Hur långt kan man gå med ett varmblod(travare)?

Sv: Hur långt kan man gå med ett varmblod(travare)?

Det finns alltså ingen anledning till att försäkringsbolagen har reservationer mot hältor på alla travhästar? :angel: Märkligt!

Immer

Vilket antagligen beror på slarviga travtränare och inte på hästarna.

Märka ord är inte det det handlar om, utan om allmänbildning.

Indelningen av hästraser är tre huvudgrupper: varmblod, kallblod och ponny. Som varmblod räknas de "lättare" hästraserna som t ex svenskt halvblod, engelskt fullblod, PRE, arabiskt fullblod, varmblodig travare osv.
Kallblod är de "tyngre" raserna som t ex nordsvensk, kallblodstravare, fjordhäst, islandshäst, ardenner ,m fl.

Immer

Herregud, håll dig till ämnet.

Hade själv en varmblodstravare med plac i 110. Skulle ha debutera 120 innan hon tyvärr blev skadad. Hoppad enstaka på 130.
Det tog ung. ett år innan man kunde galoppera sansat, men kunde efter mycket träning galoppera samlad galopp och gå i samlande skolor.

En travare är byggd för att trava snabbt. Jämför t ex de låga bakbenen med ett halvblod, de är även mer undersatta på en travare.

Man ska ställa sig frågan; Vad ska jag ha hästen till? De flesta hästar klarar tävla åtminstone upp till 110 hoppning. I dressyr ställs mer krav på samling (över LA iaf).
Har du som ryttare målet att tävla på en högre nivå kanske du ska titta på ett halvblod istället. Men en bra stam är ju inte heller någon garanti!

Fast väljer man utmaningen att ta sig an en travare kan man lära sig otroligt mycket som man kan ha nytta av i sin framtida karriär.

Inte bara travare som blir halta. Jonas Tornell har väl fullt upp hela sommaren med alla hopphästar han får in varje dag. (en hel drös stod i boxarna sist jag var där) Så travaren håller nog minst lika bra som ridhäst som en vanlig ridhäst håller för ridning.
Belastningarna är nog liiite större inom travet.....

Senast ändrad av en moderator:

HEJSAN :)

Jag har själv haft en varmblodig travare, han var jätte fin och hade världens kapasitet. Och som det stod tidigare, är dem oftast ivriga att vara till lags, vilket min underbara travare var :love: Han ställde upp i vått och torrt. Visst, dem är avlade för att springa snabbt, men vilken unghäst föds med rätta hoppteknik och världens dressyr "kunskap" ( kanske inte rätt ord men ^) Allt handlar om att bygga upp RÄTT muskler, få hästen att VILJA och träna in tekniken :) sen är ju vissa hästar inte så hållbara och kanske inte kan hoppa 140, men det är väll ALLA raser som ibland inte är så hållbara ridhästar, eller som har en "lustig"/"annorlunda" trav/galopp ? Själv tycker jag dem flesta har underbara mjuka rörelser, :) Men provrid och känn efter om hästen har kapasitet/vilja/"exteriör"/hållbarhet för grenen DU vill tävla i :) Har en gammal travare i vårt stall som tävlat internationnellt 120 hoppn. och han går JÄTTE fint i dresyren dessutom ! men, olika från häst till häst :) MIN åsikt iaf :)

De är så många som äger att ett varmblod inte kan bli en bra ridhäst, p.g.a dom inte har den kroppen!

ett varmblod kan bli en jätte bra ridhäst bara den får rätt utbildning!

Den undrar jag hur mkt man kan rida ett varmblod, alltså inte hur mkt per dag utan hur långt kan ett varmblöd gå?
de flesta varmblod är ju om ens de utbildade till lätt c men kan dom gå längre om man arbetar med dom?!

varmblod kan gå jätte långt!
red ett vbl förrut som vid 20års ålder gick i MSV dressyr och tävlade på hinder som var ungefär 140cm höga, och hon hade blivit inriden vid 16års ålder :)

vbl kan ha precis samma kapacitet som ett halvblod, satsa helst på en travare med fransk stam, dom är lättare att arbeta mer och är inte så inavlade.

lycka till med ditt (ev) travar köp :banana:

Men då tänkte jag att man kan väl bygga upp musklerna så att hästen får den rätta kroppen för ridningen?

Den undrar jag hur mkt man kan rida ett varmblod, alltså inte hur mkt per dag utan hur långt kan ett varmblöd gå?

Jag ska gå utbildning om något år då jag tänkte försöka rida hästen där då, men kommer att varmblod orka och kunna gå så mkt? Alltså de blir väl ca 2 timmars ridning per dag, ganska mkt hoppning höga höjder(?)

Köp den hästen du tycker om och stirra dig inte blind på rasen!

Varmblod kan bli utmärkta ridhästar, och kan hoppa riktigt bra. Men det beror på, och precis som med halvblod, finns det individer som inte alls håller för ridning. Det gäller att bygga upp musklerna lugnt och försiktigt.

Varmblod är gjorda för att springa snabbt i några få minuter, men de flesta varmblod klarar ju av 7-8 års travtävlingar, varför skulle de inte klara av hoppning och dressyr?

Jag tror nog att varmblod kan gå långt , med rätt träning och rätt ryttare så klart ! Travare är framavlade för att trava på banorna , men de kan bli utmärkta ridhästar också ! Jag har ridit en del på en omskolad travare , och han är jättemysig att rida ! Han går väldigt snyggt, stadigt i form och kan hoppa ( och då går det undan...) . Sen har väl inte travare direkt förutsättningar att bli OS-hästar , men man kan nog komma upp i klasserna ! Det var väl det jag kan säga om saken :)

i stort sett ALLT beror på hur duktig man som ryttare är att utbilda hästen.
sedan finns det hästar som har lättare för sig (jag hade turen att få tag i en sådan), de, som har hjälp av korrekt extriör osv.

Den varmblodiga ridhästen är anpassad för ridning, vilket märks främst på gångarterna men även extriören.
Den varmblodiga travhästen är anpassad för att trava snabbt.
det är liksom bara att inse fakta, ridhästraser ÄR bättre inom ridsporten.
men samtidigt så finns det inte många ridhästraser (för utom gotlandsruss då, möjligtvis) som kan gå trav.

Senast ändrad:

Man kan komma "långt" med varmblod, men precis som med alla hästar så har varmblod som individer sina styrkor och svagheter.
Problemen uppstår i regel när hästarnas svagheter är för stora för att klara mallarna för tävling i den gren man är intresserad av, särskilt dressyr då :p och man själv som ryttare inte kan utveckla dessa svagheter. Istället för att försöka pressa in dom i en sådan mall så är det ofta bussigare mot hästen att försöka göra det bästa av det man har, få styrkorna att blomma ut och förbättra svagheterna i den mån det går utan press.

En stor nackdel, särskilt om man ska köpa sin första häst eller är ganska grön vad gäller att utbilda hästar är att det oftast finns brister i grunderna på de hästar som redan är ridna ett tag. Eftersom många vill se resultat eller inte har den "travarvana" som krävs att man går för fort fram och missar viktiga bitar. Om man tar över en sån häst kan det ta låång tid att öva upp dessa grunder och är man inte väldigt rutinerad sen tidigare kan det vara ett lotteri huruvida man öht lyckas.

Men som sagt, precis som i vilken annan ras som helst är det frågan om individer. Försök hitta en individ som du trivs med och som kommer klara av det du vill göra, helst som redan "bevisat" det.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka