Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

du har rätt, det finns absolut ingen rekommendation att en unghäst inte ska gå på böjda spår. :crazy: snarare är det idioti att tänka att den bara skulle gå raka spår hela sina första år. sener, leder, muskler och ligament behöver anpassa sig successivt till arbete under ryttare, och då ingår arbete på böjda spår.

nyckeln är ju som du säger, BALANS hos hästen under detta arbete. det är därför man ska ta det lugnt med en unghäst men det innebär snarare ett minituöst checkande att man erbjuder hästen att komma i balans under arbetet - INTE vilken typ av arbete i sig, som den ska eller inte ska utföra.

anledningen till att longering ofta inte anses som en särskilt givande form av arbete vare sig för unghästar eller andra hästar, av veterinärer bland annat, är just det, att det är få ryttare/hästfolk som verkligen har förmågan att erbjuda hästen möjligheten under detta arbete att BALANSERA sig. Det är svårt, och det är inte många som har koll ens på vad god balans är, än mindre hur man skapar förutsättningarna för hästen att komma i balans, eller ett öga för hur man SER när den är i balans. Därav varningsflaggandet runt longering tex, då det sliter väldigt mkt om hästen jobbas fel under sånt arbete. Men det gäller precis samma sak som arbete under ryttare - det sliter ngt oerhört på hästen när den rids utan att ha möjlighet att komma i balans. dessvärre är det mer regel än undantag under de flesta ryttare, ofta, även de som tycker att hästen jobbar vettigt, lurar sig själva alltför ofta.

det är även samma anledning till att veterinärer strikt beordrar arbete enbart rakt fram i månader efter tex. en kotleds eller knäleds inflammation. det är inte för att böjda spår i SIG är katastrof för hästen så länge den är i balans, men med en sån sjukdomsbild bakom sig så är det katastrof om de INTE jobbar i balans på böjda spår - och alltför få hästägare klarar som sagt av det.

Jag har haft en färdig häst att öva på, men jag förstår fortfarande inte varför hästen måste ha stöd, ingen har förklarat det ännu, och tills nån gör det så förkastar jag det till 100%

Den färdiga hästen trivs mkt bra i mitt sätt att tömköra och vi kan göra alla rörelser som vi kan när vi rider utom piruetter, där är jag dock övertygad om att det bara är jag som inte kan.

sen undrar jag hur ni lyckas ha tömmarna sträckta helatiden utan att bli hårdare på handen? man är mkt starkare i töm än i tygel! utan att minsta lilla ryck besvärar hästens mun? hästen känner av om du ändrar handen 1 mm mkt tydligt, jag har inte den kompetensen kan jag ärligt säga, inte i närheten av det, därav håller jag ifrån mig det. Dessutom så arbetar min tränare pselma på lång töm och det funkar utmärkt, först tar hon uppe henne i form några steg och sen ger hon lång töm och då arbetar hon mkt bra!

Amk: nej jag är inte nöjd med hennes form, jag vill ha henne längre lägre, men i tömkörningen har jag svårare för det, jag vill kunna reglera henne EXAKT som jag vill, där är jag inte än, men som sagt, detta år ska hon bara kunna gå i skogen mer eller mindre.

och mackan.. att visa bilder på en häst som går inspänd känns bara fel, jag kommer inte att göra så på Pselma! Och du vet att jag lyssnar om du förklarar, men du säger bara hon är spänd, hon går inte bra för att tömmarna flackar, det är ingen förklaring! jag anser fortfarande att tömmarna inte stör henne, det är ingen som har förklarat på ett bra sätt hur de stör henne och varför. Det jag blir sur över är att min häst jämt går dåligt enligt er, men jag vet att hon går riktigt bra på vissa bilder, då blir jag sur, kan du inte förstå det?

och till er som säger att jag ler så länge ni säger ooh vilken söt häst så kan jag säga att det finns en anledning till att jag ofta inte svarar på det, och det är för att jag inte bryr mig speciellt, för söt säger inget om hästen, inget överhuvudtaget, frågar jag så vill jag veta vad som är bra och vad som är dåligt, att bara skriva att allt är kasst är dels väldigt taskigt och en stor lögn!

så åter igen, förklara och var gärna trevlig och säg vad som är bra och dåligt och varför, vad man kan göra åt det, och varför man kan göra det så kommer jag att lyssna, kopiera gärna bilderna och komentera dem, filmen är bara uppvärmningen där hon travar helt planlöst så där kan ni inte säga nåt om tömkörningen, för där longerar jag helt enkelt på töm.

att du bara orkar dra hela den diskutionen i gen.. :crazy:
varför inte bara acceptera de svar du har fått och pungt slut med det. som sagt du kan ju inte få svaren att ändra sig, för var och en har en egen åsikt, det här är ju ett diskutionsforum, hade all tyckt lika dant och inte vågat ge bra/dålig kritik så hade det inte varit så givande :cool:

En häst måste ha stöd för att kunna balansera sig, särskilt när den är i unga år. Du märker ju själv när du ska lära dig att balansera på ett räcke, i början måste någon hålla i dig för att du inte ska trilla ner och göra illa dig. Så småningom tränas din balans upp och du kan tillslut stå själv utan att någon måste hålla i dig. När jag rider unghästen måste jag ge honom stöd för att han ska behålla sin form och gå i balans, på den äldre och mer välridne kan jag efter några varv på volten länga på tyglarna och rida med glapp, trots det sträcker han up halsen, rundar ryggen och trampar på balanserat.

Det är målet med ridningen, att öva upp hästens balans så att den kan bära sig själv OCH ryttaren på minst slitsammast sätt. Därför måste du ge din häst stöd i början, sedan när balansen är funnen och musklerna som stöttar upp har utvecklats så kan du överlåta det största ansvaret till hästen.

Ang. sträckt töm som skulle bli hård stämmer inte. Du måste ha fjädrande handleder och ge eftergift när hästen kräver det. Jag använder mina händer på samma sätt när jag tömkör som när jag rider dressyr, jag letar efter samma sug i tömmen som jag får när jag sitter på ryggen. Hästar trivs mycket bättre med en sträckt tygel/töm än en glappande eftersom att en töm/tygel med glapp ständigt irriterar hästens mun medan en spänd tygel inte inverkar lika mycket alls i hästens mun (beroende på hur man definerar "spänd", jag syftar på en tygel som löper från mun till hand utan att den hänger/glappar någonstans)

Ja jag tänkte också på det, hästen måste ju förberedas på det kommande arbetet och belastningen annars kommer ju lederna/ligamenten/senorna kollapsa totalt om de inte är tränade för den belastning som krävs av dem.

Skönt att få lite upprättelse, vissa inlägg/kommentarer får mig att känna mig som värsta köra-hårt-typen-utan-dess-like :cool: ;)

grejen är ju att tömmarna är rätt tunga, så jag är mkt fundersam till att ha dem sträckta utan att inverka på hästens mun, kanske men mina andra tömmar (som för övrigt är för korta för att tömköra på volt) men med dessa går det inte, då får jag hålla jätte hårt.

katarina_dacke: jag visste inte att diskussionen var slut? vem bestämde det?

jag upplever fortfarande att jag inte har fått svar.

Jag förstår helt din teori om att det för många kan vara svårt om hästen arbetar i balans. Jag har själv lite halvtaskig balans, men tycker mig se när min häst arbetar avslappnat och balanserat. Därför arbetar jag hellre unghästen från marken än rider så mycket.

Hästar trivs mycket bättre med en sträckt tygel/töm än en glappande

dra inte alla över en kam, det finns hästar som är hyperkänsliga i munnen, Pselma tex har för lite plats för ett bett igentligen, hennes gom är helt rak och inte svängd, därav har jag ett rakt bett, det tunnaste jag hittade, jag ville hon skulle lära sig äta med bett innnan jag bytte till bettlöst, men det verkar helt enkelt inte finnas plats för maten att ta sig förbi bettet och i i munnen... betade med henne då oxå och hon fick inte in nåt... så jag kanske får tänka om där... och ta bettlöst iaf.

Min valack tycker inte oom bett överhuvudtaget, än mindre med stöd, då hugger han allt han har (i luften alltså) springer konstant med öppen mun.

tycker du förklarar bättre, men jag förstår fortfarande inte, för du förklarar inte varför en häst inte kan springa i balans själv, hon har ju haft över 3 år på sig att öva, borde hon inte klara att springa själv? (lite förenklat, men jag hoppas du förstår min tanke)

sen undrar jag hur ni lyckas ha tömmarna sträckta helatiden utan att bli hårdare på handen? man är mkt starkare i töm än i tygel! utan att minsta lilla ryck besvärar hästens mun? hästen känner av om du ändrar handen 1 mm mkt tydligt, jag har inte den kompetensen kan jag ärligt säga, inte i närheten av det, därav håller jag ifrån mig det. Dessutom så arbetar min tränare pselma på lång töm och det funkar utmärkt, först tar hon uppe henne i form några steg och sen ger hon lång töm och då arbetar hon mkt bra!

och mackan.. att visa bilder på en häst som går inspänd känns bara fel, jag kommer inte att göra så på Pselma! Och du vet att jag lyssnar om du förklarar, men du säger bara hon är spänd, hon går inte bra för att tömmarna flackar, det är ingen förklaring! jag anser fortfarande att tömmarna inte stör henne, det är ingen som har förklarat på ett bra sätt hur de stör henne och varför. Det jag blir sur över är att min häst jämt går dåligt enligt er, men jag vet att hon går riktigt bra på vissa bilder, då blir jag sur, kan du inte förstå det?

exakt. hur tror du då det känns ihästens mun när tömen ena stunden är sträckt, andra flackar den, och nästa fladdrar den ostadigt och du är i obalans med hästens rörelse?
att variera arbetet på sträckt, och lång töm är helt korrekt - men inte att flaxa 50 gånger däremellan på en minut, så som på bilderna.

ang. mina bilder så är bild 2 en perfekt bild på en icke inspänd häst, ifall du missat det. och du har i övrigt misstolkat "inspänning" när det gäller tömkörning en hel del. Läs på i trådar som redan finns här om du är intresserad, tänker inte lägga energi på att förklara mkt mer här såvida du inte ber om det, för jag möts hela tiden av kommentaren att "jag förkastar det jag inte vill ta åt mig" och det är ett mkt lägligt argument, och finns inte så mkt att kontra med om det är din inställning. du är välkommen att förkasta precis allt nämligen vilket du verkar välja: )

har förklarat femtielva gånger varför en flackande töm stör henne. du ger konflikterande signaler med en flackande töm, varje steg hon tar. dessutom drar du in hennes rumpa snett, när tömen flackar, och du har den bakom rumpan på henne. Hon blir störd, och det syns tydligt på formen som hon går i på bilderna, hästen blir en reflektion av din kontakt i tömen, dvs det blir hackigt och hon flyger och far en del och spänner sig. det finns inga bättre förklaringar eller motiveringar än detta jag redan gett flera ggr om, och du har dessutom själv svarat på din fråga när du säger att inverkan på töm via handen blir väldigt kraftig om man inte är stadig och balanserad som tömhållare själv. det krävs därmed en lätt och mjuk kontakt i tömen, som INTE växlar varje steg hästen tar. Jag har inget i handen när jag tömkör, men är stadig så att hästen vet vart tömen är, och att den kan lita på att denna inte stör den i munnen eller balansen . det är exakt samma som när man rider.

det är fler än jag som tyckte att vi skulle sluta diskutionen och återgå till det trevliga röda tråden igenom 05 an tråden! men jag kanske hade fel.. men som sagt så är det nog fler än jag som är trött på att älta samma sak om och om i gen. :grin:

Jag förstår helt din teori om att det för många kan vara svårt om hästen arbetar i balans. Jag har själv lite halvtaskig balans, men tycker mig se när min häst arbetar avslappnat och balanserat. Därför arbetar jag hellre unghästen från marken än rider så mycket.

ja det är väldigt svårt, och ngt vi nog alla jobbar med ! ;)

Ja, hon har haft tre år på sig att springa fram och tillbaks i en hage på rakt spår, böjt spår med utåtställd hals och högt huvud.

Det arbete vi människor kräver av dem är olikt mot det de utför i naturen, det finns ändock likheter som vi eftersträvar men inte ofta går de i form av sig själva i hagen.

I och med att du kräver av din häst att hon ska utföra ett visst arbete som hon inte utfört tidigare så måste hon ha stöd för att kunna göra det eftersom att hennes kropp aldrig gjort det innan! Att lära hästen gå på en volt med rundad rygg, aktiverade bakben, sänkt hals och inåtställd nacke är något de inte gjort tidigare och för att lära sig det måste ryttaren hjälpa hästen att balansera upp det nya rörelsemönstret.

jamen då så, då ska jag inte besvära denna tråd med min närvaro mer än mitt sista svar, jag antar att du är medveten om de andras åsiker/har pratat med dem?

Mackan, du menar att det är mänskligt möjligt att vara 100% följsam med hästen trots att hästen rör sig som den själv vill? trots att man inte sitter på hästen och kan känna av den?

om du klarar det så säger jag bara :bow: Jag kommer aldrig att lära mig det, det är jag tyvärr 100% säker på.

ska jag tömköra utan tömkörningsgjord då? för tömkörnings gjorden åker nämligen runt (det gör selen till viss del oxå) så att sätta tömmen i ringen känns inte rätt, möjligtvis som din inspänning visar, men eftersom yttertömmen fortfarande sitter från bettet till ringen och sedan till handen så tror jag inte det funkar heller tyvärr, min lösning på detta har varit tömmen bakom rumpan.

varför är du så snorkig i dina inlägg?? har du läst hela tråden så har du nog uppfattat det jag har gjort.. men visst fine för mig fortsätt du att bråka om du nu mår bra av det.

är du snorkig i ditt inlägg så svarar jag snorkigt, inte mer med det.

bråka är det roligaste jag vet, framförallt med människor, det är en patetisk art igentligen när man tänker på det :rofl: (ja jag räknar även mig själv till människa och därmed oxå patetisk)

Mackan, du menar att det är mänskligt möjligt att vara 100% följsam med hästen trots att hästen rör sig som den själv vill? trots att man inte sitter på hästen och kan känna av den?

om du klarar det så säger jag bara :bow: Jag kommer aldrig att lära mig det, det är jag tyvärr 100% säker på.

ska jag tömköra utan tömkörningsgjord då? för tömkörnings gjorden åker nämligen runt (det gör selen till viss del oxå) så att sätta tömmen i ringen känns inte rätt, möjligtvis som din inspänning visar, men eftersom yttertömmen fortfarande sitter från bettet till ringen och sedan till handen så tror jag inte det funkar heller tyvärr, min lösning på detta har varit tömmen bakom rumpan.

JA! :) ABSOLUT! det är iallafall helt hundra procent 99% möjligt det lovar jag dig! men det krävs lite tid och träning : ) Jag har kommit en bra bit på vägen men det har tagit massor med träning som sagt. Men det är fullt möjligt och det är en fantastisk känsla, för mig är tömkörningen faktiskt mycket mer framgångsrik i den bemärkelsen, det är lättare att vara följsam och mjuk från backen då man står stadigt på sina ben, än när man sitter på hästen, även om det kan låta främmande om man inte tömkört så mycket. Men jag lovar dig att det stämmer, och tror du mig inte så uppmuntrar jag dig att kolla med fler som tömkört i många år och har vana och erfarenhet :) Ett litet tips om du är intresserad, är att fokusera just på hur hästen rör sig. För du lär dig att följa med, från backen. Hästen svarar också, när den väl är införstådd och bekväm med tömmandet, på hur DU rör dig. Tillsist kan du på en bekväm och avslappnad häst, tex ta ett "galoppfattnings språng" själv på backen, och hästen mimar dig. Samma sak om du vill öka, eller minska - eller vad du än vill göra, även mer avancerade saker: hur du rör dig, och hur hästen rör sig, kommer synkas, och ni svarar på varandra.

Jag rekommenderar dig att skaffa en gjord som ligger bra! Att tömma utan gjord är mkt svårt. att gjorden ligger bra är även väldigt viktigt för att hästen ska kunna slappna av och känna sig harmonisk under arbetet. satsa på en bra gjord, du kommer märka skillnaden direkt.

:)

jag tycker du är duktig trots att du reagerar på kritiken, att du finner dig lite, och kan vända om skeppet lite och ställa ngra frågor och kanske tänka lite på tips du fått. Det är inte så lätt alltid när man får kritik.

Senast ändrad:

Jag tror inte en bra gjord hjälper, hon har sadelgjordsläget LÅNGT FRAM, och allt glider fram över manken, väl där så glider det åt sidan, förstår inte hur detta skulle kunna hindras av en bra tömkörningsgjord?

dessutom har jag precis beställt en ny sadel, så för tillfället får det vara lite måtta på utgifterna.

Hur vet man att det är en bra tömkörningsgjord då? jag har mest tömkört i selar (både bröst och lokselar)

jag är inte omöjlig och framförallt inte långsint (kan ju bero på att jag om 5 min har glömt vad bråket handlade om :crazy:) i verkligheten då alltså, på buke är det lättare att följa :D

Nu kan jah inte rida Dacke förrens Hovslagaren har varit ute och satt på framskor :( ringde för 2 vecdkor sen men då var han sjukskriven, ringde i går i gen men då hade han ännu inte kommit i gång.. :(
så jag fick nummret till en annan hovslagare och ska ringa honom i dag för i går hade han inte almenackan med sej.. Hua va jobbigt att vara beroende av andra människor! Men som sagt hoppas han kan komma nästa vecka!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
638
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 026
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 600
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund