Hur länge vågar man vänta?

Men alltså. Jag ammar min 7-månaders fortfarande. Kommer nog fortsätta ett tag till. Vi trivs bra med det. MEN. Det har krävt MYCKET jobb för att samtidigt kunna ha en nivå av jämställdhet som jag och partner kan leva med. Amningen är bra på många sätt men den är INTE jämställdhetsfrämjande, så är det bara. En får, och kan, jobba runt detta, men då vill det till att en jobbar för det som par, på ett medvetet sätt.

Jag har hela tiden nämnt amningen som EN av många möjliga fällor som en ska vara medveten om. Inget annat. Det finns massor av bra grejer med amning men när det gäller jämställdhet? Not so much.
Och det tycker jag med.

Ändå har väldigt mycket krut i tråden spillts på just amningens vara eller icke vara. Att hitta verktyg för att överhuvudtaget få ett jämställt föräldraskap handlar ju om alla ingredienserna och, som du säger, att man är väldigt medveten och uppmärksam. Och inte låter skevheter rulla på så länge att de cementeras och förökar sig. Att då just amningen blivit trådens syndabock är vad jag reagerar på. Jag tycker nog, i skrivande ögonblick i alla fall, att den (amningen) är en detalj som inte är av större betydelse för fortsättningen än tusen andra aspekter.

Over and out.

Och det tycker jag med.

Ändå har väldigt mycket krut i tråden spillts på just amningens vara eller icke vara. Att hitta verktyg för att överhuvudtaget få ett jämställt föräldraskap handlar ju om alla ingredienserna och, som du säger, att man är väldigt medveten och uppmärksam. Att då just amningen blivit trådens syndabock är vad jag reagerar på. Jag tycker nog, i skrivande ögonblick i alla fall, att den (amningen) är en detalj som inte är av större betydelse för fortsättningen än tusen andra aspekter.

Over and out.

Undersök gärna vilka som vridit diskussionen till att fokusera på amning i tråden. Jag kan lova dig att det inte är jag, eller de med mig som vill problematisera amningens roll i ett jämställt förhållande.

Det här är ett diskussionsforum, och grejen är den att vi tycker olika, vilket man får.
Eh ja, har jag sagt något annat? Jag ger upp diskussionen med dig för att du drar samma märkliga argument hela tiden - som svar på saker som ingen skrivit. Jag förstår ärligt talat inte hur du läser den här tråden, hur man kan anstränga sig så hårt för att vantolka andras inlägg.

Undersök gärna vilka som vridit diskussionen till att fokusera på amning i tråden. Jag kan lova dig att det inte är jag, eller de med mig som vill problematisera amningens roll i ett jämställt förhållande.
Jag kan säkert ha missat en hel del då tråden är lång och jag inte hunnit hänga med i svängarna. Det jag sett när jag tittat in med (o)jämna mellanrum, är amning vs flaskmatning. Jag kanske ska sluta skriva i trådar där jag inte är absolut uppdaterad :idea: (Allvarligt menat.)

Förmodligen för att vi typ pratar olika språk. Vi verkar inte ha samma uppfattning av vad jämställdhet innebär.
Jag kan satsa vad som helst på att JAG inte hade trivts i vissas relationer, hur jämställda de än uttrycks vara.
Jag håller med. I alla sammanhang är jag helt övertygad om att nästan alla som säger sig leva jämställt inte gör det. De ljuger inte, de tror faktiskt att de är jämställda.

Som par med småbarn tror jag inte att man kan göra mer än att sträva mot jämställdhet. Även om man inte når ända fram kommer man längre än de som glatt deklarerar att de lever jämställt.

Eh ja, har jag sagt något annat? Jag ger upp diskussionen med dig för att du drar samma märkliga argument hela tiden - som svar på saker som ingen skrivit. Jag förstår ärligt talat inte hur du läser den här tråden, hur man kan anstränga sig så hårt för att vantolka andras inlägg.
Vilka argument är det du finner märkliga?

Jag håller med. I alla sammanhang är jag helt övertygad om att nästan alla som säger sig leva jämställt inte gör det. De ljuger inte, de tror faktiskt att de är jämställda.
Ja, de par jag känner som jag tycker ändå sköter jämställdhetsbiten rätt bra är också de par som är medvetna om exakt var fallgroparna finns och som själva säger "nej, vi är inte jämställda, vi får jobba på det hela tiden". Medan andra par lätt säger att de är såååå jämställda och det är så jävla pinsamt uppenbart bara att det inte stämmer.

Jag kan säkert ha missat en hel del då tråden är lång och jag inte hunnit hänga med i svängarna. Det jag sett när jag tittat in med (o)jämna mellanrum, är amning vs flaskmatning. Jag kanske ska sluta skriva i trådar där jag inte är absolut uppdaterad :idea: (Allvarligt menat.)

Det finns (fanns) många fler dimensioner i tråden. Lite synd att det nyanserade samtalet skulle behöva reduceras till amning vs inte amning, helt i onödan. Jag förstår dock inte vad jag och andra hade kunnat göra för att bli mer tydlig än jag och andra redan har försökt vara, om och om och om igen.

Ja, de par jag känner som jag tycker ändå sköter jämställdhetsbiten rätt bra är också de par som är medvetna om exakt var fallgroparna finns och som själva säger "nej, vi är inte jämställda, vi får jobba på det hela tiden". Medan andra par lätt säger att de är såååå jämställda och det är så jävla pinsamt uppenbart bara att det inte stämmer.
Precis. Och jag sätter mig sannerligen inte på några höga hästar där, jag hade säkert lika lätt gått i fällan som någon annan. De allra flesta trillar faktiskt dit - utom några klarsynta människor som @inverterad. Och som @MiniLi som är väldigt klar över svårigheterna redan långt innan.

Jag tror att man får vara glad för varje liten detalj man gör tillsammans som faktiskt är en jämställdhetsåtgärd. Så svårt är det.

Precis. Och jag sätter mig sannerligen inte på några höga hästar där, jag hade säkert lika lätt gått i fällan som någon annan. De allra flesta trillar faktiskt dit - utom några klarsynta människor som @inverterad. Och som @MiniLi som är väldigt klar över svårigheterna redan långt innan.

Jag tror att man får vara glad för varje liten detalj man gör tillsammans som faktiskt är en jämställdhetsåtgärd. Så svårt är det.
Tja vi har inte trillat dit. Men du kanske vet mer om mitt förhållande än vad jag gör?

Nejdå, jag menar att jag inte blir det minsta förvånad över att du säger att ditt förhållande är jämställt. :)
Varför blir du inte det?

Sen måste jag påpeka att jag inte skrivit att mitt förhållande är jämställt utan att det är bra mycket mer jämställt än de flesta man läser om här på Buke och de man har i sin omgivning.

(Sen kan jag dock ha slarvat någonstans och bara skrivit jämställt när jag varit lat och inte orkar skriva så utförligt)

Senast ändrad:
Varför blir du inte det?

Sen måste jag påpeka att jag inte skrivit att mitt förhållande är jämställt utan att det är bra mycket mer jämställt än de flesta man läser om här på Buke och de man har i sin omgivning.

(Sen kan jag dock ha slarvat någonstans och bara skrivit jämställt när jag varit lat och inte orkar skriva så utförligt)
Du har ju argumenterat ganska starkt för att ni (och dina vänner?) är så himla jämställda och klarat alla fällor utan större problem. Till den grad att du försökt övertala andra om att deras farhågor bara är nonsens. Sen om du har menat ngt mer nyanserat än det du skrivit är ju svårt för oss att veta.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 822
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 601
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag tycker att det ofta pratas om kvinnors fertilitet, kvinnor ska inte vänta för länge med barn etc. Men varför pratar vi inte om män...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
24 559
Senast: Tassetass
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 895
Senast: Tufs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar