Hur långt kan man gå med ett varmblod(travare)?

Sv: Hur långt kan man gå med ett varmblod(travare)?

får man bara tag på en bra vbl så kan man göra nästan allt med dom .. jag har ett vbl sto och henne har jag fått lära mycket. dressyr.hoppning och lite western,, jag kunde inte mycket innan jag köpte henne så vi har fått lära varandra

Jallzon skrev:
Alltså, Varmblod är inte världens roligaste häst ifall man ska tävla. Dom är funkar ute i skogen och så. Men kanske inte för dressyr & hoppning, inget illa menat till Varmblod, men dom håller inte så bra till ridning, dom skapar mest problem, dom är oftast starka och benen blir lätt trasiga på dem. Jag tycker du hellre ska köpa en annan häst ifall du ska tävla, det är ju betydligt roligare att ha en bra häst som håller, än än någolunda bra häst som går sönder för minsta lilla. Tro mej.. jag har haft hand om en hel del varmblod...

Konstigt att försäkringsbolagen har lägre premier för varmblodstravare än halvblod? :smirk:
De förklarar det som så att de har mycket färre skador om man frågar dom. De har en starkare benstomme då de är avlade för att klara ganska hårda påfrestningar.
Så för vanlig ridning håller de allt om de inte gått på banan länge!

Min travare är 9 år och har ridits i 4 år. Hon är som vilken ridhäst som helst. Men man bör noga tänka igenom ifall man klarar all utbildning som krävs och om man har tålamodet för det om den är travtränad. Du ska ju inte bara utbilda den utan även träna bort nåt som är inlärt. Så räkna med att det tar längre tid och är mer jobb. Men ofta är de väldigt medgörliga, snälla och ärliga hästar som alltid gör sitt bästa.

Min ridtravare är försäkrad högre i liv än många andras hästar...för de har inte råd med de höga premierna det innebär att försäkra sitt halvblod ordentligt...

Jag tycker du ska välja häst efter vad du vill ha, tänk igenom det noga. Det är inte snällt mot en häst att köpa den och sen komma på efter ett par månader att det inte är vad du egentligen vill ha. Ha inte för bråttom utan vänta tills du hittar din drömhäst!

Lycka till!

Jag har ett varmblod som jag haft i 9 år. Han var inte riden när han kom till mig, endast sutten på, då var han 6 år. Han har startat några gånger. Vi har låtit det ta tid med hans utbildning. Jag har lärt honom allt jag kan själv (det är inte så mycket har bara tävlat LC hopp och LB dressyr) ute i skogen och det har räckt till att tävla i LB:1 dressyr. Sist vi tävlade, för 3 år sedan (jag har fått barn) blev vår placering i mitten av startfältet, vilket jag tycker är oerhört bra då vi var enda travarekipaget och flera av de andra hade halvblod de tränar regelbundet för instruktör med. Vi slog då både den som kom 1:a och 2:a i LC:n (klassen innan). En nackdel är att han är väldigt nervig, kan t ex flyga högt för ett dressyrstaket...

I hoppningen har vi vunnit en L:Ö (blåbärshoppning). Då hade jag haft honom i 2 år. I dressyren samma år L:Ä (blåbärsdressyr) kom vi 2:a, den som vann hade bara 1 poäng mer. Detta var då mina mål som jag hade när jag köpte honom och var mycket nöjd med att nå dem så fort. Jag trodde inte vi skulle tävla LB dressyr, helst inte när vi inte ridit för instruktör. Vi har tagit någon lektion då och då för att jag tycker det är roligt. Hoppningen har vi nu lagt åt sidan då jag fick upp ögonen för dressyren i stället.

Det är mycket jobb, men det är otroligt trevliga hästar. Viktigt att man rider dem i form så de bär upp sig rätt. Det är hemskt att se nybörjare som köper dessa billiga hästar och rider runt utan någon som helst bärighet. Det är då inte konstigt att skador kommer.

När han kom kunde han inte ens gå på en skogsstig, var inte van att bromsa och väja för stenar och rötter. Musklad som en travhäst och inte som en ridhäst förstås, bara det tar tid. Sedan det här att låta dem förstå att de får galoppera och att man helst gör det sakta, inte i full fart.

Jag ångrar inte att jag köpte ett varmblod, han är helt fantastisk.

Svar nej. Det har funnits några travarkorsningar som lyckats ganska bra (Halla i OS 1956, Jappeloup i VM 1990 och på senare år Baloubet du Rouet). Ingen av dessa har varit renrasig travare, och kan således inte kallas "avdankad travare".

Immer

När du skriver "några" korsningar samtidigt som du nämner Baloubet tycker jag du är lite snett ute. Hans far Galoubet A (sjäv elithäst och 50% travare) har haft betydligt större inflytande på hopphästaveln än så, och finns bak i stamtavlan även på några dressyrhästar i svår klass!

Möjligen har Galoubet A gett en hel del bra hopphästar, men det är inte så värst många av dem som låtit tala om sig i större sammanhang.

Immer

Konstigt att försäkringsbolagen har lägre premier för varmblodstravare än halvblod? :smirk:
De förklarar det som så att de har mycket färre skador om man frågar dom. De har en starkare benstomme då de är avlade för att klara ganska hårda påfrestningar.
Så för vanlig ridning håller de allt om de inte gått på banan länge!

Min ridtravare är försäkrad högre i liv än många andras hästar...för de har inte råd med de höga premierna det innebär att försäkra sitt halvblod ordentligt...

Lycka till!

Det är väl inte så konstigt med tanke på att travhästarna inte går att försäkra mot hältor, eftersom det hade kostat försäkringsbolagen multum :smirk: Det är inte livförsäkringen som är dyr utan användbarhets försäkringen som täcker förslitningsskador dvs den försäkring som tex inte kan tecknas för en travhäst.

Det är väl inte så konstigt med tanke på att travhästarna inte går att försäkra mot hältor

Vet inte hur det är med alla försäkringsbolag, men åtminstone i Agria där jag har min häst försäkrad kan man försäkra även mot hältor efter böjprov med longering ua.

Pratar vi om samma hingst?
Tycker vi fortsätter diskussionen på avel!

Det är väl inte så konstigt med tanke på att travhästarna inte går att försäkra mot hältor,

Min Best är då fullförsäkrad utan reservationer, samma med det lilla stoet jag fick häromdagen. Båda har gjort böj- och longerprov u a.

Immer

Hade egentligen inte tänkt svara i denna tråd eftersom den har urartat ganska regjält (som alla "ridtravar" trådar brukar göra :smirk: ) men känner ändå att jag måste :p

Jag tror inte att någon här inne menar illa när de säger att travare inte kan konkurera på samma sätt med ridhästar som är avlade för upgiften! Visst det finns undantag, som inom alla andra raser :smirk:

Om jag ville hålla på med trav eller galopp skulle inte jag köpa ett halvblod (om man nu fick starta halvblod inom de grenarna, de om nånting borde väl vara rasdiskriminering) på samma sätt så skulle inte jag köpa en travare om jag ville hålla på med dressyr/hopp på HÖGRE nivå! Med högre menar jag högre än LA.

Inom hoppningen har jag sett travare kunna konkurrera mot halvblod i 90-1,10 klasser. Det finns de som hoppar högre klasser också, men jag har inte stött på någon renrasig varmblodig i högre klasser än så. Är mycket sälan på dressyr tävlingar. Men jag kan inte tänka mig att det finns några varmblodtravare som kan konurrera mot halvbloden gångartmässigt. Har däremot stött på en kallblodigtravare som tävlar MSV dressyr.

Så min lilla sammanfattning:
Travare KAN bli trevliga ridhästar, men det är FÅ som kan konurrera med halvbloden i hopp och dressyr högre än LB iaf. Men de finns travare som kan de också, men de är en minoritet...

Min Best är då fullförsäkrad utan reservationer, samma med det lilla stoet jag fick häromdagen. Båda har gjort böj- och longerprov u a.

Immer

men era tävlar väl inte i trav antar jag ;)

Så min lilla sammanfattning:
Travare KAN bli trevliga ridhästar, men det är FÅ som kan konurrera med halvbloden i hopp och dressyr högre än LB iaf. Men de finns travare som kan de också, men de är en minoritet...

Tror också att det generellt är så, och jag tror faktiskt inte att så värst många har något att invända egentligen.
Det som gör de här diskussionerna så hätska tror jag är att många uttalar sig väldigt kategoriskt och - ibland - nedlåtande mot ALLA ridhästar av travarras, trots att de själva kanske bara träffat på ett fåtal...rena fördomar alltså:
("travare är inte lämpade för ridning, har stötig trav, klumpig galopp, har lång rygg, kör upp huvudet och rusar, har kassa gångarter" etc etc etc)
Att den som då kanske lägger ner massor av jobb på sin högt älskade häst, kan känna sig påhoppad är väl inte så konstigt?
Generellt ligger det MER jobb bakom en travare som går i trevlig form i alla gångarter och hoppar 110bana utan större problem, än ett halvblod som gör samma sak, eftersom travaren har sitt genetiska arv "emot sig" som ridhäst. Att ändå lyckas med detta är en alldeles speciell utmaning som för en del av oss lockar mer än att vinna över andra ekipage i dressyr eller hoppning.
Kanske uppstår tjafset av att många tar för givet att varje någorlunda seriös och duktig ryttare vill tävla (i konkurrans med andra) och enligt denna logik KAN man då inte vara seriös alls om man köper sig en häst som inte står sig i den konkurrensen, en travare?
Vi är alla olika...det ena synsättet behöver inte vara sämre än det andra.

Nej, det gör de inte.
Men det är rasen som styr, inte användningsområdet.
Dvs en travhäst som används som ridhäst får automatiskt reservationer mot hälta (detta kan tas bort efter godkänt böj- och longerprov)

Immer

Nej, det gör de inte.
Men det är rasen som styr, inte användningsområdet.
Dvs en travhäst som används som ridhäst får automatiskt reservationer mot hälta (detta kan tas bort efter godkänt böj- och longerprov)

Immer

Nja det stämmer ju inte för du kan ju inte A1 försäkra ett halvblod heller utan godkänt böjprov.

Det beror väl på värdet?
Min kallblodskorsning är A1-försäkrad (liv 15000) UTAN böj- och longerprov.

Immer

Nej inte när det gäller A1, A2 behöver dom i stort sett bara se att dom står på benen.

Jag köpte ett 5-årigt varmblodssto förra hösten och då hade hon inte gått annat än på travet + att hennes dåvarande ägare enbart vid ridning red galoppintervaller för att få upp flåset på henne.

Nu efter 1 års träning i enbart skritt har hon nyligen börjat förstå att söka sig neråt och hitta stödet i min hand.
Men då är mitt sto en häst som verkligen är framåt och positiv i sin utveckling, hon vill verkligen lära sig nya saker och tycker det är roligt också!

När jag köpte henne fick jag även ta bort mitt gamla varmblod som var 18 år på grund av ryggskada. Honom hade jag haft i nästan 6 år, jobbade även han i nästan enbart skritt men han blev aldrig fri från sina "travar-fasoner", inte förren sista året jag hade honom, då började han någorlunda söka sig neråt å leta efter stöd.

Det går inte på en handvändning lära en ex-travare att gå i form och allt vad man vill, det tar sin tid och man måste har oerhört mycket tålamod. Alla hästar är som vi människor, ingen är den andra lik, oavsett ras.
Sen tror jag också att åldern OCH hästens bakgrund har stor betydelse.

Men prova dej fram och skaffa dej själv en egen uppfattning, du kan hitta ett "toppen-blod" å nå långt, men du kanske också blir besviken för att du inte når dit du vill nå!

Hur har det gått, hittat nån häst?

Vi har 2 vbl i vårt stall, båda ridtravare. Den ena mer lämpad för ridning än den andra, än sålänge iaf.

Min systers sto är mer av "ridhäst"typ, kortare i kroppen o längre ben, medans hennes kompis häst är lång i kroppen.

Om man inte har tänkt att tävla riktigt höga klasser så tycker jag att ett vbl mkt väl kan bli en riktigt trevlig ridhäst.

Min syster har precis börjat sin tävligskarriär på sitt sto, de tävlat 70-80, vilket inte är så högt, men båda har kapacitet för mer.. men så gäller det ju också att man är lite tuff och det kommer nog med åldern (syster är 13 år). Hon har haft sin häst i 1,5 år, så hon har tränat henne så länge, hästen är 9 år. Vet inte om det är väldigt lång tid för att utbilda en häst.

Hennes kompis sto är bara 5 år än sålänge, så hon tar det lite lugnare, hästen blev inriden för 1 år sedan, startade sitt sista lopp förra hösten. De har fått träna hennes galopp, hon har bara haft ruskigt snabb trav i huvet, men det har lossnat nu, går i båda galopperna, det går fort men galopperar det gör hon. Hon köpte sin häst i augusti.

Båda hästarna är helt underbara, det som är positivt med travare är att de blir hanterade och vana att åka trailer m.m i väldigt tidig ålder, lugna i stressande situationer och så.

Så visst går det, men som måna redan sagt, de är inte avlade för att ha ryttare på ryggen. Man har inte tagit hänsyn till ridbarhet i aveln. Traven är inte den skönaste att rida i men det funkar man anpassar sig!

Lycka till!

Tänkte sätta in en bild vid ett senare tillfälle!

har ett varmblod!

hej jag har en varmblodig travare som är underbar.:love: Jag blir väldigt glad när du säger att du är intresserad av den rasen eftersom det finns så många felaktiga uppfattningar om dom.

Min häst är 12 år och har aldrig varit halt eller sjuk. han har något ont i ryggen men det beror på felaktigridning -innan jag köpte honom. men ryggen har jag tränat upp genom korrekt ridning i form, klättring och tömkörning. Han är den absolut snällaste och gladaste hästen i stallet som alla gillar. :D Han är känsligast att rida och går jättebra. han har tävlat iaf. 1,10. med bra resultat. dressyren är jag osäker på vilka klasser han gått, men bara man jobbar honom har han energiska och rena gångarter samt en bra form.

Det bästa med min varmbodiga travare är att han har ett hjärta av guld. Nathalie 15 år

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka