Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Först skriver du att hästen inte ser glappande o ibland fastnande töm som ett problem.
I nästa andemening har båda hästarna svårt att acceptera bettet.

tror du att det är en slump?

försök att få en jämn kontakt så ska du se att de lär sig att tycka om ett mjukt stöd.

Får jag uttrycka lite sorg över tråden?

De andra årgångstrådarna får vara i fred från diskussioner, det vore roligt om den här också kunde få handla om de dagliga framgångarna och motgångarna utan att det svävar iväg i flera sidors diskussioner.

Det är litegrann därför jag tycker årgångstrådarna är så roliga, för här slipper man detta tjafsande om hur man ska göra, i oändlighet.

OM det finns någon speciell fråga att diskutera, kan inte det tas i egna trådar?!

Som det är nu är det o-överskådligt att följa de 05: or som finns i tråden om man inte är intresserad av de här diskussionerna om hur man gör "rätt" och hur man gör "fel".
Det är en sak att fråga hur andra gör med sina 05: or och att folk förklarar varför man gör så, det är ju lite syftet med tråden, men diskussioner i övrigt = Aja baja.

Annars lär vi ju starta en ny 05 tråd! Tråkigt, tycker jag!

Jag förstår hu du menar, MEN nu var det ju så att Kimmis bad om råd, som jag förstod det. Och det tycker jag den här tråden är jättebra till, bolla idéer och hjälpa varandra. Sedan blev det en jäkla diskussion av det hela, men jag tycker ändå det håller sig inom hennes grundfråga, sas.

Kan inte du berätta hur det går för Lejonhjärta?

nej det är ingen slump, hästen har problem med bettet, oavsett stöd eller inte, och det är fakta.

hon har helt enkelt inte plats för ett bett som är så tjockt som jag har, det tunnaste jag hittade då.

i övrigt har hon inga problem med bettet.

om du har läst så har jag skrivit att jag inte tror jag klarar fast kontakt på ett bra sätt, jag tror jag lätt blir hård i handen samt att jag inte kommer hänga med och hon kommer få ryck i munnen, som resultat av detta kommer hon bli stressad och bara springa runt med huvudet rätt upp. (och btw kommer svansen inte vara lika hög då)

jag har dock bestämt mig för att pröva idag, jag kommer sannolikt skriva att det gick till precis som ovan, och sen återgå till mitt sätt tills min tränare fixar henne :angel: och sen kan hon gå balanserat på lång töm. Valacken har jag inga problem med, men Pselma är så flaxig med huvudet, hon kastar så dant med det när hon har kul (vilket synns på videon)

Amk Ja det är ssvanskappa på lokselen... men jag tror inte den passar henne så bra, men det kanske inte spelar så stor roll när hon inte ska dra med den?

Är inte tråden till för diskussioner? då ber jag så hemskt mkt om ursäkt! hädanefter ska jag bara lägga in och vill jag ha komentarer får jag starta en egen tråd.

Som jag tidigare skrev så har Brixie fått ringorm....:cry: så här skuras det för fullt.

Även Brixie ska ju badas. Har aldrig duschat hela henne förut men nu va jag ju tvungen. Ställde ut henne på stallplanen och satte på vattnet och hon bara kollade lite på mig och sen va det inge mer med det!!! Hon stog helt still ett tag och sen gick hon lite för att stanna igen och njuta av duschen :love::love::love: Hon är verkligen en klippa min lilla tjej.

Jo jag förstod att Kimmis bad om råd, självklart är det bra med sånt. Känns som om det är svårt att begränsa, självklart ska man kunna be om råd, men jag tänker att de här "diskussionerna" som uppkommer inte hör tråden till - vet inte hur man borde "Begränsa" det hela? Det är tråkigt om tråden får lite "hårdare" prägel. Tycker faktiskt inte kritik direkt hör hemma här....? Men det är mest en känsla jag har. Söker man att få kritik på ridbilder till exempel så kanske man borde starta en egen tråd?

Mycket roligare med dagliga uppdateringar om våra 05: or, bilder och filmer och en massa hejarop....;) Då får tråden fortsätta vara så positiv och inspirerande som den varit!

Tänkte skriva om hur det går med Hjärtat om en liten liten stund, försöker ladda över bilder först bara...

Så en uppdatering om min lille plutt!

När man är så kaxig och icke-ödmjuk som han, så råkar man rätt ofta i trubbel..så nu har han fått en sparkskada igen.

Tog med honom till inlandet för en liten semestertripp (skulle vara gårdsvakt åt en vän) där han skulle få kurtisera med ett par damer i några dagar. Som en nyttig upplevelse inför framtiden... Ingen av damerna var brunstiga, så inga betäckningar. Men Hjärtat har förstås varit rätt "på" och råkat i bråk stup i ett. Jag har givit det tid eftersom han måste lära sej...

Så nu får vi se om vi kan åka på utställning imorgon. Är i alla fall anmälda till treårstest i SUndsvall den 13:e. Anmälningstiderna som stod i proppen stämde inte :banana: Så det ser vi fram emot nu, dock måste vi åka till ridhus och löshoppa några gånger, han har inte löshoppat på hela sommaren. Men löshoppades såpass mycket i våras och var så gott som "klar" inför treårs då, så jag är rätt lugn. Ska väl bara uppdatera kunskaperna lite.
OM nu den här sparkskadan (på samma lår som förut i sommar) ger med sej så fort som jag tror då.

Bilder från dagarna med damerna;

23036385.jpg

Så här arg kan en märr och en hingst bli om de inte "vill" samma sak...;
23036827.jpg

:love:
23036828.jpg

23036832.jpg

Kommer fler bilder...

23036829.jpg

23036830.jpg

Han står i en nerförsbacke och ni får ursäkta min snygga min/klädsel...
23036831.jpg

vad fin han är! hoppas ni kommer iväg på treårstest:)
måste säga att vad grymt snygg han ser ut på näst sista bilden, den när han stegrar! :laugh: där ser han inte liten ut minsann..

i nya stallet fortsätter allt gå bra :) han älskar sin utebox där han kan holla koll på vad som händer på gården, vilka som kommer och går osv. han står alltid och kikar så nyfiket.

igår red vi för 4e gången sen flytten, själva igen har bara haft sällskap en gång. han gnäggar lite i början men när man väl kommer en bit in i skogen lugnar han ner sig och blir den vanliga Dörren :)
igår var jag mäkta stolt över honom, vi red en runda i skogen som man sen måste skritta ca 1 km längs en trafikerad asfaltsväg (om än liten med fartgupp och hast.30km/h)
vi mötte flera bilar både bakifrån och framifrån och det gick hur lugnt som helst! som tur är kör alla bilar väldigt lugnt på denna väg.
väldig stolt då vi knappt ridit längs trafikerade vägar alls innan.
:)

det är väldigt härliga ridvägar här iallafall!
DSC00734.jpg

Dörren går just nu med en c-ponny valack
DSC00724-1.jpg

DSC00736.jpg

Hehe :) Jo, det har du ju helt rätt i. Jag tror att sadeln placerar mig lite fel faktiskt för jag sitter inte stadigt på 4-åringen heller. På honom red jag i dressyrsadel för första gången häromdagen och :idea: vilken skillnad! Helt plötsligt satt jag som gjuten och skänkeln flyttade sig ingenting i önödan. När jag satt stabilt och i balans blev även handställningen ungefär 90% bättre.

Treåringen är jag dock lite skeptisk till att lägga på dressyrsadel ännu. Jag har inga belägg för det då det inte borde göra någon skillnad mer än att jag sitter bättre.
Jag tror att jag är rädd för att sitta för tungt på henne trots att jag rider lätt. Som sagt har jag ju precis satt igång henne och hon är inte särskilt stark. Men jag får väl se hur jag gör.

Min tränare ska i alla fall komma ut snart så jag får lite hjälp, mammas kompis som är instruktör tipsade mig lite när jag red häromdagen och det gjorde nytta. Tack för dina svar!

Mvh Jate Volim

Trist att du tycker att ställa frågor och be om råd och få kritik när man ber om det inte tillhör denna tråden. Nu håller jag iof med om att det blev rätt uttdraget, men om det är en vanlig tjatt tråd så borde den väl isåfall ligga på gnägg? och som sagt, Kimmis verkar ha samma inställning själv, dvs vara medveten om att hon faktiskt bad om råd och VILLE ha synpunkter. synd om folk blivit störda i tråden, ska hålla käften härmed.

Det har ju varit en sadeldiskussion i tråden redan ang dressyr eller hoppsadel.

Idag la jag på 3-åringen dressyrsadeln första gången men red med kortare läder eftersom jag bara rider lätt och står i fältsits.

Jag satt märkligt nog "närmare" på honom(har iofs cc dressyrsadel men det är hoppsadeln också:confused: men märker ingen sån skillnad på stoet.)

Lilla unghingsten var fö övermodig idag, vilket han inte brukar vara, börjar bli stark och dessutom "kille" och faktiskt fick jag lägga till spö på den söta lilla rumpan:cool: ett par gånger när han blev för säker i korken:angel:
Men jobbade bra och det känns att han är starkare och vi kräver lite mer, fler övergångar, böja lite på volt emellanåt, några steg i svag öppna, några steg sidvärts ibland. Tempoväxlingar, tempoväxlingar.

*KL*

Hoho, gissa vem som kommer från samma lilla skånska håla som Rolf-Göran Bengtsson ;)

Jag är så sugen nu när jag läser att alla börjat med sina igen. Tycker dock att Avalon är värd iaf 2 månades sammanhängande sommarvila och jag får snällt hålla mig ett tag till.

Var dock i ridshoppen idag och köpte ett ludd till min tömkörningsjord. Hittade ett par bruna ridstövlar, märket Pioneer. De var SÅ sköna! :love: Jag som inte är någon konsekvent stövelanvändare behöver inte några fleratusenkronorsstövlar och dessa kostade inte mer än 2.200:-. Tänkte höra om det är någon som har någon erfarenhet av dessa stövlar? Hittar tyvärr ingen bild på den specifika modellen men Pioneer i allmänhet får ni gärna berätta om ifall ni har erfarenhet av dem.

kl

Vad är skillnaden mellan dressyr- och hoppsadel på en unghäst? Förstår att man rider lätt mer och står i fältsits och då kan en hoppsadel passa bättre, men samtidigt får man (iaf jag) en bättre och stabilare sits med en dressyrsadel utan att man för den sakens skull behöver sitta ner.

Är det är rent praktiska skäl eller har det med sadlarnas viktplacering/tyngd att göra?

(rider själv med allround-hopp då det är lättare att hålla sig kvar vid ev bocksprång samt passar bättre för lättridning och fältsits).

Säger det igen; han verkar ha ett riktigt härligt temperament, Dörren! :love: Snygg är han ju också...

Jo, han gör sej betydligt större ibland, så man inte kan tro att han mäter 119 cm över havet. Som de sa på avelsvärderingen; mycket bra hingstkaraktär :angel: Med andra ord; mycket testosteron som pumpar runt.

Min pv skrattade gott när vi gick förbi hagen med märrarna ut på en promenix, den lilla ponnyn blir flera dm högre och dansar fram, som pv säger.

MEN jag måste ändå ge honom cred för han håller sej hela tiden på löst grimskaft och så fort vi kommit förbi hagen så släpper han det och promenerar nästan bättre än annars (då han kan bli lite uttråkad) med ut i skogen. Arbetsviljan är underbar och han är där trots att hormonerna pumpat runt så mycket alldeles nyss.

Han fick stå ensam inne i stallet också i perioder för att vila upp sej, och det köpte han utan knot, ställde eller la sej att sova. Inget skrikande eller gnäggande. Jag har haft (och har, tänker på min islandshäst) hästar som varit mycket dåliga på att vara ensamma och det är verkligen drygt, så jag gläds skitmycket åt att han är så cool med det.

Ja, jag kan inte sluta skryta om honom, älskar den lille :love: :love:

Himmel vad charmig han är din lille pojk! :love:
Ska bli kul att se honom i Sundsvall,
men taroch bokar in Anna som vår hjälpreda va? ;)

Fastjag och mitt lilla monster var osams riktigt igår, första gången :crazy:
Han ville inte gå i vänstergalopp när skulle longera honom.
Men till slut så, både han och jag var svettiga :angel:

*kl*
Igår promenerade Tibbe och jag en runda, var tänkt att vi skulle rida den idag och då vi aldrig gått den innan och det är en mjuk väg mellan flera åkrar ville jag kolla hur han reagerade först från marken :p Men han reagerade inte alls, gick lugnt bakom stannade och backade på kommando och lyfte inte ett öra fasst fåglar flög ut ur buskarna brevid :love: Tyvär blir det nog ingen ridning idag då det har spöregnat hela dan :(

Så en fråga har någon här börjat täcka sin pålle ännu ?
Tibbe har fått gå med regntäcke i ca 1 vecka nu och kommer hålla honom täckad från och med nu. Är till och med så jag funderat på ha fodrat under nätterna på honom.

Min pålle har aldrig gått med täcke men det är väl tänkt att han ska börja med det nu i höst, mest bara för att han inte ska bli så skitig och så för att han ska hålla vikten. Idag var första dagen han fick komma in pga. regnet, alla hästar togs in och då lämnades såklart inte han kvar ute. Har bara fleecefodrat regntäcke men funderar på att införskaffa ett som inte är fodrat, det är ju trots allt ganska varmt ute fortf. här nere i Skåne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
638
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 027
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 600
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna