Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Beundrar dig som handlar allt så billigt utan att skämmas för det! :bow:

När jag bara hade 1 häst, Avalons mamma (Athena), så kunde man ju skämma bort rätt bra med dyrbarheter. Jag har insett att det inte riktigt funkar när man har 3. Så nu ska jag öva på att shoppa billigt och kvalitativt :)

Gud va glad jag blir! :bump:

Ja hon är liten, mättes till 156 cm på treårs men tror att hon har vuxit lite till. Mammans avkommor växer som sagt sent så jag hoppas på att hon iaf landar på över 160 cm.

Hon är efter Quite Easy.

Här kommer lite nya bilder på mej och min 3 åring. hon har nu precis satts igång efter sin "mamma ledighet" =) å hon älskar att vara igång igen. dock så har hon växt ur sadlen så det är till att rida barbacka till hon e igång å sen köpa sadel. men de e inga problem. jag red in henne barbacka med så spelar ingen roll =9 hon tycker de e skit kul =) Hoppas hon växer några cm till. Nu är hon 157 cm å högre bak så lite högre hoppas jag på =)

23170438.jpg

23170740.jpg

23170562.jpg

Jisses var en evighet sedan jag var in här...vad kul att läsa om vad alla gjort.

Kan ju berätta vad jag gjort....skrev ju tidigare i tråden att min kille åkt på klinik eftersom han varit svullen kring kotan...lymfangit...och den läkte bra men så fick han en annan svullnad kring kotan..helt annan form och jag åkte direkt till kliniken..här chansas inget och då gjordes röntgen men där såg allt fint ut (tack och lov) lymfangiten hade mycket riktigt gått ned men han hade av någon anledning fått kotan inflammerad...så eventuellt måste han sprutas men veterinären ville inte spruta en så ung häst om om man kunde undvika det så han fick medicin och ska nu vila i ett försökt att få eländet under kontroll med konservativ behandling...han har vilat ett par veckor och vi ska snart på återbesök. Benet har börjat se bättre ut men det går sakta men inflammationer kan ju ta lååång tid. Är glad om vi slipper spruta honom för som veterinären sade är brosket ungt och inte lika hårt och all cortison försvagar...+ risken att få in skit i leden....

Hoppas ni haft en trevligare sommar och början på hösten. Vi kombinerar nu sjukvila och unghästvila och han är duktig....förutom att han kom på hur man lyfter grinden av gångjärnen på sjukhagen så är jag imponerad av hur väl han tar detta...

Ha det bra på er!

Gud va glad jag blir! :bump:

Ja hon är liten, mättes till 156 cm på treårs men tror att hon har vuxit lite till. Mammans avkommor växer som sagt sent så jag hoppas på att hon iaf landar på över 160 cm.

Hon är efter Quite Easy.

Oj, honom och hans avkommor gillar jag:idea: Undra på att den såg så fin ut:bow:

Det är många små treåringar här:D Även lilla hingsten jag rider. Men han växer sent, som pappas avkommor gör. Dessutom har jag insett att stoet och en nu 6-årig valack var lika små vid 3 år (knappt 160 ens) men är nu 166 och 165 så det händer mycket mellan 3 och fem ungefär.

Uppfödaren till min treåring har kvar en avkomma som är 8 år nu och han mättes till 159 cm på treårs och nu är han närmare 170 cm. Växte mellan 5 och 7 år!! Så fortfarande finns det hopp ;)

Detta är min första QE avkomma men hon är över förväntan och lite till :D. Otroligt lätt att ha att göra med och har varit en barnlek att rida in. Väntar bara på bakslagen nu :angel:

Här som folk nästan inte vågar använda dressyrsadlar för man blir för tung/för nära på hästen...
själv skulle jag åka i backe direkt om jag red barbacka å inte vill jag trava å galoppa i nedsittning heller på min treåring:grin:

Ja OQ ger hemskt vackra avkommor och bra modeller! och jag tror att alla jag pratat med så har avkommorna väldigt bra temperament - vilja men inte elaka eller nerviga!

Hon ser mkt större ut än 160, men det beror kanske just på modellen! Hoppas min oxå växer mellan 5 å 7 :D

Äh, man kan väl inte skämmas för att man handlar billigt?? det är väl ett jättebra beteende att vara EKONOMISK :D *skrattar!*

Jag har aldrig haft något behov av dyra prylar, det som skiljer är ju ett märke bara. Visst kan det skilja i en del kvalitet, men hur många använder samma träns i hur många år som helst?? oftast så vill man ju byta innan och köper man billigt så kan man ju unna sig nya prylar lite oftare! :D

men något jag verkligen önskar mig är att ha råd att köpa den absolut perfekta, utprovade, fina sadeln för just mig och min häst! fast återigen, skulle det råka vara en begagnad sadeln för 2000 kronor så blir jag ju överlycklig, strunt samma om det inte är nått häftigt märke på den :D

Jag ska försöka bli som du, det känns faktiskt ganska spännande! ;)
06.30 på lördag morgon går färden upp dit. Ingen sovmorgon här inte!

Igår gjorde jag och pållen åter igen lite ledövningar. Det regnade rätt bra en han va tapper och försökte vara till lags. Jag skrev ju i förra inlägget att när vi kommer ut ur paddocken så tappar han fokus och vill bara gå ner till de andra i hagen, detta rådade jag bukt på igår. Han började ha huvudet högt och gå förbi mig. Jag stannade honom backade honom och gick sen fram igen. En gång snodde han runt mig och jag lät bli att dra honom i grimskaftet. Istället stannade jag honom med rösten, lät honom stå med rumpan mot hagarna och så slappnade vi av (jag gjorde djupa suckar och blåse ut luft). När vi skulle gå igen då hade han bråttom och jag stannade honom igen, ville ha honom till att backa men då protesterade han. I detta lägen ansåg jag att han visste precis vad jag menade, men lyssnade inte. Han fick en lite, väääldigt liten, snärt med skinnflärpen på grimskaftet, på bogen. Då backade han och sedan gick vi framåt igen. Och sedan lyssnade han otroligt! Stannade bums om jag bad om det, backade bara jag vände mig om och tittade på honom och gick sedan fram när jag bad om det. Jag tror att eftersom mitt "nya" sätt att hantera honom är genom att inte röra honom, så får de få gångerna när man måste röra honom mycket störa genoslagskraft. (Därmed inte sagt att jag aldrig rör min häst, vi gosar mycket. Nu syftar jag på rycka i grimskaft etc.)

Och senare på eftermiddagen när han skulle gå in, gick vi i vanlig grimma och han traskade på jättefint! JAG stannade kanske 5 gånger och gick sedan fram igen. Detta resulterade i att han själv, som han alltid gör annars, inte stannade en enda gång på eget bevåg. Det känns som om vi börjar komma någon vart faktiskt...

Senast ändrad:

Vad roligt att han lyssnar bättre och att du kommer på nya knappar hela tiden för att förfina kommunikationen!
Min är "tyvärr" inte så där känslig som din, han har inga nerver över huvudtaget :grin: Han är så där loj på nått sätt, liksom halvseg i hanteringen, dvs reagerar inte för så mkt, han bara lunkar på i sin grimma...
Fast det är ok för min del så länge han inte är så trubbig när man rider. Han bryr sig inte om andra hästar i hagar, ridhus eller dyl. Han kan blåsa upp sig lite men han tappar aldrig fokus eller koncentration på vad jag gör/är/ber honom om. Han har börjat skrika efter sin nyvunna kompis när vi rider iväg, men han går fint på tygeln å skriker samtidigt :p
Häftigt att hästar kan vara så helt olika tycker jag! Jag hade en jättekänslig liten missförstådd valack på 155 cm för ett par år sen. Fast han var inte det minsta dominant, bara väldigt känslig. Han fick man ju hantera på ett helt annat sätt än den stora buffelvalacken jag hade senare! men det är det som är tjusningen, att träna på att vara lyhörd och mottaglig själv, att ha känsla och kunna läsa sina hästar och det har ju du tydligt lyckats med på din! :bow: och att sen lyckas omvandla hästarna till trygga/lugna/stabila/uppmärksamma varelser! :love:

Lycka till på din börjes-resa och du ska se vad mallig du kommer vara när du kommer hem med en massa fynd! :p (förhoppningsvis!)

Det där med känslighet kan dyka upp en dag, tro mej! Min var filbunken själv fram till treårstestet, sedan var det slut med det. Han var ju hingst ganska länge och det gjorde ju sitt såklart. Men nu märker jag att han och hans mor är precis likadana, och hon är en väldigt känsig madame. Om du vill byta lite nervighet med mig så går det utmärkt ;)

Nästa gång vi har hjälp med ledövningar så ska jag försöka lära mig mer om mitt eget kroppsspråk. Hur jag bjuder in min häst, hur jag ska röra mig i olika situationer etc. Man har ju inte så bra kroppskontroll som man tror :angel:

Tränar du ledarskapsövningar med din? Han icke-nerviga sätt kan ju ha att göra med att han erkänt dig som enväldig ledare, isåfall är det du som har hittat rätt knappar, och inte jag :)

Ja min var ju hingst nästan lika länge som din,(april i år) fast han var mkt jobbigare som hingst än vad han är nu - buffligare, naffsigare och surare liksom. Och DÅ jobbade jag väääldigt mycket med ledarövningar eftersom han hela tiden försökte ta över väldet :eek:

Idag gör vi inte så mycket eftersom han redan beter sig så som jag vill, han följer mig, stannar när jag stannar, går när jag går, backar om han behöver. Jag flyttar inte på honom "bara för att" eftersom det är ett väldigt dominant beteende och jag vill inte bossa honom i onödan :)
Om han en dag försöker dra i grimman eller försöker gå förbi, då kan jag säga "äähh, hörru, back!" å lägga lite tryck i grimman så han backar ett steg. Så jag vet inte, dels har han blivit trubbigare av kastreringen skulle jag tro, och dels så vet han väl sin plats kanske...

Apropå att känsligheten kan komma. det har jag faktiskt märkt i ridningen. Han har alltid varit känslig och lyhörd men nu går det nästan till överdrift :crazy: Jag får bara TÄNKA Halt och räta lite på mig, då stannar han mjukt å behåller formen och stödet i tygeln. Om jag sitter till och dessutom tar lite i tyglarna så slänger han upp huvvet å rycker. Lika om man ska fram, jag får TÄNKA fram och ge liiite hjälp med sätet, då går han mjukt fram. Men om jag gör för mkt så blir han flaxig. Funderar om det kan vara tänderna men känner inget å ser inget och han söker ju självmant stöd i bettet i alla gångarter bara man är mjuk.
Ovant men självklart ett angenämt problem egentligen, bara jag får till det:cool:Många gånger kan jag ta i lite för mycket :grin:

har du kollat tänderna på honom? din häst verkar vara väldigt fin och mjuk att rida, men att han slänger upp tyglarna när du ta i bettet är ett tecken på att något är fel.. (eller bara torts :p) Men när jag red dacke innan så slängde han med huvudet när jag tog i honom,( och men mjuka händer) så jag tog ut hästtandläkare och då hade han 2 små varjtänder som ställde till allt detta! efter att de togs bort har han varit superfin att rida och han söker stöd på bettet och man känner liksom ett sug efter bettet. det kan ju vara bra att kolla tänderna om du inte har gjort det förstås.

Tänkte kolla tänderna på min innan vi sätter igång igen. Har en liten undran också som ni kanske kan svara på...

Pållens yttersta framtänder har ändrat form och det ser nästan ut som om det växer fram en tand ovanpå dem. Alt. att det har fallit av en bit på vardera yttertand. Tänk er en tand där halva ytterskiktet lixom fattas.

Jag vet inte om det är så att nått nytt växer ut eller om något fallit av, men det vore ju märkligt om det skulle falla av på båda sidorna! Jag trodde inte att unghästar fällde framtänder?

Någon som har några idéer?

Just det ja, så var det! Då hoppas jag att min blir lugn som din när han coolat ner sig lite. Hur lång tid tog det för din att inte vara hingstig längre? Tycker inte min är direkt hingstig längre, bara som du sa, naffsig och bufflig.

Naffsigheten är jag lite fundersam med. Slår ni till dem på mulen när de försöker smaka? Vill inte få en huvudskygg häst men å andra sidan, inte en som äter på en heller...

jo de fäller framtänder, min gjorde det i vintras, ser precis ut som du beskriver! Om du vickar på den yttersta tanden så lossnar det. alternativt dra med tång. Jag försökte dra brosus men jag hade ingen hjälp och lyckades inte både hålla mule och tång å samtidigt hålla huvudet stilla... han tappade dem tillslut.

Det tog kanske två-tre månader innan jag märkte att "wow han naffsar inte längre och jag behöver inte passa mig!" och han slutade vakta hagen mot andra än mig... skönt...

ang naffsning så har jag faktiskt slagit till honom de gånger jag "hinner" (förjäkligt va snabba de är!!) har ingen huvudskygg häst. är man bara tillräckligt snabb och smäller till i rätt sekund så förknippar de smällen enbart med deras egen handling.

Apropå tandläkare så funderar jag på det. Men han har inga problem med bettet när jag kortar tyglarna, tar ledande tygeltag eller bromsar i galopp/trav. Det är just vid halten som han flaxar om jag tar för mkt. men han har alltid lite svårt med just halt, att komma in med bakbenen under sig I halten och UR halten - det är ju JOBBIGT. Men om jag märker ännu mer tendenser till flax så får vi ta ut tandis! just nu tror jag mest att det är jobbigt att sätta under sig och han är väldigt känslig och protesterar lite. men jag avvaktar och håller koll!

min polle har varit lite nafslg och som anni skriver så får han en lite smäll de gånger man hinner. men han vet om att det är fel så han liksom drar undan huvudet, men han är absolut inte huvudskygg eller rädd för mina händer när jag gör annat, det är bara det att när han nafsar till ja då vet han att han måste undan snabbt för att slippa stå sitt kast :p

Fäller han framtänderna nu först?? Det gjorde Brixie redan i vår/vintern. Men det är väl nå andra tänder som ska trilla nu va? lite längre bak....? Brixie har börjat krångla vid tränsning igen och det låter som hon tuggar grus när hon äter, så det är väl en tandsing som sitter på sniskan. :p

Idag har vi gått på stora svarta gummimattor som ligger på backen och dt va minsann lite spännande, men när matte gick så följde hon snällt med. :love::love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
638
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 026
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 600
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna