för att det ska vara roligt, inte för att ha ångest.
Jag är egenligen inte så rädd för att ramla av, utan mer för att hästen ska sticka okontrollerat och att jag tvingas flyga med i en ändlös vansinnesfärd. Själva avramligen brukar gå ganska fort .
Är det inte bättre då att sälja hästen och köpa en som du känner dig 100% trygg med?Det jobbiga är att jag haft hästen ett år nu och jag skrittar mest. I ridhuset travar jag också och har gjort det på ridbanan också i höstas. Har bara ridit på banan en gång i år och då travade jag bara ett varv för jag vågade inte mer. Ute på fältet eller i skogen har jag nästan precis börjat trava korta korta korta sträcker. Och ALDRIG om hon känns pigg. Det är med andra ord skritt som är vår gångart. Hoppa gör jag inte- jag vågar inte. Försökte tvinga mig men kunde inte genomföra det.
Så risken för att trilla av är ju då om jag skulle testa galopp på fältet eller på ridbanan/ridhus.
Det är som du, det där med att sticka okontrollerat. min häst har inte bra balans och lyssnar inte, vill liksom inte bromsa in när jag ber om det utan kan dra i väg lite och låta det gå en stund innan hon lyder och innan hon lyder kan jag bli rädd och göra allt fel och är då rädd att trilla av.