Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

anledningen till att jag tömkör på volt är att fotografen inte gillar att varken springa eller gå ;)

annars tömkör jag mest ute på vägarna.

Man kan arbeta en häst på långa tömmar, precis som man kan arbeta en häst på långa tyglar, det är inget konstigt med det. På videon står det dessutom att jag på videon inte ställer några krav, syftet med den var helt enkelt att ni skulle kunna säga nåt om steget, inget annat. som ni ser på bilderna så arbetar hon sen, även om hon självklart arbetade bättre när fotografen hade gått eftersom han hade tålamod att stå där i MAX 5 min.

med longering springer ju hästen mer planlöst, det gör hon inte lika mkt nu, dock som det står så får hon gå lite som hon vill på videon och busa av sig lite, det är nyttigt :p

Personligen tycker jag det är lite läskigt med korta tömmar som du beskriver det, om hästen rycker till, vart hamnar jag då? vad händer i hästens mun då? På min valack kan jag ha korta tömmar, men det är ett bra tag innan pselma är på hans utbildningsnivå, om hon ens kommer dit.

jag vill inte att hästen söker mkt stöd i ridningen heller, jag ska kunna be om det (vilket jag kan om jag sätter mig ner, har provat några steg) men i övrigt vill jag att hästen ska gå i form på långa tyglar, det för att förenkla i distansen senare.

hoppas du fått svar på några frågor, har du nya frågor så får du ställa dem, jag tar inte illa upp, jag vet att min häst är bäst av alla iaf :angel::rofl:

jag vet att tömmen inte fastnar eftersom den kan sträckt ena sekunden och lång nästa utan att hästen gör nåt.

den fastnar däremot om jag gör som ni säger, för då fastnar hacket på lädret precis där fästena är och då blir damen tokig! hoppar och skuttar som tusan för att komma undan.

Men använd andra tömmar som kan löpa.

den fick ju jucket:bump:

du bör hålla dig på inhängnat område om du inte vill fara efter henne o inte ta i henne.
då kan du köra i grimma:grin:

Svårt att se gången när den är ihopdragen o svansen i vädret:crazy:

Hmm, jag kniper faktiskt inte med knäna :) Åtminstone känns det inte så och ingen tränare eller dyl har någonsin påpekat att jag skulle göra det. Därmed inte sagt att jag inte tar din kritik på allvar men som sagt det är ingenting som jag någonsin har haft problem med. Däremot tas tipsen tacksamt emot då min mamma faktiskt har problem med detta ;)

Mvh Jate Volim

hon har ju långa tömmar och springer som hon vill så ihopdragen är hon inte.

ang svansen i vädret så kan man alltså aldrig bedömma hennes steg eftersom hon alltid har svansen i vädret? så hela steget beror på svansen? ok... då kan jag ärligt säga att jag tolkar ditt inlägg som att du är okunnig, inget annat.

jag förstår inte vad du vill med ditt inlägg ang inhängat område, jag har inte skrivit nåt om att hänga efter henne överhuvudtaget! gör man det så har man gjort fel!

"den fick ju jucket" förstår jag inte ens vad du menar faktiskt.

attans då ;) annars brukar det vara ett "enkelt" problem att lösa med flaxande underskänklar om man kniper med knäna.
Du får kanske prova en annan sadel? Jag satt som en kratta i min första sadel på unghästen och sen när jag åkte å provred i andra sadlar så PLOPP bara landade jag perfekt i den sadel jag har nu!
så kanske det är lite av varje, sadel och att vara utan stövlar? jag kan heller inte rida utan stövlar eller chaps - fast mest för att jag får skavsår :-P

vi ser ju bara det du visar och kan bara kommentera detta. :angel:

Det går inte att säga "men hon arbetade fem minuter senare..."
lika med ridfilmerna vi fick se, jag kikade på dem igen och de ser verkligen flaxiga ut, du tappar balans och drar i hästen osv. men då sade du att det är inte så hemskt som det ser ut med mera fast man ser ju verkligen att du drar i henne å tappar balanser mååånga gånger... inte alls elakt menat, men att ibland kan det vara bra att tänka efter på vilka kommentarer man får, om alla säger lika så kanske det finns en mening med dem? :idea:

En unghäst kan vara flaxig, oblanserad och struttig - men då måste ryttaren vara ännu mer följsam och ge MJUKT STÖD.

Lika i tömkörningen, med tömmar som flaxar hit och dit så får unghästen ingen chans att komma till ro och arbete, som axel skriver och många andra duktiga unghästutbildare, så kräver en unghäst ett mjukt stöd och inramning för att hitta balans och stabilitet. Du säger att hon arbetar på bilderna men även där har du långa tömmar och hon drar upp sig..

Jag tycker att pselma ser spänd ut och ihopdragen, då inte menat att det är DU som drar ihop henne, men hästen kryper ihop.
Det är en vacker häst:love: och kan säkert bli kanon, men hon drar ihop sig och "slängtravar". Om hon nu alltid går i denna uppdragna form så tycker jag personligen att du ska arbeta mer med att få henne lång och låg - så gör man ju även med vuxna hästar, en häst som är lång och låg försöker man plocka upp och en häst som är kort och hög vill man länga å få "ned".:banana:
.

Dina tidigare hästar kanske har lärt sig att gå i form utan minsta stöd, men kanske pselma kräver lite mer stöd och inramning för att inte bara flaxa iväg? alla är vi ju olika!:idea:

Vad roligt att se bilder på Pselma igen, Kimmis! Hon är verkligen jättefin, jag tycker inte alls hon ser tjock ut. Hon har ett luftigt och härligt steg, om du frågar mig. Jag ser också gärna mer framåt-nedåt sökning, men det tror jag blir svårt för dig att få till på så långa tömmar. När jag kommer börja ridutbilda min häst (nu åker jag bara häst:p), så kommer jag lära in detta vid longeringen. Jag håller inte med dig om att longering är ett sätt att få hästen att flänga runt- för mig är det grunden till all ridning från marken. Lära hästen att söka framåt-nedåt samt få böjningen genom hela kroppen.

Jag är själv ingen mästare på tömkörning (min tömfattning och kontroll är horribel), men om jag var du skulle jag hålla mig till skritten tills hon känns helt igenom avslappnad och söker framåt-nedåt. Men som sagt, jättekul att se bilder!

du har fått väldigt bra råd av anni. Det fyller ingen funktion så som du tömkör nu, det gör bara hästen ännu spändare och den får kämpa för att hålla sig balanserad när du springer efter så mkt själv och har så flaxande ostadiga tömar.

att erbjudas ett stöd på töm är en förutsättning för att komma till arbete, annars är hela övningen meningslös.

ang. hög svansföring så är det i viss mån ett kvitto på spänning, när de har svansen så högt. Ryggen och länden är spända.

så min häst är spänd 24/7?

nej det köper jag inte.

och nej en häst behöver inte stöd på tygeln för att arbeta, inte på något sätt faktiskt.

de andra ridfilmerna där jag drar tag i henne är när hon far iväg, enda anledningen till att de ligger kvar är att de har försvunnit på datan och det är 6 e gången hon rids och det är minst 6 mån sen, och det är våran första galopp, konstigt att det är obalanserat va? :grin:

kritik men förklaring utan dumma komentarer kan jag ta (vilket ni oxå har sett) men detta finner jag mig inte i! Jag vet att hon arbetar på bilderna, vissa bättre än andra och där kan ni inte säga emot mig.

åter igen så är svansen inte ett tecken på att hon spänner sig, för då är hon spänd JÄMT så fort hon rör sig, och det är hon inte, det skulle massören känna.

åter igen, en häst kan arbeta på lång töm/tygel och helt utan stöd och det är mitt mål och det får hon lära sig, sen är det inte mer med det, min häst ska rätta sig efter mig, inte jag efter henne.

Hej! Här kommer en bild på lillsmulan Billie och mej efter en tur i skogen. Vi tar små turer i skogen varannan/var 3:e dag ungefär. Ska snart ta henne till en galoppbana = rakt fram- lite bättre "hålligång" då vi har så mycket utbredda rötter och "grenar i ansiktet" där vi bor. Vill att hon ska bli störreee:crazy:
IMG_3145.jpg
[/IMG]

så min häst är spänd 24/7?

nej det köper jag inte.

och nej en häst behöver inte stöd på tygeln för att arbeta, inte på något sätt faktiskt.

kritik men förklaring utan dumma komentarer kan jag ta (vilket ni oxå har sett) men detta finner jag mig inte i! Jag vet att hon arbetar på bilderna, vissa bättre än andra och där kan ni inte säga emot mig.

åter igen så är svansen inte ett tecken på att hon spänner sig, för då är hon spänd JÄMT så fort hon rör sig, och det är hon inte, det skulle massören känna.

åter igen, en häst kan arbeta på lång töm/tygel och helt utan stöd och det är mitt mål och det får hon lära sig, sen är det inte mer med det, min häst ska rätta sig efter mig, inte jag efter henne.

Nej Kimmis, din häst kan inte arbeta så som du tömkör henne på filmen och bilderna. Du stör henne hela tiden och får henne ur balans. Du springer efter, hamnar nära ena studen, och längre bort den andra. tömarna flaxar och far och ger ena stunden kontakt, andra inte. Tömen bakom rumpan på henne drar i henne och bringar henne också ur balans. En förutsättning för tömkörning är att hjälpa hästen och rama in den, om du inte jobbar efter den teorin och inte vill att hästen ska ha stöd - låt bli att tömköra. du åstadkommer inget bra i fråga om hästens uppbyggnad, styrka och balans med den tömkörning du visar här.

jo - hög svansföring anspelar på en viss grad av spänning.
det är bland annat därför det finns ett etablerat ideal hur hästen under dressyrarbete skall ha svansföringen, dvs lite rest, men avslappnad och stilla.
araber har hög svansföring av naturen, högre än många andra raser. men även på denna ras, ligger svansen över ryggen så är den SPÄND.

Det säger allt om din syn på hästar.

Inte ens den skickligaste skulle säga så.

varför skulle det störa henne?

jag ser ju att hon arbetar, jag ser att ryggmusklerna rör på sig, jag ser att hon höjer ryggen, sänker rumpan.

ge mig en förklaring så kan jag godta, det vet du, men utan så förkastar jag det du säger.

nej jag springer inte efter, jag går, vad gör det oom tömmarna glappar mkt ibland och lite ibland, hon känner knappast nån skillnad, tömmer bakom rumpan stör henne inte, eftersom de inte blir nåt tryck i den, och hon är ju "inkörd" så hon är tränad att inte bry sig som saker vid benen.

Axel, det är min attityd mot alla mina djur, de ska rätta sig efter mig, slut på diskussion liksom, vill jag ha hästens näsa i backen så ska den vara där, vill jag ha en hög form så ska den vara där, vill jag att hästen ska stå still på samma ställe i 30 min utan att röra en fena så ska den göra det.

vi har olika hästhållning helt enkelt, finns inte som säger att den enas är mer rätt än den andras, men det är så jag vill ha mina djur, hund som häst.

Jag håller INTE med om att det är ok att som ryttare vara oblanserad ovasett vilken gång det är man rider! ffa inte på en unghäst.Eftersom det ÄR första galoppen så är det ännu viktigare att vara balanserad och inte fara runt i sadeln och ha korta tyglar en stund och lång en annan, slita å dra, ligga i sadeln! Jag har ju själv galopperat "första gången" på några hästar och kan säga att även fast de far i väg, bockar eller grisnitar så flaxar jag inte runt sådär. Så nej. Där tycker jag du har fel. Det är inte ok att vara oblanserad. Ryttarens balans är ju superviktig för hästens egen balans när den är så ung.

Det är ju bara att konstatera att pselma inte gärna söker stöd, hon spänner sig - då kan man inte bara helt principfast säga att

Naivt/okunskap. Har man unghäst så anpassar man sig efter hästen. det är A och O när det kommer till inridning. Om Pselma nu inte KAN lära sig detta? får hon få fortsätta springa som hon gör bara för att du vägrar rida henne med stöd?

Vad fin den är!!:love::love:
Vilken harmonisk utstrålning hästen har, ser supersnäll ut och genomärlig, man vill liksom bara gå fram och mysa! trevlig modell och jättehärlig färg! :love:

har du läst alla inlägg? hon kan gå med stöd, men jag vill inte att hon ska göra det, mitt val.

jag tycker det är mkt opraktiskt att ha hästens huvud i min hand, framförallt mina dåliga dagar när jag har ont i alla leder i hela kroppen, nä hästen får fan gå själv!

låg ner gjorde jag när hon hoppade iväg, hon lär sig snabbt att det beteendet är absolut förbjudet, där tappar jag inte balansen, bara så du vet, när jag tappar balansen de andra ggr så tvärstannar hon då hon inte riktigt hade lärt sig att bromsa långsamt.

du får gärna tycka jag är naiv, men helt ärligt skiter jag fullständigt i vad du tycker om mig som person, jag lär ju sannolikt aldrig träffa dig, men fakta är att det finns olika sätt att göra saker o ting och jag vet många som bara rider sina hästar på långa tyglar och det funkar för dem.

det jag gör denna höst är inte för att utbilda henne nåt speciellt, målet är bara att hon ska kunna gå fram i alla gångarter i skogen och sen ska hon få bebis, sen får vi se vad som händer, tappat motivationen med ridningen kan man säga... valacken är ju halt och veterinären tyckte vi skulle friskförklara honom nästa gång... så det känns som att jag kommer skita i det sen... ställa av hästarna och sälja dem när jag orkar typ, livet blir aldrig roligt, det är bara att inse, det bästa är att ta bort som många jobbiga saker som möjligt och försöka göra lidandet så kort som möjligt och hoppas att det antingen är bättre efter detta liv eller att det åtminstone bara blir svart.

nu ska jag iväg så jag har inte tid att tjattra med er mer.

Senast ändrad:

Hur många är det som jobbar sin häst med longering? Jag gillar defenitfit inte att longera en unghäst som hela tiden får springa på en volt, en unghäst ska gå på så raka spår som möjligt, att longera är inte bra för senor och legament.. nu skriver jag just unghästar, men det är inte bra för en fullvuxen häst att longeras heller, sen finns det ju undantag! Kom ner till Stallet en dag och hon longerade sin 7 åriga vallack på en liten liten volt :eek: Ska man longera ska det ske på stoor volt och korta stunder..

men ta det lite lugnt.... Du ber ju om kommentarer och skriver själv en massa bitska svar på konstruktiv kritik - varför får vi inte säga vad vi tycker?

Men det är som vanligt. så länge man skriver en massa: :love::love: då är allt suveränt men när man får några "dummare" kommentarer så är alla andra sjuka i huvudet och har bara fel och man "undanbeder sig okonstruktiv kritik" vilket i själva verket innebär att man inte vill att nån talar om att något är fel.

Så. Vill man inte ha svar -ställ inte frågan.

"andra rider sina häsar på långa tyglar och det funkar för dem" Visst, men fortfarande så måste man ju anpassa sig efter sin egen individ.
Min häst rider jag med stöd men han är supermjuk och bär sig helt själv, jag är övertygad om att även du med ledproblem kan rida min treåring i form utan smärtor - jag släpar inte runt på honom, då har man missuppfattat att rida med stöd. Hästen ska bära sig själv oavsett.

Jag vet att du ville att vi skulle säga att hon rör sig som en gudinna och är bara sååå underbar. Men nu när många varit ärliga och tyckt att hon varit spänd och att du jobbar henne på felaktigt sätt så blir du jättearg.

Nä. Nu slutar vi denna diskussion och försöker hitta tillbaka till ett trevligare forum.

ja det är måååånga som longerar sina hästar som komplement till ridning :eek:
Jag läste nån bok som en känd dressyrryttarinna skrivit och tom hon tycker att unghästar ska longeras... :cool::eek: helst inspända så att de bygger upp sin muskulatur INNAN man sätter sig på dem. Ingen som funderat huruvida det är nyttigt att springa i cirklar som unghäst - bygger ryggmuskler kanske - men hur mycket slitningar ger det?

jag tycker som du, att det inte är "bra" oavsett ålder. Longerade gjorde jag i början av inridningen innan jag hoppade upp i sadeln ifall han skulle vara "galen" så fick han bralla av sig lite utan mig :angel:
En äldre häst kan säkerligen longeras kortare stunder, eftersom de även går på volt när man tränar dressyr. min tränare longerade sin dressyrhäst för att rasta honom en dag efter ett hårt pass men då med korrekt utrustning osv och mkt väl kontrollerat och på 25-metersvolter

Kommandon kan man lära unghästarna utan att springa på volt.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
637
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 023
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 595
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka