Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

vill jag ha hästens näsa i backen så ska den vara där, vill jag ha en hög form så ska den vara där, vill jag att hästen ska stå still på samma ställe i 30 min utan att röra en fena så ska den göra det.
Diktatorstil.

Etesom du inte vet hur glappande tömmar/ åtsittande påverkar hästens mun o inte är intresserad av det- så förstår jag att du är fullärd- grattis:bow:
Köp en moppe. Den står där du parkerar den:banana:

kan man inte ta kritik så borde man inte lägga upp varken bilder eller filmer! Tycker att det börjar likna en sandlåda!! Så kan du inte ta kritik utan vill bara ha "bra" synpungter så ska du inte lägga in bilder och vidio här på buke.. man ska kunna ta båda bra och dålig kritik, jag tycker att det är bra när man får kritik på det dåliga hållet, annars kan man ju aldrig rätt till felen man gör, och som sagt när så många faktist är eniga om en sak så få man ju krypa till korset och erkänna sina fel och brister, Så låt oss nu fortsätta med den trevlig tonen som vi faktiskt har lyckats hålla så länge! :bump:

jag tycker som du, att det inte är "bra" oavsett ålder. Longerade gjorde jag i början av inridningen innan jag hoppade upp i sadeln ifall han skulle vara "galen" så fick han bralla av sig lite utan mig :angel:
En äldre häst kan säkerligen longeras kortare stunder, eftersom de även går på volt när man tränar dressyr. min tränare longerade sin dressyrhäst för att rasta honom en dag efter ett hårt pass men då med korrekt utrustning osv och mkt väl kontrollerat och på 25-metersvolter

Kommandon kan man lära unghästarna utan att springa på volt.

:bow::bow::bow:

Ok för att nu frångå den diskutionen lite så försöker jag lägga in ett inlägg som inte alls har med det att göra:D:o...

Vi bara älskar vår nya sadel:love:.. har ju första dressyrträningen på måndag och det ska bli spännande att se hur det funkar då. Idag skulle vi ha åkt på NH träning, min första någonsin. Tänkte se om det är något som vi gillar att göra tillsammans. Men så har mitt magsår gått upp så jag kommer aldrig orka dra med mig henne. Så jag ska försöka åka ut dit utan häst å titta på den andra tjejen och prata med tränaren. Så tråkigt när man äntligen ska göra något så är det något i kroppen som ballar ur. Men det ska väl gå över efter lite Lanzo igen:crazy:.

Hur många är det som jobbar sin häst med longering? Jag gillar defenitfit inte att longera en unghäst som hela tiden får springa på en volt, en unghäst ska gå på så raka spår som möjligt, att longera är inte bra för senor och legament.. nu skriver jag just unghästar, men det är inte bra för en fullvuxen häst att longeras heller, sen finns det ju undantag! Kom ner till Stallet en dag och hon longerade sin 7 åriga vallack på en liten liten volt :eek: Ska man longera ska det ske på stoor volt och korta stunder..

Här håller jag inte alls med dig. Longering KAN vara otroligt uppbyggande för hästen, om det görs på rätt sätt. Rätt sätt för mig är en avslappnad häst som är mogen att gå på böjt spår (inte växande hästar), verktyg som gör det möjligt för ryttaren att inverka på hästens böjning (inte bara en grimma), och en position där ryttaren kan inverka. Jag börjar på just en liten, liten volt för att kunan korrigera hästen direkt. Ju större volt- desto svårare att inverka! Sedan gälelr det att arbeta korta stunder (som med allt nytt), och byta varv ofta. Jag använder detta för framåt-nedåt-sökning, samt för att få en böjning genom hela hästen.

ja det är måååånga som longerar sina hästar som komplement till ridning :eek:
Jag läste nån bok som en känd dressyrryttarinna skrivit och tom hon tycker att unghästar ska longeras... :cool::eek: helst inspända så att de bygger upp sin muskulatur INNAN man sätter sig på dem. Ingen som funderat huruvida det är nyttigt att springa i cirklar som unghäst - bygger ryggmuskler kanske - men hur mycket slitningar ger det?

jag tycker som du, att det inte är "bra" oavsett ålder. Longerade gjorde jag i början av inridningen innan jag hoppade upp i sadeln ifall han skulle vara "galen" så fick han bralla av sig lite utan mig :angel:
En äldre häst kan säkerligen longeras kortare stunder, eftersom de även går på volt när man tränar dressyr. min tränare longerade sin dressyrhäst för att rasta honom en dag efter ett hårt pass men då med korrekt utrustning osv och mkt väl kontrollerat och på 25-metersvolter

Kommandon kan man lära unghästarna utan att springa på volt.

Varför är det inte bra? Sedan när kan inte en fullvuxen häst gå korrekt på en volt? Naturligtvis ska man inte ha inspänningar och dylikt, det håller jag med om. Longeringen görs verkligen ofta på ett för taskigt sätt, men det är synd att det helt verkat tappat sitt syfte på ridskolor/träningsdressyr, för jag antar att det är det ni rider?

Här är en typ av longering som inte jag använder, men som ser mycket trevlig och uppbyggande ut:
hempfling_longering.jpg

jag löslongerade min häst innan då jag lärde honom de olika kommandorna, går det me under longering ? Nu rider vi eller går promenader. Ska åter igen löslongera honom sedan när jag ska vänja honom vid bett men det är nog några månader tills dess :p

Jag longerar unghästen med chambon några ggr för att lära den kommandon inför inridningen- inte som motion.

Den vuxna lydiga hästen kan jag göra mkt övergångar med- utan att dra den i munnen eller med belastning- som omväxling ngn gång.

varför skulle det störa henne?

jag ser ju att hon arbetar, jag ser att ryggmusklerna rör på sig, jag ser att hon höjer ryggen, sänker rumpan.

ge mig en förklaring så kan jag godta, det vet du, men utan så förkastar jag det du säger.

nej jag springer inte efter, jag går, vad gör det oom tömmarna glappar mkt ibland och lite ibland, hon känner knappast nån skillnad, tömmer bakom rumpan stör henne inte, eftersom de inte blir nåt tryck i den, och hon är ju "inkörd" så hon är tränad att inte bry sig som saker vid benen.

Vad spelar det för roll att jag förklarar och förklarar, du vill inte ta det jag redan förklarat utan fortsätter hävda att din häst arbetar balanserat och avslappnat och att det är ett ypperligt upplägg för hästen att tömarna glappar och flaxar och du själv i förlängningen också. Hästen är spänd och rätt otillfreds på de bilder och filmer du visat även om hon verkar väldigt snäll. Då hon får millioner konflikterande signaler via din ostadiga tömkörning, varje sekund. Pga dessa millioner konflikterande signaler du skickar ut via bristerna i din tömföring, tycker jag det är OERHÖRT hårt att anse att "unghästen ska banne mig rätta sig". Aldrig hört den inställningen hos en unghäst ägare förrut.
du verkar ha missat att vissa sorters arbete man ber hästen om kräver att den får stöd att komma till ro. det betyder inte att hästen ska hänga i bettet, tror du det har du verkligen missat det mesta.

finns då inte mycket mer att tillägga.

Här är en häst som arbetar i balans på töm.
Tm00065.jpg

Här är samma häst (här nyss fylda 4 år: för 4 år sedan), ett av de första tömkörningspassen:

Gossentmkrning035.jpg

jag vill inte att hästen söker mkt stöd i ridningen heller, jag ska kunna be om det (vilket jag kan om jag sätter mig ner, har provat några steg) men i övrigt vill jag att hästen ska gå i form på långa tyglar, det för att förenkla i distansen senare.

Jag vill inte heller ha en häst som hänger i tygeln, och jag rider inte min äldre häst på särskilt kort tygel i skogen. Jag vill kunna känna var han är, men mer som en... "smekande" kontakt än ett stöd. MEN, för att kunna göra detta måste hästen söka sig till bettet, annars har du en häst som går emot handen/ ger fan i den. Har jag tyglarna helt långa är min hästs nos i princip i backen, och det är där jag vill ha den när jag har så långa tyglar. Kortar jag tyglarna ska hästen följa efter och söka sig till bettet- jag ska inte "dra ihop" hästen till en högre form, utan han ska automatiskt själv söka den kontakten. För att komma dit måste man börja med framåt-nedåt, annars har du ingen avslappning att samla ihop.

Jag tycker att pselma går i en hög form utan bra tygelkontakt, och hade önskat att hon på lång tygel söker sig till bettet. Vad har du annars bettet till? Många hård or dhar riktats mot dig, och jag förstår att du tar illa upp även om du bad om kritik. Finns det något i det någon här sagt du håller med om, eller är du själv nöjd med hennes form?

Jag longerar unghästen med chambon några ggr för att lära den kommandon inför inridningen- inte som motion.

Den vuxna lydiga hästen kan jag göra mkt övergångar med- utan att dra den i munnen eller med belastning- som omväxling ngn gång.

Vad lär du den för kommandon som du behöver chambonen till? Ditt andra stycke förstår jag inte riktigt, hur menar du?

Diktatorstil.

Etesom du inte vet hur glappande tömmar/ åtsittande påverkar hästens mun o inte är intresserad av det- så förstår jag att du är fullärd- grattis:bow:
Köp en moppe. Den står där du parkerar den:banana:

Jag är på Nyfikna Stigen idag, på vilket sätt tycker du att det är diktatorstil att vilja ha hästens kropp på ett visst sätt när man rider? Missförstod jag dig?

Chambonen är för att den ska lära sig att börja arbeta o inte ödsla energi på att kolla på allt o då bli trött innan den börjar att slappna av.

en häst som går i låg form jagar inte upp sig.
höjt huvud- vaken o on alert:grin:

Ditt andra var för att den skulle stå parkerad i 30 min- bara därför att hon sa så!!!

Allright... jag använder bara kapson för att få framåt-nedåt sökning, och tycker det fungerar helbra. Sedan tar jag för givet att hästen fokuserar på mig när vi jobbar, och gör den inte det korrigerar jag den med kapson och röst.

För mig är inte det här tömkörning. Hon springer runt men du erbjuder henne inte stödet från din hand eftersom du glappar och grejar (stör) med tyglarna. Och när du nån gång har tygeln stäckt så är det bara ena och inner. Om jag va du skulle jag fokusera mer på dig själv och försöka stå still och hålla handen still, så hon har möjlighet att söka sig fram. Och först då kan du fokusera på hur hon rör sig osv. Du har ingen färdig, vuxen häst att öva på???

Lycka till!

Hur många är det som jobbar sin häst med longering? Jag gillar defenitfit inte att longera en unghäst som hela tiden får springa på en volt, en unghäst ska gå på så raka spår som möjligt, att longera är inte bra för senor och legament.. nu skriver jag just unghästar, men det är inte bra för en fullvuxen häst att longeras heller, sen finns det ju undantag! Kom ner till Stallet en dag och hon longerade sin 7 åriga vallack på en liten liten volt :eek: Ska man longera ska det ske på stoor volt och korta stunder..

Longerar vid koll av hälta :) sen när min tjej va "liten" och vi skulle börja sitta på henne då fick hon bralla av sig lite under longering eller över hela banan faktiskt men i lina :grin: Finns ingen anledning till longering..... kan ju rida eller tömköra i skogen :laugh:

ja longering kan utföras på ett korrekt sett, men 9 av 10 gånger ser man tyvärr att de som longerar gör fel, ser ingen mening med att longera då.. då skadar det mer än gör nytta.. jag gillar inte longering eftersom hästen hela tiden går på ett böjt spår, ska man longera så måste man klara av att göra det korrekt och i en stor volt och byta varv ofta, och hålla på korta stunder..
Jag tycker att longering kan vara bra innan man sitter upp på sin häst första gångerna, lära den kommando osv, efter det ser jag faktiskt ingen mening med longering, som sagt kan man ju tömköra i skogen, och göra andra grejer med hästen i stället om man inte vill rida för ofta..

Det finns en väldigt bra vits att lära hästen gå med en korrekt böjning genom kroppen från marken- det är ofta svårare att kontrollera uppsuttet för en ryttare som inte är väldigt skicklig. Även markarbetet kräver sin övning, men jag tycker det är synd att förkasta något som har en väldigt fin poäng korrekt utfört. Men det är väl ingen som förespråkar att göra skolor halvdant, en piaff halvdant eller en galoppfattning halvdant? Jag förutsätter att vi pratar om korrekt utförda övningar, annars blir det ju omöjligt att föra diskussion.

Vad är det här med att unghästen inte ska gå på böjt spår? Jag förstår att det sliter på hästens kropp om den hela tiden går på böjt spår, men det är ju en del av passet för att få hästen lösgjord bla.

Jag har med hjälp av min dressyrtränare som hjälpt mig att utbilda min arab sedan han var fyra, tömkört unghästen på en stor mittvolt ca 20 m i diameter och även sidvärtes längs staketet. Hon har inte sagt att man inte ska göra det, givetivs inte hela tiden men absolut som en del av dressyrpasset. Så länge hästen är i balans och går i ett stabilt tempo så är det väl ingen fara om den går på böjt spår? :confused: (det handlar om pass på max 30 min. inkl. byten av varv och gångarter)

Tycker att det är så mycket tvetydlighet kring unghästens inridning och hur man ska rida in den. I första stund säger alla att man måste ta det jättelugnt, bara gå på raka spår, rida max en gång i veckan etc. men i nästa stund ska de som fyraåringar kunna ditten och datten samt förberedas för lite tävlingar?

Det är väl som det är sagt, att man ska gå efter hästen och dess mognadsnivå både fysiskt och psykiskt men jag tycker att väldigt många tar det extremt lugnt det första året för att sedan köra igång på allvar, ingen jämn stigningskurva finns. Kanske har jag förstått fel men jag tycker mig se detta mönster överallt.

Offt: Har bestämt mig för att ändra på mitt ridschema, tänker nu rida varannan dag men intensifiera passen mer till skillnad från idag då jag rider 2 dagar vila 1. Tänkte över det idag efter uteturen idag, så många fel jag gjorde som ryttare... Tappade tålamodet, blev arg och uppriven och irriterad på hästen. Detta pga. att han hela tiden skulle stanna, försöka vända hemåt/växa fast med hovarna i marken och stegra/snurra om/hoppa jämnfota så fort jag försökte få honom framåt. Det var inte rädsla för då är han på ett annat sätt utan idag ville han helt enkelt testa mig så mycket han bara tordes.

En sträcka som vanligtvis tar 10 min att skritta tog idag en halvtimme om inte mer och då hade vi verkligen slagits om makten kan jag säga :crazy: Till slut blev jag faktiskt riktigt förbannad när han prejat ner sig i ett dike (och vägrat gå upp igen så där stod vi, jag röd i ansiktet, han med putande underläpp, bakåtstrukna öron och vatten/dynga upp till knäna), travat i sidled och dängt in mig i en stor trafikstolpe som gett mig världens huvudvärk och fläskläpp och "dängde" honom framåt. Helt plötsligt slutade han, pekade fram öronen och trippade på som om ingenting hade hänt. :devil:

Detta är anledningen till att jag lägger om för detta beteende brukar han visa dagen efter vila, så efter ett pass samt motionsdag 2 är han harmonisk och medgörlig. Tidigare har det varit lite småtjats med det här men idag rann bägaren verkligen över, kan ju bli farligt.

Så nu blir det lite längre och lite tuffare pass som han får ta ut sig mer på än två "lattjande" pass som egentligen inte tröttar ut så mycket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
637
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 023
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 595
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈