Hur långt kan man gå med ett varmblod(travare)?

Sv: Hur långt kan man gå med ett varmblod(travare)?

självklart kan alla hästar lära sig allt, det kan alla människor också, men alla kan inte lära sig allt lika bra....mååånga travare gör sig jätte bra på hoppbanan, och vissa klarar sig fint i lätta klasser dresyr, MEN vill man rida så kan det ju vara trevligt med en ridhäst...

en travare kan alldrig konkurera med en gångartshäst, påstå inte det..

*KL*fattar eg inte varför diskussionen Travare VS halvblod kom upp, var ju inte halvbloden hon ville ifrågasätta utan travaren. Hon vill veta hur långt man kan gå med en travare, inte hur LÄTT det är med ett halvblod...

För att det sättet hon uttrycker det på.."Läste nu också att du vill utbilda dig vidare inom ridningen, ta då och satsa på en häst som har bättre förutsättningar än en fd travare.

Det är inte heller troligt att du får ta med en fd travare som skolhäst om det handlar om ridutbildning.

Ta fasta på det jag och många andra skrivit - hästarna har olika förutsättningar! Du kan få en fd travhäst (el varmblod) att funka som ridhäst efter mycket slit. Medans en ridhäst är en ridhäst från början!

Det verkar som att du vill lite med din ridning, skaffa dig då en bra häst! Ta hjälp av tränare och kunniga i omgivningen och hitta en häst med bra typ (högrest, bra halsansättning), korrekt exteriör och vettiga rörelser!!"

JAG tolkar texten som om hon menar att hon ska satsa på en annan ras än travaren då de är dåliga ridhästar. Eftersom TS vill ha ut något av ridningen så är det bättre hon skaffar en BRA häst = inte en "avdankad" travare för dem går det inte att få bra ridhästar av :devil: :devil: Men du kanske tolkar inlägget på ett annat sätt? och jag är inte enkelspårig, om Cyllene menar något annat som jag missat/tolkat fel så rätta mig. Jag kan erkänna att jag har fel NÄR jag blir överbevisad..heter de så? :angel:

Jag tolkar det bara som att Cyllene ansåg att om man ska satsa på ridning på lite högre nivå så bör man skaffa sig en lämplig ridhäst, inte en varmblodstravare. Skev ju inget om att det skulle vara nåt fel med varmblodstravarna som individer eller dylikt, bara att de inte har de bästa förutsättningarna ridmässigt/gångartsmässigt.
Kan man ju hålla med om! :)
Ser inte vad som är diskriminerande med det?

Nirak

*Gotlandsrusset* skrev:
För att det sättet hon uttrycker det på.."Läste nu också att du vill utbilda dig vidare inom ridningen, ta då och satsa på en häst som har bättre förutsättningar än en fd travare.

Det är inte heller troligt att du får ta med en fd travare som skolhäst om det handlar om ridutbildning.

Ta fasta på det jag och många andra skrivit - hästarna har olika förutsättningar! Du kan få en fd travhäst (el varmblod) att funka som ridhäst efter mycket slit. Medans en ridhäst är en ridhäst från början!

Det verkar som att du vill lite med din ridning, skaffa dig då en bra häst! Ta hjälp av tränare och kunniga i omgivningen och hitta en häst med bra typ (högrest, bra halsansättning), korrekt exteriör och vettiga rörelser!!"

JAG tolkar texten som om hon menar att hon ska satsa på en annan ras än travaren då de är dåliga ridhästar. Eftersom TS vill ha ut något av ridningen så är det bättre hon skaffar en BRA häst = inte en "avdankad" travare för dem går det inte att få bra ridhästar av :devil: :devil: Men du kanske tolkar inlägget på ett annat sätt? och jag är inte enkelspårig, om Cyllene menar något annat som jag missat/tolkat fel så rätta mig. Jag kan erkänna att jag har fel NÄR jag blir överbevisad..heter de så? :angel:

hmm, jag tror inte du tolakde mitt inlägg som jag hade tänkt mig..;P:crazy:

Jag vill utväckla hästar inte mig, eller jo mig med men, jag tänkte träna hästar! Inte rida för instruktör, de kommer jag ändå att göra lite då och då men..

Jag har ett litet underverk iaf. Korsning varmblodig travare/arabiskt fullblod. Köpte honom som 2-åring för ca 2 år sen. Första året tömkörde jag honom väldigt mycket, när han var 3 år satt jag upp på honom och red han i skritt o trav, men pga att jag ej hade så mkt tid för honom vid den tiden så fick han gå utan att göra så mkt ett år till, tömkörde lite då o då men annars gjorde han inte så mkt.. Nu när han är 4 år har jag suttit upp och börjat rida honom igen och han är underbar! Han har skritten och han har dessutom TRAVEN som en gångartshäst ska ha, galoppen är inte dålig bara att han inte är riktigt stark i den än.. Men som sagt traven är helt superbra!! Mitt mål är att han ska gå hoppning upp till LB iaf men meningen är att han ska gå upp till LA iaf i dressyr pga mitt intresse för dressyr. Jag ha utbildat unghästar innan så jag vet vad det handlar om, alltså halvblod då..

Du kan köpa en gamal travhäst som gått på travet och få den att gå tex LB/LA i dressyr, MEN du få som en del säkert ha skrivit redan lägga ner så himla mycket mer jobb o slit för att nå dit, än om du tex köper ett varmblod som INTE är körd på trav, typ 1-2 åring. Vill du sen ha det ännu enklare för dig som vissa säger, så köp en "ridhäst"

Jag har 3 st "ridhästar" oxå, men min travarkorsning är mitt lilla projekt.. Tack för mig.

*Gotlandsrusset* skrev:
Herre min skapare...:devil: hittar inte ord ens...en BRA häst...rasdiskremeninering
Nej, Cyllene har en poäng här. En bra häst är en häst som är korrekt byggd. Det finns travare som är korrekt byggda och som kan bli mycket bra hästar för ridning MEN, de är oftast även bra inom travet och att få loss en sådan för att ha att rida på är inte billigt;)

Hittar man en häst bör man ha med sig en person med kompetens att avgöra om hästen har rätt förutsättningar för det man planerar att göra med den...oavsett ras, faktiskt.:cool:

Hej!!!Jag blir förbannad på all skit en del svarar till dig om travare.
En travare är inte en sämre häst...snarare bättre.Själv har jag köpt ett varmblod och haft henne 5 månader ca.
På den tiden har hon fått lära sig en massa för innan kunde hon inget alls....Vi håller på med dressyr...skänkelvikning mm.
En del här tycks glömma att varmblod är smarta,dom är lättare att lära än andra raser.
Dom har inte alls sköra ben...jäkla skitsnack!!!!!!
Dom har inte mer skador än andra,beror ju på vem som sitter ovanpå......Min har aldrig haft en skada så länge jag haft henne dessutom är hon supertrevlig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:rofl: :rofl: :rofl:
Vi rider nästan varje dag dessutom!!!!Och hon tycker det är kul!!!!
Jag vet många andra travare som gått långt!!!I dressyr bla.
Så jag tycker inte du ska lyssna på allt negativt snack som skrivs här om travare.DOM ÄR TREVLIGA OCH LÄTTLÄRDA!!!!!
Nicita:banana: :banana: :banana:

sandia skrev:
Jag vill utväckla hästar inte mig, eller jo mig med men, jag tänkte träna hästar! Inte rida för instruktör, de kommer jag ändå att göra lite då och då men..

Vilken märklig inställning du har till det där med utveckling som ryttare. Innebär det att du tycker att du själv är fullärd?
Att skola om en travhäst till ridhäst är inte lätt och det kräver att ryttaren vet vad h*n sysslar med.

Immer

Immer skrev:
Vilken märklig inställning du har till det där med utveckling som ryttare. Innebär det att du tycker att du själv är fullärd?
Att skola om en travhäst till ridhäst är inte lätt och det kräver att ryttaren vet vad h*n sysslar med.

Immer
:bow: :bow::bow:

Immer skrev:

Immer

Alltså tror de blev lite missförstånd här, jag skrev att jag ville träna hästen och inte mig själv, sen skrev jag eller jo mig själv också. Ja jag skrev väl inte ricktigt så men på ett ungefär.

så jag vill självklart utveckla mig själv också, men jag ville ha en travare för att dom är rätt så lättlärda och de blir en utmaning! Jag gillar utmaningar.
Jag tänke om jag köper en annan hästras som är "ridhäst" så blir de ev. jag som får mer träning än hästen. De beror ju på hur ung och välutbildad den hästen är men. Asch, nu blev jag bara förvirrad av mig själv, vet inte riktigt hur jag ska beskriva hur jag tänker.

Men hör här nu! Jag vill ha ett varmblod för att jag vill ha en utmaning och jag tycker varmblod är mysiga hästar.

Jag tänkte om jag köper ett halvblod (ja de vanliga exemplet) så kanske jag inte får samma utmaning som med ett halvblod, och de är utmaning osm jag vill ha.
Ja vet att de är mycket jobb men de är de som jag tycker är kul!
/S

Har en kallblodstravare hemma och jag har aldrig någonsin känt att det varit något konstigt med hennes galopp. Hon är utbildad både western akademisk och upp till LB. Hon är f.ö. 15 år och har aldrig varit skadat. Hon travtränades fram till hon var fyra år.
Vi har också en varmblodig travare i stallet som kan både passage och piaff vilket är mer än halvbloden i stallet. Hon är dock inte travtränad.

Ok.
Då är du alltså så skicklig att du klarar av att omskola en travare till ridhäst, det framgick inte av dina tidigare inlägg.
Lycka till!

Immer

min före detta kompis har en travare som kan hoppa ca 80 cm...men han är bäst i dressyr kan gå på tygeln,skänkelvikning och piaff..jag har aldrig själv sett honom gå bra i dressyr men jag har hört några säga att han är är jättebra :)

Finns la inga direkt gränser för hur långt dom kan gå . :) Dom kanske inte har den kroppsbyggnaden som dom "ska" ha. Men dom kan helt klart bli duktiga i både dressyr & hoppning :D

Jag tycker först att du ska fundera lite över vad du vill göra med din häst?

Rida mycket i skogen, träna lite lätt och kanske starta någon lättare tävling, ja då kan det funka.

MEN

Jag tycker inte du ska köpa en travare om du vill sattsa ordentligt. Jag vet också att det finns ett fåtal travhästar som gått långt inom hoppning och dressyr men dessa hästar är ju faktikst framavlade till att just trava. (så i de flesta fallen funkar det inte speciellt bra)

Själv skulle jag aldrig köpa en travare om jag ville ha en ridhäst. Travare är bra på att trava och hopphästar på att hoppa.

Tror inte "travfolket" skulle försöka göra om en ridhäst till travare heller.

Nu får jag väl halva buke efter mig, men det här är min åsikt i fallet.

Hoppas du hittar en häst som du trivs med och som kan matcha dina förväntningar :bump:

Senast ändrad:

Det där stämmer ju faktiskt inte, för alla hästar kan inte gå svår hoppning/dressyr hur duktig man än är på att rida.

Alla hästar har ett "stopp", travare som halvblod :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka