Och det tycker jag med.Men alltså. Jag ammar min 7-månaders fortfarande. Kommer nog fortsätta ett tag till. Vi trivs bra med det. MEN. Det har krävt MYCKET jobb för att samtidigt kunna ha en nivå av jämställdhet som jag och partner kan leva med. Amningen är bra på många sätt men den är INTE jämställdhetsfrämjande, så är det bara. En får, och kan, jobba runt detta, men då vill det till att en jobbar för det som par, på ett medvetet sätt.
Jag har hela tiden nämnt amningen som EN av många möjliga fällor som en ska vara medveten om. Inget annat. Det finns massor av bra grejer med amning men när det gäller jämställdhet? Not so much.
Ändå har väldigt mycket krut i tråden spillts på just amningens vara eller icke vara. Att hitta verktyg för att överhuvudtaget få ett jämställt föräldraskap handlar ju om alla ingredienserna och, som du säger, att man är väldigt medveten och uppmärksam. Och inte låter skevheter rulla på så länge att de cementeras och förökar sig. Att då just amningen blivit trådens syndabock är vad jag reagerar på. Jag tycker nog, i skrivande ögonblick i alla fall, att den (amningen) är en detalj som inte är av större betydelse för fortsättningen än tusen andra aspekter.
Over and out.