Hur många gånger har du ramlat av?

Sv: Hur många gånger har du ramlat av?

KL

Har ramlat av 2 ggr på min tioåriga ryttarkarriär. Varav en gång på min egen häst jag haft i snart fem år ;)

Är det fler än jag som har varit med om att få lära sig att ramla av på ridskola? Jag gick på ridskola i ungdomsåren och hade en ridlärare som var fast besluten att lära oss ALLT som kunde ha med hästar att göra, och då ingick också träning i att ramla av.

Vi fick skritta runt, släppa tyglar och stigbyglar, slappna av i kroppen och så låta oss falla. Vi hade gått igenom noggrant hur man rullar ihop sig till en boll när man tar mark och hur viktigt det är att inte spänna sig, och att man ska rulla bort från hästen.

Förmodligen var det inte så dumt, vi var unga och lärde oss snabbt och jag minns att jag tänkte på vad jag lärt mig de gånger jag senare ramlade av på allvar (om man alls hann tänka, alltså!).

Vi fick också lära oss att ramla av :)

Det verkar som om en del av oss, som red för "det gamla gardet" fick lära oss sånt... Jag läste att det är något de skulle vilja ta upp igen och det är nog ingen dum idé.

Skulle gissa på att jag har ramlat av ca 60-70 gånger ungefär, sista gången 2002 och det var nog en av dom klantigaste gångerna jag ramlat av...
Fast det blir nog en massa gånger till snart eftersom jag håller på att rida in två unghästar, min egen är nog den jag kommer att få äran :angel: att ramla av ett fler tal gånger.

Är det fler än jag som har varit med om att få lära sig att ramla av på ridskola? Jag gick på ridskola i ungdomsåren och hade en ridlärare som var fast besluten att lära oss ALLT som kunde ha med hästar att göra, och då ingick också träning i att ramla av.

Vi fick skritta runt, släppa tyglar och stigbyglar, slappna av i kroppen och så låta oss falla. Vi hade gått igenom noggrant hur man rullar ihop sig till en boll när man tar mark och hur viktigt det är att inte spänna sig, och att man ska rulla bort från hästen.

Förmodligen var det inte så dumt, vi var unga och lärde oss snabbt och jag minns att jag tänkte på vad jag lärt mig de gånger jag senare ramlade av på allvar (om man alls hann tänka, alltså!).

Gjorde inte det ont?

Hur gör man? Alltså man måste ju slå sig även om man trillar av med flit?

*knapplån*

Som litet ridskolebarn åkte man ju i backen i princip varannan lektion :D Busiga runda ponnies som visste precis hur man fick av eleverna!

Nu som vuxen minns jag runt 10 avtrillningar, senast i somras när jag och hästen slog en kullerbytta tillsammans ner i ett dike :crazy: Totalt gissar jag på att jag fått käka sand runt kanske 40 gånger.

Har haft två riktiga "bockmaskiner" och då tränar man ju upp balansen rätt bra. Brukar säga att jag trillar av sällan men regelbundet, så statistiskt sett är det dags igen snart.

KL

Ojojoj vad många ggr. När jag hoppade som högst och som mest som 20-åring så åkte jag i backen ett par ggr per vecka. Många unghästar och lite för våghalsig :bump:

Men minst 200 ggr har det blivit under alla 25 år. Fast nu har jag inte trillat i backen på flera år. Lite fegare har jag blivit.

*kl*
Totalt kommer jag ihåg 11 avramlingar. Men jag har ju fortfarande gott om tid att samla på mig de resterande 89 avramlingarna framöver. Jag har dock säkert förträngt en massa avramlingar (det är bara de spektakulära, komiska eller smärtsamma jag minns, trots allt).

Under min korta ponny-tid på ridskolan kommer jag bara ihåg en avramling (var säkert fler men minnet sviker...). Avramlingen, barbacka på en ponny som bockar järnet så lilla 7-åriga jag flyger i en vacker båge och landar perfekt på medellinjen i ryggläge, gjorde mig så rädd för hästar att jag la av totalt i ca 5 år.

Men som många säkert vet så är hästintresset seglivat och när jag blev äldre började jag på ridskola igen, den här gången på "stora" hästar. Jag red där under ett par år och minns ungefär 3 avramlingar (två av dem under sitsträning och för att de var så sjukt löjliga att de inte ens borde klassas som avramlingar, snarare "långsamma avglidningar").

På nästa ridskola några år senare flög jag först av under en sitsträning, landade på fötterna men var så trött att benen vek sig. Stukade också fingret eftersom jag lyckades haka i det i inspänningstygeln. Nästa avramling skedde under hoppning och var riktigt otrevlig. Efter den var jag livrädd för hoppning och blir kallsvettig än idag om jag rider an mot ett hinder.

Jag är förvånad att jag inte flög av mer än två gånger (på 7 månader förvisso) när jag hade min förra privathäst. Första avramlingen stukade jag armbågen och fick ett perfekt ärr i samma mönster som en bit av min stickade ylletröja (rutigt och fint...). Stukningen gav mig förslitningsskador som jag än idag (9 år senare) känner av. Andra gången var en sån där riktig filmavramling där jag var en knapp halvmeter från att kastas in i ridbanans staket. Stukade vänsterfoten och skrapade upp hela vänstra armbågen så blodet rann. Men jag var snabbt upp på ryggen igen, trots den stukade foten. Tacka vet jag hästar man kan hoppa upp från "fel" sida på. Dock red jag inte så länge efteråt. Flugorna samlades runt blodet på min arm (dumt av mig att rida med kortärmat på en ridbana med rätt grovt grus) och det kändes så äckligt att jag gav upp.

Med min nuvarande har jag ramlat av två gånger på 8 år. Första gången under lektion där jag vackert gled av i traven och landade i en lerpöl mitt på ridbanan... enbart för att jag tappade balansen och gled av, ackompanjerad av min tränares och publiks illa kvävda skrattattacker. Andra gången tog jag en galopp ute längs en trevlig, lugn väg. Hästen blev pigg, jag försökte bryta av och det slutade med travartrav, rakt fram. Trots det lyckades jag på något udda vänster tappa balansen och glida låååååångsamt åt sidan. Jag hann styra in hästen till det mjuka, snöfyllda diket innan jag värdigt gled ner och landade vackert mitt i den gnistrande snön. Hästen fortsatte ca 3 m bort och stannade sen för att titta nyfiket och lite nedlåtande på mig. Det dröjde 20 minuter innan hästen lät mig sitta upp igen på hemvägen. Han tyckte väl att om jag sitter av kan jag ju lika gärna gå hem resten av vägen. Han gillar inte när man ramlar av. Tycker det är så attans onödigt :D

Sen har jag ju även en "avramling" från sulkette under mina gymnasieår. Jag (och många andra) har dubbat det till "dagen då C lekte stålmannen mellan däcken på sulketten". Jag låg vackert raklång under sätet (mellan hjulen) på sulketten med ansiktet härligt begravt i pudrig djupsnö. Min tränare fnissade varje gång hon såg på mig efter den gången. Minnesbilden av mig i snön var nog förevigt etsad på hennes näthinna.

*kl*
Över 30 är det iaf men jag har tappat räkningen! :p
Minst 10 är från när jag skulle försöka hoppträna varmblodet (inte bara hoppträningen, men oftast). Vi hade behövt betydligt bättre balans och mer inramning från min sida, pållen var inte jättehoppglad utan kunde bli lite tittig och ganska framtung efter hindren så det räckte med att rumpan lättade lite - då flög jag! ;) Eller om den blev osäker och bröt ut. Vi hoppade bara för skojs skull, sadeln var inte den bästa för jag fick noll stöd så lite kan jag skylla på den!
Sen är rekordet att trilla av ca 3-4 gånger på en vecka (6-7 gånger totalt på tre veckor har jag för mig) och då var det ändå olika hästar varje gång. En ponny som var mindre bra inriden och plötsligt fick frispel och bara skulle ha av mig för att jag kom åt den med skänkeln (info´n jag hade fått var att den var inriden men inte kunde så mycket) ett halvblod som brukade kunna få för sig att tvärvända om den mötte någon häst som skulle rida förbi (vilket jag inte heller fått veta) uteritt själv på en väldigt tjurig och hemkär ponny (vilket jag påpekade och ifrågasatte men neej då, den ponnyn var så snäll så! slutade med en stukad höftled!) osv.

Nu när jag har egen häst (och inte hopptränar! :p) så vet man ju vilka situationer det finns risk för att trilla av i. Och oftast har man hunnit lösa situationen eller hoppat av innan det går över den tröskeln. Men i snitt en avtrillning per år blir det nog.
Ser ingen prestige öht i att ha ramlat av många gånger. Möjligen om jag t ex skulle vilja ha hjälp med att rida en problemhäst, då vet jag iaf att personen är orädd och att man inte behöver ha dåligt samvete om denne druttar av! :devil:

Senast ändrad:

KL*

Jag måste ha mkt framför mej, för jag har aldrig ramlat av :o

Red på ridskola när jag var liten och har haft häst i snart 5 år.
jag är väl för feg för att ramla av kanske :)

Däremot har en häst glidit på isen och lagt sig på sidan, men då hann jag få ut fötterna ur stigbyglarna och satte mej bredvid. Hästen låg kvar tills jag var en bit ifrån och reste sen sakta på sig.

Fast nu när jag skrivit det här, så lär jag väl snart ramla av och det ordentligt kanske :cry:

Det låter säkert illa, men jag tror du skulle må bra av att ramla av! :angel: Förutsatt att man inte gör illa sig ordentligt utan på sin höjd ömhet/blåmärken. Oftast när man ramlar av så gör man ju faktiskt inte illa sig (tyvärr blir det nog lättare hänt med åren, men ändå).
På mina 30+ avtrillningar så kan skadelistan göras kort:
*Blåmärken (rekordet är ett handbollsstort på höft/rygg som var mer svart än blått från början, men - ändå bara ett blåmärke)
*Stukad tumme
*Tappat andan - lite obehagligt men absolut inte farligt
*Sträckt nackmuskel, hänt ett par gånger, men så har jag lite kass nacke sen innan
*Stukad höftled (inte så "stor" skada ändå med tanke på att jag landade med ryggen på ett järnrör, jätteont en vecka, helt läkt efter en månad)
*Skrubbsår
*Stukat (tror jag, var aldrig till doktorn) knogarna när jag landade med handen på en sten. Svårt att skriva med rätt hand och öppna flaskor några veckor, sen råkade jag slå upp det igen 3 veckor senare, men handen blev helt bra

Så - *peppar peppar* den här ynkliga listan är allt jag åstakommit trots såpass många avtrillningar och betydligt större chansningar tidigare. Vilket gör att jag inte är rädd för att ramla av. Rent statistiskt sett är det liksom inte större risk att jag gör illa mig om jag ramlar av än om jag hanterar hästar! :p

jag har ramlat av ca 6 gånger! är ganska duktigt på att hålla mig kvar på halsen eller bak på sadeln!:rofl:

Började rida när jag va ca 7-8 år och är 33 nu.
Ramlade av en gång när jag var 14 på ridskolan som slutade med sjukhusvistelse.
Rider fortfarande och har egen ung häst.

Haha!

Hur många gånger som helst... Jag började rida som 7:åring på en ridskola som enbart hade halvblod som letionshästar - ni kan ju tänka er hur stor kontroll ett gäng ungar hade på dessa hästar. Det föll av någon nästan varje lektion. Där samlade jag på mig en enorm mängd avramlingar, och en sned ryggkota. Några år senare bytte jag klubb till en som även hade ponnyer och avramlingsfrekvensen minskade drastiskt. Men även här åkte jag ju av någon gång ibland. På min nuvarande klubb har jag bara samlat ihop två ofrivilliga avsittningar på 4 år. Däremot har jag åkt av en del medryttarhästar som bockat, eller busat.

Oftast så är det ju ingen större fara - du får några blåmärken, kanske en lättare hjärnskakning. Jag har klarat mig från svåra skador, förutom ryggen då.

Haha!

Hur många gånger som helst... Jag började rida som 7:åring på en ridskola som enbart hade halvblod som letionshästar - ni kan ju tänka er hur stor kontroll ett gäng ungar hade på dessa hästar. Det föll av någon nästan varje lektion. Där samlade jag på mig en enorm mängd avramlingar, och en sned ryggkota. Några år senare bytte jag klubb till en som även hade ponnyer och avramlingsfrekvensen minskade drastiskt. Men även här åkte jag ju av någon gång ibland. På min nuvarande klubb har jag bara samlat ihop två ofrivilliga avsittningar på 4 år. Däremot har jag åkt av en del medryttarhästar som bockat, eller busat.

Oftast så är det ju ingen större fara - du får några blåmärken, kanske en lättare hjärnskakning. Jag har klarat mig från svåra skador, förutom ryggen då.

Ibland tänker jag, vad skulle hända ifall jag galoperar på fältet och trillar av? Kommer jag att slå ihjäl mig? Är risken stor för skador? Jag vågar knappt trava ute för jag är rädd för att hon drar i väg och jag trillar av, än mindre galoppera.....

Ibland tänker jag, vad skulle hända ifall jag galoperar på fältet och trillar av? Kommer jag att slå ihjäl mig? Är risken stor för skador? Jag vågar knappt trava ute för jag är rädd för att hon drar i väg och jag trillar av, än mindre galoppera.....

Om man galopperar på ett fält är ändå risken för att göra illa sig mycket mindre än om du t ex hoppar (där hindren/sargen är större skaderisk än mjuka backen).
Sen så är det nog *egentligen* mindre risk att trilla av när hästen får sträcka ut i en galopp rakt fram än om den t ex blir skraj från ett lägre tempo och inte på samma sätt gör av med sin energi - eller i ett läge där hästen behöver mer balans.

Vill man förbättra statistiken ytterligare ser man till att ha säkerhetsstigbyglar, bra godkänd hjälm och säkerhetsväst! :idea:
Och ser till att ladda upp med en positiv inställning så gott man kan.

Det är helt ok att vara osäker, det är jag med ibland och särskilt på nya hästar. Man kan ju faktiskt skada sig på riktigt. Men åker du av på ett fält så är risken mindre, som Totola skriver, än om du åker av inne i skogen (stenar, grenar etc) eller under hoppning (inte roligt att ramla in i ett hinder!). Är du osäker så skritta då, och trava där det känns ok, galoppera när det känns rätt. Vi rider för att det ska vara roligt, inte för att ha ångest.

Jag är egenligen inte så rädd för att ramla av, utan mer för att hästen ska sticka okontrollerat och att jag tvingas flyga med i en ändlös vansinnesfärd. Själva avramligen brukar gå ganska fort ;).

Det är helt ok att vara osäker, det är jag med ibland och särskilt på nya hästar. Man kan ju faktiskt skada sig på riktigt. Men åker du av på ett fält så är risken mindre, som Totola skriver, än om du åker av inne i skogen (stenar, grenar etc) eller under hoppning (inte roligt att ramla in i ett hinder!). Är du osäker så skritta då, och trava där det känns ok, galoppera när det känns rätt. Vi rider för att det ska vara roligt, inte för att ha ångest.

Jag är egenligen inte så rädd för att ramla av, utan mer för att hästen ska sticka okontrollerat och att jag tvingas flyga med i en ändlös vansinnesfärd. Själva avramligen brukar gå ganska fort ;).

Det jobbiga är att jag haft hästen ett år nu och jag skrittar mest. I ridhuset travar jag också och har gjort det på ridbanan också i höstas. Har bara ridit på banan en gång i år och då travade jag bara ett varv för jag vågade inte mer. Ute på fältet eller i skogen har jag nästan precis börjat trava korta korta korta sträcker. Och ALDRIG om hon känns pigg. Det är med andra ord skritt som är vår gångart. Hoppa gör jag inte- jag vågar inte. Försökte tvinga mig men kunde inte genomföra det.

Så risken för att trilla av är ju då om jag skulle testa galopp på fältet eller på ridbanan/ridhus.

Det är som du, det där med att sticka okontrollerat. min häst har inte bra balans och lyssnar inte, vill liksom inte bromsa in när jag ber om det utan kan dra i väg lite och låta det gå en stund innan hon lyder och innan hon lyder kan jag bli rädd och göra allt fel och är då rädd att trilla av.

Det jobbiga är att jag haft hästen ett år nu och jag skrittar mest. I ridhuset travar jag också och har gjort det på ridbanan också i höstas. Har bara ridit på banan en gång i år och då travade jag bara ett varv för jag vågade inte mer. Ute på fältet eller i skogen har jag nästan precis börjat trava korta korta korta sträcker. Och ALDRIG om hon känns pigg. Det är med andra ord skritt som är vår gångart. Hoppa gör jag inte- jag vågar inte. Försökte tvinga mig men kunde inte genomföra det.

Så risken för att trilla av är ju då om jag skulle testa galopp på fältet eller på ridbanan/ridhus.

Det är som du, det där med att sticka okontrollerat. min häst har inte bra balans och lyssnar inte, vill liksom inte bromsa in när jag ber om det utan kan dra i väg lite och låta det gå en stund innan hon lyder och innan hon lyder kan jag bli rädd och göra allt fel och är då rädd att trilla av.
Är det inte bättre då att sälja hästen och köpa en som du känner dig 100% trygg med? :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
  • Omröstning Omröstning
Gnägg Man brukar ju säga att man ska ha ramlat av 100 gånger för att bli en bra ryttare. Hur många gånger har du ramlat av? Och hur många år...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 757
Senast: millan10
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·
Ridning Hur hanterar ni sådant? Jag har ändå varit ryttare i snart femton år, och har ridit många olika typer av hästar. Stött på en ganska...
Svar
4
· Visningar
1 445
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter