Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Jag planerar att ta in min fr.om 1 september.

Urkella: Jag har två hästar i Torna Hällestad och en i Östra strö, så vi lär ha samma natttemp. :)
Jag tänkte väl mer på att det är nog inte riktigt lika kallt här nere om nätterna än som det är för folket uppåt i landet.

näää, i natt hade vi två grader ute!
Brrrr!!
Mina går ute än för att stallet är inte färdigt än, men det är bara boxdörrarna som fattas nu! Så fort de kommer på plats under denna vecka så ska hästarna in.
De fodras med hö inne i lösdriften på nätterna så att de håller sig där så länge som möjligt. Plus att jag lagt ut ett tjockt lager spån på golvet så de har iaf torra liggplatser.
Inga täcken än mer än när det är ihållande regn. De har nu fått komma upp till huset och vinterhagen nu just för att det underlättar täckesbyten osv.

Men jag längtar tills de ska få komma in! tycker det är mysigt att mocka och sen släppa in dem i en torr och mjuk box, fodra, borsta och stå och lyssna på deras tuggande... mmmm... och så blir det mer kontakt. På betet blir det mest lite borstning nere i hagen under vilodagarna för jag ids inte släpa dem fram och tillbaka. Men nu ska det bli gosa av!

(och stallet blir såååå fint!)

*KL*
Galoppade lilleman lite mer i lördags än vanligt, han fick löpa två varv på en stor täkt som är rätt kuperad, uppförsbacke på höger sida men är plan på vänster så man kan galoppera runt den ändå- Han skötte sig exemplariskt och det märktes att han tyckte det var både skönt och roligt. Han har blivit så jäkla laddad sista tiden så det kändes att han behövde "springa" av sig lite.
Red dressyr igår och han var fortfarande lika laddad och gick runt och skrek efter sin lilla gula kompis.
Men han går väldigt stadigt i form nu i alla övergångar utom till galopp ;-) Men nu fattar han iaf galopp och galopperar friskt och söker sig även nedåt där. Sista galoppen blev riktigt fin. Testade även sidförande i trav och det gick fint även om lite vingligt *ler* Han gick så bra hela tiden så det blev inte så långt pass. Roligt!! nu ska galoppfattningarna befästas ordentligt bara. Vi har lite problems med dem. Fattar alltid i ett hörn, men han slängtravar ofta innan galoppen kommer och DET är inte roligt. Tycker mig ha provat många tips och trix men nån som har några idéer??

Alltså jag tänkte bara att andra unghästar är trotsiga i vardagssituationer som när de leds, skos, eller vad som helst.
Att inte vilja ta ena galoppen vid longering är en originell situation att ifrågasätta ;) :D

Apselut!! Ska låna pappsens kamera någon kväll, själv har jag lyckats sabba optiken till min systemkamera... dyyyyyrt....

*KL*

Idag kunde jag inte hålla mig när jag var nere i hagen hos Avalon så jag tog på repgrimman och gick upp med honom i paddocken. Vi övade på att stanna och starta, som vanligt. Han följer mycket bra och det är kul när han springer efter en, nästan på framdelen, när jag kutar runt i en liten cirkel :) Han kunde stå 2-3 m ifrån mig och stå stilla, med lite undantag för snusande i gruset. Där va en stor vattenpöl mitt i paddocken och jag skulle bara prova och se vad han gjorde om jag manade på honom över den... han ställde sig mitt i den, flängde runt med överläppen i vattnet och stänkte som en tok med frambenet :rofl: Snacka om att jag blev förvånad när han aldrig någonsin velat gå igenom vatten innan!

Vi klarade också att stå alldeles lugnt i den "läskiga" hörnan där han i 9 fall av 10 skyggar när vi rider.

Han är superduktig när jag har 100% koncentration på honom, men kommer någon och ska prata med mig samtidigt så tappar jag, och då också han, fokus. Det är ju inte så konstigt att det blir så men jag är ändå nyfiken på om det är någon annan av er som känner igen sig?

Så har vi det oxå. Brixie behöver mig för sig själv ;) nädå skämt och sido men hon vill ha lugn och ro när vi gör något annars tappar hon fokus och kan inte stå still. Sist när jag skulle rida ihop med 2 andra så skulle vi sadla nere vid hagen och sitta upp där. Då kickade hon åt mig 2 ggr och gick undan när jag skulle sitta upp och det gör hon inte när vi är själva. Är som om det blir för stressigt inombords hos henne när det blir för mycket runtomkring, för hon blir inte tokig eller nåt utan bara går runt runt runt.

Våra hästar går än så länge ute dygnena runt utan täcken. Dom har alla tillgång till ligghallar eller uteboxar om det är dåligt väder. Skulle det vara riktigt dåligt så tar vi in dom bara för att dom ska kunna vila ordentligt ibland.

I alla fall så har jag ridit mitt första längre pass idag på lill skruttan (länge för oss är 20min). Hon var såååå duktig. Jag red ut med hennes mamma Danica och min kusin. Hennes mamma var lite prillig och skuttade för diverse småstenar osv. Men Darlica tog det hela med ro. Hon stannade dock till och tittade på en traktor som höll på att planera på en tomt. Men sedan skrittade hon lugnt vidare medans hennes mamma studsade lite av och an. Hon är otroligt lugn måste jag säga. Nog för att hon har nerv, men hon har alltid varit kontaktbar än så länge.... hihihi

När vi travar så tycker jag dock att hon söker sig väl mycket neråt, gör era hästar också så? Hon ligger inte tungt i handen eller så, men hon vill gärna ha näsan ända ner i backen om hon får. Ska man se det som ett gott tecken? Hon är aldrig bakom lod men vill gärna trava med "jätte" lågt huvud. Ska se om någon kan fota eller filma oss nån gång. Att hon söker sig framåt neråt ok, men nån måtta ska det väl ändå vara? Hon drar ej tygeln ur handen men det känns som hon vill gå med huvudet vid knäna om hon skulle få bestämma själv.

Länge sedan man var ut på Buke nu och här är de sig likt ser jag, både possetivt och negativt. Är en periodare som kommer och går här på buke.
Har läst igenom lite av den här tråden och måste erkänna att de ligger mkt tjafs här, tycker de är jätte bra att diskutera men man måste också inse att alla tycker och tänker olika.

Har själv två st 05or hemma hos mig, en som är min egen och en som är bara för inridning hos mig.
Går jätte bra med de två arabstona.
Min egen så rider jag för fullt, hon är grundriden nu men allting är utan massa krav och endast kortare turer på max en timme.
De enda som är med henne att hon går väldigt sakta men de blir nog bättre med tiden.
Den andra damen kom till mig i mitten på juni och hade då bara gått i hage och är nu helt van med sadel och träns, mkt hanterad från marken och går att rida henne skritt och trav men har fortfarande massa jobb kvar på styrningen.Allting får ta sin tid.

Sedan tänkte jag svara på de som många diskuterat.
Har 3st araber och en liten ponny.
Har mina hästar på utedrift och de går utan täcke i princip jämt. Enda gångerna jag lägger på täcke är efter en rejäll träningstur så hon blivit svettig men spolar då av henne först och sedan på med täcke tills hon torkar upp och så sedan tar jag av de igen och sedan mitt på vintern när de är mer än 20grader kallt eller väldigt kallt ute med blåst och snö annars aldrig.
Har aldrig varit några problem bara de får vänja sig suksesivt med att gå ute. Vindskulet använder de faktiskt mest på sommaren då de är hett. Förstår inte dem som har täcke på jämt till och med på sommrarna när de är jätte varmt ute okey de som inte vill att hästarna ska få päls de förstår jag exempelvis travarna.

Min egen så rider jag för fullt, hon är grundriden nu men allting är utan massa krav och endast kortare turer på max en timme.
Blir konfunderad:confused:
Rids för fullt- en 3-åring.:crazy:
1 h. ridning är mkt för en 3-åring o varför skulle kravlös ridning vara bättre? Belastningen på ryggen är densamma o BÄR den upp sin ryttare med muskler är det givetvis bättre.

Hellre mindre ofta men med kvalité.:cool:

Min har täcke när det är ihållande regn eller så tar jag in honom från betet på natten så han får torka upp.
På vintern kommer han ha täcke de dagar som det blötsnöar eller är typ 15-20 grader kallt eller blåser en massa. I vintras när jag köpte honom fick han ha fodrat regntäcke på sig jämt ute och i stallet hade han en fleecefilt på sig för han var så mager och jag ville att energin skulle gå åt till att lägga på hull inte att hålla sig varm.

Gammelponnyn som jag har på foder hade nog med sig typ 15 täcken *rädd!* Han kanske får gå mer täckad, beror på hur han tar vintrarna här uppe i norr. Han är ju stockholmare så han kanske tycker det är himlans kallt och snöigt här.. å andra sidan slipper vi den där råa, fuktiga vinterkylan som biter sig fast i benmärgen. Bästa vädret är 10 minus, sol och en meter snö!

vilken god lurvtuss! hoppas min treåring oxå sätter rejäl vinterpäls!

Blir konfunderad:confused:
Rids för fullt- en 3-åring.:crazy:
1 h. ridning är mkt för en 3-åring o varför skulle kravlös ridning vara bättre? Belastningen på ryggen är densamma o BÄR den upp sin ryttare med muskler är det givetvis bättre.

Hellre mindre ofta men med kvalité.:cool:

Jo de jag menar då är att vi är ute en timme absolut max ofta är de bara en halvtimme som jag sitter på ryggen och från början satt jag på ryggen endast 5min och har ökat succesivt.
De jag menar med utan krav är att hon inte behöver gå i form och på volter och sådant utan bara ute i skogen.
Muskler har hon då hon har gått som handhäst sedan hon var 2år.

(hittade din avatar på ett helt annat forum än buke, vad "fel" det såg ut *skratt* man känner ju igen den som "axel på buke")

Alltså jag tänkte bara att andra unghästar är trotsiga i vardagssituationer som när de leds, skos, eller vad som helst.
Att inte vilja ta ena galoppen vid longering är en originell situation att ifrågasätta ;) :D

:rofl: jasså var det så du tänkte.
Mjam en han är ju lite knäpp,
sen är han ju löjligt snäll och så här hemma.
Lite stökigare borta med massa spännande andra hästar.

Denna tråden tycker jag dock har varit väldigt "gnällfri" fram tills alldeles nyligen. Detta är ju den 3:e tråden vi skapar om -05'orna och jag kan skriva under på att det finns MÅNGA trådar här som är mer fulla med tjafs än var denna någonsin kommer bli.

ja jag instämmer helt! tycker att vi har haft en väldigt bra stämning i tråden tills för några sidor sen, men det är väl inget som hindrar att vi fortsätter med vårat trevliga sätt att diskutera. :)

underbart bra går det nu :) idag var en kanonfin dag ur ridningssynpunkt. han kändes så fin idag och vi övar just nu mest övergångar och galoppfattningar.
hittat något som passar honom bra och det är 10 steg skritt-10 steg trav-10 steg skritt-halt- osv osv och lägga in halterna lite hur som helst där emellan.
det är så härligt för han blir så koncentrerad och gör halt bara man sitter till lite extra i sadeln :laugh:.

igår lärde han sig skrittmaskinen, för vi har ju en sån här lovely i stallet:
DSC00709.jpg

DSC00739.jpg

det var lite läskigt i början men sen gick detbra :)
han kommer få gå i den en gång i veckan (det ingår i hyran).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
638
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 031
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 604
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka