Hur klarar man av att ta bort sina bästa vänner?

Sv: Hur klarar man av att ta bort sina bästa vänner?

Miloni: "En liten jobbig period"? Det är en period som varat i ett år, inte ett par veckor.

Och jag sjunker ner i depressioner och annat jobbigt med jämna mellanrum då jag verkligen inte känner för att äga en häst som kräver mycket av mej. Skulle jag avliva honom under den tiden så skulle jag aldrig förlåta mej själv. Det är inte rätt.

Du visste mycket väl om hur mycket hästar kostade innan du köpte dom, det var ju mindre än ett årsen du skaffade den äldre, så det är ingen ursäkt, man måste tänka lite in i framtiden innan man skaffar en häst. Jag antar att du visste också att du inom ett år skulle iväg.

Det är inget slit och släng djur som man bara gör sej av med för att man själv inte mår bra under en period. Hästar vill leva, dom vill inte dö och det här med att anse att döda hästar inte lider är bara en dålig ursäkt för att slippa ta tag i problemen. För att trösta sej själv lite. Såvida det då inte gäller väldigt gamla hästar eller skadade osv.

Jag tror inte på att du är den enda människan i hela sverige som kan ta hand om din häst. Många verkar tro att dom är dom enda som klarar av sin häst verkar det som men så är det inte, det finns många duktiga hästmänniskor i sverige.

Ta tag i problemen med dina föräldrar istället för att ta död på hästarna.

Senast ändrad av en moderator:

Kommer det bli bättre mellan dig och dina föräldrar om du avlivar hästarna, eller kommer du alltid sen att tänka att det var tack vare dina föräldrar du avlivade hästarna?

Huvudet på spiken :bow:

Vill du (TS) ha en ok relation med dina föräldrar så tror jag inte att det hjälper att ta bort hästarna. Å andra sidan kanske ni har haft det såpass jobbigt att du funderar på att renta av säga upp kontakten med dem? Då hamnar situationen i ett annat läge.

Jag kan förstå din oro om du säljer hästarna osv. Men fortfarande ser jag ingen anledning att avliva. För mig känns det fruktansvärt fel och jag skulle känna mig som ett riktigt :devil: som avlivar friska hästar, men alla är vi olika och anser olika saker.

Jag har för tre månader sedan tagit emot en "problemhäst" på foder som jag sedan får köpa "nästan gratis" (ägarens ord) om det löser sig mellan oss. Och jag lovar, hon har varit och ÄR fortfarande en riktig :devil: ibland. Annars var hon inte främmande att jag får ha hästen på foder på livstid. Är inte det något att kolla upp? Förstår om du vill ha hästen/hästarna i närheten, men någon måste det ju finnas som är intresserad och kunnig? Du säger ju också att 11-åringen är en problemhäst så då kan det ju vara skönt att inte sälja så att man fortfarande har kontrollen, därför är foder bra.

Det är jättetråkigt att det blivit såhär för dig, men jag hoppas du hittar en bra lösning som inte behöver bli avlivning.

Har man inte tid, så har man inte tid.
Jaha, det var ju en bra anledning. Nåja, döda dom då. :crazy:

Lycanthrope: Som sagt, säljaren till ena hästen har jag lovat att det här ska bli hennes sista hem. Det tänker jag hålla, så länge inte förra ägaren ändrar sig. Angående min andra: Jag tror säkert att det finns någon som "gärna tar sig an" min häst. Men jag är också 99% säker på att om hon flyttar härifrån kommer hon att säljas vidare, eller säljas tillbaka till mig, och det vill jag inte. Hon har flyttat nog i sitt 11-åriga liv, hon behöver inte pendla fram och tillbaka.
Fast även om jag skulle sälja en häst med löftet om att det ska vara hästens sista hem, så skulle jag ALDRIG tolerera att nya ägaren dödar hästen för att hon inte anser sig ha tid. Så fruktansvärt egoistiskt!

Du visste mycket väl om hur mycket hästar kostade innan du köpte dom, det var ju mindre än ett årsen du skaffade den äldre, så det är ingen ursäkt, man måste tänka lite in i framtiden innan man skaffar en häst. Jag antar att du visste också att du inom ett år skulle iväg.

Det är inget slit och släng djur som man bara gör sej av med för att man själv inte mår bra under en period. Hästar vill leva, dom vill inte dö och det här med att anse att döda hästar inte lider är bara en dålig ursäkt för att slippa ta tag i problemen. För att trösta sej själv lite. Såvida det då inte gäller väldigt gamla hästar eller skadade osv.
Jag håller helt med.

Dessutom anser jag att om TS dödar dessa hästar så ska hon ALDRIG få äga ett djur mer, nånsin. Detta visar ju bara att hon inte förstår vad det innebär.

Dessutom anser jag att om TS dödar dessa hästar så ska hon ALDRIG få äga ett djur mer, nånsin. Detta visar ju bara att hon inte förstår vad det innebär.

Men kära vän ,väx upp! jag tror verkligen inte att TS inte förstår innebörden med att ha djur. Jag har själv lovat min fd häst ägare att inte sälja vidare och det har jag hållit. Livet kan ändra sig utan förvarning och ibland måste man ta till drastiska åtgärder. Tyvärr :(
Sen är det ju synd att ens behöva tänka i de banorna pga hennes föräldrar. Hoppas Ts kan prata med dem och få till en lösning.

Familjerådgivning?
Bevisligen sitter ni i ett dödläge så det vore nog väldigt bra för er att få hjälp utifrån.
Det är lätt för oss här att sitta och spekulera i etiskt rätt och fel, så jag tänker inte göra det.
Men det vore ju fruktansvärt tråkigt om du skulle avliva dina hästar för att sedan finna att det faktiskt finns en annan lösning på era familjeproblem. Det lär inte heller göra eran situation bättre, att veta att du dödade dina bästa vänner i onödan.
Så prova ALLT först, men måste man så måste man.
Återigen; familjerådgivning!

Vad gäller din nya häst,ring upp den förra ägaren och förklara läget.De kanske kan ta tillbaks hästen istället för att du avlivar den?

Din andra häst tycker jag att du skulle kunna låna ut om du nu inte vill ta med dig denna till den ort du nu befinner dig på i veckorna.Det är väl bättre att veta att denna häst finns kvar sen när du är klar med skolan och inte togs bort bara för att du inte kom överens med dina föräldrar?Det finns människor som vill ha sällskapshästar på foder också,inte bara människor som vill ha en ridbar häst.

Skulle jag ha resonerat så som du gör nu när det väl gavs,skulle inte min kluns till hund legat här och sovit här brevid mig nu 3 år senare.Och jo,det går att jämföra med din situation.

Senast ändrad av en moderator:

om jag hade varit i din sits hade jag nog tagit bort den ändre hästen, eller hört med ägarna (eller var det förra ägarna??) och hört vad de tycker.
Sen hade jag tagit med mig 11 - åringen till studieorten.

OCH försökt lösa dilemmat med dina föräldrar. Men såsom det är nu verkar det vara att det inte riktigt går att prata med dem. De kanske tycker det är mycket jobbigare att ta hand om dina hästar än vad de trodde att det skulle vara när ni kom överrens om det från början.

Jag har sådana föräldrar jag också. Jag älskar dem jättemycket :). Men jag har hästarna på bete i närheten av dem, och om de lovar att se till dem X antal dagar i veckan så låter det jättepositivt i början, "kommer få mer motion" "hästarna är ju så tervliga" osv. Men om det skulle regna en dag så ringer de och är skitsura, det är så jobbigt , det är mina hästar osv., och jag känner att jag måste akut-åka dit fsatän jag inte har tid.

Så om du löser det med hästarna så kan det bli lättare med föräldrarna (om hästarna är orsaken till att föräldrarna beter sig som de gör)

Lycka till :)

Kommer det bli bättre mellan dig och dina föräldrar om du avlivar hästarna, eller kommer du alltid sen att tänka att det var tack vare dina föräldrar du avlivade hästarna?

Precis, tror inte att du kommer att må speciellt bra om du avlivar dina hästar. Du kommer förmodligen må ännu sämre. Det är inte hästarna som är problemet, eller hur? Det är dina föräldrar! Berätta för dom hur du mår, lyssnar dom inte, skriv ett brev! Ett brev de kan läsa om och om igen i lugn och ro.

Men kära vän ,väx upp! jag tror verkligen inte att TS inte förstår innebörden med att ha djur. Jag har själv lovat min fd häst ägare att inte sälja vidare och det har jag hållit. Livet kan ändra sig utan förvarning och ibland måste man ta till drastiska åtgärder. Tyvärr :(
Sen är det ju synd att ens behöva tänka i de banorna pga hennes föräldrar. Hoppas Ts kan prata med dem och få till en lösning.

Jag är vuxen, tack.

Fast om man överväger att avliva friska hästar så respekterar man inte direkt deras liv. Även om livet ändrar sig så har man tagit på sig ansvaret för något och det kan man inte bara döda för att det inte funkar längre.

Jag skulle aldrig kunna leva med mig själv om jag lät någon av mina hästar dö på grund av ekonomiska problem eller tidsbrist.

Jag hoppas också det löser sig för TS.

Jag är vuxen, tack.

Fast om man överväger att avliva friska hästar så respekterar man inte direkt deras liv. Även om livet ändrar sig så har man tagit på sig ansvaret för något och det kan man inte bara döda för att det inte funkar längre.

Jag skulle aldrig kunna leva med mig själv om jag lät någon av mina hästar dö på grund av ekonomiska problem eller tidsbrist.

Jag hoppas också det löser sig för TS.

:bow::bow::bow:

Hejsan! Liksom många andra tycker jag det vore väldigt orättvist att ta bort hästarna för att du har sura föräldrar...

Jag reagerar på att det är dina föräldrar/din mamma som tar hand om hästarna när du är borta. Det är mycket jobb att ta hand om en häst, och att ta hand om två stycken, om man egentligen inte har lust kan nog vara rätt så tungt för dina föräldrar. Jag vill inte försvara deras beteende mot dig, men det är klart att de inte hinner med de det behöver fixa med hus/snöskottning/hushållsarbete i veckorna om de har fullt upp med hästarna och det skapar förmodligen stress och en hel del irritation.

Min fundering då... Kan du inte hitta en eller två pålitliga skötare till hästarna? Som kan mocka, fixa, följa dina instruktioner, motionera dem och ge dem tid och kärlek? De kanske dessutom kan tänka sig att betala en slant för att få tillfälle att rida. Hade jag och kompis fått erbjudandet att ta hand om varsina hästar på det viset hade vi varit i himlen när vi var yngre, och gladerligen betalat en slant!

Om du ändå inte tror att du kan komma överens med dina föräldrar tycker jag fortfarande inte att du ska ta bort hästarna, utan istället flytta med hästarna till din studieort och där skaffa betalande medryttare.

Jag är vuxen, tack.

Jag skulle aldrig kunna leva med mig själv om jag lät någon av mina hästar dö på grund av ekonomiska problem eller tidsbrist..

Du är vuxen men jag tycker du tänker orationellt. (min åsikt)
Det är ju DIN åsikt om livet som du yttrar här och som du vet så får alla ha sin åsikt också. Jag hoppas precis som du att allt löser sig för ts och hennes hästar o föräldrar. Men det händer faktiskt saker i livet som du inte kan förutse och då måste man ta ett beslut, hur tråkigt eller jobbigt det än må vara.
Att hamna i en situation där man inte ser någon väg ut är fruktansvärt när det gäller djur öht.
Men man kan inte dra ner sig själv i ekonomisk konkurs pga av hästar.
Nu känner jag inte ts eller hennes två hästar, som ju verkar vara lite svårplacerade och en som hon dessutom lovat att den inte ska behöva flytta igen.
Fd ägaren till den är säkert medveten om att den kan bli avlivad i händelse att nya ägaren inte kan ha den, och har nog räknat med att det kan bli så.
Men som någon annan skrev så kanske det kan finnas nån som vill ta sig an dem under veckorna, iaf några dar, så det lättar upp för päronen. De tar ett ansvar som de inte vill ha igentligen, för att vara snälla, vilket man vill som förälder. De skulle ju ha kunnat prata om situationen med sin dotter och försöka hitta en lösning tilsammans.

Hej. Jag förstår precis hur du menar och känner. Min pappa är likadan. Han vet bäst, tror han och allt ska vara på hans vis. Annars får man höra att man är otacksam och inte är nöjd när han försöker hjälpa till typ...

Att behöva ta sånt av sina egna föräldrar är oerhört smärtsamt och man orkar inte det hur länge som helst. Jag klarar knappt av att se min pappa eller prata med honom i telefon. Att han säger att jag är hans favoritdotter mm gör inte saken lättare. Bara mer förvirrat!

Att förstå detta är i stort sett omöjligt om man inte upplevt det själv.

Jag tycker inte du ska känna så stor skuld om du måste ta bort 2 helt friska hästar, blir du tvungen till det så ska du tänka på att hästarna kommer få det bra på dom gröna ängarna.
Och om det dessutom är omöjligt att hitta bra hem till dom så är det mycket bättre att dom får somna in istället för att komma till hem som inte fungerar. Och den ena hästen som du dessutom lovat sista hem.

Har du möjlighet så ta med dig en av hästarna, hur du än gör så har du gjort ditt bästa och behöver inte känna skuld för nåt!

Du kommer göra det som är bäst för dom och att avliva är inte nåt fult eller som du ska ha skuldkänslor för. Det är ett mkt ansvarsfullt sätt för dig som hästägare att lösa din och hästarnas situation på om det inte finns nån annan utväg.

Lycka till och hoppas det löser sig...

Men det händer faktiskt saker i livet som du inte kan förutse och då måste man ta ett beslut, hur tråkigt eller jobbigt det än må vara.
Att hamna i en situation där man inte ser någon väg ut är fruktansvärt när det gäller djur öht.
Men man kan inte dra ner sig själv i ekonomisk konkurs pga av hästar.

Det som är irriterande med ts är ju just att hon visste mycket väl om vad hästar kostade innan hon tog hem denna hästen i januari, hon visste antagligen också om att hon skulle iväg och plugga inom ett år. Detta är saker som man faktiskt kan förutse väldigt enkelt, är man osäker om vad man tex gör inom ett år så köper man ingen häst. Speciellt inte någon häst som ska vara sina sista pensionär år hos än. Okej om man köper en kanske mer "normal" häst som är lätt att sälja och som passar dom flesta och är lätt att bli av med och som inte bryr sej så mycket om att flytta.

Sen också att ts faktiskt vill ta bort sina hästar pga att det är lite jobbigt att komma hem, det är ingen anledning. Då får man lösa dom problemen då och inte låta det gå ut över hästarna. För hästarna har det ju endå bra och trivs som det är nu.

Jag tror det är självklart att alla förstår att man oväntat kan hamna i dåligt läge med pengar och annat som gör att man omöjligt kan ha kvar hästarna men detta handlar om lite bråk med föräldrarna. Jobbig situation visst men det går att lösa relationen med föräldrarna på annat sätt än att döda hästarna.

Jag tycker tvärtemot många av de andra som svarat dig att du resonerar mycket moget och klokt. Att fundera på att avliva ett friskt djur är inget man gör bara för skojs skull. Ibland är livet inte så som man skulle önska. Du verkar ha tänkt igenom din situation noga. Jag kan förstå att det kan bli slitningar när föräldrar måste ta hand om djur som de egentligen inte har valt själva. Kanske är det också så att föräldrarna har andra problem.

Jag har en häst som är gammal och en häst som varit sjuk och skadad en del. Tänker ibland på hur det skulle vara om jag av någon anledning inte skulle kunna ha kvar mina hästar. Det är lätt att säga till någon att sälja eller låna ut en häst, men man glömmer att det ibland är svårt att hitta någon som vill köpa eller låna hästen! En häst som är svår att rida eller har haft någon annan problematik är det inte alltid så lätt att hitta ett nytt hem till.

Jag tycker det är starkt att vilja ta sitt ansvar för att hästen inte ska bli en vandringspokal! Även om det innebär att man tvingas ta det fruktansvärda beslutet att avliva.

Håller med de flesta här. Jag skulle ALDRIG kunna tänka tanken att döda en frisk och glad häst! Det är ju knappast hästarnas fel att du och dina föräldrar inte kommer överens. Jag förstår verkligen inte hur man kan resonera så. Man skulle ju knappast döda ett barn (t.ex.) för att man inte har tid/ork att ta hand om det?:confused: Jag tycker iaf att människors och hästars liv är lika mycket värda

Och som någon sa, jag kan knappast tänka mig att det bara är du i hela världen som kan ta hand om 11-åringen...
Och den andra hästen, prata med ägarna, de kanske har någon lösning?

Och för att komma ifrån problemet måste du lösa problemet mellan dig och dina föräldrar! Att hästarna försvinner kommer ju inte göra att ni kommer bättre överens. Även om de nu tar hästarna som en anledning att lägga skuld på dig så kommer de bara hitta ngt annat att skylla på om hästarna försvinner.

Hoppas att det löser sig!

Jag tycker tvärtemot många av de andra som svarat dig att du resonerar mycket moget och klokt. Att fundera på att avliva ett friskt djur är inget man gör bara för skojs skull. Ibland är livet inte så som man skulle önska. Du verkar ha tänkt igenom din situation noga.

Jag tycker det är starkt att vilja ta sitt ansvar för att hästen inte ska bli en vandringspokal! Även om det innebär att man tvingas ta det fruktansvärda beslutet att avliva.

Fast.... om man inte har tid och pengar och det gäller ett studieår och friska djur som man dessutom relativt nyss har införskaffat, så är det väl mest ansvarsfullt att åtminstone försöka skaffa nån som vill hjälpa till med hästarna innan man bestämmer sig för att avliva? Om TS har "svårt att ta bort sina bästa vänner" så borde hon ju ge det en chans?

Frågan är väl också hur förhållandet till föräldrarna fortgår om hästarna tas bort.

Dels frågan som redan ställts av Tscabo; Kommer det bli bättre mellan dig och dina föräldrar om du avlivar hästarna, eller kommer du alltid sen att tänka att det var tack vare dina föräldrar du avlivade hästarna? men även frågan; kommer dina föräldrar då att projektera sin irritation på något annat som du "gör fel"?
I så fall har ju avlivningen av hästarna varit lite förgäves....

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 472
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 396
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025