Men.... Ska rekommendationen mao vara, att kvinnor inte ska amma sina barn? Alls? Jag ser framför mig hur Socialstyrelsen går ut och rekommenderar att alla barn SKA flaskmatas från födseln, detta pga att de svenska männen inte kan förmås ta sitt ansvar och jämställdheten hotas. All amning ska upphöra, då den är en hot mot jämställdheten.
Jag hör ju hur absurt det låter, men här och där i tråden känns det som om det är målet, liksom.
Eller?? Hur ska det annars gå till?
Vill man amma 4 månader (t.ex.) och sen kanske återgå till jobbet en tid, medan pappa tar ut föräldraledighet, kan jag faktiskt inte se hur det skulle påverka kommande jämställdhet. Även om ammandet enbart är en del av paketet. Jag tänker till och med att en 4-månaders är lite mer aktiv och "medveten" och kan bonda med pappa rätt rejält under den tiden, så att pappa blir lika bra på nattning, tröst etc som mamma var i början.
Jag tror personligen att just ammandet är en rätt liten del av jämställdhetsproblemet i stort. Problemet är större och mer komplicerat än så. Varför ska de kvinnor som VILL amma behöva avstå, för att männen inte fixar ansvarsbiten? Det rimmar liiite tycker jag, med tanken att kvinnor t.ex. inte ska bete sig si och så och klä sig si och så eftersom det bidrar till överfall och våldtäkter. Man lägger över ansvarsfrågan på kvinnan. Tänker jag helt åt fanders här?