Hur långt kan man gå med ett varmblod(travare)?

Sv: Hur långt kan man gå med ett varmblod(travare)?

Tack så mkt. det värmer eftersom jag lagt ner det mesta arbetet på henne själv och jag känner mig som en stor klump uppepå ryggen på henne. Det har ju visat sig att det är så mkt lättare med en sadel som är tillräckligt stor för min rumpa.:smirk:

//Lillan

ett exempel på en travare som gått i svåra klasser i hoppning är Exo de keche. Levande bevis på att travare kan !! Artikeln visserligen från 2003 men han har ändå gått 1,45klasser.

Travarna är mysiga hästar. Som någon tidigare sagt välhanterade och vana vid det mesta.

Blir trevliga allroundhästar. Mysiga kompisar, både i skogen och på ridbanan.

De kommer bara till låga nivåer vad gäller ridtävlingar. Ryttarmärke 2, möljigen LC:2 på klubbnivå. Har inte sett ngn travare i högre klasser. Hoppning på klubbnivå kan gå bra, ibland även lokalt.

Så det gäller att vara realistisk. Men om man tycker om hästar och ens främsta mål är att vara tillsammans med, och få en fin kompis, då är travaren suverän.

Vill man tävla inom ridgrenar bör man inte skaffa travare - lika lite som en amatörtravtränare skulle köpa ett halvblod.

Norrland

Det beror helt på hur hästen är byggd och vilket "huvud" den har - dvs om den är intresserad.

Pessoas fux Baloubet de Rouet är ju om inte annat minst 25% travare och ingen ifrågasätter hans kapacitet....

Jag gillar mina två travarkillar, båda har blivit som halvblod efter år av ridning - även om en vunnit en del på travet. svårast är nog faktiskt traven - de travar ordentligt först när det går riktigt fort. men mysigare hästar och gentlemän får man nog leta efter!
en är utbildad LA dressyr med den äran och den andra har potential.

Jag ser det som en utmaning att utbilda travare:) Ingen travare är den andre lik och helt underbara att jobba med. Min första tävlade jag L:A i hoppning;) Den "senaste" kunde passage, dock var glp knagglig men annars som vilken dressyrhäst som helst. Han kunde tölt också och det var häftigt:D

Men vill du ha en tävlingshäst och inte vill lägga ner så mkt tid och jobb så välj då ett halvblod.

*Gotlandsrusset* skrev:
ett exempel på en travare som gått i svåra klasser i hoppning är Exo de keche. Levande bevis på att travare kan !! Artikeln visserligen från 2003 men han har ändå gått 1,45klasser.

Clown Rick är ju också en travare som har fungerat väldigt bra. Tyvärr är han död nu, men om jag inte minns helt fel (vilket jag mkt väl kan göra) så har Kyra Kyrklund ridit honom... Tyckte att jag såg nån artikel om det för någon månad sen... Var det på ridtravarföreningens hemisda kanske?

//Lillan

Athos skrev:
Jag ser det som en utmaning att utbilda travare:) Ingen travare är den andre lik och helt underbara att jobba med. Min första tävlade jag L:A i hoppning;) Den "senaste" kunde passage, dock var glp knagglig men annars som vilken dressyrhäst som helst. Han kunde tölt också och det var häftigt:D

Men vill du ha en tävlingshäst och inte vill lägga ner så mkt tid och jobb så välj då ett halvblod.

Jag är mer träningsryttare, älskar och träna men tävlar inte så offta, har bara tävlat några fåtal ggr på klubbnivå.. kom 2:A en gång med min gamla d-ponny på 20 år..;) :D

Nu är det så här att det är skillnad på häst och häst.

Ju bättre förutsättningar hästen har desto lättare blir allt du begär av den.

Vill du skuffa runt i skogen kan du ha vilken häst som helst med 4 ben och en svans.

Men vad vill du med din ridning?

Det finns halvblod som har ruskigt dålig exteriör - därmed dåliga förutsättningar för vissa typer av ridning, t.ex hoppning och dressyr.

Varmbloden/travarna har inte heller samma förutsättningar som ett halvblod med vettig exteriör, bra typ och vettiga rörelser.

Vad jag menar är att om du vill rida dressyr för instruktör, tävla lite osv så är det SÅ mycket roligare för både dig och hästen när inte allt är en kamp mot naturen. En häst avlad för dressyr har naturligt lätt för att trampa under sig, bära sig, gå i form osv. Visst kan du kanske få vamblodet dit också, men det ÄR roligare och lättare med en häst som har rätt förutsättningar.

Det är lite upp till dig. Här på forumet finns tusen bevis på att varmbloden kan både det ena och det andra. Men vad vill du med din ridning?

Det kostar lika mycket att äga en vettig halvblodshäst som en fd travhäst. Det kostar lika mycket att träna och tävla oavsett vilken häst du köper.

Travhästen må vara mycket billigare vid inköp, men det är nog också det enda. Det kommer gå mycket lättare för dig med en häst avlad för ridning, och definitivt mycket fortare framåt. Det du kanske måste kämpa i flera år för med en travare, kan ett vettigt halvblod av naturen vid födsel.... Det är det man avlar för.

/C

Förresten så tror jag inte heller att det är så schysst mot de fd travarna alla ganger heller. Det jag sett många gånger ryttarna begär av dem och deras kropp är ju mer än vad de uppenbarligen klarar av...

Svarade innan jag läste de andras svar, och mycket riktigt så får du svaret att travare kan allt.

Läste nu också att du vill utbilda dig vidare inom ridningen, ta då och satsa på en häst som har bättre förutsättningar än en fd travare.

Det är inte heller troligt att du får ta med en fd travare som skolhäst om det handlar om ridutbildning.

Ta fasta på det jag och många andra skrivit - hästarna har olika förutsättningar! Du kan få en fd travhäst (el varmblod) att funka som ridhäst efter mycket slit. Medans en ridhäst är en ridhäst från början!

Det verkar som att du vill lite med din ridning, skaffa dig då en bra häst! Ta hjälp av tränare och kunniga i omgivningen och hitta en häst med bra typ (högrest, bra halsansättning), korrekt exteriör och vettiga rörelser!!

Lycka till!

ALLA HÄSTAR KAN LÄRA SIG ALLTING- Det är bara en fråga om tid, tålamod och KOMPETENS! :cool:

Lycka till! ;)

Min kompis har en travare sedan 3 år tillbaka och roligare häst får man leta efter! En riktig vinnarskalle har hon och ibland får jag veta att jag lever :) Hon kan skolor, galopfattningar och har börjat samla sig smått! Hoppningen vågar jag inte tänka på ;) Skulle trava över några bommar, slutade med att jag hoppade 180 rätt upp i luften (=
Kapacitet finns det gott om i varmblod, frågan är om du har tålamodet och tiden att bygga om musklerna!

Det finns travare som ser ut som halvblod och halvblod som ser ut som travare. Fördelen med varmblod är att de är billiga... Och oftast psyke av stål!

Slutsats: mer arbete med varmblod men ÄNNU större belöning när du når ditt mål!

Cyllene skrev:
Nu är det så här att det är skillnad på häst och häst.

Ju bättre förutsättningar hästen har desto lättare blir allt du begär av den.

Vill du skuffa runt i skogen kan du ha vilken häst som helst med 4 ben och en svans.

Men vad vill du med din ridning?

Det finns halvblod som har ruskigt dålig exteriör - därmed dåliga förutsättningar för vissa typer av ridning, t.ex hoppning och dressyr.

Varmbloden/travarna har inte heller samma förutsättningar som ett halvblod med vettig exteriör, bra typ och vettiga rörelser.

Vad jag menar är att om du vill rida dressyr för instruktör, tävla lite osv så är det SÅ mycket roligare för både dig och hästen när inte allt är en kamp mot naturen. En häst avlad för dressyr har naturligt lätt för att trampa under sig, bära sig, gå i form osv. Visst kan du kanske få vamblodet dit också, men det ÄR roligare och lättare med en häst som har rätt förutsättningar.
jaså, så det är inte lika roligt när man tränat upp och kämpat med en travare och den äntligen tar ett varv på ridbanan i en gungande galopp? då är det mkt roligare att göra hjälpen och hästen gör det med en gång? håller verkligen inte med dig. Visst endel vill inte "kämpa" men med ett varmblod har du något att göra. Du får kämpa för att skola om, och gud vad glad man blir när man lyckas. Men som sagt, man måste kunna rida också. Är inte bara att "skola om" . Och att det alltid är en kamp mot naturen kan jag inte hålla med om. Min travare har alltid haft lätt för att samla sig och galoppera. Hon tar hjälpen med en gång och har en mkt fin galopp. Visst alla travare är inte ridvänliga, vet en som man inte ska rida på då hennes extriör inte klarar det. Men att det är SÅ mkt roligare att rida halvblod än travare kan jag INTE hålla med dig om. Snarare tvärtom. Men jag vill kämpa lite också ;)
Det är lite upp till dig. Här på forumet finns tusen bevis på att varmbloden kan både det ena och det andra. Men vad vill du med din ridning?

Det kostar lika mycket att äga en vettig halvblodshäst som en fd travhäst. Det kostar lika mycket att träna och tävla oavsett vilken häst du köper.
Det stora problemet är som du säger INTE inköpte av hästen, det är den billigaste delen.
Travhästen må vara mycket billigare vid inköp, men det är nog också det enda. Det kommer gå mycket lättare för dig med en häst avlad för ridning, och definitivt mycket fortare framåt. Det du kanske måste kämpa i flera år för med en travare, kan ett vettigt halvblod av naturen vid födsel.... Det är det man avlar för.
*skakar på huvudet*
/C

Förresten så tror jag inte heller att det är så schysst mot de fd travarna alla ganger heller. Det jag sett många gånger ryttarna begär av dem och deras kropp är ju mer än vad de uppenbarligen klarar av...
Finns svarta får innom alla sporter. Men det är ryttarna det är fel på inte hästrasen. Alla hästar kan, med RÄTT ryttare

Cyllene skrev:
Svarade innan jag läste de andras svar, och mycket riktigt så får du svaret att travare kan allt.

Läste nu också att du vill utbilda dig vidare inom ridningen, ta då och satsa på en häst som har bättre förutsättningar än en fd travare.

Det är inte heller troligt att du får ta med en fd travare som skolhäst om det handlar om ridutbildning.

Ta fasta på det jag och många andra skrivit - hästarna har olika förutsättningar! Du kan få en fd travhäst (el varmblod) att funka som ridhäst efter mycket slit. Medans en ridhäst är en ridhäst från början!

Det verkar som att du vill lite med din ridning, skaffa dig då en bra:eek: häst! Ta hjälp av tränare och kunniga i omgivningen och hitta en häst med bra typ (högrest, bra halsansättning), korrekt exteriör och vettiga rörelser!!

Lycka till!
Herre min skapare...:devil: hittar inte ord ens...en BRA häst...rasdiskremeninering

Suuz skrev:
Min kompis har en travare sedan 3 år tillbaka och roligare häst får man leta efter! En riktig vinnarskalle har hon och ibland får jag veta att jag lever :) Hon kan skolor, galopfattningar och har börjat samla sig smått! Hoppningen vågar jag inte tänka på ;) Skulle trava över några bommar, slutade med att jag hoppade 180 rätt upp i luften (=
Kapacitet finns det gott om i varmblod, frågan är om du har tålamodet och tiden att bygga om musklerna!

Det finns travare som ser ut som halvblod och halvblod som ser ut som travare. Fördelen med varmblod är att de är billiga... Och oftast psyke av stål!

Slutsats: mer arbete med varmblod men ÄNNU större belöning när du når ditt mål!
:bow: :bow: :bow:

Hittar man rätt häst kan man gå långt.. ;) Dock är det väldigt mkt att göra, med att bygga upp hästen och skola om den. Yngre desto bättre. Alla travare jag har träffat, har varit MKT lättlärda och villiga. Dessutom brukar travare vara mkt hanterade. Fast, jag tror ändå inte att en travare kan komma lika långt som ett halvblod i genomsnitt. Men, med rätt träning och tålamod, kan man få mkt fina ridhästar. Jag & min kompis, red en nordsvensk travare, och den hade inte blivit mkt riden och aldrig galopperad på och den lärde sig väldigt snabbt att galoppera, fatta galopp osv. Och det var inte nu nån super träning vi hade, då vi inte hade tid att fara dit så ofta. :smirk: I början gick det ju snabbt, men det får man ta :) Senare kunde den gå väldigt sakta faktikst. Den lärde sig snabbt att hoppa, både hinder och diken. Och den hästen, tvekade aldrig. Fast sen har jag stött på lite mer "skygga" och lättsrämda travare med.
Jag gillar generellt deras temperament och att dom är possitiva till arbete :) Fast vill du spara tid och kanske komma ännu lite högre i klasserna, ska du nog satsa på en annan ras ;)

Jag har nu hittat en häst som jag tror kommer att funkar ricktigt bra. Han är 4 år och går i form i alla gångarter kan lite skolor, eller iallafall flytta på skänkeln, minns inte allt vi sa..;) Har inte hoppats så mycket ca 40 cm. Men hallå, den är 4 år och blev ganska nyligt inriden, han har gått på travet inte mycke iallafall, han har bra extriör, kompakt kropp, de ut lite som en connemara halvblods korsning inte all som et varblod iallafall. Fint steg och lugn vid ridning inte het eller stark eller något sånt.
/Sandia

Jag vill nu säga att jag tycker om att träna hästar och jobba mycket med dom, Jag är inte så mycket av en tävlingryttare, men jovisst jag har tävlat lite på klubbnivå, men inte mera än så länge..:)

SÅ NU VET ALLA DE SÅ DÅ BEHÖVER NI INTE SKRIVA: OM DU VILL SATSA PÅ TÄVLING PÅ HÖGRE NIVÅ SÅ SATSA PÅ EN ANNAN RAS!!

Tror de står i vartannat inlägg..:P

Köpte mig ett 3-årigt varmblodssto förra året och red in henne. Har även löshoppat henne, men gav henne ganska lång tid av efter det, för att mogna både i kroppen och knoppen. Påbörjade ridningen nu igen och hon är dubbelt så bra som när vi började.
Jag har absolut ingen tvekan om att varmblodshästar kan gå långt, jag tänker iallafall försöka med min lilla tjej!

Lycka till! Den rätta hästen kommer när du minst anar det och lita på din intuition! (lite som med kärlek egentligen...) =)

*Gotlandsrusset* skrev:
Herre min skapare...:devil: hittar inte ord ens...en BRA häst...rasdiskremeninering

Jag tycker att det lät väldigt vettigt? Varför skulle det vara rasdiskriminering? :crazy:

Nirak

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka