Nej men den var lätt att hitta. Bara googla ngt i stil med apor och leksaker på engelska så kom det upp ett par studier, antingen får du artiklarna eller så får du upp tidningsartiklar som ger referenserna (alla tidningsartiklarna jag läste framställde det annorlunda än om man läste själva forskningsartikeln). Men nu kanske det ökat till någon till studie. Då fanns två. Numera kanske den finns gratis men eftersom jag är så lättirriterad och den lät så ovanligt dum så betalade jag tio kronor eller ngt för att få läsa den. Det var det klart värt! Den med chimpanserna, bilen, bollen och dockan var inte lika korkad. Men det var flera år sedan jag läste dem.Vet du vad den hette/var den hittas? Låter intressant
Alltså, instinktiva beteenden som att ta hand om avkomman är ju genetiskt och det kan säkert tränas på redan som ungar precis som många andra beteenden. Men en plastgryta känns svår att få in i sammanhanget öht.
Och hur vi vill att mänskliga samhällen ska se ut, oavsett genetik.
Artikeln är alltså mer än tio år gammal om jag minns rätt, så jag läste den för ett antal år sedan också... (vilket jag iofs sa -om jag minns rätt). Människor i allmänhet och Aftonbladet i synnerhet är ju väldigt förtjusta i forskning som bekräftar könsroller och sprider den gärna långt, längre än forskning som inte bekräftar könsroller. Iofs är det kanske mer upphetsande med folk är Olika! än folk är som folk är mest och ganska lika, oftast.
(Min favvisartikel från pressen/kvällspressen var faktiskt en om chimpanser som jagade och använde spetsade pinnar för att få fast bytet, ngn liten trädlevande, som spjut eller dyl om jag minns rätt. Läste artikeln, blev jätteförvånad över att de inte skrev ngt i stil med Den manliga hannen rusade manligt fram och dödade manligt bytet varpå han åt det manligt. Utan det stod mest om chimpanser och att "de" gjorde detta. Vid närmare påseende och uppsök av artikeln var det såklart mest honchimpanser som uppvisade beteendet , det var därför de hade undvikit att köna individerna. De undvek kön i väldigt hög grad i den artikeln väldigt. http://www.natursidan.se/nyheter/schimpanser-jagar-byten-med-vassade-spjut/)
Senast ändrad: