Hur långt kan man gå med ett varmblod(travare)?

Sv: Hur långt kan man gå med ett varmblod(travare)?

Jag måste faktiskt säga att jag håller med Snäjkie... Vill man satsa på högre klasser så gör man ju klokast i att skaffa en häst avlad för ridning. Därmed inte sagt att det är den roligaste vägen.;)

Jag rider själv helst travare, av den enkla anledningen att jag är van att rida travare. Hästar som knappt kan gå rakt på ett spår om man hamnar minsta ur balans, hästar med ett löphuvud utöver det vanliga och ofta är de snälla hästar som ställer upp på det mesta (även om jag har råkat träffa på individer med en del temperament också)

Men jag har inga höga tävlingsambitioner, jag vill i första hand ha en kompis som jag kan bilda en kommunikation med och ha roligt tillsammans med. Om vi nu råkar gå och vinna någonting, ja heja vad roligt! Det är en bonus för mig!
Jag tycker själv inte att jag har tillräcklig kunskap för att rida in hästar, ändå har jag under de sista 3-4 åren ridit in 3 travare, ridit till den svarta som jag la in bild på tidigare i tråden (hon var sutten på och förstod framåt och svänga i princip) och börjat klättra och sitta på en (han såldes sedan)... Jag vet inte om detta är någon som jag till 100% valt själv, men jag har trots allt klarat av det och det har gett bra resultat...

Nu ska jag sluta vara ego o skriva om mig själv:crazy:
Jag tycker bara att man ska göra det som känns bäst och sedan skita i folks dumma kommentarer. Dock ska man vara medveten om att en travare inte är någon man köper hem billigt o sedan tror att allt är frid och fröjd. Som många sagt ligger det mkt arbete bakom och det kan även ligga en hel del pengar.

Jag berättar gärna mer om någon är intresserad. Annars ska jag sluta upp med mitt ego i denna tråden.

//Lillan

Lillan_tuff skrev:
Jag måste faktiskt säga att jag håller med Snäjkie... Vill man satsa på högre klasser så gör man ju klokast i att skaffa en häst avlad för ridning. Därmed inte sagt att det är den roligaste vägen.;)

Jag rider själv helst travare, av den enkla anledningen att jag är van att rida travare. Hästar som knappt kan gå rakt på ett spår om man hamnar minsta ur balans, hästar med ett löphuvud utöver det vanliga och ofta är de snälla hästar som ställer upp på det mesta (även om jag har råkat träffa på individer med en del temperament också)

Men jag har inga höga tävlingsambitioner, jag vill i första hand ha en kompis som jag kan bilda en kommunikation med och ha roligt tillsammans med. Om vi nu råkar gå och vinna någonting, ja heja vad roligt! Det är en bonus för mig!
Jag tycker själv inte att jag har tillräcklig kunskap för att rida in hästar, ändå har jag under de sista 3-4 åren ridit in 3 travare, ridit till den svarta som jag la in bild på tidigare i tråden (hon var sutten på och förstod framåt och svänga i princip) och börjat klättra och sitta på en (han såldes sedan)... Jag vet inte om detta är någon som jag till 100% valt själv, men jag har trots allt klarat av det och det har gett bra resultat...

Nu ska jag sluta vara ego o skriva om mig själv:crazy:
Jag tycker bara att man ska göra det som känns bäst och sedan skita i folks dumma kommentarer. Dock ska man vara medveten om att en travare inte är någon man köper hem billigt o sedan tror att allt är frid och fröjd. Som många sagt ligger det mkt arbete bakom och det kan även ligga en hel del pengar.

Jag berättar gärna mer om någon är intresserad. Annars ska jag sluta upp med mitt ego i denna tråden.

//Lillan

DE var bra skrivet!

Jag ska kolla på en 4 åring som är hoppat lite smått och går i form i skritt och trav och tar båda galopperna, flyttar för skänkeln och o.s.v. Han är aldrig startad på travet bara lite travtränad då han inte tyckte de va så kul! JAg tyckte den lät ricktigt bra så ja ska kolla på den imorgon förmodligen.

Jag skulle inte köpa ett varmblod som var 10 år för typ 7.000:- jag köper helldre en unghäst för lite mer pengar över 10.000:- eftersom dom är yngre och är mer att satsa på.

/sandia :idea:

Lillan_tuff skrev:
Dock ska man vara medveten om att en travare inte är någon man köper hem billigt o sedan tror att allt är frid och fröjd. Som många sagt ligger det mkt arbete bakom och det kan även ligga en hel del pengar.

:bow: :bow: :bow:

håller precis med dig, tyvärr kommer travhästarna ofta till mindre duktiga människor (just för att dom är så billiga) kan ju i stort sett alla köpa en. Men OM man nu ska köpa en travare och rida på får man vara medveten om att det är mkt jobb framför sig, och man behöver kunna endel.

Till TS: Tycker den hästen låter bra!! Det är väl skönt om dom aldrig har startat på banan.
Blir väl lite lättare då?

Lycka till :bump:

Tack! =) Är de något mer speciellt som jag ska kolla på nu när jag ska köpa ett varblod som ridhäst ller ja om de nu blir så men när jag ska kolla?
Jag vet de med att jag ska kolla gångarterna så att dom känns bra och inte är gigantiska eller oregelbundna eller vad man kan säga.
Och hur kroppen ser ut så att han inte är jätte lång i kroppen, utan ganska kompakta ska dom vara va?

Hur mkt ska/kan man rida när man rider?
Har bara provat att rida en häst innan som jag ev. skulle köpa men de var flera år sedan.
Man prövar ju hästen i skritt och trav och galopp, i båda varven, kollar hur den lyssnar på förrhållningar och frammåt (va säger man då?).
Flyttar för skänkeln är också bra att kolla va?
Nått jag har glömt?
Nu har jag bara dragit upp ridningen, för allt annat har jag som koll på. :banana:
/'S

Jag själv har ingen större erfarenhet av varmblodiga travare (kallblodstravare har jag ridit, men inte varmblod), men i grannstallet så finns det två f.d travare som båda två är väldigt fina.

Den ena, som är en gamling, 19 år (tror jag), är nog tyvärr påväg att flytta till himlen, han har varit skadad hela våren efter att ha halkat på väg in från hagen. Innan olyckan reds han som en vanlig ridhäst, hoppades, reds dressyr med och longerades.
Galoppen hade han alltid svårt med, men jag misstänker att det till stora delar berodde på sadeln, att den låg fel baktill så att hans bakben inte kunde arbeta rätt (han var väldigt vältränad, så om bara sadeln passat bättre skulle nog galoppen också ha fungerat). Då han gick i form i trav såg han ut som vilket halvblod som helst.
Hoppningen gick väl sådär, men han tyckte att det var roligt och gjorde vad han skulle.

Den nya har jag inte hunnit se så mkt, men av det jag har sett är han mkt, mkt fin! Han är 6 år gammal och akademiskt riden. Jag har sett honom trava förbi någon gång i väldigt fin form, det blir spännande att se honom hoppa någon gång!!

Det är klart att varmblod kan bli ridhästar, och en del lyckas ju väldigt bra (vanns inte VM av en avdankad travare för något år sedan? Hade inte ens ren galopp, men vilja så det räckte till och blev över!).
Så jag tycker att om du nu fastnat för rasen så kan du ju lika gärna köpa ett varmblod istället för ett halvblod (varmbloden har ju stenpsyken!).

Sen måste jag ju säga att varmbloden faktiskt är framavlade för trav, och när man ser dem på travbanan, i deras riktiga miljö, så är de verkligen fantastiskt fina. Ofta så trivs de ju oxå med sin sport, men vissa sticker ju ut och trivs bättre som ridhästar.

Tovig skrev:
Jag själv har ingen större erfarenhet av varmblodiga travare (kallblodstravare har jag ridit, men inte varmblod), men i grannstallet så finns det två f.d travare som båda två är väldigt fina.

Den ena, som är en gamling, 19 år (tror jag), är nog tyvärr påväg att flytta till himlen, han har varit skadad hela våren efter att ha halkat på väg in från hagen. Innan olyckan reds han som en vanlig ridhäst, hoppades, reds dressyr med och longerades.
Galoppen hade han alltid svårt med, men jag misstänker att det till stora delar berodde på sadeln, att den låg fel baktill så att hans bakben inte kunde arbeta rätt (han var väldigt vältränad, så om bara sadeln passat bättre skulle nog galoppen också ha fungerat). Då han gick i form i trav såg han ut som vilket halvblod som helst.
Hoppningen gick väl sådär, men han tyckte att det var roligt och gjorde vad han skulle.

Den nya har jag inte hunnit se så mkt, men av det jag har sett är han mkt, mkt fin! Han är 6 år gammal och akademiskt riden. Jag har sett honom trava förbi någon gång i väldigt fin form, det blir spännande att se honom hoppa någon gång!!

Det är klart att varmblod kan bli ridhästar, och en del lyckas ju väldigt bra (vanns inte VM av en avdankad travare för något år sedan? Hade inte ens ren galopp, men vilja så det räckte till och blev över!).
Så jag tycker att om du nu fastnat för rasen så kan du ju lika gärna köpa ett varmblod istället för ett halvblod (varmbloden har ju stenpsyken!).

Sen måste jag ju säga att varmbloden faktiskt är framavlade för trav, och när man ser dem på travbanan, i deras riktiga miljö, så är de verkligen fantastiskt fina. Ofta så trivs de ju oxå med sin sport, men vissa sticker ju ut och trivs bättre som ridhästar.

Okej! :) Nu den hästen som jag har funderat på att ev. köpa em den ser bra ut nä jag provrider. Tyckte ju som sagt inte om att gå på travet. Så vem vet om de kan bli en fin ridhäst.

Kunskap kan jag säga att jag har, utan att skryta då, jag har ridit in två 5åringarm inte helt från början, dom var sutten på och kunde svänga stanna och på början på galopp skänkel. Ena kunde galoppskänkel men sparkade åt den och bovkade i galopppen, inte för att vara elak.

Många hästfolk som känner mig väl tyckte att jag skulle satsa på en 3-2 åring som jag kunde rida in själv, men då känner jag att jag känner mig lite osäker, då jag aldrig har varit med och suttit in en häst.
Så en fyra åring känns bra för mig!
/Sandia :p

Det är ju väldigt roligt att pyssla med hästar som inte riktigt har förutsättningarna, men som försöker ändå! Man blir så väldigt stolt då de försöker och klarar av det man ger dem i uppgift!!

Gillar 4-åringarna, då har de lite rutin samtidigt som de har kvar det där naiva unghästbeteendet och verkligen gör det man säger åt dem att göra. Tycker de, för de mesta, är okomplicerade och roliga att jobba med!
Varmbloden brukar ju vara väldigt välhanterade, så det ger ju oxå plus i kanten. Tycker personligen att hästens psyke är viktigare än hur ridbar dn är, även om det är roligt att rida en häst som "kan".

När ska du provrida? Eller har du redan gjort det?

Tovig skrev:
Det är ju väldigt roligt att pyssla med hästar som inte riktigt har förutsättningarna, men som försöker ändå! Man blir så väldigt stolt då de försöker och klarar av det man ger dem i uppgift!!

Gillar 4-åringarna, då har de lite rutin samtidigt som de har kvar det där naiva unghästbeteendet och verkligen gör det man säger åt dem att göra. Tycker de, för de mesta, är okomplicerade och roliga att jobba med!
Varmbloden brukar ju vara väldigt välhanterade, så det ger ju oxå plus i kanten. Tycker personligen att hästens psyke är viktigare än hur ridbar dn är, även om det är roligt att rida en häst som "kan".

När ska du provrida? Eller har du redan gjort det?

Imorgon.. =) Åker typ 31 mil.. men men.. Får hoppas på att den är bra då. =) Håll tummarna! ;)

norrland65 skrev:
Travarna är mysiga hästar. Som någon tidigare sagt välhanterade och vana vid det mesta.

Blir trevliga allroundhästar. Mysiga kompisar, både i skogen och på ridbanan.

De kommer bara till låga nivåer vad gäller ridtävlingar. Ryttarmärke 2, möljigen LC:2 på klubbnivå. Har inte sett ngn travare i högre klasser. Hoppning på klubbnivå kan gå bra, ibland även lokalt.

Så det gäller att vara realistisk. Men om man tycker om hästar och ens främsta mål är att vara tillsammans med, och få en fin kompis, då är travaren suverän.

Vill man tävla inom ridgrenar bör man inte skaffa travare - lika lite som en amatörtravtränare skulle köpa ett halvblod.

Norrland

Det där med tävlingsnivåerna får du nog snoka runt i innan du uttalar dig. Vet massor med ridtravare som tävlat högre klasser än det du nämner. Särskilt i hoppning!

*kl*

Vamblodstravaren kan inte konkurrera tävlingsmässigt inom dressyren eftersom den inte har det rörelsemönser/de gångarter som eftersträvas. Så enkelt är det.. inte så mkt att orda om. Har man som målsättning att träna på lite högre nivå/tävla så bör man köpa sig en ridhäst (halvblod eller liknande)

Nirak

Tovig skrev:

källkritik? :crazy:

Nirak

Tovig skrev:
Det är klart att varmblod kan bli ridhästar, och en del lyckas ju väldigt bra (vanns inte VM av en avdankad travare för något år sedan?

Svar nej. Det har funnits några travarkorsningar som lyckats ganska bra (Halla i OS 1956, Jappeloup i VM 1990 och på senare år Baloubet du Rouet). Ingen av dessa har varit renrasig travare, och kan således inte kallas "avdankad travare".

Immer

sandia skrev:
Tack! =) Är de något mer speciellt som jag ska kolla på nu när jag ska köpa ett varblod som ridhäst ller ja om de nu blir så men när jag ska kolla?
Jag vet de med att jag ska kolla gångarterna så att dom känns bra och inte är gigantiska eller oregelbundna eller vad man kan säga.
Och hur kroppen ser ut så att han inte är jätte lång i kroppen, utan ganska kompakta ska dom vara va?

Hur mkt ska/kan man rida när man rider?
Har bara provat att rida en häst innan som jag ev. skulle köpa men de var flera år sedan.
Man prövar ju hästen i skritt och trav och galopp, i båda varven, kollar hur den lyssnar på förrhållningar och frammåt (va säger man då?).
Flyttar för skänkeln är också bra att kolla va?
Nått jag har glömt?
Nu har jag bara dragit upp ridningen, för allt annat har jag som koll på. :banana:
/'S

Se till att ägaren rider på hästen innan du gör det, fråga om hon kan visa dig vissa saker så du ser ungefär vad hästen kan.

Sen rider du och testar själv :)

Lycka till!

Hm... Jag kan ju förstås ha blandat ihop allt... Ksk inte ens var VM...

Aja, men jag kommer iaf ihåg att det var en häst som vann någonting över Shutterfly, just så pass? Vet inte om det var en travare egentligen, men kom ihåg den främst för att den inte galopperade helt rent...
Härligt att se kämpaviljan iaf!!

Senast ändrad av en moderator:

Snäjkie skrev:
Se till att ägaren rider på hästen innan du gör det, fråga om hon kan visa dig vissa saker så du ser ungefär vad hästen kan.

Sen rider du och testar själv :)

Lycka till!

Nu har jag ridit och jag är helt såld! =) Försökte att va kräsen men när jag satte mig upp på hästen så var de som att sitta på moln! =)
Helt underbar, jag trodde INTE att de var han som var traveren, för han såg ut som min connemara ponny lite, kort i kroppen och kompakt, mycket travlig och lyssnar bra för skänkeln.
/Sandia

Blir det ett hästköp då? ;)

Ja, jag vet vilken du menar.
Det var en fransk häst - ett halvblodssto - som hade ett ovanligt rörelsemönster. Någon annan som kan komma ihåg vad den hette?

Immer

En snabb sökning på AltaVista:

Bruno Broucqsault/Dileme de Cephe

Immer

Tovig skrev:
Blir det ett hästköp då? ;)

Förmodligen ja!:) Ska nog ringa imorgon och säga hur de blir! :D
tihii, ja va man va på bra humör! :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka