Alltså du gör det så himla lätt för dig när du lägger över allt ansvar på den enskilda individen. Som ung tjej är det standard att bli erbjuden p-piller oavsett vad en har för tankar kring det och det skrivs slentrianmässigt ut p-piller. Så många många tjejer går med biverkningar för att ”det ska vara så” och tas inte på allvar av vården eftersom det är så få som erkänner att p-piller är högst problematiska för många.
Så att du sitter och mansplainar hur det är med p-piller i en tråd som bör handla om mäns fertilitet är ett skämt.
Att du dessutom är helt blind för de sociala strukturerna som är en del i att kvinnor förväntas ”ta ansvar” (så män kan slippa, det är ju trots allt inte dom som blir gravida) gör dina inlägg så otroligt pinsamma. Kan du snälla sluta förklara saker du inte har någon som helst aning om?
Jag var en av dessa kvinnor som började med P-piller när jag var typ 15. Jag blev inte upplyst om alla negativa biverkningar förutom att man kunde få blodpropp av dem, och det pratades lite om att man kunde gå upp i vikt med. Men mer än så var det inte.
Jag gick sedan på hormoner i många år. Och jag trodde att jag inte hade några biverkningar.
Men jösses vad livet öppnade sig när jag slutade! Jag blev lyckligare, gladare och så mkt kåtare att min dåvarande pojkvän som innan hade fått fjäska rätt bra för att få till det nu fick uppsöka läkare för att han fick ont i sin penis. Diagnosen blev för mkt sex
Aldrig med P-piller. Och det trots att jag blir öm av kondomer, i vissa fall får jag även klåda efteråt och slemhinnorna blir riktigt irriterade. Ibland känns det även som att kondomerna "skär in", hur nu det skulle vara möjligt. När vi blir äldre blir det sterilisering.
Men det är ändå inte värt det med P-piller.