Sv: Hur långt kan man gå med ett varmblod(travare)?
Så min lilla sammanfattning:
Travare KAN bli trevliga ridhästar, men det är FÅ som kan konurrera med halvbloden i hopp och dressyr högre än LB iaf. Men de finns travare som kan de också, men de är en minoritet...
Tror också att det generellt är så, och jag tror faktiskt inte att så värst många har något att invända egentligen.
Det som gör de här diskussionerna så hätska tror jag är att många uttalar sig väldigt kategoriskt och - ibland - nedlåtande mot ALLA ridhästar av travarras, trots att de själva kanske bara träffat på ett fåtal...rena fördomar alltså:
("travare är inte lämpade för ridning, har stötig trav, klumpig galopp, har lång rygg, kör upp huvudet och rusar, har kassa gångarter" etc etc etc)
Att den som då kanske lägger ner massor av jobb på sin högt älskade häst, kan känna sig påhoppad är väl inte så konstigt?
Generellt ligger det MER jobb bakom en travare som går i trevlig form i alla gångarter och hoppar 110bana utan större problem, än ett halvblod som gör samma sak, eftersom travaren har sitt genetiska arv "emot sig" som ridhäst. Att ändå lyckas med detta är en alldeles speciell utmaning som för en del av oss lockar mer än att vinna över
andra ekipage i dressyr eller hoppning.
Kanske uppstår tjafset av att många tar för givet att varje någorlunda seriös och duktig ryttare vill tävla (i konkurrans med andra) och enligt denna logik KAN man då inte vara seriös alls om man köper sig en häst som inte står sig i den konkurrensen, en travare?
Vi är alla olika...det ena synsättet behöver inte vara sämre än det andra.