Sv: Hur klarar man av att ta bort sina bästa vänner?
Jag vet mycket väl om att hästar inte tänker som människor, har jag aldrig påstått heller. Men hästar förtjänar ett lyckligt liv, dom förtjänar att må bra och helt enkelt tycka om sitt liv för jo dom kan faktiskt tycka om livet också.
Jag har sett lyckliga hästar, ser min lyckliga häst varenda dag som har en galet positiv syn på livet. Att ens tänka tanken att för honom så spelar det egentligen ingen roll om han dör är bara hemsk. Tror knappast att han inte hade brytt sej. Och han är dessutom valack och lever inte för fortplantning, han bryr sej inte om brunstiga ston överhuvudtaget. Han lever för kompisar och det roliga.
En häst kan defintivt vara lycklig och tycka om sitt liv.
Men du förmänskligar dem ju. Du säger följande: "Hästar vill leva, dom vill inte dö", "Hästar har en enorm livskraft och vill leva", "En död häst kan heller inte uppleva hur bra livet är, hur kul livet är att leva".
Att hästar har livskraft - JA. Det håller jag med om. Men en häst vet inget annat än att leva. En häst vet inte vad "liv" är. Den finns till, den är. De har inget tänkande som sträcker sig fram i tiden. De kan inte tänka i framtidsperspektiv, de finns NU. Därmed inte sagt att den inte har känslor. De kan vara arga, glada, förvirrade och så vidare, precis som vi. Men de är det i nuet. Så: De förstår alltså inte vad "liv" är. Och så vitt jag vet så vet de inte vad "döden" innebär heller. De kan inte tänka att de vill leva. Och även om det är gulligt och fint att en sjuk häst skulle kämpa för att hon vill uppleva hur fint livet är, så fungerar det inte så. Det sker instinktivt.
Håller helt med dig om att hästar förtjänar ett lyckligt liv.
Här fortsätter du förmänskliga din häst: "Att ens tänka tanken att för honom så spelar det egentligen ingen roll om han dör är bara hemsk.
Tror knappast att han inte hade brytt sej." Ena stunden lever hästen, andra är den död. Den hinner inte tänka någonting. När den är död så är den död, och den kan alltså inte bry sig om att det inte längre lever. Därmed, fortfarande, inte sagt att de lika gärna kan tas bort allihopa, det är inte så jag menar.
Han är valack nu ja, därför att han kastrerats. Ingen frisk häst föds valack. Precis som ingen frisk människa föds steril, eller något annat djur för den delen. Alla levande varelser lever för att fortplanta sig, även vi, och också hästar. Det är hela meningen med livet, att man ska föra sina gener vidare. Hästen din har inte fötts för att umgås med kompisar och ha kul, den har fötts för att föra SINA gener vidare, precis som dess mor och far har fötts för att föra sina gener vidare - vilket resulterade i din häst.
En häst kan trivas med, eller "tycka om" som du säger, sitt liv, men kan inte tänka "Jag tycker om mitt liv". Den trivs eller så trivs den inte.
Heidi maria: Håller med dig i en del!
Humelibumlan: Oavsett vad någon här på Buke säger, eller någon annan för den delen, så kommer jag att hålla mitt löfte till förra ägarna, FÖRUTSATT att de inte vill någonting annat. Skulle, precis som du, bli fullständigt skogstokig om köpare till mina hästar lovat att det ska bli hästens sista hem och sedan sålt den vidare. Då hade det tagit hus i helvete, det kan jag lova.
Det är hästar som får säljas för ett par tusen kronor, ja.
EmblaAsk: Det här handlar ju inte om arbetsbördan... Jag vet ju inte vad det handlar om, egentligen.
Angående planera sysslor: Det är en av de saker vi bråkat om, att jag inte självmant gör saker. Jag har sagt att jag gärna hjälper till, skriv en lapp vad jag ska göra så gör jag det. Men då tycker mamma att det inte ska behövas skriva någon lapp, jag ska själv kunna veta vad som ska göras. Men det är inte så lätt att komma till ett hus där man själv inte bor längre, och veta vad som gjorts, vad som behöver göras. Här i min lägenhet behöver ju ingen säga åt mig vad jag ska göra, för jag vet vad som behöver göras. Jag vet exakt när taket och väggarna torkats, när duschen tvättats osv., men det är ju för att jag och bara jag spenderar mycket tid här. Hos mamma och pappa vet jag ju inte, jag är ju bara där ca 2 hela dygn/vecka.
Tack för svaret och peppet, det värmer!
Trani: Självklart kan en död häst inte vara lycklig, den är ju död. När den är död kan den alltså inte heller känna att "Oj attans, jag som vill vara lycklig". Förstår du hur jag menar?
Det går inte att förklara mer, jag hänvisar till tidigare inlägg och svar. Vi kanske menar samma sak men pratar olika språk.
Wall: Javisst. Tack!