Hur långt kan man gå med ett varmblod(travare)?

Sv: Hur långt kan man gå med ett varmblod(travare)?

Hur redigerar man en tråd? Har vart inne i FAQ och försökt läsa mig till hur man gör men inte hittar jag nån redigeringsknapp iaf. är det bara jag som är väldigt blond lr går det inte?

DS-210%20061.jpg

DS-210%20060.jpg

Ville ju göra såhär!

Någon skrev att "travare oftast blir trasiga i benen". Jag vill bara tillägga att det stämmer inte. Travhästar har otroligt starka ben, och det måste de ha med tanke på hur mycket travsport påfrestar senor och leder. Så jämfört med en vanlig ridhäst, är travare mycket mer hållbara. Anledningen till att man oftare hör om skadade travare har inget med det att göra, utan handlar oftast om slarviga ägare och tränare. Tack för ordet.

Fick hem ett varmblod efter att min gamling blev avlivad,hade egentligen tänkt mig ett halvblod el annan bra kör+ridhäst,men så ringde en kompis till mig och sa att nu kommer jag upp m en häst som jag vet passar dig,vi kan inte ta honom eftersom vi redan har en problem häst hemma men du kan väl ta honom på prov några månader,om inte så blir han nog avlivad.Givetvis sa jag ja,och mysigare häst får man nog leta efter,visst har han en del olater som att gärna försöka sticka när man öser på ordentligt på sandbannan men han är snäll och orkar hur långt som hellst/även när han stirrar upp sig.Han kan utan problem ridas en tre timmar långtur,hoppas ,vannlig skogs ridning ,köras,rida dressyr el bara gossas med.Han är alltid lika trevlig och har än så länge aldrig varit halt,viserligen är han inte en utav dom bästa travarna här i sverige men han har åtminstonne sprungit in en komma fyra miljoner och han har vunnit mitt hjärta:bow: :bow: :bow:

Har haft en del varmblod tidigare,men det ända som har gått sönder var en hingst som tyvvär dog knall fall efter ett lopp på solvalla,har aldrig mer efter det haft en häst i träning ,för det krossade mitt hjärta.Har nu en gamal kämpe som är omskolad-håller på att bli en normal rid och kör häst varken han eller tidigare travare har haft dåliga ben utan tvärt om klarat mer än en vanlig häst skulle klarat,kanske beror på hur du tränar dom?:angel: :angel:

jag har själv haft ett varmblod som jag sålde för ja vill hålla på med hoppning och vi funkade inte ihop i den grenen helt enkelt...
det är svårt att rida travar tycker jag.... dom kräver en bra och välbalanserad ryttare... de går inte bara å "åka" med. mitt varmblod hoppade jätte fint när hon väl hoppade... jag är lite feg av mig och vågade inte rida på henne framåt när hon blev osäker vilket en dar resulterade i att jag ramlade av och bröt foten... försökte mig på några tävlingar efter det men insåg snart att vi aldrig skulle kunna bli ett bra hopp ekipage:(

så jag sålde henne...

jag tog god tid på mig att hitta en ny ägare som är super;)

om jag hade varit en tyffare ryttare så hade hon och jag kunnat gått långt då min tränare har hoppat henne 110 hinder.... inte bara enstaka hinder så klart...

jag har ridit andra travare efter det som det har gått bättre med i hoppning... men dom har oxå krävts sin ryttare...

jag tycker, om du nu vill lägga ner den tid det tar, absolut att du ska ha ett varmblod om du tror att det är en ras för dig...

lycka till!!!

Någon skrev att "travare oftast blir trasiga i benen". Jag vill bara tillägga att det stämmer inte.

Det finns alltså ingen anledning till att försäkringsbolagen har reservationer mot hältor på alla travhästar? :angel: Märkligt!

Immer

Alla hästar är hästar och alla raser och individer har olika mycke talang för olika saker! Även en travare har natuligt alla reflexer som en rid häst men de har betydligt svårare försig! Men en travare kan lik som "ridhästar" ocså utföra rörelser som piaff och passage mm. men det kräver mycke träning och det är inte säkert att det blir lika "snyggt" som en häst som är "född" till upgiften men vist kan dom!

Travhästar ärindevider precis som alla hästar hur långt du kan komma med en travare beror ju på vad det är för häst det finns travare som utan problem kan svårare dressyr och hoppa över en meter också finns det travare som inte kan så mykt om du bara hittar rätt häst går det säkert;) :D

Alltså, Varmblod är inte världens roligaste häst ifall man ska tävla. Dom är funkar ute i skogen och så. Men kanske inte för dressyr & hoppning, inget illa menat till Varmblod, men dom håller inte så bra till ridning, dom skapar mest problem, dom är oftast starka och benen blir lätt trasiga på dem. Jag tycker du hellre ska köpa en annan häst ifall du ska tävla, det är ju betydligt roligare att ha en bra häst som håller, än än någolunda bra häst som går sönder för minsta lilla. Tro mej.. jag har haft hand om en hel del varmblod...

Det är klart att hästarna inte håller om dom gått på bana flera år, det har inget med rasen att göra! Kan lova att ett välstammat halvblod inte heller hållit för alla påfrestningar på travbanorna. Hittar man ett varmblod som inte tävlat och inte blivit tränad som ett och tvååring kan det bli en kanonfin ridhäst! Har sett många fina varmblod som fungerat utmärkt dom ridhästar!

Knappast.
Benämningen varmblod omfattar så mycket annat än bara varmblodig travare.

Immer

Mitt fel då! sorry, men om man ska börja märka ord får man inte göra annat. Hör sällan att man talar om varmblod annat än när det gäller travare. Det är antigen fullblod, halvblod, kallblod etc...

Märka ord är inte det det handlar om, utan om allmänbildning.

Indelningen av hästraser är tre huvudgrupper: varmblod, kallblod och ponny. Som varmblod räknas de "lättare" hästraserna som t ex svenskt halvblod, engelskt fullblod, PRE, arabiskt fullblod, varmblodig travare osv.
Kallblod är de "tyngre" raserna som t ex nordsvensk, kallblodstravare, fjordhäst, islandshäst, ardenner ,m fl.

Immer

Märka ord är inte det det handlar om, utan om allmänbildning.

Indelningen av hästraser är tre huvudgrupper: varmblod, kallblod och ponny. Som varmblod räknas de "lättare" hästraserna som t ex svenskt halvblod, engelskt fullblod, PRE, arabiskt fullblod, varmblodig travare osv.
Kallblod är de "tyngre" raserna som t ex nordsvensk, kallblodstravare, fjordhäst, islandshäst, ardenner ,m fl.

Immer

Jo, de vet jag, men det jag menar är att vi använder inte benämningen varmblod på alla lättare hästraser. Om du äger ett Svenskt halvblod och någon frågar vilken ras det är, då svarar du ju inte: Varmblod utan Halvblod. Det va så jag menade :p

Jag tror du kan gå hur långt du vill bara både du och hästen har rätta ambitionen och lägger ner mycket jobb. Sen är det klart, ska du upp i dom högre klasserna i dressyr så måste ju hästen i fråga ha gångarter och exteriör för detta, men det är ju mer en individfråga än en rasfråga :) Lycka till!

Hej!

Japeloup var väl 50% travare, gick os...;)

Därför det inte finns så många travare som tävlar högre kan ju bero på att de "duktiga" ryttarna som VILL tävla högre köper halvblod o fullblod? Medan de som vill promenadrida och tävla lättare köper varmblod`?? Inte sagt att alla gör så men till stor del är det nog så... Säg att Malin Baryard skulle köpa sej en travare , vem vet hur långt den skulle gå? Sedan beror det ju givetvis på individen ifråga oavsett rasen...;)

Jag har haft travare nästan hela mitt liv, inte varit ute o tävlat utan haft som promenad ridning , lättare träning ...så otroligt lättlärd..och personligheter utan dess like... En travare jag känner tävlade medelsvår hoppning i sin ungdom. Har hört många säga att de är duktiga att hoppa...:bump: :bump:

Det finns alltså ingen anledning till att försäkringsbolagen har reservationer mot hältor på alla travhästar? :angel: Märkligt!

Immer

Eh, är det nåt nytt??? Då jag hade varmblodstravare (avlivad dec.03) var han fullt försäkrad och jag fick ut försäkringspengarna utan tvekan då han blev utdömd för pålagringar i alla kotor, grad 3. Inga reservationer alls där!

Nu var han varmblodstravare som användes som ridhäst (efter travkarriär) vilket stod i försäkringsbrevet. Däremot hade det blivit reservationer om hästen varit aktiv som travhäst. Dom skiljde på användningsområde då, iallafall...

VBLl travare är billigare än många andra raser att försäkra i många bolag när de är ridhästar. Dock krävs vet. intyg för att de ska bli försäkrade utan reservation för hälta... är det det du tänker på?

Man kan gå in på försäkringssidor och knappa in samma premisser men med olika raser... Förstår dock inte vad detta har i tråden att göra...

Jag tror man kan komma så långt man och hästen har förutsättningar för- dock ska man vara medveten om att har man en toppstammad travtränad vbl travare är det en individ som har förutsättningarna och tränats att gå markbundet... LA borde alla hästar kunna gå men vad som ytterligare försvårar är ju att VBL travare har ofta pass och töltinslag, så hur ofta ser man en 4-5 gångad isis i en LA?

Vad jag vet är att de flesta hästarna inte ens är i närheten av sin kapacitet utan att det är ryttaren som sätter stoppet- gäller även för min dam :o

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka