Och jag tror att man en aning har förväxlat något praktiskt med jämställdhet.Nej, som sagt tror jag inte att jämställdhet kommer gratis bara för att man delar på matningen. Men jag tror det ger betydligt bättre förutsättningar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och jag tror att man en aning har förväxlat något praktiskt med jämställdhet.Nej, som sagt tror jag inte att jämställdhet kommer gratis bara för att man delar på matningen. Men jag tror det ger betydligt bättre förutsättningar.
Och jag tror att man en aning har förväxlat något praktiskt med jämställdhet.
Ja men du har en mycket viktigare faktor där än vem som matar. Nämligen att mannen faktiskt är hemma med sitt barn.Min partner kommer ta allt utom 3 månader av föräldraledigheten (både i faktiska dagar och i tid) och det var självklart sen innan barnet kom. Vi var rörande överens innan om hur vi skulle vara föräldrar. Vi jobbade kontinuerligt med vår jämställdhet. Men när vår lilla var ett plåster på mig de första månaderna så blev det en större utmaning än väntat att leva jämställt i praktiken. Inställning och vilja räcker inte. Det kräver massor av jobb. Hade vi flaskmatat hade det krävt jobb då med, men mindre. Helt övertygad om det.
Ja men varför håller det inte i sig sen när det kommer till inköp av vantar. Fördelen försvinner på vägen och då är den i det stora hela rätt så betydelselös.Jag ser inte motsättningarna faktiskt. Det är klart att det är praktiskt, och allt som kan underlätta jämställdhet är för mig något bra.
Sedan tror jag inte heller att vissa män blir mindre rövhattar enbart för att de får flaskmata, men jag tror helt klart att det förbättrar chanserna för anknytning och ökat engagemang med barnet.
Ja men varför håller det inte i sig sen när det kommer till inköp av vantar. Fördelen försvinner på vägen och då är den i det stora hela rätt så betydelselös.
Nej det jag argumenterar mot är att jämställdheten sitter i matningen.För att man inte arbetat på jämställdheten? Vilket jag och flera andra skrivit flera gånger - man får inte jämställdheten gratis, men flaskmatning kan underlätta.
Ingen i tråden tror att jämställdhet kommer enbart för att man delar på matningen, den enda som skriver det är du - när du argumenterar emot något som ingen skrivit.
Fast man kan förhoppningsvis ändå ha ett jämställt samarbete son familj!? För med ett barn som vill ammas så mycket är det ju självklart att mannen tar all övrig marktjänst med matlagning, tvätt, pyssel m bäbis när den inte ammar etc samt huvudansvar för eventuella syskon så fort han är hemma. Och just detta "hänga vid titten dygnet runt" handlar inte om många månader även om det kan kännas skitjobbigt när man är mitt i det. Att man hjälps åt på så sätt är ju också ett sätt att vara jämbördiga och lika beroende/ oberoende av varandra. Jag vägrar verkligen köpa att amning = automatiskt ojämställt föräldraskap! Som sagt, föräldraskapet är livslångt- amningen handlar om max ca 6-8 mån (visst man kan delamma längre men det är inget man blir bunden av på samma sätt)Men alltså, mitt barn helammades och vägrade flaska så gott som hela första halvåret vilket i vårt fall innebar att jag aldrig kunde vara ifrån honom mer än 1 timme i sträck och han kunde i princip bara sövas med bröstet.
Det innebar att jag fick lägga mina hobbys på hyllan för jag kunde inte lämna hemmet utan honom samt ta ALLA nattningar och nätter. Medan min man kunde fortsätta jobba på dagarna och på kvällarna behövde han inte ha ständig "babyjour" vilket gjorde att han var "fri" på ett helt annat sätt (tänk lyckan att bara kunna sitta i soffan och veta att man inte när som helst måste avbryta för att springa upp och amma bebis som vaknat). Det är omöjligt att få till ett jämställt föräldraskap under dom premisserna (därmed inte sagt att det inte går att räta upp sen när man inte ammar längre). Hade han tagit flaska så hade vi kunnat dela på nattningar, nätter och till och med själva föräldraledigheten under den perioden det varade. Istället fick min man i princip ingen egentid med barnet och även om han umgicks med honom så var jag tvungen att vara närvarande och ha ständig jour dygnet runt 7 dagar i veckan. Jag vet att allas amning inte ser ut på samma sätt men för oss gjorde den det och jag har väldigt svårt att se hur vi hade kunnat få det jämställt under dom premisserna som var pga amningen.
Grunden för vad? Uppfostra barnet eller karln?Fast man lägger ju grunden tidigt. Och amning tenderar att bli större än "bara amning" eftersom det i mångs familjer och handlar om vem som kan trösta, vem som går upp på nätterna, hur man fördelar den tidiga föräldraledigheten osv.
Jag kommer inte välja att enbart amma. Om det fungerar så kommer jag vilja kombinera med flaska väldigt tidigt.
Grunden för vad? Uppfostra barnet eller karln?
Tråkigt om man måste bearbeta den nyblivna fadern på det sättet. Gjorde han något innan?Problemet är väl att amningen kan cementera mamman som ensam primärförälder om en inte aktivt arbetar med det och är medveten.
Grunden för vad? Uppfostra barnet eller karln?
Tråkigt om man måste bearbeta den nyblivna fadern på det sättet. Gjorde han något innan?
Det har varit olika. När det passat har vi kört deltid båda två. Annars växelvis beroende på var vi jobbat rent geografiskt. Men nu har jag 15 min resväg så nu "betalar det i tid" mer att jag jobbar deltid. Nu åker ju deras pappa nästan innan de stigit upp och kommer hem efter middagen. Vi har kört sen augusti och fram till semestern och till hösten har vi planerat att jobba deltid båda två. Med lite tur landar vi i det 2-3 år hoppas jagNyfiken bara: kör ni uppdelat vartannat år med ansvar på riktigt? Blir inte det gruvligt jobbigt i ett år för den som gör allt? Varannan veckas huvudansvar (och att den andra hjälper till men kan chilla lite mer) låter ju rimligt men vartannat år!? Om det funkar för er så är det ju toppen men jag tycker det lät superjobbigt .
Tror att det i sammanhanget är mycket viktigare att man delar på föräldraledigheten och att pappan är f l "på riktigt" alltså hemma ensam med barn till vardags, inte bara t ex tar ut en dag i veckan när även mamman är hemma. Sen är det ju jätteskönt om båda kan vara hemma tillsammans en del också, men just att båda föräldrarna får ta ansvar och rodda vardagen är jätteviktigt tror jag. Och nej, jag är övertygad om att det inte är "för sent" för att mannen är fl efter 6 mån ålder så att barnet ändå inte helammas.Relationer och roller.
Självklart men den har TS ganska långt till idag så det är ju ett senare problem i så fall.Adoption har också en åldergräns.
Tråkigt om man måste bearbeta den nyblivna fadern på det sättet. Gjorde han något innan?
Jag svarar på ett citat på mitt inlägg.Har du läst tråden? Det jag diskuterar är jämställdhet på flera nivåer över det du anspelar på.
Men sen då? När amningen var över. När barnet börjat skolan. Märktes det verkligen fortfarande på barnet och faderns relation att du ammade och tog alla nätter? Ni ska förhoppningsvis vara föräldrar i 80 (!!!) år! Spelar det någon roll hur många månader du ammade när ni hade 79 år kvar?Men alltså, mitt barn helammades och vägrade flaska så gott som hela första halvåret vilket i vårt fall innebar att jag aldrig kunde vara ifrån honom mer än 1 timme i sträck och han kunde i princip bara sövas med bröstet.
Det innebar att jag fick lägga mina hobbys på hyllan för jag kunde inte lämna hemmet utan honom samt ta ALLA nattningar och nätter. Medan min man kunde fortsätta jobba på dagarna och på kvällarna behövde han inte ha ständig "babyjour" vilket gjorde att han var "fri" på ett helt annat sätt (tänk lyckan att bara kunna sitta i soffan och veta att man inte när som helst måste avbryta för att springa upp och amma bebis som vaknat). Det är omöjligt att få till ett jämställt föräldraskap under dom premisserna (därmed inte sagt att det inte går att räta upp sen när man inte ammar längre). Hade han tagit flaska så hade vi kunnat dela på nattningar, nätter och till och med själva föräldraledigheten under den perioden det varade. Istället fick min man i princip ingen egentid med barnet och även om han umgicks med honom så var jag tvungen att vara närvarande och ha ständig jour dygnet runt 7 dagar i veckan. Jag vet att allas amning inte ser ut på samma sätt men för oss gjorde den det och jag har väldigt svårt att se hur vi hade kunnat få det jämställt under dom premisserna som var pga amningen.
Jag svarar på ett citat på mitt inlägg.
Spela roll hur @Sandros mådde under X månader! Skit detsamma! Vem bryr sig!Spelar det någon roll hur många månader du ammade när ni hade 79 år kvar?