Nej en person med fitta är kvinna. En transvestit är kvinna även om.hon klär ut sig till man. Naturen ger folk ett kön inte två.
Säg du det till någon som föds med oklar könsidentitet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej en person med fitta är kvinna. En transvestit är kvinna även om.hon klär ut sig till man. Naturen ger folk ett kön inte två.
Undersök gärna vilka som vridit diskussionen till att fokusera på amning i tråden. Jag kan lova dig att det inte är jag, eller de med mig som vill problematisera amningens roll i ett jämställt förhållande.
Säg du det till någon som föds med oklar könsidentitet.
Jag kommer då säga att "vi har fått barn", om/när jag och min sambo får barn. Vi är ju två om det liksom!När det gäller barnafödande är inget oklart. Att säga att män kan få barn är för fånigt.
Transvestiter och födda i fel kropp de behöver ändå en fitta eller surrogatmamma
Undersök gärna vilka som vridit diskussionen till att fokusera på amning i tråden. Jag kan lova dig att det inte är jag, eller de med mig som vill problematisera amningens roll i ett jämställt förhållande.
Ju mer man sätter sig in i jämställdhets (och genus) frågor, desto mer inser man att det inte är så enkelt...Ja, de par jag känner som jag tycker ändå sköter jämställdhetsbiten rätt bra är också de par som är medvetna om exakt var fallgroparna finns och som själva säger "nej, vi är inte jämställda, vi får jobba på det hela tiden". Medan andra par lätt säger att de är såååå jämställda och det är så jävla pinsamt uppenbart bara att det inte stämmer.
Men jag är ju inte intresserad av att höra hur folk löst det, om löst det inte rimmar med hur jag uppfattar jämställdhet. Jag har väl heller aldrig frågat efter lösningar heller?Nä och det finns de som tolkat mig rätt också.
Problemet som jag ser det är att som jag skrivit tidigare är att du egentligen bara är intresserad av att höra sånt som bekräftar din egna åsikt.
Hade du varit intresserad av att höra hur folk har lyckats mer än normalstandard trots att båda föräldrarna inte kunnat mata så hade du väl snarare frågat "Så du anser att ni är jämställda? Varför tror du det? Och hur har ni lyckats med det?".
Men icke en fråga om det. Istället har du anklagat mig för mansplaining och liknande.
Googla intersexuell.Naturen ger folk ett kön inte två.
Om du bara ville ha medhåll så kunde du skrivit det från början.Men jag är ju inte intresserad av att höra hur folk löst det, om löst det inte rimmar med hur jag uppfattar jämställdhet. Jag har väl heller aldrig frågat efter lösningar heller?
Mitt enda syfte med tråden var/är att ventilera oro och få input kring hur andra tänker just när det gäller ålder och barnafödande.
Jag har inget egentligt behov av att diskutera amning tex, det är bland annat du som drivit diskussionen dit.
Och vi måste också skrivit väldigt otydligt eftersom vi skrivit precis samma sak...Jag måste vara väldigt otydlig? Jag tycker jag har skrivit hela tiden att amningen INTE är problemet i sig, men ett POTENTIELLT hinder som måste hanteras, på grund av hur bebis och mamma binds samman. Om folk vill amma tycker jag verkligen att de ska göra det, men de ska ha en plan för hur de ska kompensera för detta för pappan om de vill ha ett jämställt förhållande.
Jag känner mig inte det minsta begränsad. På riktigt. Hundarna begränsar mer. Barnet tar väldigt mycket tid men det verkar funka så att jag ändå helst vill spendera min vakna tid med barnet. Så då blir det ingen "uppoffring". Tror också att åldern spelar roll, jag har ändå ingen lust att ha femtioelva bollar i luften längre utan såg småbarnstiden som en chans att sortera bort sådant som är mindre viktigt.En av mina bästa kompisar fick barn för ett år sen. Hennes sambo gör inte särskilt mycket, men hon är extremt effektiv och hinner mycket ändå. Känns inte som ett alternativ för min del, men barn var viktigt för henne.
Jag tror att jag skräms av andra vänner som blivit väldigt begränsade, men å andra sidan handlar det väl mest om att de har en idé om att barn är begränsande.
Jag förstår inte riktigt hur du kopplar det här till tråden och min frågeställning?
Jag anser iaf själv att mina funderingar är precis tvärt om. Vart har någon skrivit om att skaffa barn "för att man ska"?
Tvärt om så är jag väl medveten om hur normer och ideal påverkar mig. Jag är väl medveten om att det är svårt att sortera kring vad man vill eller inte eftersom det blir så påverkat av både normer, ideal och den här tidspressen man börjar känna kring 30.
Absolut, jag håller med dig!Alltså jag fixar inte heller att leva i en ojämställd relation. Men det är ju inte hela världen om man går ifrån varandra tycker jag. Bara man inte bråkar och blir ovänner. Hellre det än att vara fast i en situation som man inte trivs med. Visst, projektlederiet försvinner inte för det men du slipper projektleda åt någon annan. Det finns ju vissa fördelar också med att vara den som har koll och det är att du kan bestämma mer över sådant som känns viktigt för dig.
Men se till att pappan är en person som du inte är rädd för att ha som fiende. Ska man se krasst på det så är det väldigt vanligt att man gör som jag dvs lämnar sin man. Då vill man verkligen inte att han är en person som slutar resonera på ett vettigt vis när han är tjurig.
Men jag fattar inte vad du är ute efter?Om du bara ville ha medhåll så kunde du skrivit det från början.
Du eller någon annan här har inte en aning om hur mitt förhållande är annat än den löjliga förutfattad mening om hur ni tror något är.
Att du tror att det jag skrivit har att göra om amning visar bara hur totalt fel du tolkat det jag skrivit. Men så är det ju, vissa klarar bara av att tolka utifrån sin egna förutfattade mening.
Som sagt det jag försökt få fram har helt gått dig förbi.Men jag fattar inte vad du är ute efter?
Vadå bara ville ha medhåll? Varför skulle jag ha skrivit det?
Jag är inte intresserad av någon annans version av lösningar. Jag har aldrig frågat efter lösningar.
Det är inte samma sak som att jag bara vill ha medhåll.
Jag har ingen aning om hur ditt förhållande är, men jag vet att jag inte kommer ha dina lösningar som mitt förstahandsalternativ. Det är helt enkelt inte så jag vill ha det.
Jag tycker tex inte att jämställdhet innebär att man delar upp saker. För mig innebär det att man hjälps åt med typ allt. Jag tycker inte att ett föräldraskap där en matar/tröstar/söver (vilket det KAN bli om man inte är varsam) medans den andre sköter markservice i hemmet är att föredra. Om mitt ev föräldraskap hamnar där så kommer jag inte trivas eller tycka att det är jämställt.
Så utan att veta någonting om din relation, jag utgår helt enkelt enbart från det du skrivit här i tråden. Men din version av jämställdhet stämmer inte överens med min.
Varför skulle jag vilja få råd från någon vars idealbild uppenbarligen skiljer sig från min egen? Dina råd kommer inte hjälpa mig att nå dit jag vill.
Däremot finns det andra i tråden som har skrivit väldigt kloka saker som jag kan ta till mig av, helt enkelt eftersom det blir tydligt att vi har en mer gemensam bild av vad ett jämställt föräldraskap innebär.
Jag har snart-30-års-kris och funderar en del på det här med hur länge man vågar vänta innan man försöker skaffa barn, om barn nu är något man vill ha.
Jag är inte helt säker på det där sista, det går lite upp och ner för min egen del och det är väl just det som orsakar min kris. Just nu känns det inte som att barn är särskilt prioriterat, men någon gång kanske?
Jag är helt enkelt livrädd att jag ska stå här om ett antal år, komma på att jag faktiskt väldigt gärna vill ha barn och få inse att åren har passerat förbi. Det är för sent.
Jag har inte stressat så mkt kring detta tidigare, men den där snart-30-års-krisen har invaderat på ett högst ovälkommet sätt och jag känner plötsligt behov av att få spåna lite kring detta.
Googlar jag så hittar jag mest trådar på typ familjeliv där folk aaaaldrig skulle våga vänta längre än till 30 och där egna barn är det enda som livet kretsar kring. Typ. Hoppas att Buke kan ge en något mer nyanserad bild
Hur tänker ni? Man kan ju aldrig veta hur ens egen fertilitet ser ut, men vid vilken ålder är det verkligen dags att bestämma sig om man vill vara på den säkra sidan?
Och finns det någon slags forskning eller medicinsk beprövad erfarenhet att luta sig mot?
För att vara tydlig så är jag väl medveten om att jag inte är särskilt gammal (jag är 29, fyller 30 i höst) och att jag troligen har flera år kvar utan problem i den här frågan. Men jag katastroftänker ibland och då är man inte särskilt rationell
Bara ETT inlägg till kring detta. Jag vill verkligen poängtera att vad jag skrivit angående uppdelning amning/tröst kontra övrig marktjänst handlar om NYFÖDDA barn, upp till några månader. Självklart ska båda föräldrarna funka lika bra sedan, men varför inte låta nyfödingen vara mestadels där hen är mest nöjd när det är möjligt (givet att mamman måste kunna både duscha, vila och åka hemifrån några timmar- förstås! Pappa hittar då sina egna sätt att trösta). Det är liksom lika naturligt för bäbisar att vilja amma som det är att hästar äter grovfoder. Verklighet liksom.Jag tycker tex inte att jämställdhet innebär att man delar upp saker. För mig innebär det att man hjälps åt med typ allt. Jag tycker inte att ett föräldraskap där en matar/tröstar/söver (vilket det KAN bli om man inte är varsam) medans den andre sköter markservice i hemmet är att föredra..