Sv: Hur långt kan man gå med ett varmblod(travare)?
mkt fin häst
mkt fin häst
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*Gotlandsrusset* skrev:ett exempel på en travare som gått i svåra klasser i hoppning är Exo de keche. Levande bevis på att travare kan !! Artikeln visserligen från 2003 men han har ändå gått 1,45klasser.
Athos skrev:Jag ser det som en utmaning att utbilda travare Ingen travare är den andre lik och helt underbara att jobba med. Min första tävlade jag L:A i hoppning Den "senaste" kunde passage, dock var glp knagglig men annars som vilken dressyrhäst som helst. Han kunde tölt också och det var häftigt
Men vill du ha en tävlingshäst och inte vill lägga ner så mkt tid och jobb så välj då ett halvblod.
Finns svarta får innom alla sporter. Men det är ryttarna det är fel på inte hästrasen. Alla hästar kan, med RÄTT ryttareCyllene skrev:Nu är det så här att det är skillnad på häst och häst.
Ju bättre förutsättningar hästen har desto lättare blir allt du begär av den.
Vill du skuffa runt i skogen kan du ha vilken häst som helst med 4 ben och en svans.
Men vad vill du med din ridning?
Det finns halvblod som har ruskigt dålig exteriör - därmed dåliga förutsättningar för vissa typer av ridning, t.ex hoppning och dressyr.
Varmbloden/travarna har inte heller samma förutsättningar som ett halvblod med vettig exteriör, bra typ och vettiga rörelser.
Vad jag menar är att om du vill rida dressyr för instruktör, tävla lite osv så är det SÅ mycket roligare för både dig och hästen när inte allt är en kamp mot naturen. En häst avlad för dressyr har naturligt lätt för att trampa under sig, bära sig, gå i form osv. Visst kan du kanske få vamblodet dit också, men det ÄR roligare och lättare med en häst som har rätt förutsättningar.
jaså, så det är inte lika roligt när man tränat upp och kämpat med en travare och den äntligen tar ett varv på ridbanan i en gungande galopp? då är det mkt roligare att göra hjälpen och hästen gör det med en gång? håller verkligen inte med dig. Visst endel vill inte "kämpa" men med ett varmblod har du något att göra. Du får kämpa för att skola om, och gud vad glad man blir när man lyckas. Men som sagt, man måste kunna rida också. Är inte bara att "skola om" . Och att det alltid är en kamp mot naturen kan jag inte hålla med om. Min travare har alltid haft lätt för att samla sig och galoppera. Hon tar hjälpen med en gång och har en mkt fin galopp. Visst alla travare är inte ridvänliga, vet en som man inte ska rida på då hennes extriör inte klarar det. Men att det är SÅ mkt roligare att rida halvblod än travare kan jag INTE hålla med dig om. Snarare tvärtom. Men jag vill kämpa lite också
Det är lite upp till dig. Här på forumet finns tusen bevis på att varmbloden kan både det ena och det andra. Men vad vill du med din ridning?
Det kostar lika mycket att äga en vettig halvblodshäst som en fd travhäst. Det kostar lika mycket att träna och tävla oavsett vilken häst du köper.
Det stora problemet är som du säger INTE inköpte av hästen, det är den billigaste delen.
Travhästen må vara mycket billigare vid inköp, men det är nog också det enda. Det kommer gå mycket lättare för dig med en häst avlad för ridning, och definitivt mycket fortare framåt. Det du kanske måste kämpa i flera år för med en travare, kan ett vettigt halvblod av naturen vid födsel.... Det är det man avlar för.
*skakar på huvudet*
/C
Förresten så tror jag inte heller att det är så schysst mot de fd travarna alla ganger heller. Det jag sett många gånger ryttarna begär av dem och deras kropp är ju mer än vad de uppenbarligen klarar av...
Herre min skapare... hittar inte ord ens...en BRA häst...rasdiskremenineringCyllene skrev:Svarade innan jag läste de andras svar, och mycket riktigt så får du svaret att travare kan allt.
Läste nu också att du vill utbilda dig vidare inom ridningen, ta då och satsa på en häst som har bättre förutsättningar än en fd travare.
Det är inte heller troligt att du får ta med en fd travare som skolhäst om det handlar om ridutbildning.
Ta fasta på det jag och många andra skrivit - hästarna har olika förutsättningar! Du kan få en fd travhäst (el varmblod) att funka som ridhäst efter mycket slit. Medans en ridhäst är en ridhäst från början!
Det verkar som att du vill lite med din ridning, skaffa dig då en bra häst! Ta hjälp av tränare och kunniga i omgivningen och hitta en häst med bra typ (högrest, bra halsansättning), korrekt exteriör och vettiga rörelser!!
Lycka till!
Suuz skrev:Min kompis har en travare sedan 3 år tillbaka och roligare häst får man leta efter! En riktig vinnarskalle har hon och ibland får jag veta att jag lever Hon kan skolor, galopfattningar och har börjat samla sig smått! Hoppningen vågar jag inte tänka på Skulle trava över några bommar, slutade med att jag hoppade 180 rätt upp i luften (=
Kapacitet finns det gott om i varmblod, frågan är om du har tålamodet och tiden att bygga om musklerna!
Det finns travare som ser ut som halvblod och halvblod som ser ut som travare. Fördelen med varmblod är att de är billiga... Och oftast psyke av stål!
Slutsats: mer arbete med varmblod men ÄNNU större belöning när du når ditt mål!
*Gotlandsrusset* skrev:Herre min skapare... hittar inte ord ens...en BRA häst...rasdiskremeninering