Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Jag saknar helt boxar här på min gård och jag kan sakna det också...väldigt mycket! För min egen skull så att säga, just för att få ta in dem och höra tuggandet av hö inne i stallet på kvällarna, få borsta igenom dem och mysa en liten stund varje morgon och kväll och så vidare.

MEN samtidigt vet jag ju också, att det där är ju min egoistiska önskan....:) Så då klarar jag mej bättre. Hästarna trivs kanon på sin lösdrift och har verkligen det hästliv jag vill kunna ge dem, och det känns ju bra. Jag ser så många fördelar med lösdriften att det är långt värt det att bli utan den där "stalla in på hösten"-känslan.

Hejsan alla ägare till "05 or" :)
jag har precis köpt min 3 åring, en d-ponny, underbar häst mycket hanterad, longerad, sadel och tränsvan och "hängd" på.
Dock lite osäker av sig, ska börja träna mkt NH träning och försöka få han stabil och lugn.

Har ni några bra tips inför inridningen? Hur jag ska gå tillväga, har hört om hästar som börjar "bråka och protestera".. och vill gå lungt till väga så ja förhoppningvis slipper sånt! :)

Fick ni någe bråk under inridningen?

Motsättningar och småtjafs får du nog allt räkna med. Talar nog för samtliga här när jag säger att ingen dag är den andra lik när man har med unghästar att göra :grin:

Min pålle flyttar in ikväll och det känns rätt skönt faktiskt. Det känns som man får lite mer struktur då. Igår fick jag hjälp med NH-träning och han var duktig som vanligt. Jag måste dock jobba stenhårt på att vara hans enda fokus och ni kan nog se framför er hur jag kutade runt på volter och serpentiner :rofl: Eftersom jag gått ifrån det "vanliga" sättet att hantera häst så har jag varit noga med kroppsspråk och röst, inte bestraffande beröring. Men igår när Eva hjälpte mig så insåg jag att det är inte hela världen att korrigera i grimskaftet, så länge det är konstruktivt och vi når vårt mål. Såklart utan att vara hårdhänt! Vi övade också på att longera honom i grimskaftet och ena hållet gick kalas, andra hållet funkade inte alls - han vek bara undan med bakdelen. Eva provade själv och det gick hur bra som helst - jag insåg då att problemet såklart låg hos mig. Mitt kroppspråk var inte tydligt nog. "Se hästen som ett facit" är verkligen en bra tanke, det hjälper en att inte tappa tålamodet.

Ang. nosgrimma så har jag en aschen dressyr-modell med tillbakaknäppning som sitter löst. Har hört att eftersom den inte är hel runt om så klämmer den inte där kindens insida kan ligga emot tänderna och bli sårig. Den är alltså väldigt löst spänd så den borde inte trycka emot nån annanstans heller. Och han gapar inte :)

Imorgon ska vi tömköra för första gången efter sommarvilan, wish me luck!

Senast ändrad:

Jag har haft min 05a hemma i en dryg vecka nu och känner mig som världens lyckligaste matte!
Han är väldigt trevlig på alla sätt och väldigt mogen och välbalanserad för sin ålder. Vilket förhoppningsvis talar gott inför framtiden!
Han är efter Ragazzo - Bernstein och hela 172cm i mkh.
Vi var ute på en liten premiärridtur idag och han skötte sig exemplariskt. Det finns så mycket gott att plocka fram i den hästen att jag blir helt sjuk och får tygla mig själv till det yttersta... :)

Några bilder på guldklimpen:
1. http://www.flickr.com/photos/tlieden/2817490381/
2. http://www.flickr.com/photos/tlieden/2818340776/
3. http://www.flickr.com/photos/tlieden/2818340492/

Snygg han var!

Tänkte höra med er hur ni fäster tömmarna vid tömkörning av -05'orna. För mig känns det mest naturligt att bara fästa tömmen som en längre tygel, dvs utan någon hävstångseffekt. Detta för att vänja hästen vid tygeltag och stöd i handen.

När Avalon protesterade så väldigt var han "inspänd" med tömmen, jag tror detta blev lite för klurigt för honom och det var därför han satte emot. Imorgon ska jag tömköra med helt vanlig tygel-fattning och i enbart skritt. Tänker att vi vill hålla på ett helt pass utan protest och då är det bäst att börja med något som han kan känner jag. Tänkte använda lite koner att gå serpentiner runt så han får en uppgift.

Berätta gärna hur ni gör! (Nu syftar jag mest på tömkörning på rakt spår och inte på volten)

:eek::eek::eek:

Har du köpt lilla Kosmos? Det måste vara samma Kosmos, är väldigt lika iaf!
Han kommer nerifrån landet eller hur?
Uppfödd på Ingelstorpskolan?:D

Jag kan inte annat än att hålla med... :D

Har endast longerat än, men när jag väl börjar tömköra börjar jag med tömmen längre upp.

Jajamen, jag köpte honom från Ingelstorpskolan! :) Fast han stod ju då hos Robert i Sävsjö på in/tillridning.
Går du på skolan?

Ja bråk och motsättningar kommer alltid som athena avalon skriver - hur duktig man än är så kommer hästen protestera nångång eller försöka smita undan.

Men ta det lugnt, stressa inte, använd sunt förnuft och massor med känsla. Ta kontakt med tränare/unghästutbildare om du ej har erfarenhet sen innan så kan ni tillsammans lägga upp inridningen. Kräv inget som du inte kan få igenom. (dvs kräv inte att han ska trava förrän du är säker på att han fixar det, för att bygga upp självförtroende och slippa tvinga igenom något)

Och rid UT! i skog och mark, efter vägar. Jag har alltid ridit min ensam ute och då får man glada pigga hästar,¨å dessutom hittar de på mindre bus när det finns massor att titta på! På banan kan de hitta på tok bara för att göra något annat än springa runt runt på fyrkantsspåret

HA ROLIGT!! :)

mina trivs inte alls på lösdriften, de står bara å hänger, blöta som kattor. På sommaren går det bra när vädret är fint men nu när det regnar var å varannan dag så är de inte alls förtjusta i att vara ute på nätterna (vi har bara 2-3 grader på nätterna) Men de går ute 12-14 timmar per dygn ändå så friskluft får de iaf!

I morse var jag ute å skrittade på gammelponnyn, barbacka. Red lite öppna, sluta å skänkelvikningar - då kände jag, liksom när jag rider dressyr på 05an - jag saknar att RIDA ordentligt. Gör inte ni det? Ni vet den där känslan av samspel genom hela registret? Jag får in känslan på treåringen i skritt å trav, men sen brister det när han ska fatta galopp eftersom han inte orkar bära sig - men jag längtar efter att bara kunna sitta till åsså fattar han en bärig galopp med bibehållen form och balans... åååå... eller att få sitta ned i trav å galopp och forma ordentligt å KÄNNA.

skulle vilja haft en läromästare att rida nån gång ibland! Ska faktiskt hoppträna i helgen på en vuxen häst, just för att komma igång själv innan jag kräver ngt av min unga häst

Längtar inte ni efter mer RIDNING?

mina trivs inte alls på lösdriften, de står bara å hänger, blöta som kattor. På sommaren går det bra när vädret är fint men nu när det regnar var å varannan dag så är de inte alls förtjusta i att vara ute på nätterna (vi har bara 2-3 grader på nätterna) Men de går ute 12-14 timmar per dygn ändå så friskluft får de iaf!

I morse var jag ute å skrittade på gammelponnyn, barbacka. Red lite öppna, sluta å skänkelvikningar - då kände jag, liksom när jag rider dressyr på 05an - jag saknar att RIDA ordentligt. Gör inte ni det? Ni vet den där känslan av samspel genom hela registret? Jag får in känslan på treåringen i skritt å trav, men sen brister det när han ska fatta galopp eftersom han inte orkar bära sig - men jag längtar efter att bara kunna sitta till åsså fattar han en bärig galopp med bibehållen form och balans... åååå... eller att få sitta ned i trav å galopp och forma ordentligt å KÄNNA.

skulle vilja haft en läromästare att rida nån gång ibland! Ska faktiskt hoppträna i helgen på en vuxen häst, just för att komma igång själv innan jag kräver ngt av min unga häst

Längtar inte ni efter mer RIDNING?

Men det fantastiska är att det kommer:idea: När jag började rida stoet var hon också 3, skulle bli 4. Då hade jag en gammal välutbildad häst som kändes som en dröm jämfört med denna outbildade dam, och jag tänkte att hon blir ALDRIG som han:cry: Fuxmärr med vita tecken, mycket synpunkter osv. Fast jag har utbildat unghästar förr och vet hur det går så kändes det så i alla fall. :cool: (Även om hon var en härlig häst!)

Men nu när jag rider en ny 3-åring så blir det så uppenbart hur stoet nu vid 7, är en ganska välutbildad häst, och så underbar att rida:love: (Hon är snart där de förra två var, då när jag började rida henne. Hingsten som tragiskt dog och som hon efterträdde och min gamla valack som var en underbar häst och som hon nu närmar sej:love:)
Jag tänkte på det nyligen igen, hur fantastiskt det är och hur bra det är att få det här perspektivet, man blir så hemmablind på det man just är inne i annars.

Jag är nervös för att jag inte kommer lyckas utbilda honom så pass så att han blir den där välridna hästen :confused:

Men OM jag lyckas, vilken egokick :D

Och den som väntar på något gott.... :grin:

Men jag skulle gärna vilja få sitta upp på en läromästare just nu för att få känna att kunskaperna sitter kvar i mig som ryttare. att jag KAN få en häst att fatta fin galopp, att göra byten, skolor, att samla å böja - man känner sig nästan som en nybörjare när man sitter å rider dressyr på en treåring :p dvs längs fyrkantspåret, göra halter, lite volter, lite sidförande utan så mkt krav osv.

Fast å andra sidan finns det ingen häst som ger en så mkt tillfredsställelse som när den unga hästen gör RÄTT och gör det BRA. När han travar i balans i en egen självbärande form, frustar och man känner verkligen hur ryggen höjs - då är man äckligt superglad bara för att rida på ett fyrkantsspår :love::love: (aldrig har man varit nöjd för så lite!)
Sitter man på en vuxen häst blir man frustrerad när de inte gör en perfekt fattning sen att de går i stadig dressyrform det tar man "för givet" :D

visst saknar man det ibland, ibland oftare och ibland mindre ofta. När alla i stallet åker i väg och tränar och tävlar etc.
Men sen så samtidigt blir man så glad över så lite när man rider unghäst :) man kan ju sväva på moln när ponnyn gör en jättefin övergång mellan skritt - trav eller gör en perfekt halt.
det som triggar en att fortsätta är ju alla framsteg man får göra ihop hela tiden :laugh:

för övrigt så har Dörren vuxit ur sitt koppjärn på hoppsadeln, han har haft normal mot vid sen inridningen, jag måste nu gå upp på vid-koppjärnet :).
dressyrsadeln passar dock bra fortfarande då den var lite för vid när jag köpte den.

Dörren ger mig en lurig blick...
DSC00744.jpg

Det där känner jag också igen. Känner ibland att det känns så understimulerande att skritta några varv, träna på några halter, komma fram i trav, lite övergångar (med renodlade hjälper, ännu tråkigare) och slutligen lite galoppfattningar men som faktiskt på senare tid blivit riktigt bra!

Men samtidigt så tycker jag att det är värt denna "tristess" som kommer ibland eftersom att jag vet att om några år så kommer allt detta löna sig. Så var det med min andra och jag var inte alls tillräckligt duktig för att utbilda en fyraåring men genom mycket slit och träning så utvecklades vi tillsammans och idag går han hur fint som helst! Under den perioden brydde jag mig inte så mycket eftersom att jag inte direkt visste hur en perfekt sluta/öppna/galoppfattning skulle kännas så jag hade inte något att jämföra med, till skillnad från idag. Men som sagt, det är verkligen en egokick att se hur fin hästen har blivit enbart pga. en själv, och allt beröm som kommer!:d

Är inne i en ganska tung period med min för tillfället, ridningen går superb känns som att rida på en klocka ibland ( ;) ) men gud vilket temperament han har... De senaste två veckorna har vi haft så många duster att jag inte kan räkna upp dem, härom dagen började han bråka på en stig som vi gått på tusen gånger innan. Han skulle helt enkelt inte gå förbi något-jag-vet-inte-vad och vände hela tiden hemåt och när han inte fick som han ville backade han ner i diket, in i elstängslet (fanns ingen el i men nu i efterhand skulle jag allt velat haft det :devil: ), stegrade sig och hoppade jämfota.

Vanligtvis brukar jag sitta av och leda förbi men denna gång visste jag att han bara bråkade och dessutom var jag själv och kan inte hoppa upp utan hjälp eller utan pall iaf så att sitta av var inte att tänka på. Så det var bara att fortsätta fightas, hade till och med en hundägare på avstånd som publik vilket gjorde det hela ännu jobbigare eftersom att jag inte tycker om att säga ifrån rejält inför andra människor. Finns ju de som börjar gorma om djurplågeri så fort man visar lite stake, men hellre att han får ett rapp och lägger av än att jag hamnar på marken och han flyr i galopp mot bilvägen :smirk:

Till slut gav han iaf upp och då var det inga som helst problem att gå förbi det osynliga :smirk: , och tanten som tittat på kom faktiskt fram och berömde mig för att jag "red ut stormen" på ett bra sätt. Känns alltid bra med lite beröm emellanåt särskilt när jag trodde att jag skulle få en utskällning :o

Nu får jag hoppas på att han visar upp lika stor järnvilja på tävlingsbanorna om några år :D

Haha, vilken blick! :rofl:

KL

Jag har inte uppdaterat på länge, men nu tänkte jag göra det. Ya-ya hade vila från 1 maj-1 augusti. Jag är lite för stor för att rida henne, så det är en 12-årig tjej som rider lektion på henne en gång i veckan. Sedan rider jag ut en gång i veckan och sedan brukar någon av oss rida ut en gång till varje vecka. Så det blir ungefär 2-3 ridpass i veckan. Sedan blir det lite andra pass också, som att gå ut och gå och olika NH/trick-övningar. Det går väldigt bra med henne just nu och hon tycker att ridningen är roligare och roliga för varje gång, kul! :)

I torsdags fick hon antagligen en spark i hagen, det var ett väldigt litet sår så jag tvättade bara av det och höll koll på det. I lördags hade hela benet svullnat upp så veterinären kom ut och kollade på henne idag. Jag hade räknat med någon salva men istället fick han sy in ett rör i benet som skulle suga ut varet. Han sa att det såg värre ut än vad det var men det var lite jobbigt när han hade en hel sax inne i benet. Veterinären kommer tillbaks på måndag, då är tanken att ta ut röret. En häst som jag hade ett väldigt starkt förhållande dog i torsdags, så det var väldigt jobbigt för mig med två skakade hästar på samma vecka. Men vi får hålla tummarna för att hon är bra i benet igen på måndag. :)

jo visst saknar man "riktig" ridning. men som sagt så är det ju såå kul när man känner att hästen söker sej nedåt i form och får en suverän fattning! :)
Min pålle blev ju skodd i fredags och allt gick bra, hade tänkt att jag skulle rida i dag, (har inte hunnit innan har jobbat i helgen) så när jag kom ut till hagen ja då hade han tappat en sko :mad: Så det blev ingen ridning i dag heller.. (suck) nu gäller det bara att få tag på hovslagaren igen..

Hörde talas om detta.. Jag tog studenten förra året.. Så jag har sett Kosmos växa upp!:D
Han är en riktig snygging!

Jovisst tappar jag lite fokus om jag ska prata med ngn under tiden jag och kusen jobbar, därför försöker jag undvika det och lägga tiden på hästen när vi arbetar. De som vill prata får prata när vi har arbetat färdigt :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
637
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 023
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 595
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈